شاد
شاد از ابتدای سال جاری به صورت میانگین ماهانه میزبان 20 میلیون کاربر بوده و حداکثر حضور کاربران در دی ماه به عدد 2,721,179 رسیده و زیرساخت‌های لازم برای پاسخ‌گویی به این میزان از حضور کاربران فراهم بوده است.

در تولید بومی شماره 90 ماهنامه نسل چهارم به آمار سالیانه شبکه دانش آموزش شاد پرداختیم که مشروح آن در ذیل آمده است:

پلتفرم شاد از سال 1399 با فراگیری ویروس کرونا در اختیار اهالی مدارس ایران قرار گرفت. این برنامه به صورت مشترک با همکاری شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و وزارت آموزش و پرورش طراحی و توسعه یافته است. شاد با بیش از  34 میلیون بار نصب یکتا به‌عنوان بزرگترین اپلیکیشن تعاملی کشور شناخته می‌شود.
در این پلتفرم سرویس‌های پایه مانند «تماس صوتی»، «تماس تصویری» و «پخش زنده» در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفته است تا آموزش در کشور حتی در دوران کرونا پیگیری شود و وقفه‌ای در آن ایجاد نشود.

شاد به صورت میانگین ماهانه میزبان 20 میلیون کاربر بوده است

این پلتفرم از ابتدای سال جاری به صورت میانگین ماهانه میزبان 20 میلیون کاربر بوده و حداکثر حضور کاربران در دی ماه به عدد 2,721,179 رسیده و زیرساخت‌های لازم برای پاسخ‌گویی به این میزان از حضور کاربران فراهم بوده است. میانگین کاربران هفتگی و روزانه در شاد به ترتیب 15 و 12 میلیون نفر را لمس کرده است. این کاربران به صورت میانگین 20.41 دقیقه در شاد حضور داشته‌اند.
کاربران شاد از ابتدای سال 1401 تا پایان بهمن ماه 41.527.995.000 پیام و 4.713.148.963 فایل مبادله کرده‌اند.
همچنین از ابتدای سال 21.684.764 پخش زنده و 2.370.594 تماس صوتی برقرار شده است. در طول این مدت حداکثر پهنای باند این پلتفرم به عدد 269 Gb/s رسیده است.
علاوه بر امکانات و سرویس‌های پایه که در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفته است، سرویس «سامانه مدیریت یادگیری» (LMS) در سال جاری به صورت آزمایشی زیر بار قرار گرفته و مراحل ابتدایی را طی می‌کند تا به زودی در سراسر کشور در دسترس باشد. این سرویس شامل خدمات در آموزش مجازی، بخش‌های آزمون (تستی، تشریحی) محتواهای آموزشی (درسنامه)، تکلیف‌دهی، حضور و غیاب و دفتر معلم است.

راه‌اندازی شادبین با بهره گیری از سرویس ذره‌بین همراه اول

شاد با بهره گیری از سرویس ذره‌بین همراه اول، بخشی را با نام «شادبین» ایجاد کرده است که امکان جستجوی امن را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است. از ابتدای سال جاری 552.901.003 رکورد جستجوی امن در این سرویس به ثبت رسیده است. گفتنی است در راستای ایجاد بستری امن و پاک برای اهالی مدارس ایران، به صورت میانگین 1.145.340 فایل ماهانه در کانال‌ها و گروه‌های شاد مورد بررسی قرار گرفته و از ابتدای سال تا کنون 21.850 فایل نامناسب، غیراخلاقی و مستهجن از پلتفرم شاد پایش شده‌اند.

مشارکت بالا در پویش های شاد با بهره از توان بالای زیرساختی و تربیتی پلتفرم

همچنین در راستای دستیاری نظام آموزشی کشور، فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی شاد از ابتدای تابستان 1401 به صورت جدی‌تر پیگیری و ارتباط با دیگر نهادهای مرتبط با حوزه کودک و نوجوان مانند «شبکه امید»، «حوزه هنری»، «سازمان اوج»، «معاونت علمی ریاست جمهوری» و... به خوبی در جریان بوده و بستر شاد در اختیار ایشان قرار گرفته است. از جمله این رویدادها می‌توان به «سکوی ایران قوی»، «7 در 7»، «مسابقه دانش آموزی»، «حسینیه نوجوانی»، «صحن حرم، مدرسه‌ام»، «جشنواره فیلم مدرسه»، «مسیر حسین»، «بینهایت شو»، «قابی از دریادلان»، «خانواده علوی»، «پویش شکوفه‌ها»، «نسل قاسم»، «لوپتو»، «علمینو»، «من و رفیق شهیدم»، «آرتین کنارتیم»، «جشنواره فیلم عمار»، «رویداد ملی استاپ موشن»، «هیس‌طوری»، «قصه ما»، «نسل سلیمانی»، «معجزه انقلاب»، «پویش زیارت اولی‌ها» و... اشاره کرد. در پویش «نسل سلیمانی» 490.187 دنبال‌کننده داشته است و 74.000 نفر دنبال‌کننده برنامه‌های زنده این رویداد بوده‌اند. این میزان از مشارکت نشان از توان زیرساختی و تربیتی پلتفرم شاد دارد.

حضور بیش از 120 مجموعه در شادبوم

و در نهایت در سرویس شادبوم که بستری برای ارائه محتوای آموزشی، سرگرمی، بازی و مهارتی توسط تولیدکنندگان عمومی و دولتی است، تاکنون بیش از 120 مجموعه، در شادبوم شرکت کرده که حاصل آن ارسال بیش از 100 طرح به دبیرخانه شادبوم بوده است. همچنین بیش از هفت هزار محتوا در این بستر قرار داده شده است.
پهنای باند 520 گیگابیت در ثانیه، حداکثر کاربر همزمان 3.056.721 نفر، کاربر فعال روزانه 12 میلیون، کاربر فعال هفتگی 15 میلیون، کاربر فعال ماهانه 20 میلیون، تعداد نصب 34 میلیون، تعداد کل پیام جا به جا شده 87 میلیارد و تعداد کل فایل جا به جا شده 21 میلیارد است.

تعامل شاد با مجموعه های گوناگون

این شبکه دانش آموزی در راستای ارتقای خدمات خود و همچنین ارائه توانمندی‌ها، با مجموعه های مختلف همکاری و تعامل برقرار کرده است.
در همین راستا، پیرامون تعامل این شبکه دانش آموزی با شبکه امید که یکی از مجموعه‌هایی است که با شاد در حال همکاری است، در این شماره از ماهنامه نسل چهارم با محمدحسین لطفعلی زاده، مدیر گروه تولید برنامه شبکه امید به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

محمدحسین لطفعلی زاده، مدیر گروه تولید برنامه شبکه امید در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیرامون همکاری این مجموعه با شبکه شاد، گفت: تقریبا از بعد از اعمال محدودیت های اینترنتی، برخی پویش‌ها را سمت شبکه شاد آوردیم. نکته جالب این بود که بسیاری از نوجوان‌هایی که در شبکه شاد حضور داشتند و برنامه های درسی خود را از دوران کرونا تا کنون در این شبکه گذراندند، از پویش‌هایی که ما مشترکا با شبکه شاد داشتیم، استقبال کردند و مخاطب خوبی داشتیم و ارسال آثار به خوبی انجام شد.

ارسال بالاتر آثار در شاد به نسبت پیام رسان‌های دیگر

وی، ادامه داد: برنامه «پاس گل» را به مناسبت جام جهانی روی آنتن شبکه امید بردیم که در این پویش مخاطبان باید برای ما آثار خود را ارسال می‌کردند. در شاد به نسبت پیام رسان‌های دیگر که همکاری داشتیم، تعداد آثار بالاتر بود و استقبال خوبی از برنامه شد که حدود 68 هزار نفر عضو داشت.
لطفعلی زاده، افزود: پویش بعدی «قصه ما» بود که به مناسبت شب یلدا با همکاری آموزش و پرورش و شاد برگزار شد و شبکه امید و شبکه کودک نیز همکاری کردند. در مجموع حدود هفت هزار اثر در این برنامه به دست ما رسید که باز هم همکاری خوبی بین ما و شاد بود.
مدیر گروه تولید برنامه شبکه امید، خاطرنشان کرد: سومین کار برای ایام فاطمیه و ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی بود به نام «نسل قاسم» که مسابقه ای برگزار شد و برنامه‌ای هم در شبکه امید با همکاری شاد داشتیم. هر روز 10 سوال تستی از کتاب مرتبط با حاج قاسم پرسیده می‌شد و به سه نفر جایزه اهدا می‌شد. تعامل خوبی بین مخاطب نوجوان و بزرگسال هم بود. تعداد مخاطبان روزانه از هزار نفر شروع و به حدود 15 هزار مخاطب رسید و همچنان هم این برنامه ادامه دارد.
وی، اظهار کرد: از همین کانال نیز تبلیغی قرار دادیم که مجموعه‌های دانش آموزی هم می‌توانند حضور داشته باشند و کار مشترک با نهادهای دانش آموزی همچون بسیج دانش‌آموزی، مدارس صدرا و نهادهای دیگر را برای شهادت حاج قاسم شروع کردیم به نام «نسل سلیمانی» که بچه‌ها باید به نیت شهید سلیمانی کار خیری را انجام می‌دادند و آثار را ارسال می‌کردند. برنامه زنده ای هم در همین راستا با شاد داشتیم که حدود 650 هزار نفر تقریبا عضو داشت که همکاری خوبی بین ما و شاد بود.
لطفعلی زاده، افزود: پس از پاس گل با همکاری شاد که مخاطب خوبی هم داشت، قرار شد تعامل ما با فضای مجازی از طریق شبکه شاد باشد، چراکه هم فعال هستند و هم در تعامل با شاد مخاطب خوبی داشتیم، لذا کانال برنامه‌ها را در شاد ایجاد کردیم و در حال حاضر نیز برنامه باشگاه امید را در فضای شاد داریم.
وی، گفت: برنامه راز جزیره هم در شاد برگزار می‌شود. باقی برنامه‌هایی که داریم در شاد است. همچنین برنامه رادیویی تعاملی هم در دست داریم به نام رادیو مدرسه که اصل تعامل آن با شاد است. همین مسیر همکاری را در شاد پیش می بریم، چراکه امکاناتی که در اختیار قرار می‌دهد و ویژگی‌هایی که دارد برای مخاطب مطلوب است.

شبکه شاد درگاه اصلی برای پویش‌های نوروزی است

لطفعلی زاده، تاکید کرد: برنامه‌های استارت نخورده ای هم داریم که در شاد کلید می‌خورد و امیدواریم تعامل دو طرفه نیز با مخاطب در شاد داشته باشیم، برای پویش‌هایی همچون نوروز و غیره نیز درگاه اصلی ما شاد خواهد بود.

ایجاد زیست بوم دیجیتال کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری با همکاری شاد

پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر مجموعه هایی است که با شاد در حال همکاری هستند و در همین راستا در ماهنامه نسل چهارم با فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیرامون این همکاری به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن به شرح ذیل است:
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک نهاد با سابقه حدود 60 سال است که در حوزه فعالیت های پرورش ذوقی و فکری کودکان و نوجوانان، کاربست حداکثری فن آوری روز را در دستور کار خود قرار داده است. ارزیابی این است که کانون نتوانسته است در به روزرسانی خود، با پیشرفت تکنولوژیک را به خوبی پیش ببرد، از این رو یکی از سیاست‌های ابلاغی دکتر حامد علامتی، مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جبران این ضعف و همگامی هوشمند بین فرایندهای کانون و فن آوری روز است.
 
با توجه به تعاملات کانون با شاد، بفرمایید این همکاری با چه هدفی آغاز شد؟

ما شاد را یک ظرفیت متراکم، همسو و هدفمند می دانیم که متأسفانه کمتر به آن توجه شده و کمتر از آن استفاده شده است. تقریبا نیمی از دانش آموزان کشور به صورت فعال در شاد حضور دارند و در کنار این دانش آموزان خانواده های آنان نیز به نقش آفرینی می‌پردازند.

شکل‌گیری تعامل هدفمند و هوشمند کانون با شاد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مجموعه ای که در حوزه کودک و نوجوان در حال فعالیت است، لازم است استراتژی استفاده حداکثری از این ظرفیت را داشته باشد و این مسأله در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا نشست مشترکی بین مدیرعامل کانون پرورش فکری و همین طور مسوولان ارشد شاد برگزار شده است و مفاهمه لازم برای یک تعامل هدفمند و هوشمند شکل گرفته است.

پخش برنامه های بیش از 1000 شعبه از مرکز کانون در شاد

در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای صفحه ویژه در شاد است و حتی برنامه های مراکز مختلف کانون که به بیش از 1000 مرکز در سراسر کشور می رسد به صورت زنده و آنلاین در شاد پخش می شود که با استقبال خوبی مواجه شده است. همین طور اخبار و تحولات کانون، فعالیت های طرح کانون ـ مدرسه و جشنواره های کانون از این طریق دنبال می شود.
کار جدید ما راه اندازی صفحات ویژه برای استان هاست که این کار نیز آغاز شده است و انشالله تا آخر سال این صفحات به صورت کامل فعال سازی می شود.

به دنبال این تعاملات میزان مخاطبین کانون به چه میزان رسید؟

در این مرحله هدف ما افزایش مخاطب خاص نیست، بلکه در این مرحله دنبال مواجهه مخاطب با کانون و اطلاع از فعالیت ها و تحولات کانون هستیم تا به گونه ای انگیزه ارتباط و جذب در مخاطب ایجاد شود. البته این مسأله درباره خانواده ها هم مطرح است، چرا که اطلاع خانواده ها از فعالیت های کانون باعث می شود که مدیریت تربیتی خانواده را به سمت استفاده از ظرفیت های کانون سوق بدهند و این مسأله به ما برای افزایش بهره وری و دستیابی به اهداف کمک می کند.

چه برنامه هایی برای همکاری با شاد مد نظر دارید؟

استفاده از ظرفیت ال ام اس شاد، پخش زنده ها، کلاس های مجازی، شکل گیری عضویت اعضا در کانون با عضویت در شاد از جمله مواردی است که تلاش می کنیم تا بتوانیم به آن دست پیدا کنیم، اما در کلان مسأله به دنبال طراحی زیست بوم دیجیتال کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستیم که در این پازل شاد هم یکی از ظرفیت‌های نهفته است که با فعال سازی هوشمند می توان به اهداف نزدیک تر شد.

انتهای پیام