رییس کمیسیون فرهنگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی:
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: موتورهای جستجوگر ایرانی می تواند به توسعه فرهنگ کشور کمک کند و اطلاعات را بر مبنای نیاز مردم در اختیار کاربران داخلی قرار دهد.

حجت  الاسلام والمسلمین احمد سالک کاشانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم، درخصوص ضرورت استفاده از موتورهای جستجوگر ایرانی، گفت: موتورهای جستجوگر نقش حائز اهمیتی در زندگی ما دارند و در همین ارتباط موتورهای جستجوگر بومی یکی از نیازهای اساسی در صنعت فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف دنیا شده است که در راستای برآورده ساختن نیازهای بومی مردم، ایجاد می شوند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از طریق بومی سازی این موتورها حفظ حریم خصوصی افراد نیز امکان پذیرتر می شود، تصریح کرد: خطری که مردم به خصوص جوامع انقلابی را تهدید می کند استفاده شیطان بزرگ از فضای مجازی تحت کنترل لابی صهیونیستی است که برای کشورها و خانواده ها نا امنی ایجاد کرده است.
وی هدف از اینگونه اقدامات را فروپاشی خانواده ها به خصوص در ایران دانست و افزود: ایران با ارزش های دینی استحکام یافته و شخصیت توحیدی اش را سازماندهی کرده است و آنها می دانند که با ادامه این روند از سوی ایران جایی برای شیطان بزرگ نخواهد ماند به همین دلیل تلاش می کنند هسته اولیه اجتماعی را در ایران نابود کنند.
وی گفت: با توجه به مسایل ذکر شده، ایران باید بتواند در فضای مجازی موتور جستجوی قویتری از گوگل راه اندازی کند تا هم با فضای ارزشی و منطقی کشورمان سازگارتر باشد و هم در تامین امنیت جامعه نقش اساسی داشته باشد.وی اظهار داشت:  موتورهای جستجوگر داخلی بیشتر از شرکت های خارجی از اطلاعات مردم ایران حفاظت خواهند کرد؛ این در حالی است که موتورهای جستجوگر از جمله گوگل به دنبال اهداف خاص خود هستند و به شیوه های مختلف در جهت تاثیر گذاری بر افکار کاربران تاثیرگذارند؛ این درحالی است که موتور جستجوی بومی این نقص را نخواهد داشت و کمک بهتری به کاربران می کند.نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید از توسعه موتورهای جستجوگر بومی غافل شد و امیدواریم مسئولان در این جهت تلاش کنند، گفت: در شورای عالی فضای مجازی نیز که حضور داشتیم بحث هایی مبنی بر اینکه آیا می توانیم جستجوگرهایی مانند گوگل در داخل ایجاد کنیم صورت گرفت کما اینکه در چین و ژاپن این امکان وجود دارد و ما هم بتوانیم با راه اندازی موتورهای جستجوی بومی علاوه بر سرویس دهی در داخل کشور به سایر کشورها نیز سرویس ارائه کنیم.وی در خصوص جلسه شورای عالی فضای مجازی در این خصوص، ادامه داد: در این جلسه بحث های مفصلی در این ارتباط صورت گرفت و اعضا این اطمینان را دادند که قادر به انجام این اقدام هستیم بنابراین امیدواریم مسوولان هر چه سریعتر اقداماتی در این زمینه انجام بدهند. 
سالک با تاکید بر ضرورت استفاده مردم از جستجوگرهای ایرانی با اشاره به اینکه بنده نیز در حدی که بتوانم از این جستجوگرهای ایرانی استفاده می کنم، تصریح کرد: مردم ما ارزشی و متدین هستند؛ بنابراین در صورتی که بستر استفاده از این جستجوگرهای ایرانی برای آنها فراهم و مقدمات آن برای مردم ایجاد شود به سمت استفاده از آنها خواهند رفت.
 رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان، گفت: باید بتوانیم در سایتهای جست و جو گر بومی محتوای مورد نیاز کاربران را تأمین کنیم و در این صورت مردم بدون تردید از آنها استقبال خواهند کرد.
نظر به تاکید رییس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم شورای اسلامی در خصوص ایجاد بستر مناسب در جویشگرهای بومی برای استفاده سایر کاربران در کشورهای دیگر، پیش از این هم دکتر یاری، مجری طرح جویشگر بومی در گفت‌وگو با ماهنامه نسل چهارم گفته بود:  ما بحث همکاری با سایر جویشگرها را در دستور کار داریم و به دنبال مدل همکاری مناسب هستیم. تجربه ما در خط و زبان فارسی طبیعتاً در شرایط بهتری از جویشگرهای خارجی است، ولی تجربه جهانی آن‌ها بیشتر از ماست و ابزارهای آن‌ها از ویژگی‌های بهتری برخوردار است. در نهایت در این بخش می‌توان همکاری مشترکی بین طرفین ایجاد کرد تا ما بتوانیم نیازهای آن‌ها در خط و زبان فارسی را برآورده کنیم و آن‌ها نیز در حوزه زیرساختی و پایه‌ای به ما کمک کنند، که این مورد در کارگروه فنی در حال بررسی است که کشورهای روسیه، چین و کره در دستور کار است. در حال حاضر اکثر سهم بازار ما در اختیار گوگل است و با گوگل هم می‌توانیم نمونه همکاری مناسبی تعریف کنیم، اما تا کنون صحبتی نشده است.
دکتر یاری همچنین با تاکید بر استفاده عموم مردم از جویشگرهای بومی، خاطرنشان ساخته بود: اگر مردم از جویشگرهای بومی استفاده نکنند هیچ بهبودی در جویشگرها اتفاق نمی‌افتد. بهبود هم زمانی اتفاق می‌افتد که از سوی مردم پاسخ مناسب دریافت کند. در همین راستا جویشگرها برای جذب کاربران بیشتر، به دقت بازخوردهای کاربران را مطالعه می‌کنند.

انتهای پیام