داوود ادیب
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در حالی که برگزاری نمایشگاه تلکام امسال را ضعیف و در شان صنعت و خانواده بزرگ مخابرات کشور نمی‌داند، تاکید دارد که برای برگزاری هر چه موثرتر نمایشگاه تلکام سال آتی باید از هم اکنون با تشکیل شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه تلکام و با حمایت وزارت ارتباطات و با راهبری سندیکا و اتحادیه، زمینه مشارکت حداکثری بازیگران اصلی صنعت فاوا در این رویداد بزرگ مهیا شود.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نو‌آورانه (ایران تلکام 1400)، امسال برخلاف دوره‌های گذشته بدون مراسم افتتاحیه رسمی و سخنرانی مقامات مسوول آغاز به کار کرد و تشکل‌های اصلی برگزار کننده نمایشگاه تلکام همچون سندیکا و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و اکثر شرکت‌های عضو این تشکل ها در این نمایشگاه حضور نداشتند.

تاریخ نمایشگاه‌ها، قدمتی برابر  با تاریخ بازرگانی و داد و ستد بشر دارد و تاریخ اولین بازارهای مکاره به 6000 سال پیش بر می‌گردد. فنیقی‌ها به عنوان بزرگترین بازرگانان زمان خود نخستین نمایشگاه‌ها را به سبک سنتی در 2800 سال پیش از میلاد برپا می‌کردند. در سال 1830 اولین نمایشگاه بین المللی در شهر پاریس برگزار شد و کشورهای مختلف جهان در آن شرکت کردند.

دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و توسعه همه جانبه در صنایع مختلف کشور، نیازمند پیروی از الگوهای مناسب و موفق توسعه اقتصادی است. در شرایط کنونی کشور که ارزش ریال در مقابل سایر ارزها به شدت پایین آمده است نیاز به تعامل و تجارت خارجی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است و در این زمینه استراتژی هایی که بتواند به توسعه صادرات غیرنفتی کمک نماید باید مدنظر و حمایت حاکمیت، دولتمردان، سیاستگذاران و فعالان اقتصادی قرار گیرد.

در همین راستا و با محوریت نمایشگاه تلکام در کنکاش شماره 76 (دی‌ماه 1400) ماهنامه نسل چهارم با دکتر داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

نظرتان در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه های داخلی و علی‌الخصوص نمایشگاه تلکام این دوره چیست؟

متاسفانه نمایشگاه امسال ضعیف برگزار شد و در شان صنعت و خانواده بزرگ مخابرات کشور نبود. همان طور که پیش از برگزاری نمایشگاه هم تاکید بر این موضوع داشتیم که نمایشگاه در دنیای امروز یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به صادرات کالاها و خدمات هستند که در کشورهای توسعه یافته با تغییر نگاه از سبک نمایشگاه‌های سنتی به سبک های جدید و مبتنی بر فناوری های نوین، روز به روز بر کیفیت و محتواهای نمایشگاه‌های بین المللی افزوده گردیده و شاهد نوآوری‌های قابل توجهی در این گونه نمایشگاه‌ها هستیم. متاسفانه صنعت نمایشگاه در کشور ما پیشرفت چندانی نداشته و در طول سالیان اخیر، شاهد سنتی ترین سبک اجرای نمایشگاه ها که غالبا بدون حضور شرکت های خارجی و یا حتی مهمان خارجی است، بوده‌ایم.

برای رسیدن به یک نمایشگاه مطلوب، باید چه اقداماتی را انجام دهیم؟

امروزه صنعت نمایشگاهی طیف وسیعی از مخاطبان و ذینفعان را در بر می گیرد که هر یک دارای اهداف و انگیزه های خاص خود هستند و تحقق اهداف حضور و مشارکت هر یک از این ذینفعان معمولا از مهمترین چالش های برگزارکنندگان و از آن بالاتر، متولیان نمایشگاه ها است که جهت حصول این امر در شرایطی که صنعت نمایشگاهی متحول شده و نسل جدیدی از نمایشگاه ها را تجربه می‌کند، در صورتی که نتوانیم از نمونه های موفق در دنیا الگوبرداری کنیم و نتوانیم از روش های علمی و تجربه های جهانی استفاده کنیم و در  نهایت نتوانیم از  هم اندیشی و هم فکری تشکل های مرتبط بهره گیری کنیم، موفقیتی را در برگزاری این گونه نمایشگاه ها نخواهیم داشت، همان طور که در این دوره از نمایشگاه تلکام شاهد این موضوع بودیم. 
برای برگزاری یک نمایشگاه که با مدل های روز دنیا  همراه باشد نیازمند تحولی بزرگ و مستمر در عرصه تمامی فعالیت های نمایشگاهی هستیم که بتوانیم انتظارات ذینفعان، مشتمل بر  گروه های مختلف اقتصادی و اجتماعی، ارتقاء دانش تخصصی و آگاهی دهی به مدیران و تصمیم گیران، جلب حمایت سازمان ها و افراد مرتبط، ایجاد جذابیت و اثربخشی برای دست اندرکاران و مجریان و بازدیدکنندگان و شرکت های تولیدی و یا خدماتی را فراهم سازیم.


در عصر حاضر می بینیم که  صنعت نمایشگاهی مدل های جدیدی را تجربه می کند و با سرعت در حال توسعه و تحول است. کشورهای بسیاری وارد مدل های جدید در برگزاری رویدادها و نمایشگاه های بین المللی شده اند و اقدام به برگزاری نمایشگاه های متفاوت کرده اند. امروزه ، نمایشگاه ها از مدل درآمدزایی برای برخی از مجریان نمایشگاهی و یا کسب و کارهای محیطی آن که هیچ دغدغه ای جز  دغدغه بنگاه های خود ندارند خارج شده و با یک سری نظام های پیچیده حاکمیتی و سیاسی که منافع ملی کشورها را دنبال می کند همراه بوده است که نمونه های متفاوت آن را در سراسر جهان و  اخیرا نمونه آن را در کشور امارات با نام اکسپو مشاهده می نماییم.

آیا برای استانداردسازی نمایشگاه های بین المللی، نظارت ملموسی از سوی نهادهای بین المللی صورت می گیرد؟

بله، طبیعتا نظارتی وجود دارد، ولیکن اینکه این نظارت به صورت فیزیکی است یا گرفتن یک سری اطلاعات مرتبط با برگزاری نمایشگاه، پاسخی است که مسوولان نمایشگاه‌ها باید ارایه نمایند. آن چیزی که مشخص است این است که جهت رسیدن به یک سری از استانداردهای بین المللی، همفکری نمایشگاه های بین المللی فعال مانند پاریس، وین، بروکسل، الیپزیک، میالن، والنسیا و کلن، فرانکفورت، در سال 1925 اتحادیه نمایشگاه‌های بین المللی (UFI) به وجود آمده که این اتحادیه در راستای بهبود کیفیت برگزاری نمایشگاه ها با استانداردهای جدید، برگزاری کارگاه های تخصصی حین نمایشگاه، میزهای گفتگو، تدوین مقررات و روشهای برگزاری نمایشگاه ، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری نمایشگاه و در نهایت سازماندهی و هماهنگی بین اعضای خود فعالیت می کند و این اتحادیه از کمیته های مختلفی تشکیل شده و هر یک از اعضای آن که کشورهای مختلف عضو هستند با حصول شرایطی می توانند به عضویت و ریاست کمیته های تخصصی این اتحادیه، انتخاب شوند.

برای رسیدن به این استانداردها چه باید کرد؟

طبیعتا برای رسیدن به این استانداردها راه دشواری را پیش رو نداریم. در بیستمین دوره از برگزاری نمایشگاه تلکام با عنوان تلکام پلاس ما شاهد چنین سبکی از برگزاری نمایشگاه‌ها بودیم و اگر به حافظه تاریخی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مراجعه نماییم، در خبرهای موجود در آرشیو خبرگزاری ها، تصاویر زیبایی از همکاری سندیکا و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران را می بینیم که سبک جدیدی از برگزاری نمایشگاه ها را رونمایی کردند و برای اولین بار راهبری نمایشگاه تلکام را عهده دار و نمایشگاهی در شان خانواده بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات را تقدیم غرفه داران و بازدید کنندگان نمودند.

در این نمایشگاه شاهد اتفاقات بزرگی بودیم که عبارت بودند از:

1-  برگزاری بیش از  22 کارگاه آموزشی در حوزه‌های 5G، IoT، Block Chain، هوش مصنوعی، SDN، ارتباطات بی سیم و راه حل های جدید حوزه ICT،
2 - برگزاری همایش های تخصصی مشتمل بر نشست IEEE ایران بخش صنعت و نشست فرصت های حضور در بازارهای چین،
3 - تبادل تفاهمنامه‌های مهم در حوزه های مهم زیرساختی، بین کارفرمایان و شرکت‌های تولیدی (میز تعمیق تولید صنعت مخابرات) با حضور مقامات وزارت صنعت و وزارت ارتباطات؛ در این مراسم که در محل سالن همایش خلیج فارس نمایشگاه های بین المللی تهران و با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت وقت و جمعی از مدیران صنایع و اپراتورهای مخابراتی برگزار گردید، تفاهم نامه های مهمی بین صنایع داخلی و اپراتورها به منظور جایگزینی محصولات خارجی با محصولات ساخت داخل منعقد شد،
4 - برگزاری میزهای گفت‌وگو در یک سالن مجزا با حضور سازمان‌ها، تشکل‌ها و شرکت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی با چهار میز تخصصی، انجمن رمز ایران، بانک توسعه صادرات، سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی،  شرکت ارتباطات زیرساخت، انستیتو ایزایران، شبکه علمی کشور، شاتل موبایل، ایرانسل، آسیاتک، صندوق ایرانیان، آزمایشگاه صا افتا،
5 - اعطای  بیش از 600 گواهینامه به شرکت کنندگان در کارگاه های آموزشی طی چهار روز،
6-  حضور صندوق‌های حمایتی بزرگ کشور شامل صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته،
7-  رونمایی از 68 دستاورد شامل 32 نرم افزار و 36 سخت افزار که در این امر زحمات شبانه روزی مهندس رستگار دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران غیر قابل توصیف می‌باشد.
8 - حضور غالب اپراتورهای ارتباطی کشور، پیام‌رسان‌ها و شرکت‌های صاحب فناوری.

در بیستمین نمایشگاه تلکام پلاس سال 1398 همچنین شاهد برپایی کارگاه‌های آموزشی تخصصی بودیم:

روز اول نمایشگاه؛
• کارگاه GAMIFICAYION یا تعریف بازی انگاری،
• کارگاه سامانه پلاریس (شناسایی و اندازه گیری پارامترهای شبکه سلولار جایگزین محصول TEMS) ،
• کارگاه شبکه دسترسی رادیویی مبتنی بر استاندارد نسل پنجم مخابراتی،
• کارگاه سامانه ارتباطات بی سیم TOP- TALK،

روز دوم نمایشگاه؛
• کارگاه ماژول NB IoT ،
• پنل IEEE ایران شاخه صنعت،
• کارگاه رویکردهای نوین در کنترل و مدیریت شبکه SDN CONTROLLERS ،
• کارگاه 
• کارگاه IoT صنعتی،

روز سوم نمایشگاه؛
• کارگاه تاریخچه ای از هوش مصنوعی و بلاک چین و جهش به سمت انقلاب صنعتی پنجم،
• کارگاه تاثیر هوش مصنوعی در استراتژی خدمات مشتریان،
• کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در پردازش متن و مراکز تماس،
• کارگاه بلاک چین و صنعت مخابرات ایران،
• کارگاه رمز ارزها و بازارهای مالی جهان با رویکرد شبکه بلاک چین،

روز چهارم نمایشگاه؛
• کارگاه  IBWS  FARAZ NETWORK & CONVERGE ،
• کارگاه  تجزیه و تحلیل کسب و کار با استفاده از استاندارد BABOK – V3 ،
• کارگاه HIGH QUALITY MANUFACTURING FOR WORLD – CLASS COMPANIES و بررسی شرکت های بزرگ بین المللی مخابراتی،
• کارگاه جایگاه مشاورین فناوری اطلاعات در صنعت ICT، 
• کارگاه نسل جدید سیستم‌های پیجینگ یا فراخوان تحت شبکه،

در این نمایشگاه همچنین سه تفاهم نامه مهم بین اتحادیه صادرکنندگان صنعت  مخابرات ایران و سه مجموعه  خارجی به شرح ذیل انجام شد:

1- تفاهم نامه با هلدینگ Alliance global system در راستای صادرات،
2- تفاهم نامه با VEA Switzerland در راستای همکاری های متقابل و صادرات،
3- تفاهم نامه سه جانبه با کمپانی خارجی EXHICON  در راستای صادرات،

امروزه در نمایشگاه های خارج از کشور از چه فناوری هایی استفاده می‌شود؟

طبیعتا سبک نمایشگاه‌ها در کشورهای توسعه یافته با آنچه که ما در نمایشگاه‌هایمان شاهد هستیم کاملا متفاوت است. امروزه دیگر نمایشگاه ها عرصه حضور یک سری از مردم عادی برای گرفتن هدیه و لوازم تبلیغاتی و نمایش باب اسفنجی و کلاه قرمزی نیست. در طول تاریخ بشر، سرعت در تغییر فناوری هیچ موقع سریع‌تر از حال حاضر نبوده است و امروزه می‌بینیم که رشد فناوری در بخش های بزرگی از صنایع، از تابع حسابی به تابع هندسی تبدیل شده است. آشکار است که این موضوع در صنعت نمایشگاهی نیز اتفاق افتاده است و نمایشگاه ها را از یک پدیده فیزیکی محض به مفهومی وسیع تر و در قالب پدیده  فیزیکی - مجازی و با فناوری های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی و  VR تبدیل کرده است. در سال‌های اخیر این تغییر در سبک برگزاری نمایشگاه ها را در نمایشگاه های بین المللی از جمله نمایشگاه WAVE، نمایشگاه بین المللی واقعیت افزوده  IAAPA، نمایشگاه  بین المللی NEC ،  نمایشگاه VRLA، نمایشگاه واقعیت مجازی میامی و نمایشگاه سیلیکون ولِی می‌بینیم. این تغییر نگاه از پلت‌فرم های صرفا فیزیکی به مجازی، تاکید جدیدی بر لزوم کاربرد روزافزون فناوری‌هایی همچون VR ، AR ، AI و روباتیک در صنعت نمایشگاهی است.

به عنوان سوال پایانی بفرمایید چه تصویری را برای نمایشگاه تلکام سال آتی متصور هستید؟

برای سال آینده، دنیایی بدون تنش و بیماری در سراسر جهان را برای همه آرزومندم که به دور از هر گونه بیماری و با گسترش فضای کسب و کار در سطح جهانی بتوانیم با حضور حداکثری متخصصان و مهمانان خارجی، بتوانیم  نمایشگاهی در سطح بین المللی را بر پا کنیم. برای سال آینده اطمینان داریم و امیدوار هستیم که با ورود جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی اصلی این حوزه، نمایشگاهی با کیفیت و کمیت روز دنیا را خواهیم داشت. اگر چه یک سال برای نمایشگاه بعدی فرصت داریم، ولیکن ما باید از الان شروع کنیم و با تشکیل شورای سیاستگذاری بیست و سومین نمایشگاه تلکام و با حمایت وزارت ارتباطات و با راهبری سندیکا و اتحادیه، بازیگران اصلی صنعت فاوا را در این رویداد بزرگ مشارکت دهیم.


اگرچه نمایشگاه تلکام امسال در حد یک نمایشگاه محلی کوچک ظاهر شد ولیکن حضور قدرتمند شرکت مخابرات ایران و برخی از اپراتورهای بزرگ توانست بخش بزرگی از ضعف های نمایشگاه را پنهان سازد. ما برای توسعه پایدار و برای بهتر بودن، نیازمند تغییرات اساسی در حوزه های مختلف کسب و کار و از جمله صنعت بزرگ نمایشگاهی هستیم. بدیهی است که امروزه برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و توسعه در شأن ایران بزرگ و قدرتمند، نیازمند استفاده از الگوهای مناسب و موفق توسعه اقتصادی خواهیم بود. 
بررسی تطبیقی موفقیت نمایشگاه های تخصصی مطرح بین المللی می تواند ما را در مسیر پیشرفت و افزایش موفقیت نمایشگاه ها کمک نماید. برقراری ارتباط موثر و مناسب بین غرفه دار و بازدیدکننده در نمایشگاه های بین المللی در کشور، نیازمند حضور و مدیریت تشکل‌های خصوصی مرتبط حوزه های مختلف بوده که می تواند در افزایش کیفیت و کمیت این گونه نمایشگاه ها اثر بخش باشد.

انتهای پیام