مدیریت شبکه و ارتباطات شرکت داده ورزی سداد، گفت: اگر سیستم بانکی ما به سمتی حرکت کند که نگاه منطقی‌تری نسبت به سرویس‌ها، شبکه و سیستم داشته باشد بخش زیادی از هزینه‌ها کاهش می‌یابد و مهم‌تر از همه، کاربری که از این سرویس استفاده می‌کند بیشترین سود را کسب می‌کند.

رضا میرا، مدیریت شبکه و ارتباطات شرکت داده ورزی سداد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم پیرامون نقش معماری شبکه در حوزه‌های بانکی و مدیریت امور از طریق نرم افزارها و کنسول های متمرکز، گفت: هر کجا که برند بانک ملی مشاهده شود، مدیریت و شبکه ارتباطات آن در این بخش انجام می‌شود. بنده پنج سال سابقه فعالیت در شرکت  داده ورزی سداد دارم و از سه سال گذشته با سمت مدیریت شبکه و ارتباطات در این مجموعه مشغول هستم و در حال حاضر با وجود 32 میز کار، نگهداری کل شبکه بانک ملی بر عهده ما است.

میرا، توضیح داد: در دو سال اخیر مشکلاتی مانند قدیمی بودن تجهیزات و نیاز به امنیت بیشتر در شبکه بانک ملی به وجود آمد درهمین راستا ما به سمتی رفتیم که هم کاهش هزینه‌ها و هم افزایش تجهیزات را در بر داشته باشد و به‌دنبال آن امنیت شبکه را به بالاترین سطح برسانیم؛ بنابراین حرکت به سمت SD-WAN را آغاز کردیم.

وی، اشاره کرد: بانک ملی شبکه‌ گسترده‌ای دارد، 4000 شعبه و تعداد زیادی CRS، ATM و... در سراسر کشور داریم که تمامی آنها باید به‌روز باشند، زیرا کاربر نهایی زمانی که وارد شعبه یا مکانی که دستگاه بانک ملی وجود دارد می‌شود، انتظار دارد که سیستمی به روز و با سرویس‌دهی بالا دریافت کند.

مدیریت شبکه و ارتباطات شرکت داده ورزی سداد، بیان کرد: فعالیت ما در مجموعه سداد به این صورت است که تیم تولیدکننده، سخت‌افزاری را تولید می‌کند و از طریق بسترشبکه آن را به کاربران می‎رساند. کاربرمی‌تواند همان کاربری باشد که وارد شعبه می‌شود و یا نفری که از طریق تلفن همراه از سرویس بانک ملی استفاده می‌کند و یا سازمان‌های بیرونی که بانک ملی را به عنوان یک امتیاز مهم برای ارتباط بین سازمان‌های دولتی انتخاب می‌کند، برای اینکه سرویس‌ها را از یک اداره به اداره دیگر منتقل کنند. ما عهده‌دار بخش مهمی در شبکه هستیم و بسیاری از صندوق‌های مالی از مجموعه ما سرویس دریافت می‌کنند به این معنا که سازمان‌های مهم اجازه می‌دهند که ترافیک تنها ازسمت بانک ملی به سمت آنها برود و در همین جهت بروزرسانی سرویس‌ها همیشه باید دراولویت باشد. ما در مجموعه داده ورزی سداد اهدافی مانند کاهش هزینه‌ها و حرکت به سمت تکنولوژی را دنبال می‌کنیم و از آنجایی که بانک ملی هستیم و در بسیاری از کارها پیشتاز هستیم، تصمیم بر آن بود که به سمت SD-WAN گام برداریم.

میرا، تاکید کرد: اگر بخواهیم شبکه‌ها را به‌صورت متمرکز مدیریت کنیم اصولا امکان خطا پایین می‌آید و یکی از بزرگترین مشکلاتی که در همه دنیا در شبکه‌های گسترده رخ می‌دهد، عدم وجود مدیریت مرکزی است. به‌طور مثال بانک ملی دارای 36 اداره امور است که انفورماتیک‌های خاص خود را دنبال می‌کنند. موضوعی که در چهار سال گذشته با آن مواجه بودیم، تصمیم گیری‌های جزیره‌ای در سطح کشور بود که به عنوان آفت بزرگ می‌توان از آن یاد کرد و به دنبال آن حرکت به سمت مدیریت مرکزی  و سپس SD-WAN  آغاز شد.

مدیریت شبکه و ارتباطات شرکت داده ورزی سداد در خصوص مزایای بهره‌گیری از شبکه‌های نرم‌افزار محور، گفت: رویکردی که باید بپذیریم این است که ما ساختار خود را به روز نگه می‌داریم که سرویسی که تولید شده به دست مشتری برسد، در دنیا همیشه به این صورت بوده که شبکه‌ها ایجاد شدند تا سرویس‌ها از این شبکه‌ها عبور کرده و به دست مشتری برسد.

وی، ادامه داد: رویکردی که از حدود پنج سال پیش در اختیار شبکه‌ها قرار گرفت، تولید یک شبکه و ارجاع آن به تولیدکننده‌ای بود که تغییرات لازم را ایجاد کند تا در نهایت به بهره‌برداری بهتری برسیم. اگر در جهت عکس به ماجرا نگاه کنیم و شبکه را بر مبنای نیازمندی سخت‌افزار تولید کنیم، اتفاقی در این میان رخ می‌دهد که مهم‌ترین آن، گسترده شدن شبکه‌ها با سرعت بالاتراست. زمانی که شبکه‌ها بر مبنای سخت‌افزار طراحی شود، امکان رشد ان بیشتر است و هزینه‌های بانک ملی به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. هزینه لینک‌های خصوصی توسط ارائه‌دهندگان سرویس‌ها در چهار سال گذشته تا مرز 11 برابر رشد کرده است و برای بانک ملی هزینه‌تراشی کرده است؛ بنابراین ما می‌توانیم در چنین شرایطی با استفاده از تکنولوژی هزینه‌های مربوطه را کاهش دهیم.

میرا، گفت: مزیت مهم شبکه‌های نرم‌افزارمحور شاید در ساختارهایی مانند سوهو خیلی چشمگیر نباشد، اما زمانی که بنگاه اقتصادی هستیم به طور مثال در یک بازه 18 ماهه، هزینه‌ها از 100 میلیارد به 22 میلیارد می‌رسد و این موضوع اتفاق بسیار مهمی در این زمینه است و مسیر تجاری سازمان را تغییر می‌دهد و هرچقدر سایز بزرگتر می‌شود، سرویس بالغ‌تر، هزینه‌ها و خطاهای انسانی کمتر و اثرگذاری بیشتری را شاهد هستیم و تمامی این مسائل دلایلی است که ما به سمت SD-WAN  حرکت کردیم و در بخش‌های مختلفی مانند دیتاسنتر، لاگ‌های پیشگام و...آن را به کار می‌گیریم.

مدیریت شبکه و ارتباطات شرکت داده ورزی سداد، در پاسخ به این سوال که «استفاده از شبکه‌های نرم‌افزار محور SD-WANتا چه میزان نیازهای نسل جدید سیستم‌های مبتنی بر شبکه بانکی را پوشش می‌دهد؟» گفت: سالها ساختارها به‌صورت پیوسته دنبال یکدیگر بوده‌اند به طور مثال در سال 2000 که شبکه‌های WIFI پدید آمدند و توجه همگان را به خود جلب کرد، تفاوت معناداری بین شبکه‌های سیمی و بدون سیم،از لحاظ سرعت و کیفیت ایجاد شد و این رقابت به بهبود بیشتر هر دو سرویس منجر شد. در شبکه SD-WAN به برند توجهی نمی‌کنیم و در صورتی که دستگاه خریداری شده، قابلیت اتصال به شبکه‌های SD-WAN را داشته باشد کفایت می‌کند و کمبودی نیز احساس نمی‌شود. در ایران نباید به تجهیزات متعصب بود و باید در وهله اول نیاز سازمان را مدنظر قرار دهیم، بنابراین رشد ممتد نرم‌افزارها که در دنیا براساس نیاز کاربران رشد می‌کند، باعث رشد همزمان شبکه با نرم‌افزار خواهد شد.

وی، توضیح داد: SD-WAN به دنبال آن است ، همانطور که برای تیم‌های نرم‌افزاری کتابخانه‌های مختلفی ایجاد می‌شود در شبکه هم چنین اتفاقی میسر شود. در ایران ذکر این موضوع طبیعی است که درمسائل زیادی از تکنولوژی عقب هستیم و هر روزه تکنولوژی‌های بسیاری می‌ایند و می‌روند، آزادانه فکر کردن در چنین عصری به ما کمک می‌کند  و SD-WAN نیز بر همین قالب بنا شده است.

مدیریت شبکه و ارتباطات شرکت داده ورزی سداد پیرامون سوال دیگر مبنی برعلت استفاده سازمان‌ها و سیستم‌های بانکی از شبکه‌های نرم‌افزار محورSD-WAN، گفت: ما هزینه‌های زیادی در شبکه بانکی متقبل هستیم یعنی ما به عنوان یک سیستم بانکی، بدون اینکه زیرساخت ارائه‌دهندگان سرویس را بشناسیم، تن به هزینه‌های گزافی می‌دهیم. زیرا هر ارائه‌دهنده سرویس در قبال خرید هر لینک خصوصی مبلغ گزافی را از ما دریافت می‌کند و با بیان اینکه شما بانک و امین پول مردم هستید، سیستم‌های بانکی را به خرید این لینک‌ها قانع می‌کنند. این دید، دید اشتباهی است و هزینه‌های گزافی را به شبکه وارد می‌کند به عبارت دیگر، هزینه زیادی را متقبل می‌شویم چون نمی‌توانیم با زاویه جدید به ماجرا نگاه کنیم.

میرا، اظهار کرد: یکی از دلایل محبوبیت SD-WAN این است که شما دیگر نگرانی نسبت به زیرساخت خود ندارید، این زیرساخت می‌تواند اینترنت، لینک خصوصی و یا لینک غیرخصوصی باشد، زیرا ترافیکی از روی آن به‌صورت هوشیارانه عبور نمی‌کند و امکان رمزنگاری وجود ندارد. سیستم بانکی کشور اگر با تکنولوژی آشتی کند به طرز شگفت‌انگیزی هزینه‌ها کاهش می‌یابد؛ بنابراین باید لایه‌های فکری خود را بروزرسانی کنیم.

وی، در خصوص اینکه دورنمای آینده سیستم  بانکی مبتنی بر چه شبکه‌هایی خواهد بود؟ گفت: بانک ملی ایران میلیاردها هزینه می‌کند که سرویس‌هـای خود را در local data center نگهداری کند و در همین راستا هزینه‌های برق، نیروی انسانی و ...به سیستم تحمیل می شود، لذا شبکه بانکی ما در یک نقطه نگهداری می‎شود و اگر آن نقطه به هر دلیلی (زلزله، آتش سوزی و ...) دچار مشکلی شود، ما دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شویم. اما در دنیا local data center  وجود ندارد، چون ازلحاظ  نیروی انسانی، برق، گاز و... به صرفه نیست.

مدیریت شبکه و ارتباطات شرکت داده ورزی سداد، تاکید کرد: تمکن مالی و نگهداری سرویس‌ها بدون هدر رفت سروری، اتفاق مثبتی در کشور است و می‌تواند بار هزینه‌ها را از دوش سیستم‌های بانکی بردارد. در حال حاضر ما ضررده مطلق هستیم و بخش عظیمی از این ضررها از تصمیمات ما نشات می‌گیرد، البته این نکته حائز اهمیت است که نسبت به چند سال اخیر روند بهتری را در پیش داریم. اگر سیستم بانکی ما به سمتی حرکت کند که نگاه منطقی‌تری نسبت به سرویس‌ها، شبکه و سیستم داشته باشد بخش زیادی از هزینه‌ها کاهش می‌یابد و مهم‌تر از همه، کاربری که از این سرویس استفاده می‌کند بیشترین سود را کسب می‌کند.

میرا، در پاسخ به این سوال «در شرکت داده ‌ورزی سداد نقش شبکه‌های نرم‌افزار محور در مدیریت سرویس‌های بانکی چگونه است؟» گفت: نکته‌ای که در شرکت سداد وجود دارد این است که ما تولیدکننده اکثر سرویس‌های بانک ملی هستیم و تصمیمات گرفته شده توسط ما، در یک لایه راضی کردن مدیران و لایه‌ دیگر راضی کردن بانک است. متاسفانه یا خوشبختانه به دلیل هجمه‌های مختلفی که از جنس IT هستند و به سیستم‌های بانکی وارد می‌شود، مدیران را برای تصمیم‌گیری دچار تردید می‌کند.

وی، تشریح کرد: اقناع بانک ملی یک سال زمان برد درصورتی که نباید انقدر زمان از دست می‌دادیم و زمانی که پروپوزال SD-WAN  را آماده کردیم دلار 9 هزار تومان بود و زمانی که برای خرید رفتیم نرخ دلار به 24 هزار تومان رسیده بود. در ساختار ما 200 میلیارد هزینه صرف پروژه شده است و می‌بینید که یک تصمیم سریع چقدر می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک و از آسیب به سیستم IT کشور جلوگیری کند. نقش شرکت سداد در این حوزه هم مشاوره‌ای و هم اجرایی است و اقدامی که سداد انجام داده‌است آماده‌سازی پروپوزال وتبدیل کردن یک نسخه خارجی تکنولوژی است که با افتخار باید گفت، زمانی که پروپوزال بانک ملی را در این واحد آماده کردیم؛ در ایران نه در سازمان‌های دولتی و نه در سازمان‌های خصوصی چنین چیزی وجود خارجی نداشت و چه بسا کسی درباره آن صحبت نیز نمی‌کرد.

مدیریت شبکه و ارتباطات شرکت داده ورزی سداد، اعلام کرد: ساختار پروژه ما در حال حاضر در خاورمیانه، بزرگترین فرصتی است که برروی آن اقداماتی انجام شده است و جالب است بدانید که این ساختار تا به حال در خاورمیانه نیز وجود نداشته است. زمانی که می‌خواستیم پروژه را اجرا کنیم و تحویل بانک دهیم، به کشورهای زیادی سفر کردیم تا انواع سیستم‌های بانکی را از نزدیک لمس کنیم. اکنون درگیر تحریم‌ها هستیم و نمی‌توانیم به طور مستقیم از وندور خرید کنیم و طی صحبت‌هایی که با وندورداشتیم به حدی این پروژه از نظر آنها جذاب بود که حاضر به تقبل 90 درصد از هزینه‌های پروژه بودند و این نشان‌دهنده این است که تاثیر تحریم‌ها کم نیست.

میرا، گفت: در کل این پروژه توسط شرکت سداد با این ساختار انجام شد و این پروپوزال به مهم‌ترین پروژه در IT  بانک ملی تبدیل شد، زیرا درIT  بانک ملی مهم‌ترین پروژه‌ها، پروژه خرید سخت‌افزار بوده است. یعنی زمانی که سخت‌افزار خریداری می‌کنید، ارزش پروژه را نمی‌توان با ریال سنجید، زیرا با گرانی دلار رو به رو می‌شویم و پروژه ارزش اغراق‌آمیزی پیدا می‌کند. این موضوع که یک پروژه‌ای درسطح بانک ملی تعریف شود که یک سرویس را به شبکه بانکی کشور ارائه بدهد بسیار ارزشمند است و در پایان زیرساخت ما قابلیت این را دارد که به‌صورت امن به تمام شبکه‌های بانکی سرویس دهد. اگر بانک ملی بتواند این رسالت را انجام دهد و کل شبکه‌های بانکی را اداره کند، اتفاقات مثبتی رخ می‌دهد و امنیت نیز افزایش می‌یابد.

مدیریت شبکه و ارتباطات شرکت داده ورزی سداد در پایان، افزود: بانک مرکزی برای تعریف یک سیاست، دیگر نیازی نیست که آن سیاست را به بقیه بانکها اعمال کند، به بانک ملی اعلام می‌کند که از این لحظه به بعد این نوع از ترافیک در کل شبکه‌های بانکی نباید وجود داشته باشد و از تولید یک سیاست تا اجرای آن یک چشم به هم زدن است و به‌عنوان بزرگترین مزایای SD-WAN میتوان از آن یاد کرد. امیدوارم که سیاست‌گذاران شبکه بانکی از لحاظ ذهنی به این نوع از بلوغ برسند که شبکه‌های بانکی را به این سمت ببرند و از مزایای SD-WAN  استفاده کنند.

انتهای پیام