مدیرعامل «شرکت کارخانجات مخابراتی ایران» در گفت‌وگوی ویژه با نسل چهارم:
مدیرعامل «شرکت کارخانجات مخابراتی ایران»، می‌گوید: از نظام بانکی کشور می توان به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات و موانع تولیدکنندگان در سال رونق تولید نام برد. در شرایط فعلی نقش بانک‌ها در رونق تولید، بسیار حائز اهمیت است. نظام بانکی باید اصلاح شود، چرا که به جای کمک به رونق تولید، سد راه تولید است.

دکتر عبدالرضا رضوانی، عضو هیات مدیره و مدیرعامل «شرکت کارخانجات مخابراتی ایران» در گفت‌وگوی ویژه این شماره از ماهنامه نسل چهارم به سوالات خبرنگار این رسانه پاسخ داده است. مشروح این گفت‌وگو را بخوانید:

به عنوان سوال نخست کمی از فعالیت و تاریخچه شرکت از نخستین سال‌های فعالیت تا به امروز را بفرمایید.

 ITMC در سال 1346 با مشارکت شرکت زیمنس آلمان  و وزارت پست و تلگراف و تلفن وقت تاسیس و در سال 1348 به بهره برداری رسید. در سال 1382 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد و در سال 1383 در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد. در همین حال، 35 درصد از سهام ITMC در سال 1385، به شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت واگذار شد و در حال حاضر قریب به 14 هزار و 800 نفر سهامدار به صورت اشخاص حقیقی و حقوقی داریم که قریب به 54 درصد سهام شناور ITMC را تشکیل می دهند و در حال حاضر در «بازار پایه ب فرا بورس» حضور داریم که با تغییرات ایجاد شده در سازمان بورس، نماد لکما با رنگ زرد در بازار پایه حضور خواهد داشت. می‌توان گفت که در طول پنج دهه فعالیت، با فراز و فرود های بسیاری مواجه شده ایم.

ITMC اولین و بزرگترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی کشور بوده و می باشد و به واسطه سیاستگذاری‌هایی که در دولت های  نهم و دهم صورت گرفت و مدیران وقت شرکت نتوانستند این مجموعه بزرگ و ملی را با سرعت تغییرات پیش آمده وفق دهند و از طرفی عقب ماندن از سرعت تغییرات تکنولوژی باعث شد که شاهد دوران افول ITMC باشیم و با مشکلات عدیده ای از جمله بدهی‌های تعیین تکلیف نشده بانکی که هزینه های مالی بسیاری را در بر دارد، محدودیت های بسیار در تامین منابع مالی، بدهی به بازنشستگان محترم شرکت و پرسنل شاغل و .. که نتیجه سوء مدیریت ها و ناکارآمدی‎ها می باشد مواجه بوده و هستیم.

از سال 1395 و با تغییر در ترکیب اعضای محترم هیأت مدیره شرکت، شاهد تحولات بسیار خوبی بوده‌ایم؛ از طرفی اقدام به تعیین تکلیف بدهی های بانکی شرکت نموده‌ایم و از طرف دیگر توسعه شرکت را مد نظر قرار داده ایم. از جمله اقدامات بسیار حیاتی و خوبی که شاهد بودیم، تعیین تکلیف بدهی 2410 میلیارد ریالی شرکت به بانک تجارت بود که بزرگترین بدهی شرکت به حساب می‌آمد، که همین‌جا، مجدداً از حسن نظر، مساعدت و رویکرد بسیار مناسب مدیرعامل و اعضای محترم هیأت مدیره بانک تجارت به خصوص آقایان دولت آبادی، حاجعلی و اشرف نژاد نسبت به بنگاه های تولیدی تقدیر و تشکر می‌کنم؛ چرا که با یک تعامل بسیار اثر بخش علاوه بر کاهش بدهی شرکت به 1450 میلیارد ریال این بدهی که از سال 1384 بلاتکلیف باقی مانده بود، در توافقی کم نظیر با سه سال تنفس و هفت سال تقسیط پلکانی تعیین تکلیف گردید و باعث شد شرکت در مسیر رشد و شکوفایی قرار گیرد. همچنین با تعامل بسیار خوب و سازنده با رئیس محترم هیأت مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن و سایر اعضای هیأت مدیره آن بانک، بدهی دیگرشرکت به بانک صنعت و معدن نیز تعیین تکلیف گردید که جا دارد از جناب دکتر مهری، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل محترم آن بانک نیز تقدیر و تشکر نماییم. در حال حاضرنیز به پیشنهاد شرکت و موافقت ضمنی ایشان در شرف تهاتر بدهی ITMC با قسمتی از سرمایه گذاریهای بلند مدت خود هستیم و همچنین با تهاتر بدهی به شرکت گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند علاوه بر پرداخت بدهی توانستیم سود غیرعملیاتی نیز در صورتهای مالی شرکت شناسائی کنیم.

از تاریخ 24 مهرماه 1397 که هیأت مدیره محترم شرکت مسئولیت اجرایی ITMC را به عهده بنده گذاشتند، سعی نمودیم تا علاوه بر رفع مشکلات گذشته و پیش رو در جهت رشد، رونق و شکوفائی شرکت گام برداریم و در همین راستا در دیماه سال 1397 برنده بزرگترین مناقصه تجهیزات Power کشور که همراه اول برگزار کننده آن بود شدیم و پس از آن به واسطه چهار محصول خود که از ایده تا محصول را به همت پرسنل متخصص و تلاشگرمان تولید نموده ایم توانستیم به عنوان بزرگترین شرکت دانش بنیان تولیدی ایران شناخته شویم که ثمره تمام این تلاش ها انتخاب کارخانجات مخابراتی ایران(ITMC) به عنوان واحد نمونه کشوری سال 1397 بود که این مهم حداقل پاداش تلاشهای مستمر خانواده بزرگ ITMC بود.

در مورد محصولات و تجهیزات شرکت کارخانجات مخابراتی ایران توضیح بفرمایید و همچنین بفرمایید پشتیبانی در ارائه سرویس ها و خدمات توسط شرکت، چگونه است؟

با توجه به بهره‌مندی ITMC از نیروهای خبره و متخصص و زیرساخت‌های بسیار مناسب، مدل درآمدی شرکت در حال حاضر از چهار بخش تشکیل می شود که بزرگترین و اصلی ترین بخش درآمدی در حال حاضر تولید است. تمرکز شرکت هم اکنون بر روی طراحی و تولید انواع راک های Indoor وOutdoor مخابراتی، طراحی و تولید انواع راک های پاور، ترانسمیشن و باطری، طراحی و تولید تجهیزات Passive حوزه FTTx و طراحی و تولید رکتیفایر در توان های 2kw و3kw، طراحی و تولید انواع کولرهای مخابراتی، طراحی و تولید انواع تابلو برق از یک طرف و طراحی و تولید محصولات مبتنی بر تکنولوژی IoT مانند سیستم برنامه‌ریزی آبیاری هوشمند، سامانه خودکار هواشناسی و آزمایشگاه سیار آب و خاک از طرف دیگر می باشد.

بخش دیگری که ITMC در آن بسیار توانمند است حوزه نگهداری، بهسازی، پشتیبانی و سرویس است که از سال 1389 در شبکه زیرساخت کشور مشغول خدمات رسانی می باشیم و از طرفی به دلیل برخورداری از نیروهای انسانی متخصص و تجهیزات در تعمیر بردهای مخابراتی و سوئیچ نیز از پتانسیل بسیار خوبی برخورداریم و پس از آنکه شرکت های اروپایی و چینی که بسیاری از تجهیزات و زیرساخت‌های ارتباطی ما، درگذشته توسط آنها تأمین شده است، به دلیل تحریم های اعمال شده حاضر به همکاری نیستند و سرویس و خدماتی ارائه نمی دهند، ITMC می تواند بسیاری از این خدمات را به بهترین کیفیت ارائه دهد. لازم به ذکر است که در حال حاضر نگهداری، بهسازی و نوسازی شبکه زیرساخت کشور در چهار استان فارس، کرمان، بوشهرو کردستان به عهده ITMC می باشد و به اذعان متولیان شرکت ارتباطات زیرساخت، یکی از بهترین پیمانکاران این شرکت هستیم.

بخش دیگر درآمدی شرکت معطوف به فعالیت های بازرگانی است و تجهیزاتی که در داخل کشور تولید نمی شود را با قیمت مناسب و در زمان مناسب از مبادی قانونی وارد می کنیم و همچنین در برنامه های سال جاری (1398) و در همین شرایط فعلی که با تحریم های ظالمانه روبرو هستیم، قصد توسعه سبد محصولاتمان را علاوه بر توسعه بازار داریم و در تلاش هستیم تا بتوانیم شرکای خارجی را که هم در حوزه دانش و هم در حوزه تکنولوژی توانمند باشند و حاضر به سرمایه گذاری مشترک باشند شناسائی و جذب نمائیم تا به امید خدا بتوانیم از طریق Joint Venture دانش و تکنولوژی محصولاتی که مرتبط با حوزه کاری ما می باشد را وارد کشور عزیزمان کنیم و ضمن کمک به تولید داخل از خروج  ارز از کشور نیز جلوگیری کنیم.

چهارمین بخش درآمدی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران از طریق واحدهای اقماری است.ما در مجموعه بزرگ و توانمند ITMC دارای دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز رشد، باشگاه ورزشی، تالار پذیرائی، درمانگاه، آزمایشگاه، داروخانه، تعاونی مسکن، تعاونی مصرف و نانوائی هستیم که دو مورد آخر در حال حاضر غیرفعال می باشند و در صدد فعال کردن آنها نیز هستیم که درآمدهای حاصله از این بخش تا حدودی پوشش دهنده بخشی از هزینه های جاری ما هستند.

توضیحاتی پیرامون مرکز آموزشی علمی کاربردی کارخانجات مخابراتی ایران و مرکز رشد خوشه فناوری‌های صنایع مخابرات ارائه بفرمایید.

یکی از ویژگی های بارز شرکت ITMC، کامل بودن این مجموعه بزرگ صنعتی است که بهره مندی پرسنل عزیزمان از این امکانات رفاهی و فرهنگی یکی از دلایل انتخاب شرکت به عنوان واحد نمونه کشوری می باشد که اهم آنها دانشگاه جامع علمی کاربردی، مرکز رشد خوشه فناوری‌های صنایع مخابرات، باشگاه ورزشی، تالار پذیرایی، تعاونی مسکن، تعاونی مصرف، درمانگاه، داروخانه، آزمایشگاه ، آموزشگاه زبان، هنرستان و نانوایی است که در این راستا تسهیلاتی هم برای کارمندان شرکت در نظر گرفته شده است.

دانشگاه جامع علمی کاربردی کارخانجات مخابراتی ایران سال 1396 به عنوان برترین دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور شناخته شد و از طرفی دفتر کارآفرینی دانشگاه نیز توانست در همین سال رتبه اول کشوری را کسب نماید. در حال حاضر قریب به 600 دانشجو در 14 رشته در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند و در سال 1397 کلا 337 نفر فارغ التحصیل داشته ایم. شرکت ITMC جهت جذب دانشجویان خلاق و فراهم نمودن ارتباط بین صنعت و دانشگاه، اقدام به راه اندازی مرکز رشد خوشه فناوری‌های صنایع مخابرات در فضای کارخانه نموده است و در حال حاضر هشت شرکت در این مرکز مستقر می باشند که دو شرکت دانش بنیان نیز جزء شرکت های مذکور هستند و سعی ما بر حمایت از این شرکت های دانش بنیان است که علاوه بر تثبیت، شاهد شکوفایی آنها نیز باشیم همچنین نمایشگاه دائمی دستاوردهای دانشجوئی نیز در محل دانشگاه بر پا شده است.

با توجه به نامگذاری امسال به نام «رونق تولید»، برنامه شما برای تحقق این شعار و تقویت تولید چیست؟ طبیعتا موانعی برای تولید در کشور وجود دارد که با توجه به تحریم‌ها این موانع بیشتر هم شده است، در این راستا به عنوان شرکتی تولیدی، مشکلات و تنگناها را کجا می‌بینید و به نظر شما دولت باید چه سیاست هایی برای برطرف کردن این تنگناها در نظر بگیرد؟

شرکت  ITMC اولین و قدیمی ترین شرکت تولیدی فعال در صنعت مخابرات ایران است و تنها شرکت تولیدی بورسی در این صنعت است که در حال حاضر سهم حداکثری از بازار داخلی را دارا می باشد. همانطور که عرض کردم، این شرکت به تازگی برنده بزرگترین مناقصه تجهیزات Power کشور شده است و اجرای این قرارداد منجر به ایجاد اشتغال، بهبود ساختار درآمدی شرکت، نوسازی خطوط تولید و ایجاد انگیزه در پرسنل شرکت شده است  و بزرگترین دلیل موفقیت ما در هفت ماه اخیر «باور» است. در این راه  باور داریم که می توانیم علاوه بر حفظ سهم حداکثری خود در بازار داخل در بازارهای کشورهای منطقه نیز نفوذ کرده و محصولات خود را صادر نمائیم. بزرگترین سرمایه شرکت، نیروی انسانی است که با وجود تمام کاستی ها در سالیان گذشته صبوری کردند و امروز نیز با توان و انگیزه مضاعف به کار خود ادامه می دهند. در سال 1397 با کوشش متخصصین و پرسنل عزیزمان، به بزرگترین شرکت تولیدی دانش بنیان کشور تبدیل شده ایم و در حال حاضر چهار محصول از سبد محصولاتITMC  دانش بنیان می باشند. کارخانجات مخابراتی ایران همواره از شرکت های پیشرو در تکنولوژی های جدید بوده است و همچنین در این راستا متخصصین شرکت، توانستند با بکارگیری تکنولوژی IoT سه محصول سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند، سامانه خودکار هواشناسی و آزمایشگاه سیار آب و خاک که مبتنی بر تکنولوژی IoT  می باشند را تولید نمایند و در حال حاضر سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند در سه باغ بزرگ شهرستان جهرم پایلوت گردیده است و این محصول با  قابلیت های فراوانی که دارد می تواند قریب به 35 درصد صرفه جویی مصرف آب و قریب به 25 درصد به صرفه جویی مصرف برق کمک کند و اگر از شرکت هایی همچون ما حمایت شود، می توان در بدترین شرایط اقتصادی و تولیدی جهت رونق تولید و صنعت گام های بلندی برداشت و بنده در همین جا اعلام می نمایم؛ در صورتیکه در سال جاری  بین 35 تا 40 میلیارد تومان سرمایه در گردش در اختیار داشته باشم متعهد  می شوم که  در پایان سال 1398 شرکتی 160 تا 200 میلیاردی را تحویل خواهم داد و طبق فرمایش ریاست محترم جمهوری در 10 اردیبهشت ماه سال جاری، شرکت هایی که یک شیفت کاری را به دو شیفت کاری و بیشتر تبدیل کنند، به رونق تولید کمک نموده اند حال آنکه ITMC در راستای اجرای پروژه های خود در سال رونق تولید می بایست به صورت دو شیفت 12 ساعته تولید نماید، لذا شاخص های رونق تولید در شرکت ITMC  به وضوح دیده می شود. در سال رونق تولید از مسئولین محترم انتظار حمایت و پشتیبانی داریم. در فرآیند تولید یکی از پارامترهای بسیار مهم زمان می باشد. نباید فرصت ها را از دست دهیم. دولت می بایست در جهت تحقق شعار سال، مسئولیت هر نهاد یا بنگاه اقتصادی را مشخص نماید. در ابتدای هر سال باید شاخص ها توسط دولت تدوین گردد تا بتوان میزان موفقیت هر یک از نهاد ها و شرکت ها را در پایان سال مشخص نمود. از نظام بانکی کشور می توان به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات و موانع تولیدکنندگان در سال رونق تولید نام برد. در شرایط فعلی نقش بانک ها در رونق تولید، بسیار حائز اهمیت است. نظام بانکی باید اصلاح شود، چرا که به جای کمک به رونق تولید، سد راه تولید است. جهت اخذ ضمانت نامه و تسهیلات  می بایست تضامین مختلف به بانک ارائه دهیم و بانک حاضر نیست که سهمی در ریسک داشته باشد و تنها می خواهد در حاشیه امنیت کامل باشد و منافع تضمین شده داشته باشد و ریسک تولید در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور تنها با تولید کننده است و بانک و دولت حاضر به پذیرش و مشارکت در ریسک تولید کننده نمی باشند و از طرفی نوسانات نرخ ارز از موارد دیگری است که گریبان گیر صنعت گران و تولید کنندگان شده است. سوال اساسی این است که چرا ما نمی توانیم از ارز نیمایی استفاده کنیم؟ با بسیاری از مسئولین در خصوص تخصیص ارز نیمایی مذاکره نموده ایم اما تا این لحظه متأسفانه این امر محقق نگردیده است. ITMC، با وجود همه مشکلات و در هر شرایطی خود را ملزم و متعهد به تحویل محصول با بهترین کیفیت به کارفرما می داند. شرکت کارخانجات مخابراتی ایران با حفط سهم حداکثری از بازارهای داخلی می تواند با رویکرد صادرات محور که در سال 1398 به عنوان استراتژی اصلی شرکت مد نظر قرار گرفته است، پرچم دار رونق تولید در استان فارس و حتی در سطح کشور باشد.

 

با توجه به تاکید بر ارزآوری در صنایع مختلف، مجموعه شما برای صادرات چه برنامه‌هایی انجام داده و با موانعی که در حوزه بانکی وجود دارد، آیا عملا صادرات میسر است؟ همچنین از آنجا که حضور در نمایشگاه‌های خارجی می تواند باعث آشنایی و تعاملات بیشتر با سایر شرکت‌ها در بازار بین الملل شود و همانطور که مستحضرید نمایشگاه تلکام مجارستان که پیش روست، نقطه خوبی برای افزایش این تعاملات است، بفرمایید برای حضور در این نمایشگاه چه برنامه ای دارید؟

با توجه به رویکرد صادرات محور شرکت در سال 1398 با بررسی بازارهای هدف و  با اولویت کشورهای منطقه اقدام به بررسی رقبای خارجی خود نموده ایم. همزمان با اقدامات اشاره شده جهت برخی از محصولات تولیدی خود به دنبال اخذ استاندارد CE می باشیم . اخذ این استاندارد فرآیند پیچیده ای دارد. از سوی دیگر شرکت در نمایشگاه های معتبر خارجی و نشست‌هایی که به صورت B2B برگزار می شوند را در دستور کار شرکت قرار داده ایم. در خصوص شرکت در نمایشگاه مجارستان نیز باید عرض کنم که طبق تصمیم اتخاذ شده اقدامات لازم جهت تخصیص فضای نمایشگاهی در ITU بوداپست انجام گردیده و با تمام توان آماده ارائه توانمندی های خود هستیم و با برنامه ریزی در نمایشگاه مجارستان شرکت می کنیم و امیدواریم که دستاوردهای خوبی داشته باشیم؛ چرا که محصولات ما از نظر فنی، کیفیت و قیمت کاملاً مزیت رقابتی و صادراتی دارند و از مجموعه دولت انتظار داریم که از شرکت هایی همچون ITMC حمایت کند تا اینگونه شرکت ها بتوانند به بازارهای جهانی وارد شوند تا علاوه بر صادرات محصولات خود، بتوانند منابع ارزی به دست آورند و تا حدودی دغدغه های نوسانات زیاد نرخ ارز که باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات می گردد مرتفع شود.

جایزه‌ای که امسال دریافت کردید به چه مناسبتی بود؟

شرکت کارخانجات مخابراتی ایران در سی امین جشنواره امتنان از کارگران، گروه های کار و واحد های نمونه کشور که هر ساله توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز کارگر برگزار می گردد، موفق به کسب عنوان واحد نمونه کشوری گردید که در مراسمی که به همین منظور در تاریخ 10/2/1398برگزار شد ITMC موفق به دریافت لوح تقدیر و تندیس واحد نمونه کشوری از جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم شد، همچنین علاوه بر اینکه کارخانجات مخابراتی ایران به عنوان واحد نمونه استان فارس نیز انتخاب گردید، دو کارگروه سامانه برنامه ریزی آبیاری هوشمند و سامانه خودکار هواشناسی موفق به کسب عنوان نخست در بین گروه های کار در استان فارس شدند.

شایان ذکر است که بنده شرکت را با بدهی های بسیار زیاد که در سنوات گذشته ایجاد شده بود و از طرفی فاقد منابع و ورودی های مالی بود تحویل گرفتم و در هفت ماه اخیر با تغییر رویکرد و نگرش و با پشتوانه باور و همت 700 نفر پرسنل زحمتکش این مجموعه بزرگ صنعتی موفق به انجام تغییرات فراوانی شدیم که دریافت چنین جوایزی نشان دهنده روند رو به رشد شرکت می باشد اما ادامه این راه بدون حمایت های دولت به ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مسئولین محترم استانی امکان پذیر نخواهد بود و در صورتیکه شرکت ITMC در سال آینده نیز جزء کاندیداهای واحد نمونه کشوری باشد نشان دهنده این مهم است که مسیر درستی را طی کرده است و می بایست مسیر شکوفائی را با قوت و قدرت ادامه دهیم تا به اهداف بزرگ تر دست یابیم.

در سیلی که اوایل امسال کشور را تحت شعاع قرار داد، آیا تجهیزات شما توانست در شبکه مخابراتی قرار گیرد و اختلالات را برطرف کند و نمونه تولید داخل عینیت پیدا کند؟

ITMC در جهت ایفای مسئولیت های اجتماعی خود که ارزش بسیاری برای آنها قائل است در جریان سیل اخیر که متاسفانه خسارت های فراوانی را به جا گذاشت توانست دو کار مهم را انجام دهد که یکی از آنها ارسال برخی از محصولات به درخواست همراه اول به مناطق سیل زده بود و از طرفی کمک به نگهداری زیرساخت های استان کهگیلویه و بویراحمد و برقراری ارتباط این استان با استانهایی همچون خوزستان و فارس بود که توسط ITMC انجام شد و با وجود اینکه نگهداری این استان بر عهده ما نبود ولی خود را موظف و مکلف به کمک به هم‌نوعانمان می دانیم و در همین راستا همکاری لازم را با شرکت ارتباطات زیرساخت انجام دادیم و دیگری جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی به همت کلیه پرسنل کارخانجات مخابراتی ایران بود که کلیه کمک های جمع آوری شده توسط نمایندگان شرکت به استان خوزستان ارسال و بین هموطنان عزیزمان توزیع گردید.

با توجه به اینکه اقتصاد دیجیتال در اولویت است و در این راستا شرکت‌ها و فعالان حوزه ICT قدم بر می‌دارند، شما به عنوان کارخانه نوآور و فعال در راستای اجرای پارک اقتصاد دیجیتال چه اقداماتی انجام دادید؟

جا دارد از جناب آقای مهندس آذری جهرمی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و جناب آقای دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور و معاونین و مدیران کل این دو عزیز تشکر ویژه ای نمایم . همچنین از جناب آقای دکتر رحیمی استاندار محترم فارس و جناب آقای مهندس رحمانی معاون ایشان به دلیل حمایت های بی دریغ شان از مجموعه ITMC تشکر و قدردانی می‌نمایم. شرکت کارخانجات مخابراتی ایران قابلیت تبدیل شدن به هاب منطقه جنوب کشور در حوزه الکترونیک و مخابرات را دارد. در سال 1397 با اعلام آمادگی شرکت، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص پیشنهاداتی را ارائه فرمودند و در اسفند ماه 1397 بازدیدی توسط جناب آقای دکتر ستاری معاون محترم رئیس جمهور و هیأت همراه ایشان و مسئولین محترم استانی از شرکت ITMC  صورت پذیرفت و متعاقب آن با بازدید جناب آقای مهندس جهانگرد معاون محترم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیأت همراه ایشان، مقرر گردید که کارخانجات مخابراتی ایران با تخصیص فضائی به مساحت قریب به 14000 متر مربع تبدیل به سومین پارک اقتصاد دیجیتال کشور و یا دومین کارخانه نوآوری کشور گردد، لذا مقرر شد که این مهم در قالب تفاهم نامه ای چهارجانبه فی مابین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری فارس و کارخانجات مخابراتی ایران انجام گردد و انشاءالله تا شش ماه آینده شاهد انجام این تفاهم و توافق باشیم.

این موضوع به جذب استارت آپ های حوزه مخابرات، الکترونیک و فناوری اطلاعات در جنوب کشور کمک شایان توجهی می نماید. شرکت ITMC با بهره مندی از زیرساخت های بسیار خوب و توان تولیدی بالائی که دارد می تواند به رشد و تجاری سازی استارت آپ ها کمک قابل توجهی نماید. از طرفی به فرمایش مقام معظم رهبری، یکی از راه های ایجاد اشتغال از طریق استارت آپ‌ها و شرکت های دانش بنیان می باشد که با راه اندازی پارک اقتصاد دیجیتال و یا کارخانه نوآوری در محل ITMC به واقع ما نیز توانسته ایم در همین مسیر حرکت کنیم که نوید بخش آینده ای روشن برای این مجموعه بزرگ صنعتی می باشد.

با توجه به ساخت تجهیزات مخابراتی توسط مجموعه شما در شرایط فعلی، اگر تحریم‌ها را کنار گذاریم، آیا می‌توانید به عنوان یک صادرکننده صاحب نام در دنیا مطرح شوید؟ چین از چه الگویی استفاده کرده که توانسته است بازار دنیا را به خود اختصاص دهد؟ شرکت‌های چینی در بحث R&D خوب عمل کرده اند و مجموعه شما در این زمینه خوش درخشیده است؛ آیا این بخش برای توسعه بازار به شما کمک کرده است؟

امروزه عصر تکنولوژی است و اگر شرکت ها نتوانند با سرعت تغییرات تکنولوژی خود را وفق دهند نمی توانند موفق شوند. شرکت هایی همچون کوداک نیز با همین اشتباه استراتژیک بازار خود را به رقبا واگذار کردند. ما نمی توانیم خودمان را با چین مقایسه کنیم زیرا مشوق های صادراتی آنها تفاوت بسیاری با ما دارد. ما امیدواریم که با حمایت های دولت شاهد صادرات کالا و خدمات در سطح کلان باشیم و یکی از موارد مهم در صادرات بحث استاندارد است. در کشور ما بسیاری از شرکت ها دارای تکنولوژی و توان بسیار بالایی هستند، اما به دلیل عدم داشتن استانداردهای بین المللی قادر به صادرات محصولات خود نمی باشند، لذا می بایست به سمت تولید محصولات با استانداردهای مورد قبول بین المللی حرکت نماییم. در حال حاضر و متاسفانه با عنایت به افزایش نرخ ارز، تقریبا ارزان ترین نیروی کار در ایران است و از این موضوع می توان به عنوان یک مزیت رقابتی در صادرات نام برد.

نکته بعدی کیفیت محصولات تولیدی ماست که قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است. اگر در کنار دو فاکتور اصلی قیمت و کیفیت، استانداردسازی نیز انجام گیرد و از طرفی در خصوص ارزیابی رقبا و بازارهای صادراتی تحقیقات و تحلیل خوبی صورت پذیرد، به جرات می گویم که می توانیم در بازارهای منطقه حضور چشمگیری داشته باشیم که این موضوع علاوه بر رونق تولید می تواند به صرفه جویی و ارزبری نیز کمک شایان توجهی نماید و ریسک نوسانات نرخ ارز برای شرکت های تولیدی را کاهش دهد.

با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، مواد اولیه و نیروی انسانی در دوره اخیر، وضعیت تولید و درآمد کارخانه شما به چه صورت بوده است؟

در شرکت هایی مثل ITMC که کالاهای تخصصی تولید می کنند و مشتریان خاص دارند افزایش بی رویه و خارج از عرف هزینه ها به هیچ وجه نسبت منطقی با افزایش درآمد ندارد و از طرفی فضای رقابتی در صنف مخابراتی از پیچیدگی های خاصی برخوردار است و برخی از رقبا حاضرند به هر قیمتی برنده مناقصه باشند و در برخی مواقع رقابت سالمی صورت نمی گیرد و به همین دلایل به نسبت افزایش هزینه ها، افزایش درآمد نخواهیم داشت. نوسانات نرخ ارز برای تولیدکنندگان داخلی بسیار مهلک است و می بایست ارز نیمایی در کمترین زمان به تولیدکنندگان اختصاص یابد که متاسفانه اینچنین نمی شود که دولت و بانک مرکزی می بایست در این خصوص تمهیداتی بیاندیشند و از طرف دیگر در سال جاری با افزایش حقوق 5/36 درصدی مواجه شدیم که به هیچ وجه قابل پیش بینی نبود، اگر به چشم کارمندان به این موضوع بنگریم، با توجه به کاهش قدرت خرید، بسیار تصمیمی به‌جا و منطقی بود، اما در مقام کارفرما به هیچ وجه این افزایش در پروژه های شرکت قابل جبران نیست، چرا که به طور میانگین در پروژه های تولیدی سهم دستمزد حدود 40 درصد قیمت تمام شده است و از طرفی با افزایش روزمره مواد اولیه و سربار نیز مواجه شدیم، حال چطور می شود که این افزایش هزینه ها را در سود پروژه جبران کنیم؟ بنابراین دولت می بایست برای تولیدگنندگان نیز مشوق های حمایتی در نظر بگیرد تا به نوعی هزینه های تحمیلی به تولیدکننده تا حدودی جبران شود.

مطلب دیگری که مایلم به آن اشاره کنم این است که ITMC در حال حاضر بزرگترین شرکت دانش بنیان تولیدی در کشور است، متأسفانه بعد از تعطیلات دهه فجر متوجه شدیم که وضعیت شرکت از دانش بنیان تولیدی نوع یک به دانش بنیان تولیدی نوع دو تغییر کرده است! که بسیار شگفت زده شدیم چرا که دیگر نمی توانیم از معافیت مالیاتی برخوردار باشیم با وجود آنکه با دقت نظر در ترکیب سهامدارای شرکت پر واضح است که ITMC شرکت خصوصی است، لذا امیدواریم که دوستانمان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مساعدت لازم را در این خصوص انجام دهند تا بیش از این حق ITMC در این خصوص تضییع نگردد.

با توجه به قانون الزام شرکت‌ها و اپراتورها به خرید داخل که با توجه به سال گذشته و افزایش قیمت ارز توجیه بیشتری پیدا کرده، آیا تولید داخل در حوزه مخابرات در تمام بخش‌ها توانسته وارد شود یا حوزه‌هایی است که ما تولید داخل نداریم و آیا این قانون توسط اپراتورها انجام می‌شود یا نه؟

تغییرات تکنولوژی در دنیا در زمان کمی صورت می پذیرد. برای انطباق و داشتن تکنولوژی روز دنیا به شاخص های خاصی نیاز داریم. شرکت های خارجی که در ایران حضور داشتند دیگر حاضر به همکاری با شرکت های ایرانی نمی باشند و حتی جواب ایمیل های ما را هم نمی دهند. باید آینده نگر باشیم و به سمت اقتصاد مقاومتی گام برداریم. شرکتی همچون ITMC توان تولید بسیار خوبی دارد، اما سرمایه در گردش ندارد. اگر اپراتورها در تولید تجهیزاتی که ارزبری دارد و هم اکنون وارداتی است فقط سرمایه گذاری کنند، ما آمادگی انتقال دانش فنی، تکنولوژی و تولید تجهیزات در داخل کشور را داریم و حتی می توانیم تجهیزات مورد نیاز اپراتورها را به صورت انحصاری برای آنها تولید کنیم که در این صورت هم به چرخه تولید داخل و رونق تولید کمک کرده ایم و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده ایم.
مطمئن باشید اگر دولت، کارفرما و تولیدکننده در کنار هم قرار گیرند و هدف گذاری درستی انجام دهند، می توانیم بسیاری از تجهیزاتی که در حال حاضر وارداتی است را در داخل کشور تولید کنیم.

در پایان اگر نکته‌ای است بفرمایید.

شرکت ITMC در مسیر مناسبی قرار گرفته است و در حال رشد و شکوفایی می باشد، البته یک سری ناملایمات برون سازمانی و درون سازمانی وجود دارد که در حال مدیریت هستیم. شرکت های آینده نگر به R&D قوی و Cash Flow مناسب نیاز دارند. سرمایه گذاری در R&D در شروع هزینه بر است اما در نهایت برای شرکت سودآوری های زیادی دارد و به پیشرفت روند تولید و توسعه شرکت کمک می نماید از طرفی می بایست شرکت را به یک سازمان وظیفه ای تبدیل کنیم و در سطح کشور نیز می بایست وظیفه محور عمل نمائیم و وظیفه هر نهاد و سازمانی در چرخه اقتصادی و تولیدی مشخص گردد و هر ارگان و سازمان می بایست به وظیفه اش به درستی عمل نماید و باید شاخص ها مشخص گردند تا امکان اندازه گیری و مانیتور عملکرد هر سازمان فراهم گردد.

ما در ITMC برای یک هدف  مشترک در تلاش هستیم و آن هدف ارتقاء و اعتلای نام بزرگ ITMC در صنعت مخابرات کشور می باشد. در رسیدن به این هدف با تلاش خانواده بزرگ ITMC تا به امروز موفق بوده ایم. باز هم تکرار می کنم که ما به حمایت نیاز داریم و نباید شرکت هایی مانند ITMC را دولت و مسئولین استانی در این مقطع رها نمایند. باید تمام و کمال از ما حمایت کنند و در مقابل، دولت هم به ازای کمک و حمایتی که کرده انتظاراتی دارد که در پایان سال مالی و یا دوره ای که تعیین کرده از من به عنوان مدیرعامل مطالبه می نماید. باید دقیقا کارآمدی من را به عنوان مدیرعامل ارزیابی نمایند، ما نباید مدیرانمان را به حال خود رها کنیم و حیاط خلوت برای مدیران ایجاد نماییم. وقتی به مدیران اختیاردادیم، از طرف دیگر از آنها مسئولیت بخواهیم. بهتر است مدیرانمان را در یک فرآیند شایسته سالاری انتخاب کنیم. در فضای رقابتی نیز شاهد رقابت های ناسالم توسط برخی از رقبا هستیم که متأسفانه نظارت صحیحی صورت نمی گیرد و امیدواریم با ورود نهادهای نظارتی و مراقبت هایی که در اپراتورهای کشور و شرکت مخابرات ایران در حال انجام است روز به روز شاهد فضای رقابتی سالم و عادلانه باشیم به عنوان مثال در همین مناقصه همراه اول که ITMC برنده آن شد و بزرگترین مناقصه تجهیزات Power کشور تا کنون بوده است از یک طرف شاهد خود تحریمی و از طرف دیگر شاهد تخریب ITMC و هجمه های بسیاری بودیم که متأسفانه زیبنده صنعت مخابرات کشور نیست، ولی خوشبختانه با هوشیاری و تدبیر مدیرعامل، هیأت مدیره و معاونین محترم شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) مناقصه روند قانونی خود را طی کرد و ITMC توانست برنده این مناقصه بزرگ باشد و جا دارد در همین جا از جناب آقای مهندس فرهنگ، مدیرعامل محترم همراه اول، هیأت مدیره محترم و معاونین محترم همراه اول تشکر ویژه ای نماییم که تسلیم جوسازی ها و تخریب ها نشدند از طرفی می خواهم تشکر ویژه ای از خانواده بزرگ ITMC داشته باشم که با درک صحیحی که از وضعیت شرکت داشتند به این باور رسیدند که با مشارکت، تلاش مضاعف، از خودگذشتگی و کار تیمی می توان به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرد و امروز تمام افتخارات و موفقیت های کسب شده در طول هشت ماه مدیرعاملی بنده مرهون زحمات و تلاش های کلیه کارمندان عزیز ITMC می باشد و همچنین تشکر و قدردانی می نمایم از حسن اعتماد جناب آقای مهندس آذری جهرمی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونین و مدیران کل محترم وزارتخانه به اینجانب، که اعتمادشان قوت قلبی است برای بنده تا بتوانم شرکتی را که مبتلا به بسیاری از مشکلات مختلف می باشد را در مسیر توسعه و شکوفایی به سر منزل مقصود برسانم و از این طریق بتوانم دینم را به صنعت و تولید کشور عزیزم ادا نمایم. امروزه اقتصاد و تولید کشورمان به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه در شرایط خاصی به سر می برد لذا می توانیم با اتحاد و اعتماد به یکدیگر و خصوصاً به جوانان کشورمان و مدیران لایقی که وجود دارند و کمتر دیده می شوند و یا به آنها بها داده نمی شود، همانطور که در هشت سال جنگ تحمیلی سربلند و موفق شدیم در این جنگ اقتصادی هم با اتکاء به جوانان کشورمان قطعاً سربلند خواهیم شد. نباید با جوسازی ها، تخریب ها و حاشیه سازی ها انگیزه، جسارت، شجاعت و خلاقیت را از مدیرانمان سلب نمائیم و باید فضائی را مهیا کنیم که امثال بنده به عنوان سربازان جنگ اقتصادی با جان و دل در این عرصه حضور داشته باشیم و بتوانیم فارق از منیّت به رشد و رونق چرخه تولید و صنعت کشور کمک نمائیم.
ما می توانیم
چو ایران نباشد تن من مباد

انتهای پیام