یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل در گفت‌وگو با ماهنامه نسل چهارم:
مدیرعاملذ رایتل می گوید: ما اپراتوری هستیم که اولا تمام مشترکان‌مان قشر جوان و دانش آموز هستند، بالای 95 درصد درآمد ما از حوزه ترافیک است و مهمتر از همه ما در شهرهای بزرگ زیرساخت مشابه سایر رقبا داریم و کیفیت سرویس ما در شهرهای بزرگ نه تنها قابل رقابت نیست، بلکه در جغرافیای برخی شهرهای بزرگ بهتر از باقی رقبا هستیم. در عین حال؛ اولین و مهمترین هدف ما افزایش کیفیت سرویس است و رضایتمندی مشترکین فعلی برای ما حائز اهمیت است؛ چرا که اصلی ترین ابزار بازاریابی و توسعه شبکه ما هستند. اگر شبکه خوبی داشته باشیم، مشترکین ما نیز رایتل را به افراد دیگر پیشنهاد می دهند.

گفت‌وگوی یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل در شماره پنجاه و ششم ماهنامه نسل چهارم را بخوانید:

  تا انتهای سال گذشته تا چه میزان به اهداف مد نظر رایتل رسیده اید و برای امسال چه برنامه‌ای را هدف‌گذاری کرده‌اید؟
اولین هدف رایتل در سال گذشته از لحاظ عملکرد مالی، این بود که شرکت در وضعیتی قرار گیرد تا روند زیان‌دهی آن متوقف شود. این بحث مقدمه‎ای برای شروع اقدامات جدیدی بود که در رایتل مد نظر داشتیم.
هرگونه سرمایه گذاری در بنگاه‌های اقتصادی زیان‌ده پس از این دوران فعالیت برای سرمایه گذار توجیهی نداشت. خوشبختانه توانستیم در پایان سال 98 روند زیان‌دهی شرکت را متوقف کنیم و با اصلاح قراردادهای رومینگ و RAN Sharing با اپراتورهای دیگر، افزایش ترافیک در داخل شبکه رایتل، بهینه سازی شبکه با کیفیت و سرویس بهتر و ارائه سرویس‌های مطلوب به مشترکان، توانستیم رایتل را بعد از هشت سال فعـــالیت، برای اولیـــن بار در حوزه عملیات، سودآور کنیـــم.
این امر اعتماد به نفسی را به سهامدار رایتل می‌دهد تا در زیرساخت‌های آن سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد و رایتل بتواند نقدینگی آزاد از عملیات ایجاد کند که این امر می تواند زمینه سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت شبکه رایتل را ایجاد کند و مهمتر از همه این نکته است که بعد از قرار گرفتن شستا در بورس، یکی از اهداف بزرگ رایتل در سال 99 این است که پیرو بحث سودآور شدن، بتوانیم رایتل را در فرابورس هم به مردم عرضه کنیم.

  پس همانطور که اشاره فرمودید رایتل روند سوددهی را آغاز کرده است و در سال جاری می ‌توانیم شاهد بورسی شدن این اپراتور باشیم؛ در این راستا توضیح بفرمایید.
اولین قدم در راستای بورسی شدن رایتل این بود که ما در حقیقت از زیان خارج شویم؛ چراکه هر بنگاه اقتصادی وقتی زیان‌ده می شود قیمتی که در بورس کسر و ارائه می شود مطلوب و مناسب نیست و زمانی که بنگاهی با زیان وارد بـــورس می شود، ملاحظاتی هم وجود دارد.
اولین قدمی که در این راستا برداشتیم اتمام زیاندهی رایتل در پایان سال 98 بود. بحث بعدی ارائه شستا در بازار بورس بود که دومین قدم رایتل در بورس هم بود که در حال حاضر با ورود شستا به بورس، رایتل به عنوان زیرمجموعه شستا به بورس معرفی شده و مورد تایید قرار گرفته است و راه برای ما هموار شده و امیدواریم در نیمه اول سال جاری، رایتل را در بورس عرضه کنیم.

  مزیت فعلی رایتل به نسبت سایر اپراتورها چیست و در راستای تقویت مزیت‌های این اپراتور در نظر دارید چه سرویس‌های متمایزی به مشترکان ارایه دهید؟
در داخل شرکت بارها پیرامون این موضوع بحث کردیم که مزیت قابل انحصار برای رایتل و توسعه بازار آن، چیست؟ ما اپراتوری هستیم که اولا تمام مشترکان‌مان قشر جوان و دانش آموز هستند، بالای 95 درصد درآمد ما از حوزه ترافیک است و مهمتر از همه ما در شهرهای بزرگ زیرساخت مشابه سایر رقبا داریم و کیفیت سرویس ما در شهرهای بزرگ نه تنها قابل رقابت نیست، بلکه در جغرافیای برخی شهرهای بزرگ بهتر از باقی رقبا هستیم.
دلیل این امر این است که ما طبیعتا همچون باقی اپراتورها توسعه را از شهرهای بزرگ شروع کردیم و زیرساخت های ما در شهرهای بزرگ به اندازه زیرساخت های باقی اپراتورها است، اما موردی که رایتل در برابر باقی اپراتورها ندارد، زیرساخت در جاده ها و روستاهاست. ما عملا با شبکه رایتل بیش از 90 درصد جمعیت را پوشش می‌دهیم اما به دنبال آن هستیم که پوشش سراسری صد درصدی برای جمعیت در روستاها و شهرهای کوچک ایجاد کنیم و در حقیقت رایتل را در حوزه شبکه به جایی رسانیم که در صنعت مخابرات کشور بتوانیم بگوییم سه اپراتور داریم که از لحاظ زیرساخت تفاوت چندانی با هم ندارند.

  از آنجا که بخشی از سهامداران شما بیمه شدگان تامین اجتماعی هستند، طی این سال ها چه سرویس ها و خدمات ویژه ای برای این گروه ارایه داده‌اید؟
یکی از بزرگترین مزیت‌های رقابتی رایتل مخصوصا در حوزه‌های سازمانی که در بین اپراتورهای پیشروی دنیا وجود دارد این است که بزرگترین و مهمترین رشدهای اقتصادی و تجاری در حوزه‌های B2B و سازمانی اتفاق می افتد. ما هم زیرمجموعه شستا هستیم که یکی از بزرگترین هلدینگ های اقتصادی کشور است که بیش از 288 شرکت در زیرمجموعه خود دارد.
علاوه بر این شستا و رایتل زیرمجموعه تامین اجتماعی هستند. هم افزایی با مجموعه تامین اجتماعی و شستا را در دو محور از چند ماه پیش و با تمرکز، برنامه ریزی کردیم؛ محور اول ارائه خدمات به بازنشستگان و بیمه شدگان تامین اجتماعی بود. در همین حال، طرح ویژه تامین اجتماعی را داریم که بیمه شدگان با ارائه کد تامین اجتماعی و کد بیمه از سیم کارت رایتل با خدمات متنوع رایگان استفاده می‌کنند.
علاوه بر آن با بانک رفاه که از زیرمجموعه های تامین اجتماعی است، برای بازنشستگان تامین اجتماعی، طرح باشگاه تامین اجتماعی را در نظر گرفتیم که در این طرح با برخی فروشگاه ها به توافق رسیده‌ایم که خرید بیمه شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی از محل یارانه آنها به صورت قسطی کسر شود که مورد استقبال این عزیزان قرار گرفته و برای این کار تنها نیاز به سیم کارتی دارند که به نام خودشان و با کارت ملی خودشان به ثبت رسیده باشد و با این سیم کارت به صورت قسطی خرید انجام می دهند.
بحث سوم ارائه خدمات سازمانی به شرکت های زیرمجموعه تامین اجتماعی و مجموعه شستاست. در این حوزه ها برنامه ریزی کردیم، برخی طرح ها را اجرایی کردیم و همچنان با قدرت به دنبال این هم افزایی هستیم.

  در دوره‌ای پس از شیوع ویروس کرونا در کشورمان شاهد کاهش مقطعی سرعت اینترنت همراه بودیم که این موضوع مورد انتقاد کاربران اپراتورها بود، رایتل برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داد؟
کاهش سرعت اینترنت زمانی اتفاق می افتد که تقاضا به طور غیرمعمول و در زمان کوتاهی رشد می کند. ما مشکل کاهش سرعت اینترنت را عمدتا در شهرهای بزرگ و بعضا در مناطقی از شهرهای بزرگ داشتیم.
این مشکل در مناطقی که تراکم جمعیت زیاد بود و در ساعات پیک مصرف اتفاق می‌افتاد؛ به دلیل آنکه ظرفیت شبکه‌های موبایل به صورتی است که وقتی افراد زیادی از زیرساخت استفاده می کنند حتی زمانی که در هسته شبکه ظرفیت خالی دارید، در آن جغرافیای محدود، سرعت افت می کند.
این امر در شبکه رایتل به آن شدت اتفاق نیفتاد و دلیل اصلی آن هم این بود که به نسبت تعداد مشترکین رایتل، از گذشته ظرفیت سازی بیشتری انجام داده بودیم. ما سعی کردیم در این دوران اطلاع رسانی کنیم که در شهرهای بزرگ از جمله تهران ظرفیت های خالی زیادی داریم. به طور متوسط در برخی روزها و ساعت‌های پر پیک، سرعت دانلود شبکه ما دو تا سه برابر رقبایمان بود که عمده دلیل آن اضافه ظرفیتی بود که وجود داشت.

  باند فرکانسی مورد اختلاف صداوسیما و وزارت ارتباطات تا چه میزان می‌تواند برای رفع مشکل سرعت اینترنت به کمک اپراتورها بیاید و پیشنهاد شما در این راستا چیست؟
در رابطه با باندهای 700 و 800 در چند هفته گذشته اظهار نظرهای زیادی شده است و متاسفانه بسیاری از این موارد از منظری خاص بوده است که نیاز است از منظر تکنولوژی به این موضوع نگاه کنیم و همزمان تاثیرات اقتصادی و تجاری در صنعت مخابرات و تجربه ای که برای مشترکین ایجاد می کند و تاثیراتی که بر اقتصاد کشور می‌گذارد را بررسی کنیم.
اگر بخواهم این موضوع را تحلیل کنم، از این زاویه شروع می‌کنم که باید زیرساخت در اختیار اپراتورها قرار گیرد؛ چراکه نیاز کشور است. اگر به اتحادیه اروپا نگاه کنید در سال 2013 قوانینی را آورده است که باندهای تلویزیونی آنالوگ آزاد شوند و در اختیار اپراتورهای موبایل قرار گیرند که فرصتی دو تا سه ساله داشت و عملا در اواخر سال 2015 و 2016 این ظرفیت آزاد شد و در تمام کشورهای اتحادیه اروپا این باندها را از تلویزیون های آنالوگ تخلیه کردند و در اختیار اپراتورهای موبایل قرار دادند.
دلیل این امر که در اتحادیه‌ اروپا این عمل انجام شد، تحرکی بود که مشترکین اتحادیه‌ اروپا بین کشورهای دیگر داشتند و باید حرکت می کردند بدون آنکه سرویس شان قطع شود تا از این فرکانس استفاده کنند.
در آمریکا نیز پنج سال پیش، زمانی که گوشی جدید آیفون ارایه شد، آزمایشگاه‌های شرکت اپل با آزمایشگاه‌های اپراتورهای بزرگ آمریکا، به دنبال این بودند که قبل از آنکه حتی گوشی جدید به بازار بیاید این اطمینان را حاصل کنند که باند 700 و 800 توسط گوشی های جدید پشتیبانی می‌شود و اپراتورها نیز زیرساخت لازم برای این کار را داشته باشند، این تجربه‌ بازیگران بزرگ صنعت ICT در دنیاست. اگر این کار غیر اقتصادی و غیر تجاری و به نفع کشور نبود تمامی کشورهای دنیا سراغ این باندها نمی رفتند.
بیش از 70 تا 80 درصد ترافیک شبکه‌های موبایل، ویدئو است و این ترافیک‌ها درون خانه‌ها ایجاد می‌شود که اصطلاحا به آن indoor گفته می‌شود. بزرگترین شکایت مشترکین از سرعت اینترنت مربوط به زمانی است که می‌خواهند فیلم ببینند یا از سرویس‌های ویدئویی استفاده کنند و این ترافیک زمانی حجـــم عمـده ای دارد که مردم داخل ساختمان هستند.
پوشش درون ساختمانی بزرگترین گلوگاه شبکه‌های موبایل هستند. اگر فیزیک امواج الکترومغناطیسی را بررسی کنید، امواجی که در باند یک گیگاهرتز به پایین هستند ضریب نفوذ بسیار بالاتری درون ساختمان‌ها دارند و ما با استفاده از باندهای پایین‌تر از یک گیگاهرتز مانند 900 یا 700 و 800 می‌توانیم مشکل درون ساختمانی را بهتر حل کنیم تا بخواهیم زیرساخت‌ها را به گونه‌ای تغییر دهیم که بخواهیم با باندهای بالاتر مانند 1500 مشکل پوشش ساختمان را حل کنیم.
علاوه بر این، باند 700 و 800 بر توسعه‌ 5G نقش کلیدی دارند و زمانی که کشور بخواهد در راستای انقلاب صنعتی چهارم و IoT قدم بردارد، نه تنها می‌تواند اقتصاد موبایلی به معنای مصرف کننده را ایجاد کند، بلکه می‌تواند صنایع مختلف را در تحول دیجیتال ایجاد کند. این باندها هم منطق اقتصادی و هم منطق فیزیکی دارد، برای ایجاد پوشش درون ساختمانی مناسب و تجربه دنیا هستند.
نکته بعدی این است که ما در کشور تکنولوژی‌های جدیدی داریم و پیمانکارها در اختیار اپراتورها قرار دادند. بسیاری از زیرساخت‌ها درون کشور وجود دارد و با این باندها اپراتورها می توانند در مدت چند هفته خدمت را در اختیار مشترکین قرار دهند، چراکه عمده تغییرات با نرم افزار است و اگر سخت افزاری هم نیاز داشته باشیم در اسرع وقت در اختیارشان قرار می گیرد. در دوره کرونا و افزایش ترافیکی نوروز توانستیم سخت افزارهای مورد نیاز را سریعا وارد کشور کنیم، اما بسیاری از موارد با نرم افزارها قابل اجرا هستند. با نگاهی به تمام جوانب اگر این باند در اختیار اپراتورها قرار گیرد پوشش ساختمانی بهتری خواهیم داست، سخت افزار و نرم افزار آن داخل کشور وجود دارد و اگر وجود نداشته باشد در اسرع وقت قابل بهینه سازی است، تحول اقتصاد دیجیتالی را به همراه خواهد داشت و تجربه تمام دنیاست.
در دوره‌ کرونا، رایتل 1000 سایت را در باند 2100 با استفاده از نرم افزار و تغییر سخت‌افزاری در شهر تهران بالا آورد. بحث ارزبری در کشور مورد توجه قرار نگرفته است. به دلیل تحریم ها ما کشوری هستیم که منابع ارزی زیادی نداریم. در پوششی که ما با یک فرکانس باند 700 و 800 ایجاد می‌کنیم در باند 2100 نیاز به هفت سایت داریم و در باند 3500 نیاز به 12 سایت داریم؛ چراکه ضریب نفوذ باندهای بالا کمتر است، یعنی باید 12 سایت از وندورهای خارجی خریداری کنیم، علاوه بر این باید هزینه های نگهداری این سایت ها را پرداخت کنیم و در نتیجه هزینه خدمتی که به مشترکین می‌دهیم بالا تر می رود. عدم استفاده از این باندها کیفیت را پایین آورده و هزینه خدمت را بالاتر می‌برد.

  بزرگترین اتفاقی که در سال جاری مشترکان رایتل می توانند شاهد آن باشند چیست؟
اولین و مهمترین هدف ما افزایش کیفیت سرویس است و رضایتمندی مشترکین فعلی برای ما حائز اهمیت است؛ چرا که اصلی ترین ابزار بازاریابی و توسعه شبکه ما هستند. اگر شبکه خوبی داشته باشیم، مشترکین ما نیز رایتل را به افراد دیگر پیشنهاد می دهند. به دنبال آن هستیم که تنوع سرویس و خدمات داشته باشیم. با توجه به آنکه پنج درصد سهم بازار را در اختیار داریم، دوست داریم با این چابکی بتوانیم به این پنج درصد، سرویس های متنوعی اضافه کنیم که بدون هزینه نیز باشد. نگاه ما به این تنوع سرویس، این است که وفاداری مشترکین را افزایش دهیم و از مشترکین فعلی به عنوان مهمترین بازوی بازاریابی رایتل استفاده کنیم. در حوزه سازمانی و خدمات به دنبال این هستیم که عمده  درآمد را در حوزه خدمات سازمانی با رویکرد و هم افزایی با مجموعه شستا و تامین اجتماعی بالا بریم. امیداریم رایتل به عنوان شرکتی که صد در صد سهام آن متعلق به کارگران تامین اجتماعی است، بتواند در حوزه درآمدزایی و سودآوری برای این قشر زحمتکش جامعه نهایت موفقیت را در دوره جدید داشته باشد.

  با توجه به شرایط حاکم پس از شیوع کرونا، رایتل دورکاری را در دستور کار قرار داد، بفرمایید این اقدام چه تاثیری بر راندمان شرکت داشت؟
بحث دورکاری در دوران کرونا یکی از نعمت‌هایی بود که برای رایتل اتفاق افتاد. در رایتل به دلیل آنکه پیمانکارهای چینی داشتیم، جزو اولین شرکت‌هایی بودیم که دورکاری را شروع کردیم؛ چراکه با وجود پیمانکاران چینی در معرض خطر بودیم.
در رایتل زیرساخت های لازم را نیز در دست داشتیم. اپراتورهای کشور اولین سازمان‌هایی بودند که دورکاری را ترغیب و تشویق کردند. در رایتل طی دو ماه گذشته تجربه بسیار موفقی در حوزه دورکاری داشتیم. در حوزه مرکز تماس، تماس های مشترکین بر اساس اتفاقات پیش آمده، با شیب زیادی رشد کرد و پس از آن افت هم به همراه داشت. در دورکاری ظرفیت مرکز تماس رایتل به دلیل آنکه همکاران ما می توانستند در منزل نیز پاسخگوی مشترکین باشند، در فاصله زمانی کمی افزایش یافت و یکی از بزرگترین موفقیت های ما در مدیریت تماس‌های مرکز تماس بود.
مدیران مجموعه در ساعت غیر کاری نیز مشغول فعالیت بودند. دورکاری نعمتی بود که برای رایتل اتفاق افتاد و با توجه به اینکه زیرساخت آن را در مجموعه داشتیم، نه تنها بهره وری سازمان افت نکرد، بلکه دو برابر هم شد و حتی در برخی حوزه ها بهره وری بیشتری نیز داشتیم. رضایتمندی کارکنان را شاهد بودیم چراکه سلامتی آنها در منزل بیشتر بود و از خانواده خود محافظت می کردند.
در صدد آن هستیم که این تجربه را در اختیار سازمان های دیگر قرار دهیم. در حال حاضر برای شستا و بنگاه های اقتصادی که از لحاظ سهامداری در ارتباط هستیم نیز سیستم های ویدئو کنفرانسی راه اندازی می کنیم تا بتوانیم از این فضا برای باقی سازمان‌ها نیز استفاده کنیم.

  در پایان اگر نکته ای مدنظرتان است، بفرمایید.
امیدوارم در دوره جدید که بنده نام آن را «دوره سود آوری و شکوفایی» گذاشتم، رایتل بتواند با سرعت زیادی جایگاه واقعی خود را در صنعت اپراتوری کشور پیدا کند. با حضور سه بازیگر قوی در صنعت اپراتوری کشور و رقابت حاصله از این حضور سه گانه، نفع آن، هم به مردم می رسد که خدمات را با کیفیت بهتر و شرایط بهتری دریافت می کنند و هم حضور پررنگ رایتل می تواند به صنعت اپراتوری و موبایل کشور کمک کند.
امیدوارم بتوانیم وظیفه تاریخی خود را در این مقطع در ایجاد تحول دیجیتالی و اقتصاد دیجیتالی در کشور ایفا کنیم و در حوزه های مختلف کشور را ایمن سازی کنیم تا بتوانیم در رشد اقتصاد کشور و پایداری اقتصاد کشور هم نقش آفرین باشیم.

انتهای پیام