معاون وزارت آموزش و پرورش:
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت: امسال هم شاد در خدمت نظام آموزشی است و ابزاری است برای پیاده سازی برنامه های درسی و توسعه فرصت‌های یادگیری در کلاس به بیرون از کلاس و توسعه زمان آموزش از زمان حضور به تمام ساعات در خارج از مدرسه که نیاز به برنامه ترکیبی دارد و راهکارهای آن به استان‌ها داده شده است.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار نسل چهارم پیرامون فعالیت شبکه شاد از ابتدا تا کنون و بخش‌های مختلف این اپلیکیشن داخلی، گفت: شاد در بحرانی‌ترین شرایط کشور از ابتدای شیوع کرونا و تعطیلی مدارس با اینکه هیچ تجربه موفق فراگیر در کشور برای آموزش مجازی در این وسعت وجود نداشت، توانست دسترسی حدود 12 میلیون دانش آموز را برای آموزش فراهم کند و موجب تداوم جریان یادگیری در نظام آموزشی شود که این دسترسی با توسعه ضریب نفوذ اینترنت همراه در شهرستان‌ها و تهیه حدود یک میلیون تبلت و گوشی به دانش آموزها طی دو سال گذشته به حدی رسید که توانست حدود 13 میلیون دانش آموز را تحت پوشش قرار دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: موتور اصلی شاد در ابتدا برای آنکه کاربران بدون مهارت‌های اولیه آموزش و یادگیری را انجام دهند، به صورت پیام رسان بود و سرویس‎های دیگری نیز رفته رفته اضافه شد، همچنین شاد همراه با پایگاه اطلاعات فصلی دانش آموزان شرایطی را فراهم کرده است که شامل، گفت‌وگوی صوتی گروهی، امکان طراحی و اجرای ارزش یابی‌های پیشرفت تحصیلی در شکل‌های مختلف و خدمات طراحی و تولید تکالیف دانش آموزی و دسته بندی ارزش یابی تکالیف کلاسی، پروفایل اختصاصی برای معلم و غیره می‌شود، همچنین امکان کلاس مجازی با کیفیت تر بر بستر شادبوم برای مدارس محیا شده است.

وی، خاطرنشان کرد: شاد دستاورد جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش است و از دانش بومی و نیروهای جوان و خوش فکر کشور تولید شده و محیطی اختصاصی برای معلم و دانش آموز ایجاد کرده که با احراز هویت، حضور افراد غیر مرتبط را بررسی می کند و ارتباط دانش آموزان را در سطح کشور فراهم می کند.

امسال هم شاد به عنوان ابزاری کمک آموزشی به دانش آموزان سرویس‌دهی می‌کند

باقرزاده افزود: از تمام ظرفیت شاد استفاده می شود و به صورت روزانه تمام محتواها پایش می‌شوند، ناگفته نماند که در شاد هم مانند باقی فرصت‌های مجازی ممکن است محتواهای نامناسب تولید شود که پایش می‌شوند و کاربران غیر دانش آموز نیز رصد و حذف می‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت: امسال هم شاد در خدمت نظام آموزشی است و ابزاری است برای پیاده سازی برنامه های درسی و توسعه فرصت‌های یادگیری در کلاس به بیرون از کلاس و توسعه زمان آموزش از زمان حضور به تمام ساعات در خارج از مدرسه که نیاز به برنامه ترکیبی دارد و راهکارهای آن به استان‌ها داده شده است. همچنین دانش آموزانی که از آموزش با کیفیت برخوردار نبودند، می‌توانند همزمان با آموزش کلاسی از آموزش مجازی که معلم‌های برگزیده تدریس می‌کنند، بهره‌مند شوند.

رکورد حضور همزمان سه میلیون نفر در شبکه شاد ثبت شده است

باقرزاده پیرامون وضعیت کیفی اینترنت با توجه به شروع مهرماه و تداوم آموزش تلفیقی، گفت: سرعت و کیفیت اینترنت از ابتدا تا کنون جزو مشکلات ما نیز بوده است و تلاش شده است تا این نواقص برطرف شود.

باقرزاده اظهار کرد: مدیریت این حوزه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی است و در جلسات متعدد قول‌های زیادی داده شده است که امیدواریم رفع شود.

وی، خاطرنشان کرد: سخت افزار یا گوشی و تبلتی که دانش آموزان استفاده می‌کنند در سرعت تبادل اطلاعات موثر است و علاوه بر آن توزیع اینترنت در کشور نیز متناسب با تراکم جمعیت نیست؛ برخی مناطق سرعت خوب است و در برخی نیست و باید مسوولان وزارت ارتباطات و متولیان این موضوع را بررسی کنند.

اینترنت پاک در اختیار دانش آموزان قرار گیرد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در ادامه افزود: کل پهنای باند کشور طوری نیست که پاسخگوی حضور همزمان سه میلیون دانش آموز در شاد باشد. روزانه حدود 10 میلیون حضور همزمان در شبکه شاد داریم و در ثانیه ممکن است بالای سه میلیون نفر حضور داشته باشند که رکورد این مشارکت نیز ثبت شده و میانگین حضور دانش آموزان نیز قابل توجه است و تا حدود 75 دقیقه دانش آموزان در شاد بوده‌اند.

وی، اظهار کرد: بخشی از مشکل سرعت و کیفیت اینترنت به انبوه کاربران مربوط می‌شود و مسوولین باید اینترنت خوب و پاک در اختیار دانش آموزان قرار دهند؛ اینترنت خوب و پاک مطالبه ماست.

حجم درخواست تبلت و گوشی هوشمند در کشور با میزان تولید متناسب نیست

باقرزاده پیرامون تولید گوشی هوشمند داخلی برای دانش آموزان، گفت: در این زمینه با متولیان و مسوولان این امر صحبت شده است. در همین حال، تولیدکنندگان برتر گوشی و تبلت در دنیا، در کشور ما نمایندگی ندارند.وی ادامه داد: در تولید تبلت و گوشی هوشمند، حجم درخواست با حجم تولید متناسب نیست و اگر خط تولید داخلی داشته باشیم شرایط بهتری به وجود می‌آید، اما در نهایت بخش خصوصی باید در این حوزه سرمایه گذاری کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: باید سخت افزارهای تولید داخل را با دانش بومی راه اندازی و تولید کنیم، در همین راستا کمپینی با عنوان «طرح هدایت» را راه اندازی کردیم تا بتوانیم با کمک‌های مردمی و خیرین و اعتباراتی که دولت در اختیار ما قرار می‌دهد، گوشی و تبلت تهیه کنیم.

وی افزود: قرار بر این شده است تا دولت ردیف بودجه‌ای برای تامین گوشی و تبلت در اختیار ما قرار دهد و تسهیلاتی را برای معلمان و دانش آموزان در نظر گیرد که این اقدام در حد انتظار انجام نشده است.

انتهای پیام