مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا):
حسین مهویدی
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) می‌گوید: در سال تولید دانش بنیان در زمینه هوشمندسازی صنایع که اصلی ترین راهکار نوسازی واقعی صنایع کشور و جهانی سازی آنهاست؛ مگفا تلاش می کند با استفاده از ظرفیت وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، طرح‌های بزرگ هوشمندسازی را در کارخانجات بزرگ تعریف کرده و با کمک شرکت‌های دانش بنیان اجرا کند.

حسین مهویدی دانش آموخته رشته مهندسی برق الکترونیک در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علم و صنعت ایران و دارای سوابق مدیریتی طولانی در حوزه توسعه صنایع پیشرفته و دانش بنیان به ویژه حوزه الکترونیک و IT است که هم اکنون عهده دار مسوولیت مدیرعاملی و رییس هیات مدیره ای مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) است که در گفت‌وگوی ویژه این شماره از ماهنامه نسل چهارم، با ایشان به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ذیل آمده است.

به عنوان سوال نخست پیرامون حیطه عملکرد شرکت، پروژه‌ها و برنامه‌های پیشرو توضیح بفرمایید؟

شرکت مگفا به عنوان شرکت تخصصی حوزه فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، از بدو تاسیس خود تلاش نموده است تا فناوری های نوظهور حوزه فناوری اطلاعات را در کشور و به‌ویژه حوزه صنعت، معدن و تجارت توسعه دهد و طی این مدت با توجه به ابداع و عرضه محصولات و سرویس‌های جدید در این حوزه، این شرکت  به عنوان یکی از شرکت‌های پیشروی کشور، اقدام به سرمایه گذاری در راستای ارائه و عرضه محصولات و سرویس‌ها نموده است. به عنوان مثال در دهه 80،  شرکت مگفا یکی از اولین شرکت‌های پیشگام در حوزه ارائه سرویس‌های پیام‌دهی و آموزش الکترونیکی (LMS) در ایران بوده است.
همچنین در حال حاضر شرکت مگفا یکی از شرکت‌های پیشگام در حوزه فناوری های نوظهــور از قبیــل «داده کاوی، هوش مصنوعی، بلاک چین،IOT و هوشمندسازی» محسوب می گردد؛ به عبارت دیگر در هر دوره زمانی این شرکت متناسب با محصولات فناورانه عرضه شده در سطح دنیا در حوزه فناوری اطلاعات، اقدام به سرمایه گذاری در راستای بومی سازی و داخلی سازی محصولات مذکورنموده است.
به عنوان جمع بندی این موضوع می توان گفت شرکت مگفا در حال حاضر دارای چند محور کسب و کار عمده به شرح ذیل می باشد:
1 - توسعه پیاده سازی و پشتیبانی سرویس های دولت الکترونیک،
2 - ارائه سرویس های پیام دهی (SMS)،
3- اجرای پروژه های توسعه و تکمیل زیر ساخت IT ،
4 - توسعه نرم افزار،
5 - اجرای پروژه های هوشمندسازی (شهر هوشمند و صنایع هوشمند)
6 - ارائه سرویس های امنیت فناوری اطلاعات (Cyber Security) ،
7 - اجرای پروژه های مرتبط با داده کاوی و هوش مصنوعی،
8 - اجرای پروژه های مرتبط با بلاک چین.

با توجه به نام گذاری سال جاری به عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» از سوی رهبر معظم انقلاب، برنامه های شرکت مگفا در سال جاری برای تحقق این شعار چیست؟

خوشبختانه کشورمان از مزیت نسبی بهره مندی از منابع انسانی متخصص و مستعد برخوردار است و استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان کوچک توانسته اند عملکرد بسیار خوبی داشته باشند. البته این دستاوردها اغلب در زمینه تبدیل ایده به فناوری بوده و امسال که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری سال تولید دانش بنیان نامیده شده است،  لازم است با حمایت جدی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در مسیر تبدیل به تولید دانش بنیان قرار گیرنـد.
می توان گفت در این حوزه شرکت مگفا با شرکت‌های دانش بنیان، هم افزایی می‌کند، در واقع مگفا  قرار نبوده و نیست در اکوسیستم دانش بنیان رقیب شرکت‌های استارتاپ و دانش بنیان کوچک باشد، بلکه تلاش می‌کند از طریق  ایجاد هماهنگی و همگرایی بین آنها، هم‌افزایی بین آن‌ها به وجود آورده و اجرای پروژه‌های کلان ملی را از طریق هم افزایی ایجاد شده ، ممکن و متصور سازد.
در واقع این شرکت می تواند نقش یک ارتباط دهنده موثر بین صنایع و کارخانجات بزرگ و شرکت‌های دانش بنیان کوچک را ایفا ‌کند؛ به نحوی که با استفاده از جایگاه، اعتبار و برند خود، پروژه های بزرگ و کاربردی را در صنایع بزرگ تعریف کرده و بخش‌هایی از آنها را  با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان، به آنها برون سپاری کند؛ به عبارت دیگر شاید بتوان گفت مگفا با تکیه بر توانمندی‌های هم افزایی شده شرکت‌های دانش بنیان کوچک می تواند نقش یک GC یا پیمانکار عمومی بزرگ را در طرح‌ها و پروژه‌های دانش بنیان کلان ملی حوزه فناوری اطلاعات ایفا می‌کند.
اکنون در سال تولید دانش بنیان در زمینه هوشمندسازی صنایع که اصلی ترین راهکار نوسازی واقعی صنایع کشور و جهانی سازی آنهاست؛ مگفا تلاش می کند با استفاده از ظرفیت وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، طرح‌های بزرگ هوشمندسازی را در کارخانجات بزرگ تعریف کرده و با کمک شرکت‌های دانش بنیان اجرا کند.
مگفــا در زمینه‌های مختلف حوزه فنــاوری اطلاعات مانند هــوش مصنوعــی، بلاک چین و کلان داده‌ها، مطالعات و پژوهش‌های خوبی انجام داده و آمادگی تعریف و اجرای پروژه های کاربردی مبتنی بر این مطالعات و پژوهش‌ها را در کارخانجات صنعتی دارد، اما متاسفانه هنوز این فناوری‌ها در صنعت رسوخ پیدا نکرده است و وظیفه کارخانجات صنعتی و معدنی به ویژه کارخانجات صنعتی معدنی بزرگ و با درآمد بالا این است که این فناوری‌ها را در صنعت مورد استفاده قرار دهند. در این صورت علاوه بر ایجاد فرصت فعالیت بخشیدن به ایده‌ها و نمونه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با این فناوری‌ها در صنعت و توسعه بازار برای آنها، بهره‌وری و قابلیت رقابت پذیری این کارخانجات نیز افزایش می‌یابد و سود این کار بیش از همه به خود آن کارخانجات صنعتی بزرگ خواهد رسید.

حسین مهویدی

پیرامون امضای تفاهم نامه های مشترک با موسسات و پژوهشکده‌های تخصصی و شرکت های دانش بنیان در داخل و خارج کشور برای تولید و تجاری سازی فناوری های نوظهور چه اقداماتی انجام گرفته  و چه برنامه‌هایی در دستور کار است؟

همانطور که در پاسخ به سوال قبلی گفته شد، شرکت مگفا تلاش می نماید تا با انعقاد تفاهم نامه با شرکت‌های دانش بنیان و موسسات و پژوهشکده های تخصصی، محورهای همکاری مشترک با آنها تعریف نموده و از توانمندی‌های فناورانه آنها در تعریف و اجرای کلان پــروژه های مرتبط در حوزه صنعت، معدن استفاده نماید. در این راستا شرکت مگفا از ابتدای سال 1400 با بیش از 40 شرکت و موسسه تخصصی و دانش بنیان تفاهم نامه همکاری امضاء نموده و با همکاری این شرکت ها اقدام به تعریف و اجرای پروژه‌های مختلف به ویژه در حوزه فناوری های نوظهـور و نوین IT  از قبیل هوش مصنوعی، هوشمندسازی و بلاک چین می باشد؛ به عبــارت دیگر شرکت مگفـــا به عنــوان یک GC یا Solution Provider اقدام به تعریف کلان پروژه هایی در صنعت نموده و با ساماندهی و ایجاد کنسرسیوم هایی از شرکت های دانش بنیان اقدام به اجرای آنها می نماید.

از آنجا که مگفا در اجرای برخی از طرح های بزرگ می تواند از ظرفیت وزارت صنعت و سازمان گسترش استفاده نماید، چه طرح های بزرگی در دستور کار پیشروی آن شرکت است؟

وزارت صمت با توجه به رسالت و مأموریت خود در حوزه گسترده صنعت، معدن و تجارت در راستای ایجاد شفافیت، حذف امضاءهای  طلایی، تسهیل ارائه خدمات به مخاطبین، افزایش سرعت ارائه خدمات و حذف بروکراسی اقدام به برنامه ریزی در زمینه تعریف و پیاده سازی سامانه های الکترونیکی و توسعه  دولت الکترونیکی در سطح وزارت صمت و سازمان‌های تابعه نموده است. از طرفی شرکت مگفا به عنوان شرکت تخصصی IT مجموعه وزارت صمت در این زمینه توانمندی‌های مناسبی داشته و در حال حاضر نیز بر عهده دارد. توسعه و پشتیبانی برخی از این سامانه ها از قبیل اینماد، اعتبارسنجی، توانیران بوده و همکاری های بیشتری در این راستا با وزارت صمت در دست برنامه ریزی می باشد، لذا شرکت مگفا در تلاش است از ظرفیت وزارت  صمت جهت توسعه بازار محصولات و سرویس های خود در حوزه دولت الکترونیک استفاده نماید. از طرف دیگر این شرکت از ظرفیت وزارت صمت و ایدرو در زمینه ارتباط با صنایع و کارخانجات صنعتی در راستای پیشبرد پروژه های هوشمندسازی و نوسازی صنایع استفاده می نماید. همچنین یکی از مهمترین وظایف وزارت صمت مدیریت زنجیره تأمین محصولات و کالاهای صنعتی است که این موضوع  نیز یک ظرفیت عالی برای تعریف پروژه های مدیریت زنجیره تأمین مبتنی بر بلاک چین می باشد که اتفاقاً اینگونه پروژه ها در دستور کار مگفا قرار گرفته است.

از آنجا که راهکارهای هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی از جمله مباحث مذاکرات مگفا با شرکت ها و کارخانجات بزرگ بوده است، در این راستا چه اقداماتی صورت گرفته و پروژه  های انجام شده یا در دست انجام در ماه های اخیر را بفرمایید؟

در این زمینه مگفا تعاملات زیادی با کارخانجات ، صنایع و سازمانهای مرتبط انجام داده است که برخی از آنها تبدیل به قرارداد شده و برخی دیگر در مراحل قبل از انعقاد قرارداد می باشد. برخی از این موارد عبارتند از فولادمبارکه، ذوب آهن اصفهان، مس سرچشمه، فولاد اسفراین، شرکت منابع آب ایران حوزه هوشمندسازی صنایع یکی از محورهای کسب و کار نوپا و جدید شرکت می باشد که تلاش فراوانی در شرکت برای بازارسازی و اجرای پایلوتهای موفق در صنایع به ویژه صنایع بزرگ  در حال انجام می‌باشد.

مگفا در راستای گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است؟

نخستین گام در گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال تغییر نگرش و ایجاد تحول دیجیتال در شرکت‌ها و صنایع کشور می باشد. شرکت مگفا از شرکت‌های پیشگام در زمینه انجام مطالعات و ارائه خدمات مشاوره تحول دیجیتال در سازمان‌ها، شرکت‌ها و صنایع مختلف بوده و رزومه بسیار غنی و قابل ملاحظه ای دارد علاوه بر آن، این شرکت در زمینه اجرایی فازها و پروژه های مختلف خروجی طرح تحول دیجیتال که پیاده کننده گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد در صنایع و شرکت‌های دیجیتال هستند، توانایی اجرایی و فنی مناسبی دارد.

از آنجا که مگفا بعضاً به عنوان پیمانکار پروژه ها در مناقصات وارد می‌شود، طی سال جاری و با تغییرات هزینه ها و نرخ ارز چه مشکلاتی برای آن شرکت ایجاد شده است؟

متأسفانه تغییرات نرخ ارز و ناپایداری آن، مشکلات زیادی را برای این شرکت در زمینه اجرای پروژه های مختلف به ویژه پروژه های اجرا و پیاده ساز زیر ساخت‌های موردنیاز فناوری اطلاعات که شامل تامین یا ساخت تجهیزات سخت افزاری می باشند، ایجاد کرده و ریسک‌های فراوان مالی را برای شرکت در زمینه پیشنهاد قیمت و حضور در مناقصات فراهم نموده است؛ از این‌رو ناخواسته با توجه به این مشکلات، فعالیت های شرکت در این زمینه تا حدودی کاهش یافته است.

حسین مهویدی

پیشنهاد جنابعالی برای عملکرد بهینه مگفا و تغییر ساختارها به منظور بهینه سازی چیست و چه اقداماتی باید در اولویت قرار گرفته و چه تسهیلاتی از سوی نهادهای بالادستی برای مگفا درنظر گرفته شود؟

شرکت مگفا یک شرکت درامد و هزینه ای بوده که بدون استفاده از یک ریال بودجه دولتی در حال فعالیت بوده و درآمدزایی می کند و در این شرایط سخت اقتصادی و رکود فعالیت‌های توسعه ای با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند، ولی تلاش اینجانب و سایر مدیران و کارکنان شرکت این بوده است که علیرغم تمام مشکلات مگفا مسیر توسعه و پیاده سازی برنامه های خود را طبق برنامه استراتژیک شرکت طی نماید.
پیشنهادات ذیل در راستای بهبود وضعیت و تسهیل کسب و کار شرکت پیشنهاد می‌گردد:
تغییر نگرش دولت و سازمان‌های نظارتی به شرکت های دولتی بدون ردیف بودجه دولتی نظیر مگفا؛ طی چند سال اخیر تمام الزامات شرکت‌های دولتی دارای ردیف بودجه و ماموریت محور به شرکت‌های دولتی بدون ردیف بودجه نظیر مگفا تعمیم یافته است و به این نکته توجه نشده است که مگفا به عنوان یک شرکت دولتی موظف است درآمدزایی نموده و با شرکت‌های خصوصی و خصولتی رقابت نماید. طبیعتاً برخی از این محدودیت‌ها نظیر الزام به افتتاح حساب خزانه و انسداد سایر حسابهای بانکی برای شرکتی مانند مگفا که برخی از مشتریان عمده آن، بانک‌های مختلف بوده و برای تامین سرمایه در گردش خود مجبور به اخذ تسهیلات بانکی می باشد بسیار دشوار بوده و این قوانین محدود کننده باید اصلاح گردد. این موضوع یکی از مهمترین حمایت های مورد نیاز شرکت هایی از قبیل مگفا می‌باشد.فراهم نمودن امکان بهره گیری شرکت مگفا از فارغ التحصیلان دانشگاهی متخصص و نخبه در قالب سرباز نخبه یا امریه سربازی.
ارجاع پروژه های مرتبط با حوزه فعالیت مگفا در سطح وزارت صمت و سازمانها و نهادهای مرتبط به شرکت مگفا از قبیل پروژه های مرتبط با سامانه های دولت الکترونیک و هوشمندسازی صنایع.همکاری و هم افزایی بیشتر مگفا با نهادهای فعال، تصمیم گیر و اثرگذار در اکوسیستم دانش بنیان نظیر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، تعمیق و توسعه همکاری شرکت مگفا با این نهادها می تواند منجر به تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از این دستاوردها و پروژه های صنعتی کلان و بزرگ در ابعاد ملی می گردد.

انتهای پیام