مدیر سرویس ها و سامانه های شرکت داده ورزی سداد، می‌گوید: توسعه و نگهداری سرویس‌های بانک ملی ایران بر عهده‌ شرکت داده‌ورزی سداد است. تیم ما در این شرکت موضوعات نگهداری، نظارت و بهبود سرویس‌ها را در دستور کار خود قرار داده است و بر تمامی سرویس‌ها به صورت 24 ساعته نظارت دارد.

سید رسول میرکاظمی،  مدیر سرویس ها و سامانه های شرکت داده ورزی سداد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم پیرامون بخش مدیریت و نگهداری سرویس‌های عملیاتی این شرکت، گفت: طبق قراردادی که با بانک ملی ایران داریم، توسعه و نگهداری سرویس‌های بانک بر عهده‌ شرکت داده‌ورزی سداد است. تیم ما در این شرکت موضوعات نگهداری، نظارت و بهبود سرویس‌ها را در دستور کار خود قرار داده است و بر تمامی سرویس‌ها به صورت 24 ساعته نظارت دارد. اگر بخواهم توضیح آماری نیز بدهم، ما از حدود 1500 سرور و 500 سرویس‌ نگهداری  و 60 تکنولوژی پشتیبانی می‌کنیم.

مدیر سرویس ها و سامانه های شرکت داده ورزی سداد، ادامه داد: این میزان تعداد سرور و سرویس و این میزان حجم از کاربر و تراکنش، عزم و اراده ای را می‌طلبد که بتواند 24 ساعته نگهداری و بهبود آنها را انجام دهد که در این تیم نگاه به سرویس‌ها صفر و یکی سنتی نیست و به وضعیت سرویس ها وزن داده می شود. برای مثال ممکن است مدت زمان پاسخگویی یک سرویس 40 ثانیه باشد و این زمان پاسخگویی از دید مشتری و تیم ما اختلال به حساب می‌آید؛ در صورتی که سرویس قطع نمی باشد. نگاه تیم ما کیفیت مناسب در کنار کمیت است و اینکه حتی سه ثانیه زمان پاسخگویی نیز برای مجموعه معادل اختلال به شمار می رود. از طریق مانیتورینگ‌هایی که وجود دارد و لاگ‎‌هایی که استخراج می‌کنیم، می‌توانیم حسی که مشتری از سرویس‌ دریافت می‌کند را متوجه شویم و به‌دنبال آن با استفاده از تکنولوژی‌ها و تحلیل گزارش‌های استخراجی، سیستم ها را بهبود بدهیم.

میرکاظمی، بیان کرد: هر شرکتی در جهت توسعه نرم‌افزارها در قسمت IT دو بخش اصلی تیم های توسعه ای و تیم های عملیاتی دارد. تیم‌های توسعه، نرم‌افزارها و سرویس ها را تولید می‌کنند و تیم‌های عملیات، زیرساخت سرویس را آماده و نگهداری می کنند. تیم ما نیز بیشتر تیم واسطی بین تیم‌های توسعه‌ای و عملیاتی است که در تعاریف جدید حوزه IT به آن تیم های SRE و یا DevOps  می‌گویند.

وی افزود: تیم‌های عملیاتی شامل زیرساخت شبکه، زیرساخت فیزیکی، زیرساخت مجازی، زیرساخت های ابری و امنیت است که زیرساخت های لازم برای نگهداری سرویس ها را مهیا می کنند و تیم ما به عنوان لایه واسطی می باشد که بیشتر میان مشتری و تیم‌های توسعه‌ای و زیرساختی عملیات قرار دارد.

وی، اشاره کرد: در بحث DevOps  ، چرخه‌ای وجود دارد از زمان تولید یک اپلیکیشن تا زمانی که محصول تست می شود و در محیط های عملیاتی به دست مشتری می‌رسد که یکی از وظایف اصلی تیم ما ایجاد ، نگهداری و بهبود این چرخه است که نسخه سریع‌تر به صورت اتوماتیک به دست مشتری برسد. مشخص است مدیریت این حجم از سرور و سرویس‌ به ‌صورت دستی و سنتی امکان پذیر نیست. یکی دیگر از وظایف اصلی ما اتوماتیک کردن نظارت ، تحلیل و ایجاد اکشن های هوشمند است که از طریق ایجاد نسل جدید مانیتورینگ  ها به همراه الگوریتم های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در زمان بروز اختلال بتوانیم اکشن های درستی را به صورت خودکار بر روی سرور ها انجام دهیم تا منتظر فردی برای رفع این اختلال نباشیم و مشکلات را در کمترین زمان و انرژی ممکن رفع نماییم.

مدیر سرویس ها و سامانه های شرکت داده ورزی سداد، در خصوص بهبود سرویس‌دهی و خدمات هم توضیح داد: برای موضوع بهبود نمی‌توان بازه زمانی تعریف کرد، زیرا بهبود مادام‌العمر است و تا زمانی که یک سرویس وجود دارد، حتی بدون اعمال تغییرات بر روی آن، به موجب افزایش کاربران سیستم و همچنین تغییر رفتار مشتری، بهبود می بایست استمرار یابد.

وی، تشریح کرد: زمانی که تعداد کاربران یک سرویس‌ افزایش می یابد و آن سرویس تحمل این تعداد کاربر را نداشته باشد، تیم ما وظیفه دارد قبل از رسیدن سیستم به آستانه تحمل، بهبودها را در لایه های مختلف سیستم ایجاد کند. این افزایش بار در بعضی موارد فقط به تعداد مشتری بستگی ندارد و ممکن است رفتار مشتریان در بازه های زمانی متفاوت گردد. برای مثال هنگام پخش آگهی بازرگانی مابین پخش یک سریال محبوب، ممکن است با حجم بالایی از تراکنش‌ها روبه‌رو ‌شویم، که سیستم باید این رفتار ها را شناسایی نموده و بتوانیم آمادگی پمپاژ تراکنش‌ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به این موارد مجبور هستیم بهبود را به‌عنوان امر همیشگی و ضروری مد نظر داشته باشیم. البته لازم به توضیح است بعضا شرکت داده ورزی سداد استفاده کننده برخی سرویس ها می باشد و با اضافه نمودن ارزش افزوده ای به آن ، سرویس یا خدمتی را به مشتری ارائه می کند که این وابستگی به سرویس های دیگر، نگهداری و بهبود را بسیار دشوار می کند.

میرکاظمی در خصوص رفع مشکل ایجاد شده در سرویس‌ها در ساعات مختلف شبانه روز، گفت: کار ما بیشتر شبیه به کار یک آتشنشان است که با توجه به احتمال وقوع مشکل در هر زمان از شبانه روز باید نیروها در حالت آماده‌باش باشند.

مدیر سرویس ها و سامانه های شرکت داده ورزی سداد، توضیح داد: نفرات تیم نظارت و پایش سرویس 24 ساعته در شرکت حضور دارند و با توجه به اینکه مجهز به مانیتورینگ های هوشمند می‌باشند، قادر خواهند بود بازخورد مشتری را مشاهده و در زمان بروز مشکل آن را بررسی و تحلیل نمایند. با تمام تمهیدات انجام شده بر روی سرویس های موجود، در صورت بروز اختلال در ساعات غیر اداری و عدم رفع مشکل توسط سیستم‌های خودکار و کارشناسان مراکز نظارت و پشتیبانی لایه یک شرکت داده ورزی سداد، دستورالعمل‌ها و مکانیزم هایی طراحی شده است که تیم‌های نظارتی در کمترین زمان ممکن داده هایی را جمع‌آوری می‌کنند که امکان تحلیل ریشه اختلالات را امکان پذیر می نمایند. در صورتیکه اقدامات اولیه تیم مرکز نظارت منجر به رفع اختلال نگردد و یا از حوزه اختیارات این تیم خارج باشد، این تیم مراتب را به اطلاع تیم های تخصصی می رسانند. در صورتی که مشکل به ‌صورت ریموت توسط آنکال مرتفع نگردد، فرد آنکال  و نیروی های مرتبط  می بایست ظرف مدت یک ساعت در شرکت حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در بحث اطلاع‌رسانی رخدادها، برای مسئولین نظارتی روالی در نظر گرفته شده که پنج دقیقه زمان تحلیل، بررسی و رفع در لایه یک است و بعد از آن در صورت عدم رفع مشکل، به  تیم های تخصصی و مدیریت سرویس، اطلاع رسانی می شود و در صورتی که مشکل به صورت کامل مرتفع نگردد، طبق زمانبندی خاصی مشکل به بخش‌های بالاتر ارجاع و اطلاع داده خواهد شد.

میرکاظمی، تاکید کرد: البته با توجه به معماری های طراحی شده بر روی سرویس‌ها و میکروسرویس ها که کاملا به صورت High Available پیاده سازی شده اند، احتمال وقوع مشکلی که بر روی سرویس تاثیر بگذارد در حد صفر می باشد، ولیکن بیشتر سرویس‌ها وابسته به سرویس های دیگری هستند. در صورتیکه وابستگی به سرویس های بیرونی وجود داشته باشد، تنها وظیفه‌ای که برعهده تیم ما می باشد اطلاع رسانی و پیگیری رفع مشکل از شرکت های بیرونی تا زمان رفع مشکل است.

مدیر سرویس ها و سامانه های شرکت داده ورزی سداد، پیرامون بومی سازی شدن تکنولوژی‌ها هم گفت: در حوزه‌ بومی سازی باید قبول کنیم که در برخی تکنولوژی‌ها، شرکت‌های بومی به دلایل مختلفی تا حدودی ضعیف عمل کرده اند و با توجه به اینکه ما هم در سرویس ها با تراکنش‌های زیادی روبه‌رو هستیم، نمی‌توانیم به راحتی از هر مدل تکنولوژی‌ استفاده نماییم. از طرفی استفاده از محصولات و تکنولوژی های تجاری جهت افزایش کارایی سرویس ها نیازمند تهیه لایسنس است که با توجه به تحریم ها علیه کشورمان استفاده از آنها امکان پذیر نیست. از سوی دیگر استفاده از تکنولوژی های متن باز (Open Source) نیازمند بررسی، طراحی و سازگار سازی آنها با محصولات و تکنولوژی های موجود می باشد که با توجه به حجم بالای تراکنش های موجود و پیچیدگی تکنولوژیک، دارای ریسک بالایی می باشد.

مدیر سرویس ها و سامانه های شرکت داده ورزی سداد، اعلام کرد: ناگفته پیداست که در حوزه فناوری اطلاعات و با رشد روزافزون تکنولوژی‌ها و خدمات طی سال‌های اخیر و رشد بازار این صنعت، ارزش سرمایه انسانی به صورت قابل توجهی بالا رفته و این منجر به شکل‌گیری رقابتی ناگزیر در میان شرکت‌های این حوزه شده است. شرایط اقتصادی جامعه، افزایش روند مهاجرت نیروهای متخصص، تغییر نسل جوان بازار کار و تلاش شرکت‌های مختلف در جلب نظر بازار ، تغییرات ناشی از کرونا و مواردی از این دست و خالی شدن بازار نیروهای متخصص فناوری اطلاعات، سبب ایجاد درخواست حقوق های غیرمتعارف توسط تازه کاران دربازار فناوری اطلاعات کشور گردیده است که شرکت های دولتی و نیمه دولتی به علت محدودیت های قانونی توان رقابت با شرکت های خصوصی را نخواهند داشت و این موارد باعث ایجاد شرایط متفاوتی در حوزه سرمایه انسانی شده است که توجه جدی‌تری به این حوزه را می‌طلبد.

انتهای پیام