نائب رئیس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات ایران:
حمید قاطع
حمید قاطع، نائب رئیس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات ایران (مگفا) و متخصص کسب و کار هوشمند، تجاری سازی و زنجیره تامین، اظهار داشت: مگفا در حال حاضر مذاکرات خوبی با وزارت صمت و سایر ارگان‌های ذی‌ربط در خصوص ارائه بستر تامین مالی زنجیره ای برپایه بلاکچین انجام داده است و مقدمات فنی و مالی آن انجام شده و به محض تایید از سمت وزارت صمت و هیات دولت این پروژه عملیاتی خواهد شد.

مشروح گفت‌وگوی حمید قاطع با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم به شرح ذیل است:

با توجه به حرکت دنیا به سمت رمزارزها و مباحث پیرامون تولید رمزارز ملی در داخل کشور، دیدگاه جنابعالی پیرامون لزوم توجه به تبادل رمزارزهای بین المللی در کنار رمزارز ملی چیست و چه زیرساخت هایی باید فراهم شود تا امکان تبادل با رمزارزهای بین المللی در کشور مهیا شود؟

بعد از بحران مالی 2008 اعتماد به پول‌های ملی به خصوص دلار در بازارهای مالی کاهش یافت، بنابراین عده ای تلاش کردند تا به شکل گمنام تکنولوژی را جایگزین دولت کنند و پول‌هایی تولید کنند که در عین اینکه پشتوانه دولتی ندارد، ولی قابل جعل یا دستکاری نیست. بیت کوین اولین محصول چنین نگرشی بود. بنابراین بازار پول در دنیا از حالت انحصار دولت‌ها درآمد و این زنگ خطری برای دولت‌هاست. در حال حاضر چه دولت بخواهد و چه نخواهد بخشی از مبادلات مالی با رمرزارزهای خصوصی انجام می شود. پس ناگزیر باید فضایی فراهم شود که دولت بتواند اقتدار خود را در فضای پولی حفظ کند و این مهم بدون فراهم شدن زیرساخت تولید رمزارز ملی امکان پذیر نیست. 

حرکت های داخلی چه در حوزه سیاست گذاری و چه قانون گذاری در مواجهه با حضور ایرانیان در بازار رمز ارز را ارزیابی بفرمایید و حضور در این حوزه تا چه میزان می تواند مشکلات صادرات و تحریم را برای کشور ما به حداقل ممکن کاهش دهد؟

رویکردهای دولت در بازار رمزارز تا به امروز از دید کارشناسی مورد تایید نیست؛ چرا که همواره در دام افراط و تفریط بوده است. ابتدا یک رویکرد  پلیسی و تهدیدی و در حال حاضر رهاکردن بازار! نه رویکرد اول راه حل بهینه است و نه راه حل دوم. راه حل اول منجر به بزرگ شدن بخش زیرزمینی اقتصاد می‌گردد و رویکرد دوم منجر به خروج سرمایه از بخش‌های مولد به سمت این بازار خواهد شد. دولت می‌تواند با به رسمیت شناختن برخی از رمزارزها (حداقل استیبل کوین ها) به عنوان ارز خارجی بسیاری از فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری در این زمینه را تسهیل کند و همچنین از این فرصت به عنوان منبع جدید مالیات ستانی استفاده نماید. 

حمید قاطع

از آنجا که زمزمه هایی از سوی بانک مرکزی و پست بانک برای رمزارزهای ملی مطرح شده است، بفرمایید این نوع رمزارزها چه خصوصیاتی دارند و حضور شرکت هایی همچون مگفا در حوزه های تخصصی رمزارز تا چه میزان می تواند راهگشا باشد؟

قطعا هیچ کس مخالف پیشرفت ابزارهای مالی و تکنولوژی های پولی نیست اما باید دید دولت چقدر می‌تواند از چنین ظرفیتی استفاده کند. در حال حاضر مشکل و معضل اصلی در نوسان و کاهش ارزش پی در پی ریال است که قطعا هرگونه CBDC مبتنی بر ریال را توام با ریسک می‌کند. 

بفرمایید مگفا به صورت ویژه در کدامیک از حوزه های آموزش، تدوین استراتژی، نرم افزاری و پیاده سازی و سایر حوزه های مرتبط با رمز ارز می‌تواند با برنامه ریزی ورود نماید؟

در حال حاضر زیرساخت بلاکچین در داخل کشور دوران طفولیت خود را سپری می کند. هر شرکتی که بتواند زودتر از بقیه در این زمینه ارائه خدمات کند، هم مشتریان دولتی خواهد داشت و هم مشتریان خصوصی. توجه داشته باشید که رمزارزها یک بخش کوچک و قابل مشاهده بلاکچین است و بسیاری از فعالیت ها و کسب و کارهای جدید در این بستر در حال شکل گیری می باشد. بنابراین پیشنهاد مشخص تقویت محصولات و زیرساخت بلاکچینی در مگفاست.

در نهایت هم اکنون مگفا در کدامیک از حوزه های رمزارز ورود کرده و پیرامون برنامه های آتی مگفا در این حوزه توضیح بفرمایید.

مگفا در حال حاضر مذاکرات خوبی با وزارت صمت و جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط در خصوص ارائه بستر تامین مالی زنجیره ای برپایه بلاکچین انجام داده است و مقدمات فنی و مالی آن انجام شده و به محض تایید از سمت وزارت صمت و هیات دولت این پروژه عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام