"به بیان ساده تر می توان گفت که در تیم ایران اسلامی، مربی، ضرورت شبکه ملی اطلاعات را احساس کرده و به تشکیل و اهمیت آن فرمان داده است، کاپیتان و تیم فنی نیز مشغول فراهم کردن زیرساخت ها و شرایط لازم برای عملیاتی شدن این شبکه هستند؛ در این شرایط به نفع تیم ملی است که مسوولان و کارشناسان، آبی و قرمز راکنار بگذارند و به هدفی واحد، بیندیشند".

"طیبه بیدخام" در بخش داخل گود شماره 13 ماهنامه نسل چهارم نوشت: وقتی خسته از کار روزانه، به خانه بر می‌گردیم با احساس امنیتی خاص شروع به تبادل اطلاعات با  اعضای خانه می‌کنیم؛ در محیطی که حریم خصوصی مان حفظ می‌شود؛‌ ملاک قدرت طلبی رنگ می‌بازد و کیفیت ارتباطات مطلوبتر می شود. در یک چهاردیواری که از سوی بیگانه دیده نمی‌شویم، قضاوت نمی‌شویم و جان کلام، هیچ جا خانه خود آدم نمی‌شود.

تحقق اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی

شهریور امسال بود که در تب و تابی خاص بالاخره یکی از تکالیف وزارت ارتباطات در برنامه پنجم توسعه کلید خورد و در مسیر اجرا قرار گرفت. شبکه ملی اطلاعات بعد از گذشت بیش از یک دهه متولد شد و توانست مردم و فعالان حوزه ICT را نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی امیدوارترکند؛ شبکه‌ای که قرار است پرظرفیت و پهن باند باشد، بستر توسعه کسب و کارها و رشد اقتصادی را ایجاد کند و زیرساخت‌های ارتباطی را‌ با مدیریت مستقل داخلی‌ فراهم آورد. موضوعی که از سوی مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید و از دولت یازدهم، برای انجام آن، اقدام و عمل،‌ خواسته شد و مجلس شورای اسلامی نیز آن را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالبه کرد.

همچنین برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاهها و مراکز حیاتی کشور، از دیگر الزامات این شبکه عنوان شد تا فساد اداری کم رنگ شود و جایش را به اصل شناخت و حفظ حقوق شهروندی در دسترسی به اطلاعات دهد.

خوشبختانه فاز اول این پروژه شهریور 95 در هفته دولت افتتاح شد و قرار است فاز دوم آن بهمن95 دردهه فجر عملیاتی شود، رشد یابد و در اردیبهشت 96 نیز به مرحله تکامل برسد.

در این میان از جمله نهادهایی که با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درتعامل هستند؛ مرکز ملی فضای مجازی است که اجرایی شدن این طرح ملی را به دقت دنبال می کند.

شبکه ملی اطلاعات قدرت آفرین است

ابوالحسن فیروزابادی دبیر شورای عالی فضای مجازی معتقد است شبکه ملی اطلاعات بحثی سهل و در عین حال ممتنع است؛ سهل به این دلیل که مطلب خیلی روشن است و ممتنع از این نظر که معمولا برداشت های متفاوتی از شبکه ملی وجود دارد. به اعتقاد او باید شبکه‌ای داشته باشیم که نیازهای بین‌المللی را نیز حل کند و نوعی قدرت سایبری در حوزه‌های مختلف ایجاد کند، همچنین بخشی از بازارهای جهانی و به خصوص در منطقه و کشورهای فارسی‌زبان را در برگیرد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در افتتاح فاز اول این شبکه موفقیت امروز را محصول کار جمعی عنوان کرد و گفت: اگر هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و  مرکز ملی فضای مجازی نبود، شبکه ملی اطلاعات محقق نمی شد.

از سویی دیگر موج جدیدی از تلاش ها توسط سازمان های وابسته به وزارت ارتباطات به خصوص  شرکت ارتباطات زیرساخت ، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سازمان فناوری اطلاعات ایجاد شد تا مسیر رسیدن به این شبکه هموارتر شود که دراین میان تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت ارتباطات زیرساخت، مطالبه شبکه ملی اطلاعات را بر روی قطار تندرو قرار داد تا با  قدرت ریسک پذیری بالاتر، مسیر توسعه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات ‌محکم تر برداشته شود.

در این باره محمود واعظی، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت با گذشتن از درآمد خود، زمینه را برای دسترسی ارزان تر مردم فراهم کرد که جای تقدیر و سپاس دارد.

همچنین شرکت های خصوصی چون شرکت مخابرات ایران،  همراه اول،‌ ایرانسل ، رایتل ، شاتل، های وب، آسیاتک و آپارات ، صدا و سیما ، تلوبیون ، تبیان ، پارس آنلاین و ... نیز با این پروژه همراه شدند و با جلسات منظمی که همچنان توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزارمی شود، زمینه های همکاری های مشترک را بررسی می کنند تا شرایط برای  رسیدن  به اهداف نهایی و  بازکاوی چالش های شبکه ملی اطلاعات،‌ محقق شود.

در فاز اول این طرح می‌توان در حوزه حاکمیت، به تحقق ابعادی از استقلال شبکه،‌ امنیت زیرساخت ها ، افزایش محتوا، خدمات و میزبانی داخلی و در نتیجه افزایش سهم ترافیک داخلی  در سبد کاربران و انواع خدمات دولت الکترونیکی و دیجیتال اشاره کرد.

چتر شبکه ملی اطلاعات بر سر بخش خصوصی 

شبکه ملی اطلاعات چتر حمایتی را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم می کند که از جمله می توان به ایجاد ظرفیت زیرساختی برای ارائه خدمات و محتوای پهن باند داخل (شبکه، مراکز داده ، مراکز تبادل ترافیک داخل (IXP) و شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) ، کاهش هزینه ارتباطات داخل و افزایش کیفیت خدمات زیرساختی اشاره کرد.

اما مردم کجای این قصه اند و از این سفره پرقیل و قال چه بهره ای می برند؛ به بیان دیگر می توان گفت که‌ مردم با لایه‌های دسترسی ، اپراتورها و  PAPها  سروکاردارند و می‌خواهند خدمات مورد نیازشان را با سرعت و کیفیت بهتر و قیمت مناسب، دریافت کنند و در عین حال حریم خصوصی شان حفظ شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در یکی از جلسات هماهنگی شبکه ملی اطلاعات به این موضوع اشاره کرد که مردم باید شیرینی استفاده از این شبکه را در کاهش هزینه های خود احساس کنند.
اما فعالان بخش خصوصی هم حرف های زیادی برای گفتن دارند، کسانی که در بازار پر تحول ICT سعی می کنند جایی برای خود باز کنند و به مدد بهره گیری از توان بومی باقی بمانند.

مهدی داوری لنگرودی، مدیرعامل بیسفون که در حوزه اداره شبکه اجتماعی داخلی دستی برآتش دارد می‌گوید؛  با راه اندازی IXP ها و شبکه ملی اطلاعات، مشکلات زیرساختی، برای توسعه شبکه های اجتماعی داخلی کاهش یافت و این مهم یکی از اقدامات مناسبی بود که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انجام شد.

اما برخی ها هم دراستفاده از این شبکه و آینده آن، ترس به دل راه می دهند که البته ابهام و عدم شفافیت، خود، ترس آفرین است. داوری دراین باره می گوید: کسانی  که شبکه ملی اطلاعات را امنیتی می دانند اطلاعات دقیقی از این شبکه ندارند، این شبکه کمک می کند که دسترسی به اطلاعات برای مشترک نهایی، با سرعت و کیفیت بهتری برقرار شود؛‌ در واقع بحث محدود سازی و عدم دسترسی به اینترنت وجود ندارد، ما برای محتوای بومی خودمان که در کشور تولید می کنیم نیازی نداریم محتوا را به خارج ببریم و برگردانیم، دراین صورت هم ارز در این صنعت از مملکت خارج نمی شود و هم شبکه ای است که کاربر داخلی راحت تر و با سرعت بهتر به محتوای داخلی دسترسی پیدا می کند و  طبیعتا اگر افراد بخواهند به محتوای خارجی دسترسی پیداکنند از طریق گیت وی این اتفاق می افتد.

تولید محتوا با امید بیشتری دنبال می شود

از سویی دیگر با رشد شبکه های اجتماعی و استفاده از فضاهای مجازی اقبال مردم برای دیدن فیلم و ویدیو از طریق فضای مجازی بیشتر شده است. محمد خسروی، مدیرعامل شرکت رایان صنعت شریف (تلوبیون) ‌دراین باره می گوید: تا قبل از تشکیل شبکه ملی اطلاعات، فضای زیرساختی برای توسعه کسب و کار این شرکت، بسیار گنگ بود؛ اما امروز با توسعه IXPها و شبکه ملی اطلاعات آینده برای ما روشن تر شده و تولید محتوا با امید بیشتری دنبال می شود.

مدیرعامل تلوبیون با اشاره به اینکه در یک سال اخیر از160 کشور، ویدیوهای ما را مشاهده کرده اند؛ افزود: صدای نظام و ایران اسلامی به این کشورها رسیده است و از جمله اتفاقات فرهنگی خوبی است که در حوزه تولید محتوا انجام شده است.

او درباره تاثیرات شبکه ملی اطلاعات در فعالیت تلوبیون گفت: شبکه ملی اطلاعات تسهیلاتی را برای مردم فراهم می آورد و با کاهش قیمت اینترنت موجب می شود تا مردم بیشتر ویدیو ببینند لازم است بگویم در تلوبیون، ماهانه نزدیک به یک هزار مگا بایت و شاید به زبان ساده تر یک میلیون گیگابایت ترافیک داده مصرف می شود. چون ترافیک تلوبیون درحال افزایش است مردم برایشان ویدیو دیدن تسهیل شده و این کاری است که به مدد تقویت زیرساخت ها انجام شده و این موضوع به شرکت ما کمک می کند که به سود، رونق اقتصادی  و توسعه کسب و کار برسد.

خسروی ادامه داد: در واقع  در شرایط فعلی دولت وضعیت را برای شرکت ما که بازیگر کوچکی در زنجیره تولید محتواست مشخص کرده و این از مزیت هایی است که  شبکه ملی اطلاعات و IXP ها برای ما داشته است.

مردم به دنبال کیفیت اینترنت هستند

آسیاتک هم از همان شرکتهایی است که از نظر تعداد مشترکین، حدود 900 هزار مشترک اینترنت پرسرعت دارد و از نظر پوشش، بعد از مخابرات، پهن ترین شبکه DSL را در سطح کشور بین شرکت های خصوصی ارایه می دهد.

محمد علی یوسفی زاده مدیرعامل این شرکت می گوید: آنچه در ذهن  مردم نسبت به اینترنت وجود دارد، بحث کیفیت است و پس از آن قیمت تجاری، مهم به نظر می رسد.

او درباره شبکه ملی اطلاعات می گوید:‌ از خیلی قبل تر، درگیر انتقال محتوا به داخل کشور بودیم و هر روز این تغییر کیفیت، کمتر شدن وابستگی به مراکز داده خارجی و مزایای آن را  بیشتر تجربه کرده ایم، اما از وقتی که شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد، این موضوع حایز اهمیت است که مردم درک کنند، این  شبکه، یک آورده جدید است و محدودیت جدید نیست.

یوسفی زاده گفت:‌ اکنون با برخورداری از شبکه ملی اطلاعات، هم دسترسی مردم به نیازهای روزمره و اطلاعات فارسی امن تر و کوتاه تر شده است و هم اطلاعات با کیفیت تر و با ضریب دسترسی بالاتر باقی می ماند.

حرف های رئیس هیات مدیره شاتل نیز شنیدنی است؛ محمد حسن شانه ساززاده، مدیرعامل شاتل  نیز می گوید: ‌با راه اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات و کاهش تعرفه در استفاده از محتوای داخلی، ترافیک شاتل پنج برابر افزایش داشته است؛ یعنی رونق اقتصادی که دستاورد بزرگی برای بهره گیری بخش خصوصی از شبکه ملی اطلاعات است، محقق شده است.

او همچنین تاکید دارد:‌ در حال حاضر فضای دیجیتال و مجازی، کمکی به اقتصاد دنیاست تا قیمت تمام شده را کاهش دهد، کیفیت را افزایش داده و ضمن افزایش سرعت انجام امور، فساد، رانت و ....  کم رنگ تر شود که دستاورد بزرگی است و پشت همه این اتفاقات، شبکه ملی اطلاعات است. به واقع می توان گفت: مردم و فعالین بخش خصوصی خواهان شبکه ملی اطلاعاتی هستند که کارآفرین و درعین حال کار راه بیانداز باشد، اختلال را به صفر برساند با افزایش سرعت اینترنت، بهبود کسب و کار را فراهم آورد و کاربران با حفظ حریم خصوصی، به فعالیت بپردازند.

پیراهن تیم ملی بپوشیم

به بیان ساده تر می توان گفت که در تیم ایران اسلامی، مربی، ضرورت شبکه ملی اطلاعات را احساس کرده و به تشکیل و اهمیت آن فرمان داده است، کاپیتان و تیم فنی نیز مشغول فراهم کردن زیرساخت ها و شرایط لازم برای عملیاتی شدن این شبکه هستند؛ در این شرایط به نفع تیم ملی است که مسوولان و کارشناسان، آبی و قرمز راکنار بگذارند و به هدفی واحد، بیندیشند.

همچنین  لازم است تولید کنندگان محتوا نیز، ازکوچک و بزرگ، دولتی و خصوصی، پیراهن تیم ملی را به تن کنند؛ از حالت دفاعی خارج شوند و بیشتر به فکر تولید محتوای فاخر باشند.

در این برهه عده ای نیز در زمین بازی، خواسته یا ناخواسته، با آدرس دهی غلط، مسیر شبکه ملی اطلاعات را به حاشیه می کشانند و با بازی جوانمردانه خداحافظی می کنند.

گل زدن به تیم خودی ‌آن هم در شرایطی که دست اندرکاران در سه بخش «شبکه، ملی بودن و اطلاعات برای همه» درحال فعالیت هستند و می خواهند ایران را سه گُله کنند، موضوعی است که نیازمند داوری برمبنای وجدان های بیداراست؛ چراکه موضوع شبکه ملی اطلاعات، مطالبه ای همگانی است نه دولتی، که با تغییر دولتها، خواستگاه آن تغییریابد. بلکه لازم است اشکالات آن نیز، با بیان علمی و منطقی مطرح شود و راه حل های مناسب برای رسیدن به گُل های نهایی ارایه شود. این بازی سوت پایانی ندارد و تا مرز کسب سهم مناسب ایران از فضای مجازی پیش می رود.

انتهای پیام