این روزها به پایان کار دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم و مدت زمان مأموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که یکی از جوان‌ترین وزرای بعد از انقلاب در ایران را به خود دید نیز به پایان می رسد. اکنون، فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه فناوری اطلاعات از نفر بعدی که بر کرسی عمارت کلاه فرنگی می‌نشیند انتظاراتی دارند. خواسته‌هایی که امید است وزیر آینده با حضور در جلسات تشکل‌های تخصصی، فراکسیون ICT اتاق بازرگانی ایران و انجمن‌های بخش خصوصی شنوای آن باشد.

دکتر نسیم توکل، کارآفرین و عضو اتاق بازرگانی تهران، در سرمقاله شصت و هشتمین شماره از ماهنامه نسل چهارم، ادامه داد:

مسئله کپی رایت و حل مشکل مالکیت معنوی

موضوع کپی‌رایت و رعایت حقوق مؤلفان مسئله‌ای است که برای مدتی طولانی در ایران مورد بحث بوده و متأسفانه کماکان به هیچ نتیجه مشخصی ختم نشده و مشکل پابرجاست. چند قانون متفاوت در مورد مالکیت فکری و معنوی در ایران وجود دارد که هیچکدام از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیستند.
چنانچه این مشکل در زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گیرد، فضای وب به عنوان بستر تولید محتوا امکانی را در راستای فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن مسئله حقوق مؤلفان به وجود می‌آورد. برای نمونه پایگاه‌های خبری و وبسایت‌های داخلی همه یک خبر یا مطلب را به صورت مشابه منتشر می‌کنند. هر چند وزارت ارشاد در سال‌های اخیر الزاماتی درباره ذکر منبع به کار گرفته است اما اگر یک قانون قوی در مورد حق انتشار وجود داشته باشد فعالان این حوزه، بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای کار حرفه‌ای می‌کنند و فضای وبسایت‌ها از نظر محتوا به پویایی می‌رسد.

تسهیل در امر صادرات نرم‌افزار

در ابتدا باید اشاره کنم که تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی حمایت از صادرات نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات، قدم بسیار مهمی است که می‌تواند کمک موثری به توسعه صادرات غیرنفتی کشور کند. ایران به ویژه در سال‌های اخیر از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار شده است که با توجه به وجود نیروهای جوان و تحصیلکرده با انگیزه ایرانی در این حوزه امید بسیار زیادی درباره آینده تولید و توان صادرات وجود دارد. 
نباید از نظر دور داشت که ارز آوری این حوزه بسیار بالا است اما متأسفانه از مشکل سرمایه‌گذاری رنج می‌برد. برای جذب سرمایه‌گذار و ارتقاء اصول این صنعت باید روابط بین‌المللی و تجاری کشور هم به سمت عادی سازی با جهان خارج حرکت نموده و تحول یابد. شرکت‌های بزرگ این صنعت در سراسر دنیا همکاری‌‌های مستمر با یکدیگر دارند.

تدوین نظام‌نامه استاندارد برای کالاهای آی‌سی‌تی

دنیای امروز عرصه رقابت است و بدون رعایت استاندارد و حفظ کیفیت بالا در تولید کالاها نمی‌توان انتظار به دست آوردن بازار را داشت. به عبارت دیگر، اگر استاندارد وجود نداشته باشد، محصولی ایجاد نمی‌شود و کارآفرینی در خطر قرار می‌گیرد.
با ذکر این توضیحات تدوین نظام نامه استاندارد برای محصولات فناورانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این موضوع تاثیر مستقیمی بر آینده شرکت‌های فعال و صاحب فناوری در ایران و محصولات تولیدی آن‌ها خواهد داشت. تدوین استانداردهای کنترل کیفیت، تدوین دانشنامه تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به روز رسانی استانداردهای ملی به منظور تطبیق با شرایط روز حاکم بر این صنعت و ایجاد گمرک تخصصی برای ترخیص کالاهای حوزه آی.سی.تی از جمله اقداماتی است که می‌توان برای کسب سهم از بازار این محصولات پیشنهاد داد.

ارتقا خدمات اینترنتی، سرعت و مسئله قیمت

بحث سرعت اینترنت و کیفیت خدمات زیرساخت از جمله موضوعاتی است که برای زمان طولانی دغدغه کاربران و کسب‌وکارهای ایرانی است. قطعی‌ها در شبکه سراسری، پهنای باند و موضوع قیمت از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های موجود در این حوزه برای شهروندان است.
در مقام مقایسه، تعرفه‌های اینترنت ایران با دیگر کشورهای جهان باید بر اساس ترافیک بر سرعت محاسبه شود و نه ترافیک به‌تنهایی! در این شرایط می‌بینیم اینترنت ما نسبت به کیفیتی که دارد اصلاً ارزان نیست. در واقع، اگر بخواهیم با ارز و دلار بررسی کنیم، کشور ما از ارزان‌ترین اینترنت برخوردار است اما با نگاهی به بازار داخلی در می‌یابیم که نسبت به کیفیت و سرعت  اینترنت ما گران‌ترین اینترنت‌ها در دنیا است.
در همین 4G می‌شود تا سرعت یک گیگابایت در ثانیه به مردم سرویس ارائه شود اما کم‌ پیش آمده که سرعت اینترنت ما بالای ۵ مگابیت در ثانیه باشد. بنابراین برای مقایسه اینترنت ایران با کشورهای دیگر نباید با ترافیک مقایسه کرد بلکه باید ترافیک بر سرعت و کیفیت را مورد سنجش قرار داد. آیا ترافیک بر سرعت کشورهای اروپایی با ما یکسان است؟ قیمت ترافیک بر سرعت ما بسیـار بالا است.

شفاف‌سازی در برگزاری مناقصات

شفافیت در روند مناقصات یکی از اساسی ترین اصولی است که در بسیاری از قوانین تدارکاتی کشورهای مختلف به آن پرداخته شده است.به طور کل شفافیت در معاملات و مناقصات به معنای روشن بودن تمامی فرایندهای معامله از ابتدا تا انتها می باشد.
امروزه موضوع شفافیت اهمیت بسیار قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده است. بر همین اساس تقریباً کلیه کشورها بر امر شفافیت تأکید داشته و مقررات و احکام متعددی در این خصوص تصویب کرده‌اند. هدف اصلی شفافیت، مبارزه با فساد است و مستندسازی یکی از پیامدهای اصلی آن است. زیرا سبب می‌شود همگان محتاط بوده و نسبت به اجرای دقیق قانون تلاش کنند.

برخی از دیگر برنامه‌های مهم...

در پایان ضمن اشاره به برخی انتظارت مهم دیگر به صورت خلاصه امیدوار هستم فردی در این جایگاه قرار گیرد که دلسوزی، جسارت و توان مدیریتی لازم را داشته باشد و تمرکز اصلی خود را بر تقویت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حوزه ICT قرار دهد.
- تعامل نزدیک با وزارت علوم و سازمان‌‌های علمی و بین‌المللی
-  استفاده از نظرهای نخبگان، بخش‌های خصوصی و همچنین تشکل‌ها به عنوان نمایندگان بخش خصوصی
- حمایت از فعالان در حوزه تولید محصولات فناورانه
- پذیرش ضمانتنامه‌های غیربانکی صادر شده توسط صندوق‌های حمایتی به منظور تسهیل کار شرکت‌های فعال
- برنامه راهبردی و توجه کافی به توسعه پایدار در صنعت آی‌سی‌تی ایران
- امتداد توجه و حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف افزایش تولید و دستیابی آن‌ها به عمق تولید
-  حذف قوانین مخل آرامش فضای کسب‌وکار و تدوین آئین‌نامه‌هایی که انطباق بیشتری با کسب‌وکارهای دیجیتال دارند
- پرهیز از اتخاذ تصمیم‌های سریع و غیرکارشناسی که برای فعالان اقتصادی هزینه‌های زیاد در پی دارند 
- به وجود آوردن مکانیزم قابل اجرا در خصوص تهاتر بدهی‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به بانک‌ها

انتهای پیام