مدیر پروژه جویشگر بومی یوز:
دیر پروژه جویشگر بومی یوز با اشاره به اینکه ظرفیت اشتغال زایی، از مهم‌ترین دلایل ورود به بحث جویشگر بومی است، راهکارهایی برای تحقــق اهداف مــورد نظر جویشگرهای بومی داده و در عین حال تاکید کرد: حوزه ناشران محتوا و سایر کسب‌وکارهای دیجیتال با طرح جویشگر رونق می‌یابد.

دکتر مهدی نقوی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم در پاسخ به این سوال که با توسعه کسب‌وکارهای متنوع در جویشگر بومی به صورت مستقیم و غیرمستقیم‌ چه میزان اشتغال‌زایی را پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: این سوال خیلی مهم است به دلیل اینکه اساسا یکی از مهم‌ترین دلایل ورود به بحث جویشگر بومی همین ظرفیت اشتغال‌زایی آن است چون جویشگرها در دنیا جنبه اقتصادی پررنگی دارند و ظرفیت بالقوه‌ زیادی در این زمینه وجود دارد که متاسفانه هنوز در ایران محقق نشده است و اگر طرح جویشگر موفق شود، در حوزه کسب‌وکار دیجیتال و تجارت الکترونیک حتما جهش بزرگی خواهیم داشت و در این زمینه  کافی است به آمار و ارقام جویشگرهای موفق دنیا مراجعه کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر گوگل حدود ۶۰ هزار نیرو دارد و درآمدش در سال گذشته ۷۲ میلیارد دلار بود. «بایدو» که موتور جست‌وجوی بومی چین است حدود ۴۵ هزار نیرو دارد و «یاندکس» هم بیش از ۶ هزار فرصت شغلی در کشور روسیه ایجاد کرده است. این ظرفیت‌ها در موضوع اشتغالزایی ذیل طرح جویشگر وجود دارد که امیدواریم با تلاش ما و حمایت دوستان این اتفاق بیفتد.

رونق حوزه ناشران محتوا و سایر کسب‌وکارهای دیجیتال با طرح جویشگر

وی در عین حال بیان کرد: البته این اعداد و ارقام فقط مربوط به ظرفیت‌های اشتغالزایی مستقیم طرح جویشگر است، چون  طرح جویشگر منجر به رونق اقتصادی در حوزه ناشران محتوا و سایر کسب‌وکارهای دیجیتال هم می‌شود، جویشگرها باعث می‌شوند بنگاه‌های اقتصادی دیگر نیز خود را در فضای وب به درستی نشان دهند و حجم تجارت الکترونیک گسترده شود.

مدیر پروژه جویشگر بومی یوز در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه  به طور کلی طرح جویشگر از این نظر که منجر به تعامل و هم‌افزایی شرکت‌های مختلف ایرانی شده است می تواند اتفاق  بسیار خوبی تلقی شود، گفت: این طرح باعث تکاپو و تلاش بیشتری در ارائه خدمات و طراحی سرویس‌های جذاب هم بوده است اما مثل هر طرحی نواقصی هم دارد. مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است اینجا اشاره کنم همین بحث خوشه‌های اقتصادی است. اساسا مدل خوشه یا Cluster مدلی است که در صنایع و کسب‌وکارهای غیردیجیتال استفاده می‌شود. حداقل در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال نمونه موفقی ندیده‌ام؛ بگذریم از اینکه اجرای چنین مدلی در ایران، پیش‌نیازهای فرهنگی و حقوقی زیادی دارد که در آینده موفق آن ابهام ایجاد می‌کند.

ساختار خوشه‌ای باعث کندی کسب‌وکار می‌شود

وی با بیان اینکه  جویشگر یک کسب‌وکار اینترنتی است و در کسب‌وکار اینترنتی همه چیز در شرایط عدم قطعیت بوده  و شرایط بازار به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند، افزود:  تکنولوژي با سرعت زیاد در حال تغییر است و در شرایط عدم قطعیت شما نمی‌توانید غیرچابک حرکت کنید و لازم است بتوانید در لحظه سرویس جدید طراحی کنید و سرویس‌های جاری‌تان را بهبود دهید که  در این شرایط، ساختار خوشه‌ای باعث کندی کسب‌وکار می‌شود و بعید می‌دانم نمونه موفقی در ساختار خوشه‌ای مربوط به کسب‌وکارهای دیجیتال وجود داشته باشد؛ تمام شرکت‌های پیشرو نظیر گوگل و فیسبوک و ... در حال تغییر متدولوژی به روش‌ها و ساختارهای چابک‌تر هستند. البته باید ببینیم مدلی که دوستان در نظر دارند در نهایت به کجا می‌انجامد.

راهکارهایی برای  تحقق اهداف مورد نظر جویشگرهای بومی

وی برای تحقق اهداف مورد نظر جویشگرهای بومی پیشنهاد داد: دو نکته به نظرم مهم است. اول اینکه تمام شرکت‌ها در طرح جویشگر قبل از طراحی، حین پیاده‌سازی و بعد از ارائه سرویس، در تمام مراحل با کاربران ارتباط دائم داشته باشند. چون راز موفقیت یک سرویس، ارتباط مستمر با کاربر و توجه دقیق به نیازهای اوست. این خیلی مهم است که به هیچ وجه تحت تاثیر ایده‌هایی که برای خودمان جذاب است قرار نگیریم و لازم است از جذاب بودن سرویس برای کاربر هم مطمئن شویم.

افزایش تعاملات و هم‌افزایی با سایر بازیگران

مدیر پروژه جویشگر بومی یوز، اضافه کرد: نکته دوم بحث افزایش تعاملات و هم‌افزایی با سایر بازیگران است، خیلی وقت‌ها لازم نیست چرخ را از اول اختراع کنیم. شرکت‌ها و دوستانی هستند که سرویسی را ایجاد کرده‌اند که ما هم می‌توانیم از آن استفاده کنیم. آنقدر سرعت تغییرات زیاد است که بدون کمک و هم‌افزایی نمی‌توانیم نتیجه بگیریم. بنابراین لازم است برای همکاری و تعامل با دیگران آماده باشیم.

تولیدکنندگان و ناشران محتوا ازمهم‌ترین بازیگران اکوسیستم جویشگر هستند

وی درباره ارزیابی خود از نقش جویشگران بومی در کارآفرینی محتوا و کسب‌وکارهای نوین در این حوزه، گفت: تولیدکنندگان و ناشران محتوا جزو مهم‌ترین بازیگران اکوسیستم جویشگر (و حتی فراتر اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال) هستند. نکته مهم این است که اساسا آرزوی ناشر محتوا این است که محتوایش توسط مخاطب دیده شود یعنی اوج موفقیت کسب‌وکار محتوامحور در این است که بتواند مخاطب بیشتری را به سمت محتوای خود جلب کند و در اینجا جویشگر مهم‌ترین نقش را برای بازاریابی این محتوا بازی می‌کند و این جویشگر است که می‌تواند در پاسخ به پرسش مخاطب، محتوای مناسبی که توسط ناشران محتوا ارائه شده را به کاربر نمایش دهد و در واقع جویشگر در نمایش هدفمند محتوا در زنجیره تامین کسب‌وکارهای محتوا محور نقش کلیدی ایفا می‌کند.

نقوی ادامه داد: در این زمینه ما در یوز، واحدی برای توسعه روابط B2B ایجاد کرده‌ایم که در حال مذاکره و گفت‌وگو با تولیدکنندگان و ناشران محتواست و بنده از همین طریق آمادگی کامل یوز را برای توسعه روابط و هم‌افزایی با کسب‌وکارهای دیجیتال و ناشران محتوا اعلام می‌کنم.

جویشگرها، کانال‌های درآمدی مطمئن و مشخصی دارند

وی درباره مسیر تجاری سازی طرح و با بیان اینکه این مسیر در دنیا مشخص است، گفت: مدل‌های کسب‌وکار جویشگرها مدل‌های مشخصی است که آزمون خود را پس داده است. شما کافی است به تجربه‌های موفق دنیا مراجعه کنید. جویشگرها، کانال‌های درآمدی مطمئن و مشخصی دارند و کافی است با ارائه خدمات مناسب، کاربران به این سیستم‌ها جذب شوند و تعداد کاربرانی که برای دریافت پاسخ پرسش‌هایشان از جویشگر بومی استفاده می‌کنند افزایش یابد  در این صورت به راحتی مشتریان اصلی جویشگر که حاضرند برای دریافت خدمات پول بدهند خودشان به سراغ جویشگر می‌آیند.

مدیر پروژه جویشگر بومی یوز با بیان اینکه همه‌ ما هر روز علاوه بر جستجو، از محصولات و خدمات ارائه شده توسط موتورهای جستجو به صورت رایگان استفاده می‌کنیم، اظهار کرد:  این سوال، پرسش مشترک خیلی‌هاست که چگونه یک جویشگر بدون هزینه دسترسی به این محصولات و خدمات باکیفیت را فراهم می‌کند؟ در حالی که صرف نظر از سوددهی و کسب درآمد، ارائه همین محصولات و خدمات بسیار هزینه‌بر است، جواب این سوال به مدل کسب‌وکار جویشگرها برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه مدل کسب‌وکار موتورهای جستجو عمدتا مدل پلتفرم چند وجهی است، توضیح داد:  در این مدل‌ها از یک طرف سرویس رایگان به کاربران ارائه می‌شود که منجر به مراجعه کاربران زیادی به این کسب‌وکارمی شود و از سوی دیگر سرویس‌های دیگری برای مشتریان اصلی طراحی می‌شود که منجر به ایجاد جریان درآمدی می شود. جویشگرهای بی‌شماری در دنیا وجود دارند که برای موفقیت و سودآوری از روش‌های مختلف کسب درآمد دارند و  فصل مشترک و جریان درآمدی عمده‌ی همه آن‌ها جریان درآمدی تبلیغات است و در واقع می توان گفت که اصلی‌ترین منبع درآمدی تمام موتورهای جویشگر از مسیر تبلیغات است و البته کانال‌های جانبی دیگری هم برای سرویس‌های دیگر هست که از حوصله این گفتگو خارج است.

وی با تاکید بر اینکه جویشگری که بتواند کاربران زیادی را به سمت خود بکشاند ظرفیت سودآوری و درآمدزایی  را داراست و  ما نیز  برای تجاری‌سازی یوز همین مسیر را در پیش داریم، عنوان کرد: یوز یک موتور جستجوی بومی است که بر نیازهای کاربران ایرانی متمرکز است بنابراین تلاش می‌‌کند به پرسش‌های کاربر فارسی‌زبان پاسخ هوشمندانه ارائه کند، در مسیر تجاری‌سازی لازم است به بازار مخاطب ایرانی توجه کند و ابعاد مختلف این بازار را بشناسد.

کاربران ایرانی روزانه بیش از 100 میلیون جستجو  انجام ‌می‌دهند

نقوی با بیان اینکه  در حال حاضر کاربران ایرانی روزانه بیش از 100 میلیون جستجو در گوگل انجام ‌می‌دهند، افزود:  از آنجایی که بیشترین حجم جستجوی اینترنتی کاربران ایرانی در گوگل انجام می‌شود با تقریب نسبتا درستی اندازه بازار جستجوی مخاطب ایرانی در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون جستجو در روز است و  از آنجایی که مدل کسب‌وکار یوز مانند سایر موتورهای جستجو مدل چندوجهی است، لازم است برای بخش‌های مختلف بازار برنامه‌ریزی کند؛ از یک سو کاربران خود را گسترش دهد و از سوی دیگر برای درآمدزایی به مشتریان خود توجه کند.

طرح جویشگربومی جزء طرح‌های برگزیده پژوهشگاه ICT است

وی در بخشی از سخنان خود با  بیان اینکه طرح جویشگر یا موتور جستجوی بومی جزء طرح‌های برگزیده مرکز تحقیقات مخابرات است که بناست با حمایت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به یکی از بهترین جویشگرهای زبان فارسی تبدیل شود، گفت: در این راستا اقدامات خوبی انجام شده و شرکت‌های زیادی وارد طرح شدند، دوستانی نیز در زمینه‌های حمایتی و نظارتی زحماتی کشیدند؛ تیم یوز هم طی قرارداد فاز اول در مرکز تحقیقات وارد فعالیت‌های جدیدی شد و عملا یک دوره تحول جدید را سپری کرده که از یوز جدید (یوز بعد از اتمام قرارداد طرح جویشگر) تعبیر به یوزِ تازه‌نفس کردیم و در واقع موتور جستجویی است که در حال حاضر با تلاش‌هایی که به بهانه طرح جویشگر بومی انجام گرفته ظرفیت‌های زیادی دارد و پس از اتمام فاز اول طرح توسعه جویشگر بومی، با دستاوردهای جدیدی در معرض استفاده کاربران ایرانی است.

نقوی افزود: به عنوان مثال، امروز ما بارگذاری داده‌هایمان را در مرکز داده‌ای با بیش از 200 سرور اختصاصی انجام می‌دهیم و در هر لحظه امکان پاسخگویی به ۲۰ کاربر مجزا داریم. یوزِ تازه ‌نفس امروز بیش از ۵ میلیارد صفحه اصلی مورد نیاز کاربر ایرانی را واکشی، به‌روزرسانی و آرشیو می‌کند. علاوه بر این می‌تواند در لحظه بر روی بیش از دو میلیارد صفحه وب را جستجو کند. گراف وب ما امروز مشتمل بر بیش از ۳۰ میلیارد آدرس صفحه منحصر به فرد و بیش از 400 میلیارد ریال است. این‌ها بخشی از دستاوردهایی است که امروز با همت جوان‌های نخبه ایرانی در تیم یوز به دست آمده است. طرح جویشگر بومی منجر به تلاش و تکاپو در همه شرکت‌های فعال این حوزه از جمله تیم یوز شده و این از مزایای کلی این طرح است. البته نواقص و مشکلاتی هم دارد.

در بازار یوز به دو گروه کاربران یوز و مشتریان یوز توجه داریم

مدیر پروژه جویشگر بومی یوز در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه بازار یوز ما به دو گروه کاربران یوز و مشتریان یوز توجه داریم، توضیح داد: کاربرانی که از یوز استفاده می‌کنند، اصلی‌ترین مخاطب یوز هستند و هدف اصلی در این پروژه، جذب حداکثری و کسب رضایت آن‌هاست. تمام درآمدهایی که یوز می‌تواند کسب کند، از طریق کاربران (و تعداد بالای آن‌ها) به دست می‌آید. در حالت کلی، افزایش تعداد کاربران و بالطبع افزایش رضایتمندی آن‌ها از روش‌های مختلفی به دست می‌آید؛ به عنوان مثال افزایش سرعت و بهبود کیفیت موتور جستجو مانند ارتقای کیفیت نتایج، توسعه سرویس‌های ارزش افزوده، به نحوی که برای کاربران جذابیت ایجاد کند و نیازهای آنان را به طور مستقیم پاسخ دهد و افزایش رضایت کاربران از تجربه کار با یوز از آن جمله محسوب می شوند.

نقوی افزود: اما گروه دیگر مشتریان یوز هستند که از سرویس‌های پولی جویشگر استفاده خواهند کرد. این مشتریان را نیز می‌توان به دو گروه تقسیم‌بندی کرد. کسب‌و‌کارهای دیجیتال و سازمان‌های دولتی و خصوصی.

وی در ادامه توضیح داد: مدیران سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی همیشه دو هدف عمده را دنبال می‌کنند. حضور در جاهایی که خریداران آنجا هستند (قرار داشتن در بین صفحات پربازدید) و کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا و از آن‌جا که کاربران معمولاً از موتورهای جستجو برای پیدا کردن جواب سوالاتشان استفاده می‌کنند، همکاری با موتورهای جستجو جزو یکی از اولویت‌های اصلی کسب‌وکارهای دیجیتال قرار می‌گیرد. صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان مالی یوز محسوب می‌شوند، چرا که آن‌ها مشتاق به جذب کاربران بیشتر به سایتشان هستند و حجم بالایی از مشتریان بالقوه این سایت‌ها از طریق موتورهای جستجو به دنبال تأمین‌کننده مناسب می‌گردند. تبلیغات در موتور جستجو یک همکاری تجاری مؤثر بین صاحبان کسب‌وکار و موتور جستجوی یوز خواهد بود.

تبلیغات در صورتی مؤثر است که هدفمند باشد و مشتریانی را جذب کند که احتمال علاقمند شدن آن‌ها به تبلیغ مورد نظر زیاد باشد.نقوی در عین حال بیان کرد: یوز می‌تواند همکاری دوطرفه‌ای را با کسب‌وکارهای اینترنتی داشته باشد، بدین صورت که یوز کاربران را به سمت کسب‌وکارهای اینترنتی سوق دهد و در مقابل، هزینه آن را دریافت کند، بنابراین ایجاد همکاری تجاری، جزو یکی از مهم‌ترین اولویت‌های یوز است. یک سیستم تبلیغاتی مؤثر می‌تواند به شدت سودآوری طرفین و همچنین رضایت کاربران را افزایش دهد چرا که کاربران با مشاهده تبلیغات مؤثر، حس بهتری خواهند داشت و احتمالاً از نتیجه تبلیغات استفاده می‌کنند و از طرفی صاحبان کسب‌وکار هزینه کمتری می‌پردازند چرا که درصد قابل توجهی از تبلیغات نشان داده شده توسط آن‌ها به جذب مشتری منتهی می‌شود. بهبود کیفیت تبلیغات برای یوز هم مزایای زیادی دارد، چرا که با افزایش سودآوری کسب‌وکارهای اینترنتی، میزان تمایل صاحبان آن‌ها به تبلیغ بیشتر در یوز افزایش می‌یابد.

وی  با بیان اینکه سازمان‌های دولتی و خصوصی دومین گروه از مشتریان یوز هستند که خدمت‌رسانی به آن‌ها منجر به درآمد برای یوز می‌شود، گفت: سازمان‌ها نیازمندی‌های داده‌ای زیادی دارند که معمولاً حجم کار و هزینه مالی آن قابل توجه است. بسیاری از این نیازمندی‌ها را می‌توان با توجه به قابلیت‌های یوز پاسخ داد که این قابلیت‌ها هم به دو دسته کلی  تأمین داده و پردازش و تحلیل داده تقسیم می‌شوند.

انتهای پیام