عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات، گفت: یکی از راه‌های ایجاد مراودات بین‌المللی، برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی است و خوشبختانه دانشکده علمی- کاربردی پست و مخابرات نیز در 2 سال اخیر توانسته است اقدامات و عملکرد مثبت و مناسبی داشته باشد؛ چراکه انتقال دانش و دسترسی به اطلاعات بین‌المللی و حضور در بازارهای جهانی، در مراودات بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

مهندس خسرو سلجوقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با بیان اینکه اینترنت اشیاء اقتصاد آینده جهان است، گفت: گزارش‌های زیادی در این زمینه تهیه و مقالاتی نیز به رشته تحریر درآمده و لازم است که کشورمان در این حوزه بتواند هوشمندانه وارد شده و مرعوب فناوری نشود.

ضرورت توجه جدی به IoT از سوی مراکز علمی و پژوهشی

وی با اشاره به توجه جدی و برنامه‌ریزی دقیق‌تر به این موضوع از سوی مراکز علمی و پژوهشی که در کشور پیشتاز هستند، افزود: مرکز تحقیقات مخابرات که پروژه تعیین نقشه راه را در این زمینه بر عهده دارد، آن را در اختیار بخش‌های مختلف گذاشته و درخواست مشاركت جمعي داشته است و اخیرا نيز يك نظرآزمايي هم برگزار شد؛ از طرفی دانشکده پست و مخابرات نیز باید دانش مورد نیاز و نیروی انسانی که بتواند از این فرصت و مزیت‌هایی که در اقتصاد دنیا مطرح می‌شود را استفاده کند، آموزش دهد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی یکی از موضوعات مهمی است که در این زمینه مطرح است، اظهار کرد: موضوع مهم دیگر بحث تعامل جهانی است و با سازمان‌های جهانی مثل ITU که در این موضوع پیشتاز هستند باید تعامل داشت که این امر خوشبختانه اتفاق افتاده است.

بدون توجه به نياز بازار، هرگونه فعاليت اقتصادي محکوم‌به شكست است

سلجوقی با بیان اینکه امروزه بدون توجه به بازار و نياز بازار هرگونه فعاليت اقتصادي، آموزشی و پژوهشي محکوم‌ به شكست است، گفت: لازم است متناسب با نياز بازار مبادرت به هر نوع اقدامي كرد و در همين راستا تربيت نيروي انساني نيز يك اولویت بر اساس نياز بازار جهاني است. یک زمان نوع خاصی از نيروي انساني مطرح است و زمانی دیگر، تمركز بر تربيت نيروي انساني داخلي مطرح است. بديهي است نحوه انتخاب سرفصل‌ها و محتواي آن بايد تفاوت كند و شايد ورود هوشمندانه دانشكده در اين خصوص امكان تربيت نيروي انساني متناسب با هر بازار را بیش‌ازپیش فراهم كند.

وی در عین حال تاکید کرد: ازآنجا که نيروي انساني تربیت‌ شده توسط دانشكده در بازار و در بخش خصوصي مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ضروري است اين ارتباط تنگاتنگ باشد و حتی‌الامکان اين نيرو بايد متناسب با نياز واقعي بازار باشد.

حضور در لبه‌های فناوري مستلزم تحقيق و توسعه (R&D) است

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین عنوان کرد: همان‌طور كه بيان شد حضور در لبه‌های فناوري مستلزم تحقيق و توسعه (R&D) است و با توجه به نياز بازار شايد اين دانشكده باید يك گام جلوتر هم  قرار بگيرد يعني انجام و توسعه (D&D) بيشتر كاربرد دارد و بايد همزمان با نياز آني بازار، مبادرت به شناسايي دانش، توليد محتوا و همچنين آموزش و تربيت كند که  اين هزینه‌بر است که البته  حضور دانشكده با منابع دولتي  بخشی از اين هزينه را توجيه می‌کند.

وی با بیان اینکه  اينترنت اشياء در فاوا، اقتصاد آينده و در واقع اشتغال و كارآفريني است، تاکید کرد: هر چه ديرتر وارد اين ميدان جهاني بشويم شايد ديگر نتوان جبران كرد و لازم است تعلل و تأخیر را از خود دورکنیم چون هيچ بهانه‌ای براي کم‌کاری قابل‌قبول نيست؛ آيندگان از ما نخواهند پذيرفت که چرا عقب مانديم همان‌طور كه عدم توجه در رنسانس باعث شد نتوانیم عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

سلجوقی در عین حال بیان کرد: پیش بینی ها حکایت از این دارد که آینده کسب و کارهای عمودی در خدمات مالی و استانداردهای رایج برای حریم خصوصی و پرداخت در اکوسیستم جهانی اینترنت اشیاء بر مبنای فناوری بلاک چین استوار خواهد بود.

انتهای پیام