مهدي غياثي، مشاور معاون امور دولت، مجلس و استانهای وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش نگاه نو شماره هشتم ماهنامه نسل چهارم افزوده است: به جهت نيل به اهداف اقتصاد مقاومتي و حفظ تعادل و رفع شكاف هاي موجود در بخش فاوا در سطح كشور نياز به برنامه ريزي دقيق، منسجم و كارامد و منطبق با شرايط بومي در استانها مي باشيم.
همچنين با توجه به اينكه موضوع شعار امسال روز جهانی مخابرات «کارآفرینی ICT به منظور تأثیر اجتماعی» مي باشد و کارآفرینان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقش ویژه و مرتبطی در تضمین رشد اقتصادی به شیوه ای پایدار و فراگیر دارند. با توانايي شکوفا کردن پتانسیلهای ICT برای نوآوران و کارآفرینان جوان و شرکتهای کوچک و متوسط و استارتاپهای نوآورانه و مراکز فناوری براي ایجاد تاثیر طولانی مدت در اقتصاد ملی ، منطقه ای و جهانی، در راستاي توسعه راهحلهای نوآورانه و ICT محور موثرند و البته در اقتصاد دانش بنیان فعلی به عنوان منبع مهم مشاغل جدید، به ویژه برای جوانان شناخته میشوند.
بدون ترديد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با توجه به نامگذاری سال 1395 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و نقش ICT در توسعه همه جانبه کشور، از این حوزه برای اشتغالزایی و تولید ثروت ملی استقبال و استفاده بیشتری ميكند.
از اينرو در اين يادداشت به مواردي كه در ايجاد توسعه متوازن و پايدار و رفع برخي شكاف هاي موجود در حوزه اقتصاد فاوا در استانها كمك شاياني ميكند، مي پردازيم :
یکی از اولویت های دولت توجه حداکثری به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، مناطق مرزی و عشایری است، هدف توسعه متوازن وکاهش شکاف دیجیتالی بین این بخش ها با سایر مناطق توسعه یافته کشور مي باشد .
روستاها یک سرمایه و فرصت براي توسعه خدمات الكترونيك به شمار می روند، وجود زیرساخت های ارتباطی و فناوري اطلاعات در روستاها زمينه را براي رونق و توسعه اقتصادی و شکوفایی روستا فراهم مي آورد و به توسعه کسب و کارها و اشتغال روستائيان و مهاجرت معكوس كمك خواهد کرد .
مهمترین بحثی که در استان ها مورد نظر است افزایش سهم استان در اقتصاد بخش ict و تحقق شاخصهاي اقتصاد مقاومتی بخش در استانها ميباشد.
بايد در استان های مختلف بر اساس ظرفيت ها و مزيتهاي نسبي و تواناييها با توجه به میزان سهم هر کدام در اقتصاد کشور، حضوری موثر در این بخش داشته باشند، لذا مهمترین هدف در استان ها خلق ثروت و حضور موثر در سهم اقتصاد ملی است.
در استان ها دو اقتصاد تولیدی و مصرفی مد نظر است که استان ها در اقتصاد مصرفی بسیار پررنگ و موثر حضور دارند.
با احتساب خدماتي كه در حوزه تلفن ثابت و اينترنت در استان استفاده مي شود درمي يابيم كه سهم آن استان در مصرف خدمات ICT بالا بوده و اقتصاد مصرفي اينگونه خدمات در استان پررنگ و قابل توجه مي باشد.
هدف این است که اقتصاد مقاومتی با ایجاد رابطه مناسب بین اقتصاد مصرفی و تولیدی تحقق یابد. برای رونق اقتصاد تولیدی فضاهای تولید محتوا بايد ارتقا پيدا كند.
با ایجاد کسب و کارهای جدید در استان ها توليد محتوي و خدمات و سرويس هاي ارزش افزوده و نهايتاخلق ثروت در این بخش حاصل شده و با افزايش بهره وري از زير ساختهاي فراهم شده ،شاهد افزايش سطح رفاه، بهره وری و رونق اقتصادی خواهيم بود. بر اساس گزارشهاي رسمي بين المللي افزایش پهنای باند، باعث افزایش GDP می شود.
زيرساختهاي مورد نياز براي ايجاد نهضت توليد محتوي در 5 محور خلاصه مي شود: 1- توسعه زير ساختهاي شبكه دسترسي به زير ساختهاي ارتباطي و فناوري اطلاعات 2- توسعه خدمات الكترونيك 3- توانمند سازي شركتها و كسب و كارهاي نوپا 4- استفاده حداكثري از ظرفيت شركتهاي شتاب دهنده 5- برپايي نهضت توليد محتوي در استانها .
بايد راه اندازی مراکز شتاب دهنده در استان ها انجام گيرد تا صاحبان ایده به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند و نهایتا سهم استان ها در اقتصاد پر رنگ شود. در استان هایی که صاحبان ایده نیز وجود ندارند بايد ایجاد مراکز توانمندسازی صورت گيرد تا در یک محدوده زمانی، دانشجو و یا فارغ التحصیل به صاحب ایده تبدیل شود. در همین حال مهمترین بحث در استان ها توسعه تولید محتوا و خدمات مي باشد.
در استانها سه محور اصلی مورد نظر است که زیرساخت، نیروی انسانی و علاقه مندی مورد نیاز است که علاقه مندی مردم در حوزه فاوا با حضور موثر در شبکه های اجتماعی قابل تشخیص است، لذا کشور بازاری با جذابيت و اندازه بالا در این حوزه به شمار می رود.
ضرورت افزايش سهم اقتصاد فاوا و خصوصا توليد خدمات و ارزش افزوده دراستانها در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي ضرورت توجه جدي به استانها را ايجاد نموده است.
صنعت فاوا بعنوان پیشران توسعه و توانمندساز ساير بخش ها است.
براي شركتهاي فعال بخش استاني بازار استان بازار بسیار مناسبي به شمار می رود و باید از این ظرفیت ها به شکل مطلوب استفاده و در مسیر مناسب هدایت کرد تا تشکیل شبکه های مربی استانی برای آموزش به علاقه مندان کسب و کارها ايجاد شود.
باید تلاش شود تا اکوسیستم هایی که در تهران شکل گرفته است در سایر شهرها نیز تشکیل شده و توسعه یابد. با تلاش هايي كه صورت ميگيرد، استانداران در جریان فرایند این حوزه قرار گرفته وبا همکاری و ساماندهی و توسعه هاي زير ساختهاي انجام شده توسعه اشتغال و رونق اقتصادی در شهرستان ها محقق خواهد شد.
بايد نگاه به اینترنت به عنوان زیرساخت باشد و تلاش شود تا مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش پيدا كند.
زیرساخت های ارتباطی در روستاها باعث رونق و توسعه اقتصادی و شکوفایی روستاها خواهد شد و به توسعه کسب و کارها کمک خواهد کرد.
توليد اپليكيشن موبايل علاوه بر توسعه كسب و كار و اشتغال باعث افزايش رفاه و بهرهوري نيز ميگردد.
يكي از راهكارهاي توسعه اينگونه كسب و كارها ايجاد مراكز شتاب دهنده است.
شتابدهندهها با ارائه سرمايه بذري، فضاي كاري، آموزش و مربيگري در يك دوره زماني چندماهه با هدف كمك به صاحبان ايده در ايجاد شركتهاي نوپاي دانشبنيان فعاليت دارند. اين شتابدهندهها در كشورهاي توسعه يافته سونامي رشد كسب و كارهاي مبتني بر تلفن همراه را ايجاد كردهاند.به عنوان مثال اپليكيشنهاي معروف اينستاگرام درشتابدهنده Airbnbو Dropbox , Dogwatch در شتابدهنده ycombinator شكل گرفته اند. در همين راستا شش شركت خصوصي بهعنوان شتابدهنده در تهران فعالندكه باعث ايجاد موج كسب و كارهاي نوپا در تهران شدهاند.
با ايجاد مراكز شتاب دهنده كه منجر به شكلگيري شبكه مربيان و سرمايهگذاران بومي خواهد شد و همكاري استانداران و روساي دانشگاهها جهت بازديد و آمادگي و حمايت مالي و معنوي از اين مراكز (تخصيص مكان و زيرساختهاي مورد نياز) در استانها و با تعاملهاي شركتهاي شتابدهنده مستقر در تهران موفقيتهاي چشمگيري حاصل خواهد شد.
انتهای پیام