«بام» از سوپرمحصولات بانک ملی ایران و منطبق بر استانداردهای جهانی است که تا کنون در بسیاری از ارزیابی های حرفه ای رتبه های نخست را کسب کرده است. این سامانه با بیش از دو میلیون نصب فعال، اکنون به عنوان یکی از پرنصب ترین اپلیکیشن های بانکی موجود در کافه بازار از سوی کاربران شناخته شده و امتیاز 4.7 از کاربران دریافت کرده است.

ماهنامه نسل چهارم - شماره 62 - با افزایش امکانات سامانه «بام» بانک ملی ایران و ساده سازی فرایندها، هر روز بر تعداد کاربران «بام» افزوده می شود که در جدیدترین آمار، تعداد کاربران این سامانه از مرز پنج میلیون نفر گذشت. این سامانه که در قالب های انفرادی، شرکتی و سازمانی در دسترس مخاطبان است، علاوه بر امکاناتی چون عملیات های بانکی روزمره، کارت به کارت، مدیریت قبوض، نیکوکاری و ...، امکان مدیریت دارایی ها را نیز برای کاربران فراهم کرده است. «بام» از سوپرمحصولات بانک ملی ایران و منطبق بر استانداردهای جهانی است که تا کنون در بسیاری از ارزیابی های حرفه ای رتبه های نخست را کسب کرده است. این سامانه با بیش از دو میلیون نصب فعال، اکنون به عنوان یکی از پرنصب ترین اپلیکیشن های بانکی موجود در کافه بازار از سوی کاربران شناخته شده و امتیاز 4.7 از کاربران دریافت کرده است. بام در دو نسخه وب و تلفن همراه قابل دسترسی است و با سطح امنیتی بالا، کیفیت مطلوبی از خدمات را به مشتریان بانک ملی ایران ارائه می دهد.

در همین راستا در این شماره از ماهنامه نسل چهارم، به منظور معرفی هر چه بیشتر امکانات و کارکردهای «همراه بام ملی» با تیم توسعه دهنده اپلیکیشن «همراه بام ملی» به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ذیل می‌آید:

چرا تصمیم به بازطراحی اپلیکیشن همراه بام گرفته شد؟
با وجود اینکه نسخه قبلی همراه بام که در سال 95 منتشر شد مورد قبول کاربران بود، ولی در راستای ارتقاء تجربه کاربری و پیشرو بودن در استفاده از فناوری های روز دنیا، هوشمندسازی، توسعه خدمات و تسهیل و تسریع انجام امور بانکی، باز طراحی این اپ در دستور کار قرار گرفت.

چه راهکارها و عواملی در دستیابی اپلیکیشن همراه بام ملی به امتیاز ۴.۷ و تعداد نصب بالای آن تاثیرگذار بوده است؟
در مراحل اولیه بازطراحی و توسعه محصول و بر مبنای فرآیند تفکر طراحی، درک عمیق انتظارات مشتریان در اولویـــت قـرار گرفتـــه و برای ایـــن منظـــور روش هایی نظیر تست کاربردپذیری و تحلیل رفتار مشتریان بکار گرفته شده است تا با استفاده از نتایج به دست آمده در جهت بهبود هر چه بیشتر تجربه کاربری در اپلیکیشن استفاده شود. همچنین، در روند طراحی و توسعه محصول، بهره گیری از دانش تیمی بالا، توجه به جنبه های نوآورانه و هوشمندانه، بکارگیری جدیدترین استانداردها و حفظ امنیت اطلاعات کاربر در بالاترین سطوح همواره مدنظر قرار گرفته تا کاربر بتواند در عین سادگی از بروزترین، سریعترین و کامل ترین خدمات در حوزه امور بانکی بهره‌مند باشد.
 
فرایند تست و انتشار نسخه اولیه همراه بام جدید چگونه بود؟
ما همواره نگاه ویژه ای به تست اپ از لحاظ کاربردپذیری و دریافت بازخورد داشتـه ایم و قبل از انتشار اپ به صورت عمومی، گروه های مختلفی از کاربران را در نظر گرفتیم.
در مرحله اول اپلیکیشن جدید در اختیار همکاران ما در شرکت سداد قرار گرفت. پس از دریافت بازخوردها و بهبود اپلیکیشن، نسخه جدیدی را در اختیار همکاران بانک ملی قرار دادیم. بازخوردها و پیشنهادات موثری از همکاران سداد و بانک ملی دریافت کردیم که باعث بهبود کیفیت اپلیکیشن شد.
تست کاربردپذیری اپلیکیشن همراه بام را به صورت حضوری با انتخاب کاربرانی با ویژگی های مختلف برگزار کردیم و 94 درصد حس رضایتمندی کاربران را کسب کردیم. سپس اپلیکیشن در اختیار گروه منتخبی از کاربران که استفاده بیشتری از نسخه قبلی همراه بام داشتند، قرار گرفت.طی کردن همه این مراحل باعث شد از کیفیت و کاربردپذیری اپلیکیشن جدید مطمئن باشیم و انتشار عمومی اپلیکیشن را از بهمن ماه 98 در سامانه بام و اپ استورها شروع کردیم.

چند نمونه از ویژگی های همراه بام جدید را شرح بفرمایید.
مشتریان انتظار دارند در سریعترین زمان ممکن به اطلاعات بانکی خود دسترسی داشته باشند و امور بانکی خود را به سرعت انجام دهند و تا حد ممکن از حجم بسته اینترنت و شارژ باتری دستگاه شان کمتر مصرف شود. توسعه نسخه جدید اپلیکیشن همراه بام به گونه ای است که کاربر به طور چشمگیری شاهد بالا بودن سرعت درهنگام ورود، مشاهده اطلاعات و انجام امور بانکی می باشد. همچنین میزان حجم استفاده از بسته اینترنت و نیز تعداد درخواست های شبکه که در نهایت موجب کاهش میزان شارژ باتری می شود در هنگام استفاده از اپلیکیشن همراه بام به حداقل رسیده است.
در همراه بام جدید علاوه بر پوسته روشن، ویژگی پوسته تاریک به دلایلی نظیر نگرانی های محیط زیستی با مصرف کمتر انرژی توسط باتری گوشی و همچنین کمک به بهبود خوانایی متون و در نتیجه افزایش دسترس پذیری اپلیکیشن برای طیف وسیعی از کاربران دارای مشکل اختلال در بینایی و حساسیت به نور قابل تنظیم است.
امکان ورود با الگو نیز به منظور تسهیل فرآیند ورود به اپلیکیشن برای کاربرانی با دستگاه های فاقد اثرانگشت توسعه داده شده است. اخیرا نیاز به این ویژگی در جامعه بیشتر به نظر میرسید؛ به این دلیل که، با شیوع ویروس کرونا در جامعه و استفاده از دستکش حتی برای کاربرانی که هنگام ورود از ویژگی اثر انگشت استفاده می کردند امکان لمس مستقیم صفحه نمایش با مشکل مواجه شده بود و اضافه کردن این قابلیت چاره ساز بود.

مراحل ارتقای این اپلیکیشن در آینده چگونه است و چه برنامه هایی برای توسعه دارید؟
تیم توسعه همواره به نوآوری و بهبودهای مستمر توجه ویژه ای داشته است. قابلیت های هوشمند نظیر پردازش تصویر، ارائه پیشنهادات منحصر بفرد به هرکاربر بر اساس الگوریتمهای هوش مصنوعی و شخصی سازی بیشتر خدمات برای هر مشتری به اپلیکیشن اضافه خواهد شد.
همچنین در این مدت تلاش شده با پوشش حداکثری خدمات بانکی مراجعه فیزیکی به شعب به کمترین میزان برسد این روند در کنار بهبود مستمر تجربه کاربری ادامه خواهد داشت به نحوی که کاربران همراه بام بی نیاز به استفاده از سایر اپلیکیشن های بانکی باشند.

 بفرمایید ارتباط و نیازسنجی مشتریان چگونه انجام می‌شود؟
امروزه یکی از مؤلفه های اصلی در کسب و کارهای موفق مدیریت صحیح ارتباط با مشتریان است شرکت سداد نیز به عنوان پشتیبان بزرگترین بانک ایران یکی از موثرترین مراکز ارتباط با مشتریان را دارد. با تکیه بر امکانات و تجربه ای که در این زمینه داریم برنامه ریزی دقیقی برای پشتیبانی کاربران همراه بام و افزایش حس رضایتمندی صورت گرفته است.
برای مثال رضایت سنجی تلفنی یکی از آنها است که با تماس تلفنی با طیف متنوعی از کاربران به صورت روزانه، سوالات در خصوص بهبود عملکرد و پیشنهادات کاربران دریافت و پس از تجزیه و تحلیل این اطلاعات توسط تیم مربوطه نیازمندی ها اولویـت بندی شده و نهایتا در اپلیکیشن اعمال می‌شود.
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد به صورت مستمر نسخه های آماده شده قبل از انتشار توسط کاربران منتخب در دسته های مختلف تست شده و بینش مناسبی از عملکرد اپ و انتظارات و ترجیحات مشتری دریافت و در اپ اعمال میگردد و همواره این چرخه در توسعه این محصول درحال انجام است.
فرایند پاسخ دهی و تجزیه و تحلیل نیاز مشتریان از کانال های ارتباطی استور ها و بازخورد اپلیکیشن نیز در حال انجام است. همچنین جهت تسریع در رفع مشکلات احتمالی برخی کاربران ضمن تماس تلفنی با آنها نسبت راهنمایی، پیگیری و رفع مشکل سریعا اقدام می شود.
همراه بام ملی یکی از محصولات موفق تیم حرفه ای بام می باشد و این موفقیت حاصل خلاقیت، دانش روز، روحیه همدلی و حس تعلق خاطر به محصول در تمامی اعضای تیم همراه بام و سایر تیم های گروه بانکداری نوین شرکت سداد که ســـرویس ها و زیرساخت های نرم افزاری محصول بام را توسعه می دهند، است. در کنار تیم های توسعه بام همواره تیم های تاثیرگذاری از گروه های توسعه و عملیات شرکت داده ورزی سداد وجود داشته اند که با همکاری و همراهی هر چه تمام تر در هموار سازی مسیر برای دستیابی به این مهم یاری رسانی کرده اند.

انتهای پیام

برچسب: