مدیرسامانه‌های دولت الکترونیک مگفا:
محمدرضا تاج الدين
مدیرسامانه‌های دولت الکترونیک مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) می‌گوید: موضوع اصلی مطرح‌شده در پیش نویس سند سیاستهای ملی شهر هوشمند، تاکید و تمرکز بر شهر هوشمند به عنوان پلتفرم و زیست‌بوم توسعه شهری مطلوب با هدف ارتقای پایداری، شکوفایی و تاب‌آوری در سراسر کشور است و این پلتفرم از مهمترین عناصر شکل دهنده کاربردها و خدمات موردنظر در شهر هوشمند است.

محمدرضا تاج الدين دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و مطالعات در حوزه علم داده با بیش از 17 سال تجربه کاری در حوزه تحلیل کسب و کار، تحلیل داده و هوشمندسازی در شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، خودروسازی و ... است که هم اکنون مسوولیت مدیریت سامانه های دولت الکترونیک مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) است. مشروح گفت‌وگوی نسل چهارم با ایشان را بخوانید.

پیرامون اهمیت‌ها و ضرورت های شهرهای هوشمند در ایران توضیح بفرمایید و ضمن ارزیابی پروژه‌های اجرا شده در این حوزه بفرمایید اولویت‌ها در این حوزه باید در چه بخش‌هایی متمرکز باشد؟

هدف اصلی شهر هوشمند، بهینه سازی عملکرد شهر، ارتقاء روند رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان با بهره‌گیری از فناوری‌های هوشمند و تجزیه و تحلیل داده‌ها و استخراج الگوها و اطلاعات مفید است. با نظر به پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام، از جمله هوشمندسازی شهر بوشهر، شرکت فولاد (هرمس) و مدیریت منابع آب، اولویت‌های این حوزه می‌بایست در فراهم‌سازی زیرساخت مهندسی شهری، حمایت از توسعه شهری، توسعه زیرساخت‌ها و شبکه های ارتباطی، تجمیع و یکپارچگی داده‌ها و پیاده سازی فناوری های نوین در بخش‌های متعدد شهر هوشمند متمرکز شود.

مگفا در حوزه شهر هوشمند تاکنون در چه پروژه‌هایی وارد شده است و ارزیابی جنابعالی از صنعت هوشمند در کشور و تمرکز بر اولویت‌های این حوزه چیست؟

همان‌طور که ذکر شد مگفا در پروژه‌هایی نظیر هوشمندسازی شهر بوشهر، شرکت فولاد (هرمس) و مدیریت منابع آب ورود یافته است و در سال‌های اخیر اقداماتی در خصوص هوشمندسازی شهرها و صنایع در کشور صورت پذیرفته است و در سال جاری امید داریم با بهره‌گیری از منویات مقام معظم رهبری (سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین) و اقدامات دولت خدمتگزار در خصوص توسعه زیرساخت‌ها، با تخصیص منابع ملزوم، راه توسعه شهر هوشمند با اولویت‌های مقتضی هموار گردد.

از آنجا که بخشی از شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی همچون وزارت صمت، ایدرو، سازمان فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، شهرداری و ایران خودرو از جمله مشتریان مگفا به شمار می رود، در راستای تحقق پروژه دولت الکترونیک تاکنون چه اقداماتی انجام شده و پیشنهاد جنابعالی برای تمرکز ظرفیت ها در این حوزه چیست؟

با توجه به اینکه هدف از اجرا و توسعه دولت الکترونیک تقویت شفافیت، کاهش هزینه‌های جاری دولت،  توسعه اقتصاد دیجیتال، بهبود محیط کسب و کار، تسهیل صدور و تمدید مجوزها، تقویت جمهوریت و توسعه مشارکت عمومی، بهبود بهره‌وری و کارایی سازمان‌های دولتی می‌باشد، لازمه رسیدن به این اهداف مشارکت همه ذینفعان، تخصیص بودجه مناسب با نظر به اهداف عملیاتی پیش رو می باشد. شایان ذکر است اصلاحات ساختاری صورت گرفته در وزارت صمت و بهبود جریان‌های کاری توسط مقام عالی وزارت و معاونین محترم ایشان نیز نوید بخش آینده‌ای درخشان در این حوزه می باشد. در همین راستا شرکت مگفا نیز با بهره‌گیری از نیروی انسانی حاذق، امکانات زیرساختی و توانمندی‌های فنی و نرم افزاری، در حال انجام پروژه‌هایی از جمله ایجاد، توسعه و پشتیبانی نرم افزاری و اجرایی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، سامانه ایصنوف، مشارکت در رتبه‌بندی‌ کسب و کار‌های حوزه ای‌نماد و پایش هوشمند فضای مجازی، مشارکت در سامانه هوشمند پاسخگویی به شکایات، ایجاد، توسعه و پشتیبانی سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری می باشد؛ در همین خصوص به منظور تسریع در اجرای گام‌های توسعه دولت الکترونیک پیشنهاد می‌گردد، جهت تمرکز بر یکپارچگی نهادهای دولتی و خصوصی و تکمیل این زنجیره تا حصول نتیجه، مجموعه ای توانمند مانند مرکز گسترش فناوری اطلاعات با تفویض اختیارات لازم بیش از پیش متولی انجام این امر خطیر گردد که این مهم در قدم اول منتج به عدم موازی‌کاری نهادهای دست اندر در کار می‌گردد، ضمناً تخصیص بودجه ای به صورت مجزا در خصوص دستیابی به اهداف مذکور موثر می‌باشد.

در پیش‌نویس سند سیاست‌های ملی شهر هوشمند که توسط مگفا و به درخواست مرکز ملی فضای مجازی تدوین شده است، چه مفاهیم، امکانات و سیاست‌هایی در پلتفرم توسعه و پیشرفت شهری در نظر گرفته شده است و پروژه‌های انجام شده و پیشرو در اجرای سیاست های این حوزه را توضیح بفرماييد.

موضوع اصلی مطرح‌شده در این سند، تاکید و تمرکز بر شهر هوشمند به عنوان پلتفرم و زیست‌بوم توسعه شهری مطلوب با هدف ارتقای پایداری، شکوفایی و تاب‌آوری در سراسر کشور است. این پلتفرم از  مهمترین عناصر شکل دهنده کاربردها و خدمات موردنظر در شهر هوشمند میباشد. توسعه توانمندی‌های فناورانه کشور در حوزه‌های اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، کلان داده، داده کاوی، اطلاعات مکانی، واقعیت مجازی و افزوده، و امثالهم، ضمن تامین نیازهای ذینفعان، باعث شکوفایی اقتصادی شهرها و گسترش نوآوری‌ها و توسعه کسب وکارهای دانش‌بنیان میگردد.

 از آنجا که در سال‌های گذشته پروژه‌هایی همچون شهر هوشمند بوشهر کلید زده شد، اجرای این پروژه ها تا چه مرحله ای پیش رفت و موانع تحقق شهر هوشمند در ایران را چه می دانيد؟

همان‌طور که استحضار دارید، موانع تحقق شهر هوشمند در ابعاد جهانی شامل مشکلات زیرساختی، دغدغه‌‌های امنیت و حریم خصوصی، آموزش‌ و مشارکت جامعه می‌باشد که موانع تحقق شهر هوشمند در ایران نیز مجزا از این موارد نمی باشد که امیدواریم با توجهات ویژه دولت و مجلس انقلابی این موانع برطرف گردد.

حضور مگفا به عنوان شرکتی دولتی در سامانه‌های مختلف دولت الکترونیک تا چه میزان در اجرا و تحقق اهداف حاکمیتی در دولت الکترونیک موثر بود؟

مرکز گسترش فناوری اطلاعات در جهت تحقق اهداف حاکمیتی دولت الکترونیک از جمله بهبود محیط تجاری و فضای کسب وکار، تقویت و توسعه مشارکت عمومی، بهبود بهره‌وری و کارایی سازمان‌های دولتی نقش بسزایی ایفا نموده است و روند بهبود پروژه‌های اعلام شده پس از ورود شرکت مگفا به این حوزه مهر تاییدی بر این ادعاست.

به عنوان سوال پایانی پیرامون ضرورت ورود مگفا در عرصه های نوین و صنعت هوشمند توضیح بفرمایید و پیرامون اولویت های آینده چه دستور کاری مدنظر دارید؟

اولویت‌های آینده شرکت مگفا در حوزه فناوری‌های نوین و هوشمندسازی، تجاری سازی و پیاده سازی تکنولو‌ژی‌های جدید بالاخص در شهرک‌ها و شرکت‌های صنعتی جهت مدیریت منابع، انرژی و افزایش راندمان و بهره‌وری می باشد که این مهم با استفاده از منابع داخلی و حمایت از شرکت ها و محصولات دانش‌بنیان میسر می گردد.

انتهای پیام