شادبوم
قاعده بر این است که تولیدکنندگان بخش غیردولتی بر روی شاد، محتواهای با کیفیت را ارائه کنند و کاربران هم با انتخاب خودشان و با پذیرش اینکه استفاده از این فایل‌ها هزینه دارد، می‌توانند از این امکانات بهره برداری کنند.

در تولید بومی شماره 88 ماهنامه نسل چهارم آمده است:

شادبوم بخشی است که برمبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی در سال گذشته، به شاد اضافه شده است. بر اساس این مصوبه، شرکت‌ها و موسسات دولتی و خصوصی در صورتی که خدمت یا محصولی را ارائه بدهند و در ازای آن پول دریافت کنند، باید امکانی برایشان ایجاد شود که در شاد به اینترنت دسترسی داشته باشند و بتوانند محتوا و خدمات خود را در آن جا ارائه و هزینه‌اش را دریافت کنند، لذا برمبنای این مصوبه، سرویس شادبوم راه اندازی‌ شده است.

قاسم زاده، مسئول روابط عمومی نرم افزار شاد، می گوید: در شادبوم توانستیم همراه اول را با خود همراه کنیم تا هزینه را به تولیدکننده برگرداند، اما ایرانسل به عنوان یکی از اپراتور‌های کشور هنوز با ما همکاری کامل نکرده است. در حال رایزنی هستیم و پیشرفت ‎هایی داشته ایم، اما هنوز این بخش برای ایرانسلی‌ها فعال نشده است. ما در ابتدا بر اساس آمار کاربران شاد، به دو اپراتوری که بیشترین مصرف کننده را در این پلتفرم داشتند، پیشنهاد همکاری دادیم. اگر ایرانسل همراه شود، جمعیت زیادی از مصرف کننده‌های این خدمات می‌توانند به این بخش متصل شوند و از امکانات آن استفاده کنند. بقیه مصرف کنندگان هم که از اینترنت خانگی و سایر اینترنت‌ها استفاده می‌کنند، به مرور دسترسی برایشان باز می‌شود.

امکان فروش ترافیک تولیدکنندگان خدمات ارزش افزوده به اپراتورها؛ از پیام رسان‌‌های داخلی تا شادبوم

سیاح

محمدحسین سیاح طاهری، مدیر برنامه ریزی محتوا و خدمات محتوایی معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سوال خبرنگار ماهنامه نسل چهارم پیرامون حضور اپراتورهای دیگر در شادبوم به جز همراه اول و با توجه به طرح تسهیم درآمد مرکز ملی فضای مجازی، چه راهکاری پیشنهاد می کنید؟ گفت: بخشی از این موضوع بحث سیاست‌گذاری است. ما این موضوع  را در سند «الزامات سامانه های الکترونیکی آموزش و پرورش و شبکه آموزشی دانش آموز (شاد)» داریم که بر اساس آن آموزش و پرورش باید دو نوع خدمات یکی پایه و دیگری ارزش افزوده به دانش آموزان ارائه دهد. خدمات پایه خدماتی است که هر دانش آموزشی برای یادگیری درس به آن نیاز دارد و طبق سند باید رایگان باشد یعنی بخشی از آموزش در فضای مجازی که توسط دولت انجام می شود، شبیه به آموزش حضوری باید رایگان باشد. لذا اگر دانش آموزی از شاد استفاده می‌کند، دسترسی به تمام محتواهای این بخش به صورت رایگان است.
وی افزود: بخش بعدی خدمات افزوده است که دانش آموز در کنار محتوای آموزشی مثلا کتاب کمک آموزشی می‌خواهد یا در آزمون‌های آمادگی کنکور شرکت می‌کند یا می‌خواهد فعالیت‌های فوق برنامه علمی و مهارت ورزی غیر از سرفصل های آموزش و پرورش داشته باشد که این قسمت همانگونه که در فضای واقعی هزینه‌بر است، در فضای مجازی هم هزینه بر است. زمانی که از شادبوم صحبت می‎کنیم، یعنی از خدمات افزوده و کمک آموزشی صحبت می‌کنیم نه اصل درس و اگر شخصی به آن دسترسی نداشته باشد بر مبنای عدالت آموزشی نباید از تحصیل جا بماند.

طرح تسهیم درامد در فضای مجازی در مراحل بررسی و تصویب در مرکز ملی فضای مجازی

وی ادامه داد: باید توجه داشت که شرکت پیمانکار و توسعه دهنده شاد، همراه اول است و متاسفانه سایر اپراتورها در این قضیه مشارکت نکرده‌اند. همراه اول برای آنکه این بخش را به لحاظ اقتصادی پایدار کند، بخشی راه اندازی کرده است که شادبوم از طریق ترافیک کسب درآمد کند و تحت عنوان قرارداد ترافیکی، با اپراتور و شاد قرارداد بسته شده و هر مقدار ترافیکی که مصرف شود هزینه آن توسط همراه اول تامین می‌شود. چنین قراردادی با سایر اپراتورها بسته نشده و شاید هم تمایلی نبوده است، اما باید پرسید چرا باقی اپراتورها در این بخش حضور ندارند؟
سیاح طاهری افزود: در رابطه با طرح تسهیم درآمد در فضای مجازی نیز ما در حال تصویب سندی در شورای عالی فضای مجازی هستیم با هدف اینکه هر سرویس بزرگی که ترافیک عمده در کشور تولید می‌کند، از سامانه های سمینار و جلسه مانند اسکای روم گرفته تا پیام رسان‌های داخلی و شاد و... بتوانند ترافیک خود را به عنوان ترافیک تولید‌شده در کشور به اپراتورها بفروشند و اگر این مصوبه که کلیات آن در جلسه قبل شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده اجرایی شود، وزارت ارتباطات به عنوان ناظر این مصوبه بر عملکرد اپراتورها نظارت می‌کند که این کار را انجام دهند تا اقتصاد شبکه ملی اطلاعات هم در بخش آموزش و هم در بخش های دیگر در کشور شکل بگیرد.

شاد متعلق به نظام آموزشی کشور است؛ اپراتورها همکاری کنند

باقرزاده

علی باقرزاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار نسل چهارم پیرامون حضور سایر اپراتورهای همراه در شادبوم، گفت: به جز همراه اول و ایرانسل اپراتور دیگری سهم بازار بزرگی در این شبکه ندارد و عمده کاربران ما یا از سیم کارت همراه اول استفاده می‌کنند و یا ایرانسلی هستند.
وی، ادامه داد: به دلیل آنکه همراه اول پشتیبان شبکه شاد است، قاعدتا همکاری لازم با تولیدکنندگان بخش غیردولتی را دارد. قاعده بر این است که تولیدکنندگان بخش غیردولتی بر روی شاد، محتواهای با کیفیت را ارائه کنند و کاربران هم با انتخاب خودشان و با پذیرش اینکه استفاده از این فایل‌ها هزینه دارد، می‌توانند از این امکانات بهره برداری کنند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: این هزینه در حد ترافیک مصرفی است. همراه اول باید میزان ترافیک مصرفی کاربران در هر کدام از این محصولات را محاسبه کند و بخشی از آن هزینه را که از کاربر دریافت می‌کند، به تولیدکننده بپردازد که از طرف همراه اول این کار انجام می‌شود، اما طی مکاتباتی که با ایرانسل داشتیم، این روش را نپذیرفتند که هزینه ترافیک مصرفی را محاسبه کند و هزینه‌ای که از کاربر دریافت کرده را به تولیدکننده بپردازد و اگر این روند طی نشود مجبور می‌شویم برای کاربران ایرانسل از کیف پول استفاده کنیم و یا اینکه کاربران ایرانسل سیم کارت خود را تغییر دهند و از همراه اول استفاده کنند که قائل به این کار نیستیم.
باقرزاده، خاطرنشان کرد: در شرایط موجود سرویس کیف پول را در اختیار نداریم و موافق این نیستیم که دانش آموزان این هزینه را به صورت پرداخت مستقیم انجام دهند، لذا منتظریم این هماهنگی صورت گیرد و ایرانسل با این روند موافقت کند و همکاری جدی تری با شاد داشته باشد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، گفت: شاد متعلق به آموزش و پرورش و نظام آموزشی کشور است و اگر اپراتورها مساله‌ای با هم دارند باید جای دیگری حل کنند و در شاد و نظام آموزشی مسائل خود را حل نکنند.
وی، در پایان تاکید کرد: تاکنون از طرف ایرانسل قولی به ما داده نشده است، اما دوستانی که از طرف همراه اول پیگیر هستند، اعلام کردند که ممکن است گشایشی صورت گیرد، اما در مکاتباتی که ما با مدیران ایرانسل داشتیم، تاکنون موردی تایید نشده است.

انتهای پیام