مدیر مجموعه چاپار:
مدیر مجموعه چاپار گفت: در خیلی از کشورهای اروپایی از سرویس‌های مختلف گوگل به صورت گسترده استفاده نمی‌کنند، به دلیل این که شواهد زیادی از اینکه گوگل چگونه از اطلاعات استفاده می‌کند به روشنی دیده‌اند.

سلمان افشار در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با بیان اینکه تشکر می‌کنم از اینکه این ماهنامه به کمک سرویس دهنده‌های داخلی آمده است، گفت: شاید یکی از مظلومیت‌های سرویس‌های داخلی، عدم وجود تبلیغات به دلیل هزینه‌های گران آن است گرچه این هزینه‌ها برای شرکت‌های خارجی خیلی معنا و مفهومی ندارد و در ایران رایگان برای آن‌ها در تمام رسانه‌ها تبلیغات صورت می‌گیرد، اما چرا یک خارجی سرویس رایگان به کسی می‌دهد؟ این سوال دقیقا کلید همه سوالات است، فکر می‌کنم امروز جواب این سوال برای همه روشن است و نیاز نیست من موضوع را بیشتر بسط دهم.

سرویس‌های رایگان، مساوی هزینه است و ما در حال پرداخت هزینه‌های گزاف هستیم!

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظور شما این است که کشورهای خارجی از طریق سرویس‌های خود به دنبال جمع آوری اطلاعات هستند، گفت: بله، دقیقا هدف همین است، شما به خیلی از کشورهای اروپایی که بروید از سرویس‌های گوگل به صورت گسترده استفاده نمی‌کنند، به دلیل این که شواهد زیادی از اینکه گوگل چگونه از اطلاعات استفاده می‌کند به روشنی دیده‌اند ولی ما به دلیل فقدان دانش لازم در جامعه، عدم فرهنگ سازی و مهمتر از همه جدی نبودن موضوع در حیطه ملی، بسیار ساده  به موضوعات نگاه می کنیم. شاید واژه یقین برای این سوال شما جواب مناسبی باشد، ما یقین نداریم که سرویس‌های رایگان، مساوی هزینه است و در حال پرداخت هزینه‌های گزاف هستیم!

سرویس‌های داخلی کیفیت مناسبی نداشته است

مدیر مجموعه چاپار ادامه داد: این که مردم از این موضوع  اطلاع ندارند دلیلش مشخص است، فرهنگ سازی و اطلاعات مناسب در اختیار مردم قرار نگرفته است اما  قبول کنید که سرویس‌های داخلی کیفیت مناسبی نداشتند، منظورم این است که اگر سرویس‌های داخلی کیفیتی مناسبی داشتند شاید اقبال مردم، مشکل فرهنگ سازی را حل وفصل می‌کرد، آیا اینگونه نیست؟ وی افزود: کیفیت مناسب نتیجه تولید مناسب و تولید مناسب از تقاطع نیروی انسانی متخصص، مدیریت کارا و سرمایه گذاری به دست می‌آید، می‌خواهم سوال کنم که کدام یک از پیش نیازها موجود بوده که شما به هدف نهایی که کیفیت است نرسیده‌اید؟ به نظرم وضعیت خیلی شفاف است.

باید سرویس‌های موثر داخلی را بشناسیم

افشار درعین حال با بیان اینکه نیاز به سیاست واحد در کشور داریم، گفت: در ابتدا باید سیاست مشخصی داشته باشیم که متاسفانه نداریم و دوم اینکه سرویس‌های موثر داخلی را بشناسیم و با رویکردی متفاوت با آن‌ها رفتار کنیم. موضوع مهم بعدی این است که واقعا افرادی که دغدغه این موضوع را دارند به عنوان مدیر به خدمت بگیریم چون بدیهی است وقتی مدیری اعتقاد به سرویس داخلی ندارد کاری هم در راستای آن انجام نمی‌دهد.

وی اظهار کرد: داشتن کسب‌وکارها باعث رشد و حرکت به جلو می‌شود ولی موضوع اصلی تولید کیفی است چون وقتی سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، تولیدی نیز شکل نگرفته است، لذا سرویسی هم وجود ندارد که قابلیت داشتن کسب‌وکار را داشته باشد.

مدیر مجموعه چاپار درپاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند کسب‌وکار سرویس‌های داخلی در صورت یکپارچه شدن گسترش پیدا می‌کند و یا اینکه  یک شرکت بزرگ آن‌ها را تجمیع کند، گفت: این که کمک کنیم به معنای دقیق‌تر اتمسفر مناسب ایجاد کنیم، تا براساس یکی از بندهای سیاست‌های گسترش سرویس‌های داخلی، یکپارچگی صورت گیرد بسیار مناسب است، اما اگر فکر کنیم راه حل این است اشتباه کرده ایم؛ به طور کلی نباید برای اینکه مشکل را حل کنیم دنبال راه حل نماهای ساده یا تغییر صورت مشکل باشیم این‌ها راه حل نیست و فقط  یکسری تاکتیک است که اصولا در شرایط مناسب تولید و رقابت خود به خود اتفاق می‌افتد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مجموعه چاپار و با بیان اینکه این مجموعه در 5 سال گذشته روندی آرام و رو به رشد داشته است، افزود: متاسفانه از نظر تجهیزات و زیرساخت بسیار در تنگنا هستیم و نیاز به توسعه مراکز داده داریم، از سویی سرویس چاپار سیاست‌های کسب‌وکاری مشخصی را پیگیری کرده است و در بین سرویس‌های داخلی از سرویس‌هایی محسوب می‌شود که توانسته جریان کسب‌وکاری خود را ایجاد و توسعه دهد. به هر حال امیدواریم که زیرساخت‌های لازم در اختیار سرویس داخلی قرار گیرد تا رشد سرویس‌ها در میان مدت شکل گرفته و تثبیت شود، چون سرویس ایمیل پیچیده‌ترین سرویس فناوری اطلاعات محسوب می‌شود و می‌توان گفت تمام جوانب سرویس‌های مختلف را در بر دارد.

انتهای پیام