دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات در گفت‌وگوی تفصیلی:
دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات، گفت: وزیر ارتباطات ایران را بسیار علاقه مند دیدم که تلاش دارد صنعت ICT ایران را برای همکاری با سایر کشورهای دنیا نزدیک کند و همین طور در تلاش است که ارتباط ایران با ITU را بیش از پیش نزدیک کند.

«هولین ژائو» که پس از دیدار اختصاصی با دست‌اندرکاران سیتنا به عنوان نماینده‌ نمایشگاه های ITU در ایران، به سوالات خبرنگار سیتنا در بوسان کره جنوبی پاسخ می‌گفت، در ارزیابی از اهمیت حضور پاویون ایران در نمایشگاه‌های ITU، گفت: ایران کشوری بسیار مهم از لحاظ فرهنگی و تاریخی است و جایگاه استراتژیک مهمی در جهان و منطقه دارد، به همین دلیل حضور ایران در مجامع بین المللی حوزه‌ ICT و نمایشگاه‌های ITU برای ما بسیار مهم است.

دبیرکل ITU در خصوص حضور پاویون ایران در نمایشگاه تلکام بوسان، هم خاطرنشان کرد: باعث افتخار ماست که امسال حضور ایران بسیار هدفمندتر بود؛ چراکه توجه ویژه ای به SMEها داشت، اگرچه سال گذشته هم ایران حضور خوبی داشت، ولی به نظر می رسد که امسال با آمادگی بیشتری در نمایشگاه حضور پیدا کرد.

ژائو ادامه داد: وزیر ارتباطات ایران هم امسال در نمایشگاه به ما ملحق شد و ما او را جوانی بااستعداد و خلاق یافتیم که تلاش دارد توانمندی ICT ایران را به بهترین شیوه در معرض دید دنیا قرار دهد.دبیرکل ITU همچنین گفت: وزیر ارتباطات ایران را بسیار علاقه مند دیدم که تلاش دارد صنعت ICT ایران را برای همکاری با سایر کشورهای دنیا نزدیک کند و همین طور در تلاش است که ارتباط ایران با ITU را بیش از پیش نزدیک کند.

ژائو همچنین تاکید کرد: من دیدم که امسال حضور ایران بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته بود و پروژه های خوبی را برای همکاری با سایر کشورهای دنیا معرفی کردند و من بر این باورم که شما پروژه های بسیار دیگری برای معرفی به صنعت ارتباطات دنیا دارید که به دلیل محدودیت مکانی نتوانستید همه آنها را در این نمایشگاه ارائه دهید.

دبیرکل ITU، گفت: امیدوارم سال آینده با همکاری سیتنا به عنوان شریک ITU، استارتاپ‌ها و پروژه‌هایی که توسط جوانان خلاق ایرانی در حال اجراست به دنیا معرفی شود.

حضور پاویون ایران در نمایشگاه تلکام بوسان بسیار پررنگ و حائز اهمیت بود

ژائو در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا پیرامون مقایسه‌ی نمایشگاه امسال ITU در مقایسه با دوره‌های گذشته، گفت: امسال نمایشگاه بسیار خوب بود و این باعث افتخار ما بود که 2017 ITU Telecom World را در بوسان برگزار کردیم که با حمایت بسیار خوب و سازمان یافته‌ی کشور میزبان همراه بود.

دبیرکل ITU ادامه داد: کره جنوبی هم در این نمایشگاه حضور بسیار خوبی داشت و تسهیلات بسیار مناسبی را ارائه کرد و همچنین جلسات تخصصی مناسبی برای مدعوین برپا شد.

ژائو، خاطرنشان کرد: SMEها و اکثر شرکت کنندگان تلکام 2017 را جوانان تشکیل دادند که آنها از نحوه‌ برگزاری نمایشگاه و تکنولوژی‌های جدید ارائه شده توسط متخصصان کره ای که شامل 4G و 5G ، اینترنت اشیاء، سیستم حمل و نقل هوشمند و ... بود، بسیار راضی بودند.

وی ادامه داد: از دیدگاه کشور میزبان هم، آنها از برگزاری و حضور کشورهای دیگر بسیار راضی بودند و در جلسات بر این نکته اذعان داشتند.

ژائو، گفت: علاوه بر این، رویدادهای برگزار شده در نمایشگاه، پاویون‌ها و شرکت کنندگان از تمام صنایع، طبق بررسی های ما از رضایت بالایی برخوردار بودند. به خصوص، در این نمایشگاه شاهد حضور بسیاری از وزرای کشورهای آفریقایی به همراه صنایع و SMEها بودیم که در قالب پاویون های بسیار خوبی حاضر شده بودند.

دبیرکل ITU، تاکید کرد: این در واقع یک گردهمایی بسیار خوب است که افراد زیادی با حضور در این گردهمایی ضمن آشنایی با روند توسعه در سایر کشورها، موفق به توسعه‌ی همکاری‌ها و جذب سرمایه گذار می‌شوند و در نهایت همه می توانند از فرصت های حاضر منفعت ببرند.

وی در ادامه‌ گفت‌وگو با سیتنا، افزود: برای اولین بار سه بخش تخصصی مشتمل بر حوزه‌ی مخابرات، مخابرات سازمانی و توسعه‌های مخابراتی در کنار هم به ارائه‌ی آخرین دستاوردها و تسهیلات پرداختند و تجربه های خود را با دیگران به اشتراک گذاشتند.

ژائو گفت: همچنین پس از سال‌ها تجربه آموزی، امسال ITU موفق شد تا نشریه‌ی تخصصی خود را با عنوان “ICT Discoveries” برای دانشگاه ها ارائه دهد. به دلیل خلاقیت‌ها و ابداعات تکنولوژیکی، شروع کار این مجله ساده نبود، ولی در نهایت باعث افتخار ما بود که در تلکام 2017 اولین شماره از این مجله منتشر شد.

مقالات با کیفیت بالا در خصوص هوشمندسازی در این مجله منتشر شد و بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کردیم که ما را بسیار امیدوار کرد.

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات، در خصوص حضور پاویون ایران در نمایشگاه بوسان هم، گفت: امسال حضور پاویون ایران بسیار پررنگ و حائز اهمیت بود؛ چراکه پروژه‌ها، طرح‌ها و ایده‌های خوب و جدیدی برای ارائه داشتند که ما بسیار از حضور ایران خرسند شدیم و امیدوارم خود ایرانی ها هم از حضورشان خرسند باشند.

ژائو خاطرنشان کرد: در مقایسه با سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان هم به طور حتم افزایش چشم گیری داشت و تنها در روز اول بالغ بر 6 هزار ثبت نام کننده داشتیم که رقم بالایی به نسبت همین روز اول در سال گذشته بود. علاوه بر این، نکته حائز اهمیت نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته، حضور بازدیدکنندگان عمومی بود.

وی افزود: ما بازدید عموم را برای این در دستور کار قرار دادیم که بسیاری از جوانان و دانشجویان که به دنبال آشنایی با تحولات تکنولوژیک در سایر کشورهای دنیا هستند هم بتوانند با این بخش در نمایشگاه ITU آشنا شوند که حضور عموم بازدیدکنندگان در نمایشگاه امسال قابل توجه بود.

دبیرکل ITU، تاکید کرد: در مقایسه با سال گذشته تعداد پاویون ها به 32 رسید که این رقم در سال گذشته 28 بود. کشورهایی مانند فیلیپین، اندونزی، بنین و سیرالئون هم برای اولین بار در نمایشگاه ITU شرکت کردند که پاویون فیلیپین بسیار زیبا و بروز بود و پاویون اندونزی هم بسیار بزرگ و تاثیرگذار با تعدد SMEهای بالا و البته با همراهی وزیر ارتباطات این کشور همراه بود.

تحریم اپراتورهای ایرانی توسط GSMA را پیگیری خواهم کرد

ژائو در پاسخ به سوال دیگر سیتنا در خصوص اینکه «اخیرا GSMA (انجمن جهانی موبایل) تحریم‌هایی را علیه برخی اپراتورهای تلفن همراه ایران اعمال کرده است، به نظر شما چرا این تحریم ها اتفاق افتاده است و شما به عنوان دبیرکل ITU چه واکنشی ابراز خواهید داشت؟» گفت: در واقع این اولین بار است که موارد اینچنینی را می شنوم. در دیدار با وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، ایشان هم این مورد را بیان کردند.

وی افزود: باید اقرار کنم که کمی متعجب شدم. تا آنجایی که می‌دانیم تحریم ها یک بازی سیاسی است و به نظر بنده همه‌ی تحریم‌های بین المللی علیه ایران، سیاسی است.

وی ادامه داد: وقتی که خبر تحریم اپراتورهای ایرانی توسط GSMA را شنیدیم بسیار متعجب شدم، چراکه GSMA یک انجمن تخصصی است و اصلا نمی‌دانم چرا وارد بحث تحریم ایران شده است.

ژائو افزود: زمانی که وزیر ارتباطات ایران این موضوع را بیان کردند به ایشان عرض کردم که اصلا هیچ اطلاعی در این مورد نداشتم، ولی می توانم بررسی کنم و با روابطی که در GSMA داریم حتما موضوع را با آن ها مطرح کرده و آن ها را تشویق می کنم که هیچ کس را از GSMA خارج نکنند و اجازه دهند تمامی اپراتورها به آنان ملحق شوند.

دبیرکل اتحادیه‌ جهانی مخابرات خاطرنشان کرد: این موضوع غیرقابل درک است که وقتی اپراتوری می خواهد به این انجمن ملحق شود، چرا آن ها باید آن اپراتور را منع کنند؟

این انجمن، جهانی است و باید همه‌ی اپراتورهای تلفن همراه اجازه‌ی عضویت در آن را داشته باشند. به نظر من این موضوع اصلا طبیعی نیست و من حتما آن را پیگیری خواهم کرد.

ژائو در پاسخ به سوال سیتنا که «آیا شما حمایت خود از اپراتورهای تلفن همراه ایرانی را ابراز خواهید کرد؟» گفت: به طور حتم این کار را انجام خواهم داد و امیدوارم به زودی این مساله حل شده و ختم به خیر شود.

اپل باید خوش‌آمدگوی تمامی اپلیکیشن‌های کاربردی باشد

«هولین ژائو» که به سوالات خبرنگار سیتنا در بوسان کره جنوبی پاسخ می‌گفت، در پاسخ به سوال سیتنا پیرامون تحریم اپلیکیشن های ایرانی توسط اپ استور و گوگل پلی، گفت: ظاهرا تمامی این مشکلات به خاطر تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران است.

وی ادامه داد: وقتی که من اخبار رسانه‌ها را دنبال می‌کنم بیشتر به این نکته توجه کنم که ما بیشتر از گذشته به توسعه‌ی فضای ICT در بازار بین الملل نیازمندیم.

وی افزود: ما تحریم‌ها را می شناسیم و تحریم‌ها بحثی سیاسی است، البته وزیر ارتباطات ایران هم این موضوع را با بنده مطرح کردند و در خصوص حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور توضیحاتی ارائه دادند.

ژائو خاطرنشان کرد: ایران به دنبال حمایت از حضور اپلیکیشن های خود در این استورها و در بازار بین الملل است. به نظر بنده شرکت اپل هم باید خوش‌آمدگوی تمامی اپلیکیشن‌های کاربردی باشد.

دبیرکل ITU، گفت: پیرو جلسه‌ی بنده با آقای جهرمی، به اطلاع ایشان رساندم که ITU همواره به دنبال تشویق اعضای خود برای صحبت، مذاکره و حل مسائل بین کشورهاشان است و این موضوع هم قابل مذاکره است.

وی ادامه داد: ITU هیچ گاه در مسائل و مباحث تجاری ورود نمی کند، ولی از آنجا که اپل یکی از اعضای ITU است و ما طبق روال ITU همواره اعضای خود را به همکاری با تمامی شرکت‌ها در سراسر دنیا تشویق می کنیم تا همه بتوانند در کنار هم از فضای موجود بهره مند شوند، پس می‌توانیم آن‌ها را به 

مجدد با اپلیکیشن‌های ایرانی تشویق کرده و از آن ها بخواهیم تا مشکل پیش آمده را حل کنند.

مراحل عضویت پنج دانشگاه برتر ایران در ITU به سرعت انجام خواهد شد

«هولین ژائو» که به سوالات خبرنگار سیتنا در بوسان کره جنوبی پاسخ می‌گفت، در خصوص مباحث مطروحه در ملاقات با وزیر ارتباطات ایران در حاشیه‌ی اجلاس تلکام بوسان، گفت: ایشان برای عضویت پنج دانشگاه برتر ایران در ITU درخواست کردند که ما به محض دریافت نامه تاییدیه از طرف وزیر مبنی بر اینکه این پنج دانشگاه می توانند به عضویت ITU درآیند، بلافاصله مراحل عضویت آن‌ها را انجام خواهیم داد.

وی افزود: اگر همین امروز نامه تاییدیه دریافت شود و دانشگاه ها حق عضویت سالیانه خود را پرداخت کنند، طبق قوانین ITU بلافاصله این عضویت انجام می شود. بعد از انجام مراحل، ما به مدیران دانشگاه ها و مسوولانشان اعلام خواهیم کرد که دیگر به عضویت ITU درآمده اند و می‌توانند همکاری را آغاز کنند.

وی در خصوص توسعه‌ همکاری های ITU با دانشکده پست و مخابرات ایران هم گفت: ما برای اولین بار نشریه ICT خود را به نام ICT Discoveries منتشر کردیم. در دو سال گذشته برنامه ریزی های منسجمی برای این نشریه انجام شده است و ما در 10 سال گذشته در این باره صحبت می کردیم. امیدوارم که از طریق این نشریه بتوانیم ارتباط خود را با دانشگاه‌های ایران و به خصوص دانشکده پست و مخابرات نزدیک‌تر کنیم.وی ادامه داد: علاوه بر نشریه، قطب های علمی، پروژه های مشترک، ظرفیت سازی و موارد دیگر از جمله فعالیت هایی هستند که ارتباط ما را با دانشگاه های ایران بیشتر و پررنگ تر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در این سال ها متوجه شدیم که باید به دنبال چارچوب دیگری برای جذب محققان دانشگاه ها باشیم که همان نشریه تخصصی است. اگرچه در چرخه علمی، نشریه IEEE ، نشریه ای جذاب و بسیار مشهور است، ولی هنوز زمینه‌های زیاد دیگری وجود دارند که IEEE به آن ها ورود نکرده است و بیشتر به تحقیق ها و توسعه ها در ایده های اولیه توجه دارد. مقالات مهم زیادی درباره بیزینس های مختلف و روند استاندارد سازی بیزینس‌ها وجود دارد که IEEE هیچ وقت از آن ها استفاده نکرده است. نشریه ITU به دنبال پوشش کامل همه این موارد است و ما امیدواریم در ICT Discoveries بتوانیم مقالات خوبی از محققان دانشگاه های ایران برای انتشار دریافت کنیم.

دبیرکل ITU تاکید کرد: از نظر ما ایران در زمینه ظرفیت های تحقیقاتی و تکنولوژی‌های پیشرفته بسیار زبانزد است و ما به دنبال همکاری های خوب با دانشگاه‌های ایران هستیم.

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات، تاکید کرد که طی مذاکره با وزیر ارتباطات ایران، بنا شد تا در انتخابات دور بعد از حضور ایران به عنوان عضو کشورهای سران مختار حمایت کنیم.

اپلیکیشن‌ها باید از انحصار شرکت‌های بزرگ خارج شوند

ژائو، در خصوص استراتژی جدید اپراتورهای تلفن همراه مطرح دنیا در ارائه‌ی سرویس‌های جدید و استانداردهای ITU در این حوزه، گفت: به طور حتم 5G یک تکنولوژی جدید است که ما درباره‌ آن بسیار صحبت کرده و می‌کنیم، ولی در بحث تجاری سازی اپلیکیشن‌ها هنوز قدم‌های موثری برنداشته ایم.

وی ادامه داد: تمامی این اپلیکیشن‌ها توسط شرکت‌ها توسعه پیدا می‌کنند و بر این باوریم که همه‌ خدمات ارائه شده توسط این اپلیکیشن‌ها نمی‌تواند در انحصار شرکت‌های بزرگ باشند و SMEها هم پتانسیل های فراوانی برای ارائه‌ی اپلیکیشن‌های خود دارند.

وی افزود: به همین دلیل است که ما به دنبال حمایت و تشویق SMEها هستیم و جایگاه خاصی را در رویدادهای ITU برایشان در نظر گرفته ایم تا توجه بخش‌های حاکمیتی را نیز به SMEها جلب کرده و زمینه‌ای را فراهم کنیم تا بخش‌های حاکمیتی و شرکت‌های بزرگ نیز فرصت‌های موجود را در اختیار SMEها قراردهند و به رشد و شکوفایی آن‌ها کمک کنند.

ژائو خاطرنشان کرد: با این حمایت‌هاست که SMEها می‌توانند قوی‌تر از پیش عمل کرده و با تولید ایده‌های جدید، آن‌ها را به واقعیت تبدیل کرده و به قدرت صنعت ICT اضافه نمایند.

آفریقای جنوبی میزبان اجلاس 2018 ITU است

دبیرکل ITU در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با سیتنا، در خصوص سیاست‌های این اتحادیه برای انتخاب کشور میزبان در نمایشگاه‌های بین المللی تلکام ITU، نیز گفت: هر ساله طی فراخوانی به اعضای ITU اعلام می‌کنیم که متقاضیان میزبانی نمایشگاه‌های ITU درخواست‌های خود را برای ما ارسال نمایند. این فراخوان برای همه‌ی اعضا یکسان است و تفاوتی بین اعضاء قائل نمی شویم.

وی افزود: بعد از دریافت درخواست‌ها، نسبت به ارزیابی کشورهای درخواست کننده اقدام می‌کنیم. مهمترین نکاتی که در خصوص کشورها برای ما حائز اهمیت است، امکاناتی است که به عنوان میزبان در اختیار ITU و بازدیدکنندگان قرار داده می شود. علاوه بر این باید از لحاظ گردشگری نیز جاذبه‌هایی برای شرکت کنندگان داشته باشند که در کنار حضور در نمایشگاه بتوانند اوقات فراغت خوبی را نیز برای شرکت کنندگان در نمایشگاه و اجلاس فراهم کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مراحل و ارزیابی‌ها معمولا یک سال زمان می‌برد و برای مثال کشور آفریقا متقاضی سال آینده است و از هم اکنون کشور مجارستان آمادگی خود را برای سال 2019 اعلام کرده است و این در حالی است که ما درخواست‌های بیشمار دیگری از کشورهای دیگر برای میزبانی رویدادهای ITU داریم و این را به صورت یک رقابت سالم برگزار می‌کنیم و بعد از ارزیـابی‌هــا به جمع بندی نهایی می‌رسیم.

انتهای پیام