دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، اعلام کرد: در پی تعیین شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» و تاکید رئیس جمهور برای تبدیل این شعار به فرمان، این سندیکا که در اسفندماه سال گذشته برنامه کلان خود را در ۱۰ بند به تصویب هیات مدیره سندیکا رسانده بود، اقدام به تهیه متمم برنامه برای همسویی با این شعار نموده است.

فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در نگاه ماه شماره 79 ماهنامه نسل چهارم نوشته است:

در پی تعیین شعار سال ۱۴۰۱ در هلول سال جدید توسط مقام معظم رهبری با عنوان تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین و تاکید رئیس جمهور در اولین جلسه هیات دولت امسال برای تبدیل این شعار به فرمان، سندیکای صنعت مخابرات ایران که در اسفندماه سال گذشته برنامه کلان خود را در ۱۰ بند به تصویب هیات مدیره سندیکا رسانده بود، اقدام به تهیه متمم برنامه برای همسویی با این شعار و یا فرمان نموده است.

در این متمم برنامه ابتدا به نکات کلیدی شعار مرتبط با صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحت عنوان پیش فرض‌ها اشاره شده و متعاقب آن به برنامه اقدام در ۱۲ بند پرداخته شده است.

الف-  پیش فرض‌ها:
۱- رویکرد جهانی به سمت تولید محصولات پیچیده و با ارزش افزوده بالاست.
۲- برای کسب جایگاه مناسب جهانی باید محور اقدامات ما، تولیدات دانش بنیان باشد که خود عامل موثری برای اشتغال نیروی انسانی در تخصص‌های ICT و رشته‌های پیشرفته جانبی نیز خواهد بود.
۳-  توسعه بازار و سرمایه در گردش از محوری‌ترین شاخص‌های توسعه تولیدات دانش بنیان است.
۴- عدم وابستگی به منابع انحصاری و یا محدود خارجی برای تامین قطعات و مواد اولیه تولید از طریق ساخت آن در کشور و یا طراحی معادل آن از منابع غیر انحصاری خارجی، از جمله رسالت‌های مراکز و یا شرکت‌های دانش بنیان است.

ب- برنامه اقدام:
۱- لزوم تعریف روشن و قابل اندازه گیری از محصولات و واحدهای تولیدی دانش بنیان حوزه ICT برای برداشت برابر صورت بگیرد و برای توجه بیشتر واحدهای تولیدی به امر تحقیق و توسعه، تلاش و تشویق‌های مناسب منظور شود. 
۲- اکنون که به بلوغ نسبی در تولید محصولات ICT رسیده‌ایم باید گام‌های اساسی برای افزایش کیفیت این محصولات برداشته شود و اقتصاد دانش بنیان نقطه عطف این موضوع است.
۳- با برنامه ریزی دقیق سهم تحقیق و توسعه در شاخص‌های کیفیت، قیمت، فروش و پشتیبانی محصولات تولیدی مورد توجه و پایش جدی قرار گیرد.
۴- مولفه دانش به دو مولفه قبلی یعنی سرمایه و نیروی کار در امر تولید اضافه و مدل تعیین عمق ساخت داخل (پیوست قانون حداکثر استفاده از توانمندی‌های داخلی) برای تجهیزات ICT بروزرسانی شود.
۵- در سامانه تدارکات دولت(ستادایران) کنترل‌های لازم قبل از انتشار فراخوان مناقصات و استعلام‌ها که در تضاد با محصولات دانش بنیان است، با جدیت صورت گیرد.
۶- برای حل مشکل نقدینگی (سرمایه در گردش) برای تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان فکر اساسی شود و توجه کنیم که صندوق‌های حمایتی فعلی صرفا برای طرح‌های تحقیقاتی و نیمه صنعتی و پروژه‌های کوچک، کارساز است.
۷- ضعف آموزش‌های مهارتی در بخش‌های تقاضا و عرضه یکی از موانع مهم سر راه تولیدکنندگان دانش بنیان و همچنین کاربران است که باید با اولویت برطرف شود. 
۸- باید تلاش شود تا بازار محصولات دانش بنیان شکل گیرد و زمینه رقابت آن با محصولات تولیدی تحت لیسانس و یا فناوری خارجی فراهم گردد.
۹- با توجه به مزیت نسبی کشور در نرم افزار در قیاس با سخت افزار، تکیه بیشتر مراکز دانش بنیان روی نرم افزار برای محصولاتی که امکان نرم افزار محور بودن آن وجود دارد.
۱۰- تعیین تعرفه‌های گمرکی خاص برای واردات محصولاتی که تولید محصول دانش بنیان مشابه آن در کشور وجود دارد.
۱۱- توجه کارفرمایان به ارجاع سفارش به موقع برای محصولات ساخت داخل به تولیدکنندگان برای افزایش انگیزه در انجام تحقیق و توسعه برای بروزرسانی فناوری و ارتقای دانش.
۱۲- تعریف پروژه‌های مشارکتی پژوهشی/ تحقیقی برای دستیابی به فناوری‌های پیچیده آتی و بومی سازی محصولات با تامین مالی و تسهیلات تست و تایید توسط کارفرمایان.

سندیکای صنعت مخابرات ایران همچنان بر این باور است که ساختن ایران کار مشترک همه ماست بنابراین ضمن همکاری و هماهنگی جدی و مستمر با نهادهای مرتبط مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق‌های حمایتی به ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان  تنظیم مقررات، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه فضایی ایران، تشکل‌های حوزه فاوا و شرکت‌های فعال عضو سندیکا برای پیاده سازی برنامه کلان و متمم برنامه تلاش خواهد نمود.

انتهای پیام