همراه اول
مدت‌هاست همراه اول قدم در راه توسعه اکوسیستم دیجیتال کشور گذاشته و با شعار «تحقق رویای دیجیتال» این رویکرد و تحول استراتژیک خود را به صورتی شفاف اعلام کرده است.

در همراه با اپراتور شماره 102 ماهنامه نسل چهارم آمده است: باروری اکوسیستم دیجیتال کشور ما که در آغاز راه توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال قرار دارد، در رهن توسعه سرویس‌های متنوع همسو با زنجیره ارزش در صنایع مختلف است و سازمان‌هایی که با این رویکرد اقدام به خلق محصولات و خدمات می‌کنند، پتانسیل تبدیل شدن به پرچمداران بازار را خواهند داشت.
همانطور که نمونه‌های مشابه این روند در رفتار بنگاه‌های بزرگ حوزه دیجیتال دنیا مشاهده می‌شود، طلایه‌داران این تحول اپراتورهای ارتباطی که بستر دیجیتالی را در اختیار دارند، هستند و امروز به بیان قاطع می‌توان گفت که «همراه اول» فقط یک اپراتور تلفن همراه نیست.
با وجود آنکه همچنان این برند بزرگ بورسی کشور در اذهان عمومی، به عنوان «نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه ایران و خاورمیانه» جا افتاده و هر جا نماد آن باشد تگ‌لاین «هیچکس تنها نیست» به ذهن متبادر می‌شود و سهم درآمدی 57 درصدی همراه اول، این اپراتور را همچنان در جایگاه نخست اپراتوری در خاورمیانه قرار داده است اما فعالیت‌ها و قابلیت‌های این شرکت تنها به موارد ذکر شده منحصر نمی‌شود. 
مدت‌هاست همراه اول قدم در راه توسعه اکوسیستم دیجیتال کشور گذاشته و با شعار «تحقق رویای دیجیتال» این رویکرد و تحول استراتژیک خود را به صورتی شفاف اعلام کرده است. 
این اپراتور که اکنون یکی از رهبران بازار دیجیتال و از ارکان توانمندسازی این اکوسیستم به شمار می‌رود، دارای بازوی توانمندساز در بخش سازمانی با عنوان همراه اول کسب‌وکار است که وظیفه آن ارائه تمامی محصولات و خدمات همراه اول و گروه شرکت‌های زیرمجموعه است.
مجموعه این راهکارها، شامل بیش از 60 محصول و خدمت در هفت بخش شامل خدمات موبایل و تلفن سازمانی، راهکارهای ارتباطات سازمانی، خدمات انبوه سازمانی، مگاپروژه‌ها، خدمات دیتاسنتری و ابری، سرویس‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال و راهکارهای امنیت می‌شود که به جرات می‌توان گفت شرکتی در فضای دیجیتال نیست که کسب‌وکاری داشته باشد و به حداقل یکی از محصولات و خدمات اپراتور اول تلفن همراه کشور نیازی نداشته باشد.
مأموریت این واحد سازمانی «توانمندسازی سازمان‌ها از طریق مشاوره و ارائه خدمات و راهکارهای ارتباطی روزآمد» است که خود را یک حامی تمام‌وقت و چابک برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک می‌داند.
شرکت‌هایی که هر کدام با ماموریت‌های مشخص و متفاوت ولی در عین حال همراستا و هماهنگ با استراتژی بالادستی خود به صورت کاملا تخصصی فعالیت می‌کنند. 
با تکیه بر این ظرفیت‌ها و شرکت‌های خود گروه همراه اول که با عنوان منظومه شناخته می‌شوند، ارائه خدمات و محصولات به بیش از 50 هزار سازمان و شرکت را راهبری می‌کند و سهم بیش از 70 درصدی در پروژه ملی هوشمندسازی اندازه‌گیری و مدیریت انرژی (فهام) دارد.
همچنین ارائه خدمات به سهم بزرگی از حوزه انرژی و بانکی کشور، برقراری تماس بین‌الملل از شماره‌های همراه اولی با بیش از 240 مقصد در سراسر جهان و امکان برقراری رومینگ بین‌الملل از 113 کشور جهان و 220 اپراتور جهانی با شماره‌های همراه اولی بخشی از عملکردها در راستای مأموریت‌های آن به سرانجام رسیده است.
توسعه سرویس‌های موبایل کانکت و ورود سریع (fast login)، سرویس مرکز تماس ابری (Cloud PBX) و Call Center as a Service، نظارت تصویری VSaaS و Unified Communication as a Service نیز در برنامه‌های توسعه‌ای این اپراتور گنجانده شده است.

همراه اول

به قطع همراه اول فقط یک اپراتور تلفن همراه نیست
مگاپروژه‌ها و پروژه‌های هوشمندسازی همراه اول در هفت حوزه انرژی، سلامت، کشاورزی، لجستیک، خودرو متصل، گردشگری و فین تک ساختار یافته است که به عنوان مثال در حوزه «انرژی هوشمند» دو طرح اصلی هوشمندسازی و خدمات دیجیتال و داده و مدیریت مصرف انرژی در حال اجراست. 
در حوزه «سلامت هوشمند» با توجه به اینکه سلامتی همواره از مهمترین دغدغه‌های بشر بوده و رشته‌های مرتبط با آن مانند بهداشت، درمان، ایمنی، خود مراقبتی و توانمندسازی از دقیق‌ترین، حساس‌ترین و محافظه‌کار‌ترین حوزه‌هاست، ارائه راهکارهای جامع در خصوص بهداشت و سلامت فردی و عمومی، جز با حرکت به سوی ایجاد تحول دیجیتال در این حوزه قابل تصور نیست که همراه اول در این زمینه پیشقدم بوده است.
اهمیت و حساسیت «بخش کشاورزی» نیز با توجه به کمبود آب و اقلیم خشک کشور ما، همچنین تاثیر آن بر سطح کیفیت و هزینه تامین مواد غذایی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ جلوگیری از هدر رفت منابع آب، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت محصولات و در نهایت تامین امنیت غذایی هدفی است که با روش‌های سنتی کشاورزی به سختی قابل دستیابی است. 
راه برون رفت از این شرایط، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین کشت، نگهداری و برداشت محصولات کشاورزی و استفاده از فرایندهای خودکار و هوشمند در این حوزه است. در کشاورزی هوشمند با کنترل دائمی تمامی متغیرهای مرتبط با محیط رشد و سلامت محصول می‌توان به اهدافی مانند افزایش تولید، جلوگیری از هدر رفت آب و انرژی، مصرف بهینه سموم و حذف خطرات زیست محیطی دست یافت و همراه اول با اجرای این پروژه ملی و همکاری ذینفعان این حوزه، تحولی چشمگیر را به ارمغان خواهد آورد. 
«حمل‌ونقل و زنجیره تامین هوشمند» در دو بخش اصلی حوزه لجستیک و خودرو متصل با ارائه راهکارهای سرویس دیجیتال و هوشمند، سرویس‌های زیرساخت و امنیت، خدمات مالی و پرداخت نوین و همچنین خدمات تحلیل داده در این صنعت به نقش آفرینی می‌پردازد.
با تکیه بر این ظرفیت‌ها و با توجه به قابلیت های بومی، اکنون همراه اول به عنوان یکی از رهبران بلامنازع اکوسیستم دیجیتال کشور تبدیل شده و از ارکان اصلی توانمندسازی این اکوسیستم است.
این نکته حائز اهمیت است که بی‌شک همکاری بین حوزه‌های مختلف، از دولت و صنعت تا دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی، منجر به تبادل دانش، افزایش نوآوری و ارتقاء تکنولوژی می‌شود. این تعاملات می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی، افزایش کیفیت خدمات دیجیتال و حتی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در حوزه‌های فناورانه شود. 
در پایان باید تصریح کرد که همکاری تمامی حوزه‌ها در تقویت اکوسیستم دیجیتال کشور یکی از عوامل اساسی برای پیشرفت و توسعه است. اکوسیستم دیجیتال شامل بخش‌های مختلف از فناوری اطلاعات و ارتباطات گرفته تا صنعت نرم‌افزار و استارتاپ‌هاست و البته در این میان نباید نقش مهم و تعیین کننده رگولاتورها و قانون‌گذاران صنایع مختلف را نادیده‌گرفت. رگولاتوری با رویکرد تسهیل‌گری بزرگراهی است که فعالان اکوسیستم دیجیتال را می‌تواند سریع‌تر و در مسیری هموارتر به مقصد برساند. البته تمامی این حوزه‌ها باید به صورت هماهنگ و تعاملی با یکدیگر عمل کنند تا بتوانند نقش اساسی در ایجاد یک اکوسیستم پویا و مستدام داشته باشند.

انتهای پیام