مدیرکل صدور پروانه سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان اینکه اینترنت اشیا درسال 2019 وارد فاز پیاده سازی می شود گفت: عصر IoT در حال آغاز است و باید به مزیت های آن کاملا آگاهی یابیم چون اینترنت اشیا تاثیرات شگرفی را در همه حوزه ها خواهد داشت.

دکتر عظیم فرد در گفت و گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم، اظهار کرد: هدف از برگزاری دوره آموزشی اینترنت اشیاء که توسط دانشکده پست و مخابرات برگزار شد، مطرح کردن موضوعات و مقررات مرتبط  با IoT و در عین حال پیاده سازی آن در کشور بود.

وی درباره انتخاب دانشکده پست و مخابرات برای میزبانی برگزاری این دوره آموزشی، توضیح داد: این دانشکده سال ها قطب مديريت طيف منطقه اسيا – اقيانوسيه بوده و هم اکنون تعدادی پروژه مقرراتی و آزمايشی در این زمینه در دست دارد و از طرفی با توجه به اینکه در این دوره کارشناسان و اساتیدی از کشورهای دیگر نيز حضور داشتند، مباحث روز در این حوزه مطرح شده و تبادلات علمی خوبی صورت گرفت.

اینترنت اشیا درسال 2019 وارد فازپیاده سازی می شود

وی با بیان اینکه بر روی این موضوع کشورهای در حال توسعه و پیشرفته کار می‌کنند، گفت: در سال 2019 یک نقطه عطف اتفاق خواهد افتاد و اینترنت اشیاء وارد فاز پیاده سازی می شود.

مدیرکل صدور پروانه سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ادامه داد: در IoT،  اشیائی که با همدیگر و با انسان ها در ارتباط هستند به شبکه اینترنت وصل می شوند و با توجه به اینکه اشیاء زیادی در تعاملات انسان با محیط پیرامونش وجود دارند، دایره گسترش این موضوع را می توان پیش بینی کرد وکشورمان نباید از این قافله عقب بماند و ضروری است هم راستا با دنیا پیش رفته و در عین حال فرهنگ سازی لازم صورت گیرد و زمینه های این کار نیز فراهم است.

دکترعظیم فرد با بیان اینکه حوزه هايی مثل خودرو و حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، آموزش، محیط زیست، صنعت و یا پزشکی از جمله بازارهای عمودی اینترنت اشیاء هستند، افزود:  این حوزه ها بسیار پر تحرک است و باید قوانین و مقررات اختصاصی مربوطه توسط رگولاتورهای بخشی نیز تدوین شده و به تصویب برسد.

وی، برگزاری دوره آموزشی اینترنت اشیا به میزبانی دانشکده پست و مخابرات را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: ارتباط موثر با ITU، ما را به روز نگه می دارد و مشاوران حرفه ای که در دسترس این اتحادیه هستند و در این دوره آموزشی شرکت کردند دارای تجربیات فراوانی هستند و این دوره آموزشی  منجر به انتقال تجربیات شده و هم افزایی ایجاد می کند و طبیعتا این تبادل تجربیات نتیجه بخش نیز خواهد بود.

دستیابی به اهداف مختلف اینترنت اشیاء زمان بر است

دکترعظیم فرد  با بیان اینکه دستیابی به اهداف اینترنت اشیاء زمان بر بوده  و نیاز به کار فراوان دارد، برگزاری این دوره آموزشی را حلقه ای از یک زنجیره طولانی دانست و افزود: طبیعی است با برگزاری این دوره آموزشی نمی توانیم به همه اهداف در این حوزه دست یابیم، اما در کنار همه کارهای دیگر این گونه دوره‌های آموزشی می‌تواند اثر خود را بگذارد.

وی با بیان اینکه در دانشکده پست و مخابرات پروژه هایی در این زمینه انجام شده و در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز کارهای متنوعی صورت گرفته است، گفت: پروژه هایی در حوزه های برق، آب و گاز در دست انجام است و در بخش قرائت کنتورهای آب و برق گروه هایی مشغول کار هستند. با استفاده از این فناوری جدید در حوزه حامل های انرژی با گردآوری و تحليل داده ها می توان  در زمان‌هایی که مصرف گاز بالا می رود، با استفاده از سنسورهایی که در این زمینه تعبیه شده هدایت برخی امور را به سمت انرژی برق سوق داد یا بالعکس و مواردی از این قبیل. البته برای اضافه شدن قابليت ارسال فرمان به کنتورهای مختلف مصرف کننده ها نياز به وجود مقررات دقيقی است که بايد توسط رگولاتورهای بخشی تهيه شود.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی استفاده از اینترنت اشیاء در جاهایی از جمله  دشت مغان در حال انجام است و در حوزه خودرو نیز سنسورهایی ساخته شده و سازنده هایی مثل بنز و پژو وارد کشور شدند و  موضوع مهم این است که افراد متبحر و شاخص حوزه های مربوطه این موضوعات را با جدیت دنبال کنند و اهمیت این مبحث برای آنها کاملا مشخص و شفاف شود.

مدیرکل صدور پروانه سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه  حوزه های مختلف از جمله بانک ها با استفاده از اینترنت اشیاء متحول شده و در واقع با IoT شاهد پوست اندازی حوزه IT خواهیم بود، افزود: بخش های مختلف و اثر گذار اینترنت اشیاء در حوزه کاری خودشان باید کاملا آگاهی یافته و به نتایج مثبتی که با استفاده از مزیت های IoT در حوزه مربوطه خودشان ایجاد می شود واقف شوند.

حساسیت بالای حوزه های مختلف درگیر در اینترنت اشیاء

دکترعظیم فرد در عین حال از حساسیت بالای این حوزه یاد کرده و تاکید کرد: داده هایی که در این بخش در حوزه های مختلف به دست می آید نباید دست هر کسی باشد چون خطرناک است و در صورت مفقود شدن آنها مشکل ساز می شود. مثلا در بخشی از حوزه ها که کنترل از راه دور است باید از امنیت بالایی برخوردار باشند و از طرفی باید ضوابط و مقرراتی در رابطه با حوزه های مختلف درگیر با اینترنت اشیاء وجود داشته باشد؛ به عنوان مثال دو شئ مثل ماشین که از طریق اینترنت اشیا با یکدیگر وصل هستند اگر با هم تصادف کنند، تشخیص اینکه کدام مقصر است کار راحتی نیست بنابراین باید ضوابط کاملا مشخصی در این زمینه تهیه  شود.

وی با بیان اینکه در رابطه با بحث امنیت شبکه اینترنت اقدامات زیادی انجام شده و در حال حاضراستانداردها و مکانیزم هایش وجود دارد و همه اینها در رابطه با اینترنت اشیاء باید ادامه یابد، گفت: باید به شکل کامل تری ورژن های بین اشیاء را توسعه داد که فقط مقوله انسانی نباشد، بلکه باید دیوایس ها را با امنیت تطبیق داد.

همچنین باید روش های فنی مربوطه به تایید برسد و در این راستا آزمایشگاه های امنیتی نیاز است که بعد از تایید این روش ها و استانداردها در آزمایشگاه ها، وارد چرخه کار شوند که بر روی این موضوع سازمان فناوری اطلاعات کار می کند.

ضرورت درنظرگرفتن تدابیر امنیتی خاص برای حوزه های مختلف IoT

وی درباره در نظرگرفتن تدابیر امنیتی خاص برای حوزه های مختلف اینترنت اشیاء، تصریح کرد: ریسک امنیتی هیچ زمان صفر نمی شود بلکه کاهش می یابد که بخشی از آن توسط دولت انجام می شود و البته موارد و توصیه هایی در این زمینه وجود دارد که به تدریج در حال استخراج است.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تعداد بسیار بالای اشیاء می توان حساسیت و حجم کاری این حوزه را پیش بینی کرد و با توجه به نوظهور بودن این ‌فناوری، موضوع رگولاتوری به عنوان یک مساله مهم دیگر در این زمینه قابل ذکر است، بنابراین آشنایی با جنبه‌های مختلف رگولاتوری اینترنت اشیاء، خصوصا استفاده بهینه از طیف فرکانسی در راستای پیاده‌سازی بهتر کمک شایانی در این زمینه خواهد کرد و از سویی با عنایت به اینکه  سرعت IoT تا 10 گیگابایت در ثانیه را پوشش می دهد و طبیعی است که باید زیرساخت های لازم برای این موضوع فراهم شود.

انتهای پیام