معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هماهنگی بین دستگاه‌ها، بحث حریم خصوصی و امنیت را از مهمترین چالش‌های IoT دانست و در عین حال تاکید کرد که برای بهره مند شدن از بعضی کاربردهای IoT باید به سمت شبکه نسل پنجم حرکت کنیم .

دکتر صادق عباسی شاهکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با بیان اینکه در IoT فرض بر این است که اشیاء به شبکه ارتباطی وصل هستند و این موضوع  در مورد تمام اشیاء صدق می کند، گفت: این موضوع فضای جدیدی ایجاد کرده و کاربردهای ارتباطی را افزایش می دهد. در IoT اشیاء به یکدیگر متصل شده و بسیاری از امور را خودشان انجام می دهند، مثلا در حوزه خودرو شاهد تردد خودروهای بدون سرنشین خواهیم بود و همه خودروها با یکدیگر در ارتباط خواهند بود و نکته مهم این است که همه این مسائل باید دارای ضوابط، مقررات و استانداردهایی باشد و از نظر فنی نیز تدابیری برای آن ها اندیشیده شود.

حریم خصوصی و امنیت  از مهمترین چالش‌های IoT است

وی، بحث حریم خصوصی و امنیت را از مهم ترین چالش‌های اینترنت اشیاء دانست و افزود: زمانی  را تصور کنید که خودروهای بدون سرنشین در خیابان ها هستند و اگر ویروسی وارد این فضا شود، طبیعی است که  پیش بینی تصادف های زنجیره ای و فاجعه بار حتمی است.

عباسی شاهکوه ادامه داد: با توجه به استفاده از اینترنت اشیاء در حوزه خودرو، شناسایی فردی که در خودروهاست قابل پیش بینی است و همین موضوع یک چالش مهم دیگر محسوب می شود، بنابراین  مسوولان مربوطه و دولت  باید به دنبال حل و فصل آن  و موضوعاتی اینچنینی باشند و راهکاری  برای آن بیاندیشند.
وی در عین حال بیان کرد: خوشبختانه اگر جایی یا سازمانی در رابطه با رسیدگی به این موضوعات مشخص نشده باشد، با وجود شورای عالی فضای مجازی بسیاری از مشکلات حل می شود.

برای بهره مند شدن از بعضی کاربردهای IoT باید به سمت شبکه نسل پنجم برویم

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه  بخشی از شبکه های موجود شاید برای IoT جوابگو نباشد، توضیح داد: به عنوان مثال در 4G ممکن است ارتباط بین دو نقطه تاخیر داشته باشد و همین تاخیر در حوزه خودرو که از طریق اینترنت با هم در ارتباط هستند مشکل ساز می شود چون تاخیر حتی 50 میلی ثانیه در بحث خودرو فاجعه به بار می آورد؛ بنابراین برای بهره مند شدن از بعضی کاربردهای IoT باید به سمت شبکه نسل پنجم برویم.

وی با اشاره به اینکه تعداد اشیاء در حال افزایش است و به بیش از 100 میلیارد شی افزایش خواهد یافت که همه آن ها  باید نامبرینگ داشته باشند، افزود: بنابراین مجبوریم به سمت IP ورژن 6 برویم چون ممکن است به کمبود نامبرینگ برخورد کنیم و ضروری است در این زمینه خودمان را آماده کنیم.

برای موضوع استانداردهای اینترنت اشیاء با دانشکده پست و مخابرات هماهنگ کرده ایم

عباسی شاهکوه، نکته مهم بعدی را استاندارد دانست و یادآور شد: این موضوع از وظایف رگولاتوری محسوب می شود، در این زمینه نیز با دانشکده پست و مخابرات هماهنگ کردیم و آزمایشگاه هـای تایید نمــونه ای نیز ایجاد شده است.

وی  بحث بعدی  در موضوع اینترنت اشیاء را فرکانس عنوان کرد و گفت: برای این موضوع  نیز یکسری چارچوب ها باید وجود داشته باشد و از سویی  فرکانس هایی را باید  برای نسل پنجم آماده  کنیم، در کنار همه اینها  مطابق با بعضی فرکانس هایی که دستگاه های مختلف استفاده می‌کنند باید فرکانس هایی  تخلیه کنیم تا برای موضوعات مرتبط با IoT مورد استفاده قرار گیرد.

هماهنگی بین دستگاه‌ها از چالش های مهم اینترنت اشیاء است

وی با تاکید بر اینکه  اینترنت اشیاء مثل فضای فعلی ما نیست که ارتباطاتی را برقرار کرده و سپس رها کنیم، بلکه همه دستگاه های مختلف باید با یکدیگر همکاری کنند، بیان کرد: در حوزه خودرو به صورت پایلوت از اینترنت اشیاء استفاده می شود، ولی بدون هماهنگی با پلیس، وزارت راه و یا بیمه ها که همگی به نوعی درگیر موضوع خودرو هستند نمی توانستیم این اجازه را بدهیم چون کاربردهای اینترنت اشیاء غالبا بین دستگاهی است؛ از سویی هماهنگی در کشور ما خیلی راحت نیست و نمی توان به آسانی همه دستگاه ها را با یکدیگر هماهنگ کرد و در بعضی مواقع بالاجبار به شورای عالی فضای مجازی و یا دولت متوسل می شویم.

اینترنت اشیاء از موضوعات مهم چند سال آینده خواهد بود

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه  اینترنت اشیاء از موضوعات مهم چند سال آینده خواهد بود، گفت: الان زمان خوبی است که کشور ما وارد این حوزه شده و باید با جدیت و برنامه ریزی پیش رفت تا عقب نمانیم.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه در چند سال اخیر در زمینه تلفن همراه و نسل چهارم اقدامات خوبی شده و عقب نماندیم، اظهار کرد: در فضای جدید نیز نباید عقب بمانیم بلکه باید فعالیت‌هایمان را شروع کنیم، البته ما (رگولاتوری) در این زمینه پروژه داده و از دو سال قبل، همه را درگیر این قضیه کرده ایم.

ایران می تواند در تولید تجهیزاتIoT  وارد شود

وی با  تاکید براینکه کاربردهای IoT در تمام شئون زندگی مردم وجود دارد و می توان بسیاری از نقاط ضعف سیستم های مختلف مرتبط با انسان‌ها را با IoT جبران کرد، عنوان کرد:  تجهیزات IoT که در حال حاضر مورد استفاده است خیلی پیشرفته نیست و به اعتقاد من کشور ما می تواند در تولید این تجهیزات وارد شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به کاربردها و مصارف بسیار بالای اینترنت اشیا در بخش های مختلف، طبیعی است که تجهیزات زیادی نیاز دارد، افزود: هر اندازه میزان مصرف زیاد باشد میزان تولید نیز افزایش می یابد و  بهتر است شرکت های فعال و از جمله شرکت های دانش بنیان، تولیداتشان را در زمینه تجهیزات مرتبط با IoT نیز برنامه ریزی کنند، چون سنسورها و یا تجهیزات ارتباطی مورد نیاز در اینترنت اشیاء بهتر است تولید داخل باشد.

میزبانی دانشکده پست و مخابرات برای دوره آموزشی IoT ارزشمند است

عباسی شاهکوه در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه بنده میزبانی دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات در رابطه با برگزاری دوره آموزشی اینترنت اشیاء با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات را ارزشمند و قابل تقدیر می دانم، تصریح کرد: باید خیلی از شرکت ها را ترغیب کنیم تا وارد این فضا شوند و اولین قدم آموزش است که در این راستا دانشکده پست و مخابرات  اقدامات خوبی را انجام داده است و آینده خوبی نیز پیش رو دارد.

صرفه جویی در حوزه های مختلف با استفاده از اینترنت اشیاء میسر است

معاون سازمان تنظیم مقررات در عین حال تاکید کرد: با استفاده از اینترنت اشیاء می‌توان صرفه‌جویی‌های عظیمی را در بخش های مختلف از جمله آب، برق و دیگر حامل های انرژی شاهد بود و بودجه بالایی که برای راه اندازی اینترنت اشیاء نیاز است با صرفه جویی‌های بسیار بالایی که این  فناوری به همراه خواهد داشت جبران می شود.

عباسی شاهکوه ، با بیان اینکه برای دیتایی که در اینترنت اشیا جمع می‌شود باید تحلیل BIG DATA داشته باشیم، افزود: موضوع مهم دیگر نگهداری دیتاهاست و اینکه  چه کسانی در این زمینه حق و حقوقی  دارند و این موضوع نیز ضوابط خاص خودش را دارد.

انتهای پیام