اگرچه طی سال های اخیر و با شروع پاندمی کرونا، تلاش وزارت ارتباطات و اپراتورها برای توسعه کیفی و کمی اینترنت انجام شد، ولی نتایج نمایانگر آن است که کیفیت فدای کمیت شده است. حال باید دید وعده رایگان شدن اینترنت برای برخی دهک‌ها در شرایط فعلی و مشکلات زیرساختی، امکان تحقق دارد یا خیر؟

در بخش گزارش ویژه شماره 71 ماهنامه نسل چهارم می‌خوانید:

در ماه‌های پایانی سال 1398 و با آغاز پاندمی کرونا، به‌منظور ترغیب هر چه بیشتر مردم به استفاده از بستر فضای مجازی برای اجرای امور روزمره و پس از آن زمینه‌سازی برای توسعه اقداماتی همچون آموزش مجازی، اینترنت رایگان به برخی گروه‌ها و دهک‌ها ارائه شد؛ در این بین اگرچه تلاش وزارت ارتباطات و اپراتورها برای توسعه کیفی و کمی اینترنت انجام شد، ولی نتایج نمایانگر آن بود که کیفیت فدای کمیت شده است.

به عبارتی دیگر، طی سال‌های اخیر آنطور که باید و شاید توسعه کیفی اینترنت در کشور ما همپای توسعه کمی حرکت نکرد و نتیجه آن نارضایتی بخشی از مشترکانی بود که حتی برای دسترسی به اینترنت مطلوب، متحمل هزینه بالاتری نسبت به گذشته می‌شدند، ولی از کیفیت اینترنت رضایت نداشتند؛ چراکه توسعه زیرساختی در بستر اینترنت نتوانست پاسخگوی این حجم از تقاضای کاربران باشد. 

باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده ارائه اینترنت رایگان به برخی دهک‌ها را مطرح کرد.
رئیسی با بیان اینکه باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود، افزود: امروز اینترنت به حق مردم تبدیل شده و مسائل آموزشی و اقتصادی و تحقیق و پژوهش در اقصی نقاط کشور در بستر فضای مجازی انجام می شود.
وی با طرح این پرسش که چرا با وجود گسترش استفاده از فضای مجازی زیر ساخت‌های مورد نیاز برای آن تهیه نشده، خاطرنشان کرد: اگر این زیرساخت‌ها فراهم شده بود امروز هیچ کاری در فضای اداری و در عرصه تحقیقات و پژوهش دچار وقفه نمی‌شد.
وی با بیان اینکه دولت آینده زیرساخت‌های لازم برای تامین اینترنت در کشور را کامل می‌کند، از امکان درآمد زادیی از طریق اینترنت گفت: چرا نگذاریم مردم در فضای مجازی اشتغال داشته باشند؟ یک خانم خانه‌دار که آشپزی می‌کند یا یک معلم که تولید محتوا انجام می‌دهد عدالت ایجاب می‌کند تا ساز و کاری طراحی کنیم که درآمد حاصل از این نوع اشتغال به کسانی برسد که در این حوزه فعالیت دارند.
رئیسی افزود: برخی اقشار در جامعه امکان پرداخت هزینه اینترنت را ندارند و ما برای تأمین نیازها و تسهیل دسترسی آنها به اینترنت و فضای سایبر، یک میزان حداقلی از اینترنت را به صورت رایگان ارائه می‌دهیم.
بنابراین باید دید خواسته های به حق مردم کشور برای دستیابی به اینترنت رایگان و البته با کیفیت بالا، چه زمانی محقق می شود و آیا وعده رایگان شدن اینترنت برای برخی دهک‌ها در شرایط فعلی و مشکلات زیرساختی، امکان تحقق دارد یا خیر؟

به‌جای ارائه‌ اینترنت رایگان به دهک‌های پایین، فرصت اشتغال ایجاد شود

محمدرضا محمدخانی در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون ارائه‌‌ اینترنت رایگان به دهک‌های خاص و در مقابل آن کاهش ظرفیت شبکه ثابت و همراه، گفت: بنده به عنوان یک کاربر نسبت به کارآ نبودن اینترنت فعلی ناراضی هستم.
معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس، ادامه داد: با توجه به تحریمی که در کشور شاهد هستیم، ایجاد فرصت اشتغال برای دهک‌های خاص می‌تواند جایگزین بهتری برای ارائه‌ رایگان اینترنت به این دهک‌ها باشد.
وی، اظهار کرد: از 15 سال اخیر تا به امروز تحت عناوین مختلف با مشکلاتی رو به رو هستیم که نتیجه‌ عدم ثبات درست در مدیریت وزارت خانه‌ها و شرکت‌های تابع است.
مدیر پیشین دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس، در پایان گفت‌و‌گو اضافه کرد: پیشنهاد بنده برای دولت آینده انتصاب وزیری مقتدر و واقف به علم مربوطه است تا بتوانیم به نتایج مطلوب تری برسیم.

توزیع عادلانه‌ اینترنت نیازمند بهبود شاخص‌های توسعه‌ فاوا و آمادگی شبکه است

دکتر داوود ادیب در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون امکان ارائه‌‌‌ اینترنت رایگان به دهک‌های پایین جامعه با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌های فعلی شبکه‌‌ اینترنت کشور، گفت: متاسفانه در شاخص‌های توسعه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) و آمادگی شبکه (NRI) در وضعیت قابل قبولی قرار نداریم.
ادیب، ادامه داد: با بررسی این دو شاخص در بحث‌های زیرساختی و مقدار اینترنتی که طبق سرانه به مصرف هر فرد می‌رسد، شاهد آن هستیم که کشورهای توسعه یافته در مقایسه با کشور ما موقعیت به مراتب بهتری دارند.
رئیس هیات مدیره‌ اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، اظهار کرد: در مواقعی ما با افزایش کمیت، کیفیت را فدا می‌کنیم و در مواقعی دیگر با افزایش کیفیت، مقدار را از نظر توزیع کشوری جابه‌جا می‌کنیم.
ادیب، تاکید کرد: اگر خواستار راهکار اصولی و برنامه‌ریزی مدونی برای رسیدن به یک شبکه‌‌ اینترنت مطلوب باشیم، باید شاخص‌های جهانی و کل اکوسیستمی که مرتبط با این شاخص‌ها است را بهبود بخشیم.
رئیس هیات مدیره‌ اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، در پایان اضافه کرد: برای توزیع عادلانه‌‌ شبکه‌‌ اینترنت و استفاده از شبکه های مجازی باید به صورت هم وزن شاخص‌های مربوط به IDI و NRI را بهبود دهیم.

ارائه‌ اینترنت رایگان به برخی دهک‌ها باعث ایجاد ترافیک بالاتر و سرعت پایین‌تر سرویس‌های ارتباطی می‌شود

مهندس فرامرز رستگار در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون امکان ارائه‌‌‌ اینترنت رایگان به دهک‌های پایین جامعه با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌های فعلی شبکه‌‌ اینترنت کشور، گفت: در وهله‌‌ اول باید ببینیم که اینترنت رایگان به چه معناست؟ سرویس اینترنت دارای هزینه‌ای است و زمانی که به دهکی اینترنت رایگان ارائه می‌دهیم، در قدم اول باید دانست که بودجه‌‌‌ آن از چه طریق و توسط چه کسی پرداخت می‌شود؟
وی، ادامه داد: اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از بودجه‌ اختصاصی دولت برای این هزینه‌ها استفاده می‌کند، گویی کمک دولت است و می‌تواند به تناسب میزان بودجه به دهک‌های مختلف اینترنت رایگان با قیمت ارزان‌تر ارائه دهد، اما اگر تصمیم گیری به عهده‌‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد و هزینه‌‌ آن را اپراتوری که ارائه دهنده‌‌ اینترنت است متقابلا دریافت نکند، در این شرایط به اپراتورها فشار زیادی تحمیل می‌شود.
رستگار تاکید کرد: اگر اپراتورها در پیروی از دستورات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرویسی را به صورت رایگان در اختیار دهک خاصی قرار دهند و در مقابل هزینه‌ای دریافت نکنند، چون بخش خصوصی به دنبال سرمایه‌گذاری خود در انتظار درآمد است، جبران آن هزینه از بقیه مشترکین خواهد بود.
دبیر و عضو هیات مدیره‌‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران، اضافه کرد: وقتی یک تکلیف دولتی می‌شود، معنای آن این است که به اجبار یا احترام باید اجرا شود، چه اپراتورهای تلفن همراه که اینترنت همراه ارائه می‌دهند، چه سایر FCPها که ارائه دهنده‌‌ اینترنت از طریق شبکه‌‌ ثابت هستند.
رستگار، ادامه داد: در این حال تمامی هزینه ها بر دوش یک سری از اپراتورهایی سرشکن می‌شود که در مقابل سرویسی که ارائه می‌دهند مبلغی را از گروهی خاص دریافت نکنند، در این شرایط ما شاهد دو عارضه هستیم.
وی، بیان کرد: کسانی که مشمول استفاده از اینترنت رایگان هستند، در زمان رایگان نبودن این سرویس، احتمالا از اینترنت استفاده نمی‌کردند یا کمترین استفاده را داشته‌اند که همین فرآیند رایگان شدن، فشاری را بر روی شبکه‌‌ ارتباطی به وجود خواهد آورد. در زمان ایجاد این فشار، اپراتورها بر اساس ترافیک رایج برنامه‌ریزی کرده و این ترافیک اضافی از طرف دیگر روی سایر مشترکین اثر خود را به نمایش می‌گذارد.
وی، ادامه داد: اگر توسعه‌‌ مناسب در جهت اینترنت رایگان صورت نگیرد، با توجه به ظرفیتی که جوابگوی مصارف گذشته بوده، مصارف جدیدی ایجاد می‌شود و افراد در حال استفاده از اینترنت که هزینه آن را تماما پرداخت کرده اند با ترافیک بالاتر و سرعت کمتر روبرو می‌شوند.
دبیر و عضو هیات مدیره‌‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران، اظهار کرد: اپراتورها در مقابل هزینه‌ سرویسی که به طور رایگان عرضه می‌شود به روش‌های مختلف، روی بسته‌های ارائه شده‌ خود مدل هایی را پیاده می‌کنند که جبران کننده هزینه‌های اضافی باشد و در نهایت شاهد بروز نارضایتی از جانب گروه مصرف کننده‌‌ اینترنت هستیم که هزینه‌‌ اینترنت را به طور کامل پرداخت کرده‌اند.
رستگار، تاکید کرد: اگر تصمیم گیرنده دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و مجری آن مشخص است و بودجه‌‌ خاصی برای آن در نظر گرفته شده باشد، اپراتورهای تامین کننده‌‌ سرویس اینترنت باید از قبل در جریان کامل این موضوع قرار گیرند، تا متناسب با آن در جهت توسعه‌‌ خود برنامه ریزی کنند و به گونه ای نباشد که اپراتورها با یک افزایش تقاضای ناگهانی مواجه شوند.
وی، ادامه داد: در شرایطی که افراد و سازمان‌ها با قیمت‌های بسیار بالا در دریافت کالا و خدمات مواجه هستند و در موضوع اینترنت رایگان شاهد تبلیغات زیادی هستیم، دانستن اینکه رایگان شدن اینترنت چقدر می‌تواند در گردش اقتصادی افراد و سازمان‌های استفاده کننده اثرگذار باشد، ضروری است.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در ادامه گفت‌وگو با سیتنا، گفت: اینترنت رایگان بیشتر یک نگاه تبلیغاتی است و این رقم به جای آنکه بر روی هزینه‌‌ کل استفاده کنندگان از اینترنت سرشکن شود، باید در جهت توسعه شبکه‌ اینترنت صرف شود که اگر سازمانی در صورت اجبار به دورکاری به پهنای باند بیشتری نیاز داشت دچار این کمبودها نشویم.
رستگار، در پایان اضافه کرد: توده مردم از دهک‌های پر درآمد گرفته تا دهک‌هایی با درآمد کمتر، امروزه نه از کمیت خدمات ارتباطی و اینترنت بلکه از کیفیت آن ناراضی هستند و در این شرایط باید رفتارمان را به سمتی جهت دهیم که هم اپراتورها و هم شرکت ارتباطات زیرساخت که مهیا کننده این پهنای باند است، امکانات گسترده تری را در شبکه ایجاد و سرویس بهتری را به مردم ارائه دهند که مردم با رضایت از شبکه اینترنت هزینه را بطور کامل پرداخت کنند و احتیاجی به کمک مالی در این بخش وجود نداشته باشد.

انتهای پیام