مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: ادله ما در بحث زیان‌دهی مورد پذیرش شورای رقابت قرار گرفت و این شورا فرمول اخذ حداقل هزینه نگهداری خط تلفن را برای مخابرات مصوب کرد و خرداد 1400 به سازمان تنظیم و ما ابلاغ کرد، بنابراین موضوع کارشناسی شده و مورد تایید شورای رقابت قرار گرفته است.

مهندس «مجید سلطانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم پیرامون مشکلات شرکت مخابرات ایران در توسعه زیرساخت‌ها و مباحث پیرامون اصلاح تعرفه‌ها، گفت: هر بنگاه اقتصادی همچون سیستمی است که ورودی و خروجی دارد و همواره سیاست گذاران آن بنگاه اقتصادی باید مراقب باشند که تناسبی بین این ورودی و خروجی وجود داشته باشد و اگر این تناسب به هر دلیلی و با هر انگیزه‌ای به هم بخـورد، بنگاه اقتصــادی دچــار مشکل می شود. وی، ادامه داد: شرکت مخابرات ایران بنگاه بزرگی است و شرکتی است که بیش از 50 سال قدمت دارد و در سراسر کشور شبکه‌های آن گسترده شده و خدمات تلفن، دیتا و خدمات زیرساختی به اپراتورهای سیار ارائه می‌دهد.

طی 12 سال اخیر رشد نرخ ارز و تورم را داشتیم اما تعرفه‌های مخابراتی ثابت ماند

سلطانی، اظهار کرد: طی 12 سال اخیر رشد نرخ ارز و تورم را داشتیم و در تمام شرکت‌های مشابه همچون آب، گاز و غیره شاهد افزایش تعرفه بودیم که مردم این افزایش تعرفه را به خوبی لمس کردند؛ اما سوال اینجاست که چرا باید افزایش تعرفه برای شرکت برق صورت گیرد، اما برای مخابرات نه؟!
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: در چنین شرایطی درآمدهای شرکت با هزینه‎‌‌های آن متناسب نمی‌شود و در نقطه‌ای هزینه از درآمد بالا می‌زند که شرکت به مشکل بر می‌خورد، لذا به موقع نمی‌توان تجهیزات نگهداری شبکه را تهیه و تامین کرد و مردم نیز به این تجهیزات توسعه‌ای نیاز دارند؛ چراکه اتفاقات مترقبه یا غیرمترقبه رخ می‌دهد که طبیعتا بر شبکه مخابراتی تاثیرگذار است و حتی در این شرایط استهلاک تجهیزات رخ می‌دهد.

اگر درآمدی نداشته باشیم نوسازی و بازسازی در شبکه مخابرات را شاهد نخواهیم بود

وی، افزود: برای داشتن ارتباطات پایدار و مطمئن تمام سایت‌های ما، هم برق AC دارند هم DC. هر سه سال یکبار باید باتری‌ها را عوض کنیم که اگر حوادثی همچون قطعی برق ماه‌های اخیر رخ دهد، ارتباطات مختل نشوند.
سلطانی، خاطرنشان کرد: اگر درآمدی نداشته باشیم نوسازی و بازسازی در شبکه مخابرات را شاهد نخواهیم بود و نهایتا ارائه خدمات افت می‌کند و مطلوبیت خود را از دست می‌دهد و زمان رفع خرابی‌ها بالا می‌رود و کیفیت شبکه افت می‌کند.

رفتن شرکت مخابرات به سمت زیان دهی، کاملا مشهود است

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: شرکت مخابرات در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری‌ها جلوی این شرایط بحرانی را گرفته، اما طبیعتا شرکت در شرایط سختی قرار گرفته است. مخابرات شرکتی بورسی است و تمام صورت‌های مالی ما در کدال قرار دارد و رفتن به سمت زیان دهی کاملا مشهود است.

فرمول اخذ حداقل هزینه نگهداری خط تلفن، مورد تایید شورای رقابت قرار گرفت

وی افزود: با تمام مدارک و صورت‌هایی که مورد تایید حسابرسی است، موارد را به سازمان تنظیم ارائه دادیم و بحث خدمت در بحث تلفن ثابت با شورای رقابت مطرح و مدارک بررسی شد و حرف ما در بحث زیان‌دهی مورد پذیرش شورای رقابت قرار گرفت و این شورا فرمول اخذ حداقل هزینه نگهداری خط تلفن را برای مخابرات مصوب کرد و خرداد 1400 به سازمان تنظیم و ما ابلاغ کرد، بنابراین موضوع کارشناسی شده و مورد تایید شورای رقابت قرار گرفته است.

باید عددگذاری در فرمول تعرفه، در کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شود

سلطانی، اظهار کرد: باید عددگذاری در فرمول بر اساس بهای تمام شده و صورت‌های مالی، توسط سازمان تنظیم انجام شود که کمیته‌های تخصصی تشکیل شده و آن عدد باید در کمیسیون تنظیم مقررات مصوب شود و نهایتا از مشترکین دریافت شود.
وی، خاطرنشان کرد: مدلی که پیشنهاد کردیم مدلی است که نه تنها باعث افزایش ارتقای خدمت می‌شود، بلکه برای مشترک هم مشوق‌هایی داریم؛ اگر برای یک منزل در منطقه‌ای جغرافیایی عددی ثابت مشخص شود، مشوق این است که مکالمه در داخل شبکه مخابرات تا عدد X برای مشترک رایگان می‌شود.

در مدل تعرفه‌ای جدید، مشوق‌هایی برای مشترکان در نظر گرفته شده است

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، ادامه داد: لذا مشترکان تلفن ثابت هم استفاده‌ای از خطوط ثابت دارند و هم بهره برداری از خط ثابت، امتیازی برای آن‌ها تلقی می‌شود؛ عدد هزینه نگهداری مصوب با توجه به اقلیم متفاوت است و مکالمه در داخل شبکه برای مشترک رایگان خواهد بود. سلطانی، افزود: شبکه ما شبانه روزی در حال فعالیت است و طوری آنالیز کردیم که زیان شرکت مخابرات جبران می‌شود. شورای رقابت با این شرط اعداد و ارقام را پذیرفتند که هزینه‌های ما را پوشش دهند و کاری به سود و زیان شرکت ندارند و ما نیز این لطف را پذیرفتیم.

در تمام اپراتورهای دنیا مصرف و کیفیت شبکه به صورت سیستمی رصد می‌شود

مجید سلطانی پیرامون دلیل اصلی کندی سرعت اینترنت در کشور و اقداماتی که دولت طی این مدت برای رفع این مشکل انجام داده است، گفت: در تمام اپراتورهای دنیا مصرف و کیفیت شبکه به صورت سیستمی رصد می‌شود. زمانی که وارد مهر شدیم، شاهد انبوه کلاس‌های مجازی دانش آموزان و دانشجویان بودیم که مصرف اینترنت روند صعودی داشت، اما در تعطیلات نیز افت مصرف نداشتیم.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اظهار کرد: اول تعطیلات تابستان افت مصرف کوتاهی داشتیم و در ماه بعد این افت جبران شد و در پایان شهریور میزان مصرف صعودی شد.
وی ادامه داد: با مقایسه آخر شهریورماه با آخر خردادماه، می‌بینیم که کل مصرف در شهریورماه نسبت به خردادماه بیشتر شده است و زمانی‌که از شهریورماه وارد مهرماه شدیم، رشد لحظه‌ای صعودی در مصرف پهنای باند داشتیم که این موضوع یک شک در شبکه وارد کرد.
سلطانی، خاطرنشان کرد: این موضوع برای تمام دست اندرکاران شبکه از سازمان تنظیم به عنوان سیاست‌گذار گرفته تا اپراتورها به عنوان مجری، اینکه مشتریان دچار مشکل نشوند بحث مهمی است و شبکه را شبانه روزی رصد می‌کنند و با دستور وزیر محترم ارتباطات و ابلاغیه‌های سازمان تنظیم، اپراتورها از راه‌های مختلف به رفع مشکلات پرداختند. در موارد اینچنینی گره‌ها باید شناسایی شوند و مشکلات حل شوند تا کیفیت مصرف پهنای باند برای مشترکین به حد نرمال برسد.

باید پیش‌بینی کنیم که 20 تا 30 درصد توان شبکه را بیشتر از نیاز مردم داشته باشیم

وی، اظهار کرد: چنین مواردی به بحث‌های درآمدی اپراتورها بر می‌گردد و ما باید پیش‌بینی کنیم که 20 تا 30 درصد توان شبکه را بیشتر از نیاز مردم داشته باشیم که در موارد خاص از ظرفیت اضافی استفاده کنیم، اما به خاطر کمبود منابع مالی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم که اگر یک شک وارد شد مشترکین دچار مشکل نشوند.

حاکمیت از صنعتICT کشور حمایت کند

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: امیدواریم که مقاومت‌هایی که در دوره گذشته بود با تغییر و تحولات جدیدی که در کشور صورت گرفته رفع و روند درآمدی اپراتورها استاندارد شود و متناسب با تمام اپراتورهای دنیا باشد و از صنعت ICT در کشور توسط حاکمیت حمایت شود.
وی، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته که شرکت‌های حوزه ICT خصوصی هستند، به دلیل حساسیت و نیاز مردم، دولت‌ها از شرکت‌های خود حمایت می‌کنند و امیدواریم حمایت‌ها در داخل نیز توسعه یابد و با وضع قوانین مناسب‌تر و تخصیص اعتبار سالیانه و پیش‌بینی در بودجه، رشد جهشی در صنعت ICT کشور در سال‌های آینده رخ دهد.
سلطانی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با همت رسانه‌ها بتوانیم با کمک هم به موقع گره‌ها را باز کنیم و سود و بهره‌ای را برای مردم داشته باشیم.

انتهای پیام