رایتل
طبق آخرین گزارش آماری ارائه شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به عنوان نهاد حاکمیتی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، شرکت خدمات ارتباطی رایتل در سال 1401 توانست نرخ رشد قابل قبولی را در بازار اپراتورهای تلفن همراه کسب کند.

در بخشی از عنوان اپراتورها در سالی که گذشت شماره 90 ماهنامه نسل چهارم، گزارش عملکرد رایتل مورد بررسی قرار گرفته که مشروح آن در ذیل آمده است:

شرکت خدمات ارتباطی رایتل در میان نسل جوان به کیفیت بالای سرعت اینترنت و تعرفه‌های به‌صرفه شناخته می‌شود. رایتل یکی از شرکت‌های خبرساز فناوری اطلاعات از روز تاسیس بوده است. از اخذ پروانه انحصاری 3G و راه‌اندازی اینترنت پرسرعت برای اولین بار در کشور، حذف محدودیت ارائه اینترنت پرسرعت به مشترکین و ارائه قابلیت تماس تصویری در ابتدای تاسیس تا همکاری با وزارت رفاه برای اجرای پروژه‌های ملی مانند رصد اشتغال و یارانه‌ها، مشارکت در اجرای پروژه‌های هوشمندسازی در صنعت و مشارکت در تولید قطعات سخت‌افزاری برای پروژه‌های IoT در این اواخر، از جمله خبرهایی است که از این اپراتور تلفن همراه شنیده شده است.

چندماه پیش بود که خبر دیگری از این شرکت در فضای رسانه‌های کشور با موضوع احتمال ورشکستگی رایتل دست به دست شد. اگرچه بعدها نامه‌های مربوط به سایر اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای اینترنت ثابت هم با مضمونی مشابه منتشر شد اما همان خبر اول کافی بود تا توجه فعالان صنعت ارتباطات به رایتل دو چندان شود. بررسی گزارشات اخیر رایتل نشان‌دهنده آن است که این شرکت با تصمیمات مدیریتی اخیر، نه تنها افت درآمدی خود را تا حدود زیادی جبران کرد بلکه رکوردهای جدیدی از سطح درآمد و میزان مشترک و سهم بازار ثبت کرده است. به همین بهانه به اهم فعالیت‌های اخیر رایتل در سال گذشته نگاهی خواهیم داشت.

بر اساس آمارهای ثبت شده در پایگاه سازمان تنظیم مقررات کشور، این اپراتور در سه ماهه سوم سال 1401، سهم هفت درصدی مصرف اینترنت همراه کشور و سهم هفت درصدی مشترکین را در کارنامه خود به ثبت رساند.

رایتل برای چهارمین دوره متوالی پس از زمستان 99 رشد سهم بازار صعودی را تجربه کرد و در این چهار دوره سهم بازار خود را به چهار درصد رساند. از مهم‌ترین عوامل افزایش سهم بازار رایتل می‌توان به توسعه مستمر شبکه این اپراتور، تعرفه‌های مقرون به‌صرفه و تنوع بسته‌های اینترنت نسبت به رقبا اشاره کرد. در حالی که سهم بازار رایتل چهار درصد است، این اپراتور سهم مصرف اینترنت همراه خود را به هفت درصد افزایش داد که نسبت به سه ماهه دوم سال جاری، 70 درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد مشترکین رایتل در پاییز 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 17 درصد رشد داشته و مصرف اینترنت و درآمد خدمات این اپراتور نیز به ترتیب 32 و 38 درصد افزایش یافته است.

رایتل به عنوان زیرمجموعه مهم‌ترین صندوق بیمه‌گر کشور و شرکت سرمایه‌گذاری آن یعنی شستا، علاوه بر ساخت سرمایه برای خانواده بیش از ۴۰ میلیونی تامین اجتماعی در سال‌های اخیر، علی‌رغم رویارویی با فشار و موانع بسیار، سودآوری را در کارنامه خود ثبت کرد.

سال 98 برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی، سال دشواری بود؛ دشوار و نفس‌گیر. بعد از خروج ترامپ از برجام، کارزار فشار حداکثری این کشور بر ضد ایران، ظرفیت مغفولی نداشت. همه ظرفیت‌های موجود به کار گرفته شده‌ تا مانع توسعه ایران شود. خروج شرکت‌های تامین کننده زیرساخت‌های فناوری اطلاعات از کشور، مشکلات مربوط به تامین و انتقال ارز و افزایش نرخ ارز مشکلات زیادی را پیش روی رایتل گذاشت، اما این شرکت علی‌رغم تمام مشکلات در این بازه به سوددهی رسید؛ آن هم با متر و معیار روشن شرکت‌های خدمات ارتباطی. طبق شاخص، عملکرد این بنگاه اقتصادی در سال 98 نسبت به سال 97 حاکی از سود خالص 1،133 میلیارد ریالی که این رقم در سال مالی قبل از آن، معادل 5.678 میلیارد ریال زیان خالص بوده است.

رایتل با پوشش ۹۷درصد بودجه شش ماهه سال ۱۴۰۰، به رشد ۳۱درصدی در فروش تجمیعی نسبت به دوره ۶ ماهه مشابه دو سال قبل دست یافت. اقدامی اثرگذار که حاصل تلاش و ریل‌گذاری متفاوت مدیرعامل و هیات مدیره آن در سال ۹۹ بود.

در شرایطی که روندهای کلان در اقتصاد ملی به سبب درگیری با بحران پاندمی تحت شدیدترین فشارها قرار داشت، تیم مدیریتی رایتل، این‌بنگاه استراتژیک را به سمت اصلاح روندها در راستای سودآوری بیشتر با مدل کسب و کار منحصر به خود، پیش برد.  طبق آخرین گزارش آماری ارائه شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به عنوان نهاد حاکمیتی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، شرکت خدمات ارتباطی رایتل در سال 1401 توانست نرخ رشد قابل قبولی را در بازار اپراتورهای تلفن همراه کسب کند.

بر این اساس، این اپراتور برای چهارمین دوره، پس از زمستان ۹۹، بهار و تابستان 1400، در تابستان و پاییز سال جاری نیز رشد سهم بازار صعودی را تجربه کرد.همکاران رایتل با تدوین استراتژی بهبود مستمر در بخش فنی و زیرساختی و تکیه بر مولفه‌هایی چون بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت، ارتقای کیفیت و بهره‌وری شبکه ارتباطی و پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه برای تسریع و تسهیل اجرای پروژه‌ها، منجر به خلق ارزش پایدار در این اپراتور شناخته شده تلفن همراه کشور شد.همچنین در حوزه تعاملات بازرگانی و تجاری با ارائه طرح‌های متنوع و جذاب با توجه به نیاز مشترکین در سراسر ایران، علاوه بر ارتقای رضایت‌مندی مشتریان، سهم رایتل از درآمدهای این بخش، به ویژه در بازار رقابتی امروز به طور جهشی، افزایش یافت.حالا اما رایتل در سال 1401 اقدامات موثری را رقم زد که بی‌تردید در مسیر هدف‌گذاری این اپراتور برای دستیابی به جایگاه مطلوب‌تر در صنعت ارتباطی کشور نقش موثری خواهد داشت.

برخی از این اقدامات را در ادامه می‌خوانید:

پروژه توسعه روستایی شبکه ملی USO رایتل

توسعه شبکه ملی اطلاعات برای بهره‌مندی صدها خانوار روستایی از سرویس اینترنت پرسرعت رایتل از برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. این طرح در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات روستایی، اجرا شد و رایتل با اجرای طرح راه‌اندازی سایت جدید تلفن و اینترنت پرسرعت همراه،40 روستا از هشت شهرستان‌ خلخال، نوشهر، نکا، کیاسر،کجور، سوادکوه، ساری و بلده را به شبکه ملی اطلاعات، متصل کرد. همچنین توسعه شبکه اتصال ۲۲ شهر جدید شامل ۲۲۰ سایت به شبکه اینترنت پرسرعت نسل چهارم و مجهز کردن ۱۱ شهر در شهر قدس و فردیس به فیبر نوری و وایرلس از دیگر طرح‌های اپراتور رایتل بود که به مناسبت هفته دولت افتتاح شد. از ۲۸ اردیبهشت تا ۳۱ مرداد سال جاری دسترسی ۳۵۹ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات برقرار شده که از این تعداد 40 روستا توسط رایتل به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و بیشترین تعداد اتصالات در روستاهای مازندران بوده است.

بومی‌سازی شبکه زیرساخت مخابراتی

اولین سامانه شارژینگ آنلاین بومی تلفن همراه (OCS) ایران در شبکه فناوری اطلاعات شرکت خدمات ارتباطی رایتل راه‌اندازی شد. اجرای این پروژه که با عنوان «ققنوس» معرفی می‌شود، به‌مدت دو سال و با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان و متخصصین داخلی رایتل و همکاری با مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان به ثمر نشست. طی این پروژه عملیات پردازش و محاسبه میلیاردها رکورد اطلاعاتی روزانه مرتبط با حساب‌های مشترکین رایتل و میزان مصرف ترافیک آنها به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین که پیش از این توسط سامانه‌های تولید خارج کشور و با ارزبری و هزینه‌های گزاف امکان‌پذیر بود، به سامانه های بومی منتقل شد.

این پروژه بزرگ که با هدف نوسازی و بومی‌سازی حداکثری و توسعه شبکه ملی اطلاعات در شرایط تحریم و پیچیده اقتصادی اجرا شد، را می‌توان گامی مهم و تاثیرگذار در مسیر اعتلای فناوری اطلاعات و به‌ویژه ارتقای سطح تاب‌آوری و توسعه شبکه‌های تلفن همراه کشور دانست. اقدامی که در دومین سال فعالیت دولت سیزدهم که با عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده‌است، توسط هلدینگ ارتباطی شستا، زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صورت پذیرفت.

پروژه ققنوس، به دنبال ماه ها مطالعه تخصصی و پیچیده، شناخت و بررسی دقیق نمونه‌های مشابه خارجی، مهندسی معکوس، مطابقت کامل با استانداردهای جهانی و ارتباطی شبکه‌های تلفن همراه، آنالیز و تجمیع نیازمندی های جدید و به‌روز مشترکین و زیست بوم کسب و کار ارتباطی کشور، توسط متخصصین رایتل و مشاورین، کارشناسان و صاحب نظران داخلی آغاز و با ارائه راهکارهای خلاقانه، پذیرش مخاطرات احتمالی و نهایتا انجام آزمون‌های پذیرش دقیق و کامل به مدت چند ماه، منتج به مهاجرت اطلاعات و عملیات پردازش بخش قابل توجهی از مشترکین شبکه رایتل به سامانه بومی جدید شد. اقدامی که رهایی و استقلال از عملکرد ضعیف و پرهزینه سامانه خارجی قدیمی را به دنبال داشت.

اهمیت این اقدام در آن است که در شرایط سخت فعلی اقتصاد کشور و در راستای خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه، از یک سو و با تکیه بر دانش و توان بومی، موجبات کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور را فراهم ساخته و از سوی دیگر، با ارتقای سطح کیفیت، پایداری و تاب‌آوری زیرساخت‌های شبکه ملی ارتباطی کشور، رضایت‌مندی و بهره‌مندی بیشتر آنان از کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر فناوری های نوین را موجب خواهد شد.

شرکت خدمات ارتباطی رایتل در حالی این اقدام را با هدف‌گذاری و زمان‌بندی مشخص در سال جاری به نتیجه رساند که این موفقیت بزرگ را مرهون توانمندی، تخصص، تلاش و اعتماد به نفس مهندسین و کارشناسان جوان و با استعداد داخلی و اعتماد و همراهی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجموعه توانمند شرکت‌های دانش بنیان بومی می‌داند.

راه‌اندازی «طرح پایش اشتغال کشور» با مشارکت رایتل

راه‌اندازی مرکز تماس طرح پایش اشتغال کشور توسط رایتل برای رصد اشتغال از برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محسوب می‌شود. نظارت بر اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی کشور و صحت‌سنجی اشتغال ثبت شده در سامانه ملی رصد، به منظور نظارت بر چگونگی تحقق اهداف کمی و کیفی اشتغال در سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال کشور و همچنین راستی‌آزمایی توزیع منابع و اجتناب از انحراف سرمایه‌گذاری، از جمله دلایل اجرای طرح پایش اشتغال کشور است. صحت‌سنجی پیامکی و تلفنی این پروژه توسط شرکت رایتل انجام می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه رایتل برای توسعه دسترسی به فیبر نوری

تفاهم‌نامه توسعه دسترسی‌ مبتنی بر فیبر نوری بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رایتل و هشت شرکت‌ ارائه‌دهنده خدمات ارتباطات ثابت  FCPها به امضا رسید. از طریق امضای این تفاهم‌نامه با ۹ شرکتی که برای اجرای پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند، روند توسعه شبکه فیبرنوری شتاب خواهد گرفت و این شرکت‌ها متعهد شده‌اند بیش از ۸ میلیون از ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری که وعده داده شده است را راه‌اندازی کنند.

امضای تفاهم‌نامه رایتل برای گسترش فعالیت‌های فناورانه

تفاهم‌نامه همكاری ایجاد و گسترش فعالیت‌های فناورانه بین شرکت خدمات ارتباطی رایتل و شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین، به امضاء رسید. این تفاهم‌نامه به منظور همکاری در زمینه‌های فناورانه با هدف تکمیل زنجیره ارزش خدمات دو شرکت، منعقد شد.

امضای تفاهم‌نامه رایتل برای توسعه حمل و نقل هوشمند

تفاهم‌نامه توسعه حمل و نقل هوشمند بین شرکت خدمات ارتباطی رایتل و هلدینگ سیمان تامین به امضاء رسید. امضای این تفاهم‌نامه در راستای هم‌افزایی‌ شرکت‌های تابعه شستا انجام شد. با وجود تلاش‌های زیادی که رایتل در این سال‌ها انجام داده، مسیر بسیار طولانی و پر پیچ و خمی پیش روی این شرکت قرار دارد. کسب سهم 15 درصد از بازار تلفن همراه، اخذ پروانه یکپارچه ثابت و سیار (UNSP)، توسعه 5G و ورود به بازار فناوری‌های نوین از جمله اقداماتی است که رایتل باید برای رسیدن به آنها تلاش کند.

انتهای پیام

برچسب: