طبیعتا حمایت دولت می تواند نقش راهبردی در توسعه جویشگرها داشته باشد؛ همانطور که جویشگرهایی همچون گوگل در آغاز راه مورد حمایت دولت بوده اند و البته همچنان از این حمایت ها بهره می برند. ما نیز بر حمایت دولت از طرح های ملی همچون جویشگر بومی تاکید داریم، ولی این حمایت‌ها باید محدود، زمان دار و معطوف به اهداف عمومی توسعه‌ای باشد.

"مونا ارشادی فر" سردبیر ماهنامه نسل چهارم در یادداشت سردبیر دهمین شماره از این ماهنامه نوشته است:

با وجود جویشگرهای مطرح بین المللی چرا بر ایجاد و راه اندازی جویشگرهای بومی تاکید داریم؟ آیا حمایت مالی دولت از این جویشگرها ضرورت دارد؟ چه زمان آنها خواهند توانست به نمونه ای موفق تبدیل شوند و اعتماد عموم مخاطبان را جلب کنند؟ و ... برای پاسخ به این نمونه از سوال ها در این شماره از ماهنامه نسل چهارم موضوع جویشگرهای بومی را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم که در ادامه می توانید ضمن مرور گفت‌وگوها و اظهارات مجریان، متولیان و کارشناسان خبره در این حوزه با دلایل راه اندازی و حمایت از جویشگرهای بومی آشنا شوید.

نظر به تلاش های چندین ساله متخصصان داخلی، هم‌اکنون تعدادی از جویشگرهای بومی در حال فعالیت هستند که به اعتقاد کارشناسان وضعیت فنی مطلوبی دارند و با مراجعه هر چه بیشتر کاربران ایرانی به جایگاه واقعی خود خواهند رسید.

آنطور که مجری طرح جویشگر بومی می‌گوید؛ در حال حاضر جویشگرهای یوز، پارسی‌جو و زال سه جویشگری هستند که در حوزه جویش متنی مورد حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند. همچنین در حوزه جویش تصویری، جویشگر کاووش مورد حمایت است. در حوزه جویش نقشه نیز سه شرکت جهت فراهم‌سازی زیرساخت داده‌ای و ارائه سرویس جویش مشارکت نموده‌اند. علاوه بر موارد ذکر شده در حوزه جویشگرهای خاص منظوره، جویشگر مستندات و اخبار نیز تحت پوشش طرح جویشگر قرار گرفته‌اند.

هم اینک ضرورت تحقق شبکه ملی اطلاعات بر همگان مشخص است و دولت هم به عنوان الزامی قانونی در این مسیر گام برداشته و با برنامه ریزی دقیق در این بخش به سرعت حرکت می کند. جویشگر بومی یکی از قطعات پازل شبکه ملی اطلاعات است، لذا تحقق این شبکه نیازمند خدمات جویشگر بومی است؛ به عبارت دیگر کاهش ترافیک بین الملل، ارائه خدمات مناسب به کاربران و دسترسی به اطلاعات سازمانی از مهمترین مزایای به کار گیری موتورهای جستجوگر بومی در شبکه ملی اطلاعات است.

شاید بتوان گفت که راه‌اندازی جویشگر بومی صرفاً به این دلیل نیست که خدمتی نرم افزاری ارائه شود. طراحی و راه‌اندازی این سیستم از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت است. پس مجریان راه‌اندازی جویشگر بومی با هدف تقویت گردش اطلاعات و تأثیر آن بر ابعاد مختلف در این حوزه فعالیت می کنند.

از نگاه دیگر باید این سوال را پرسید؛ در حال حاضر که گوگل بیش از 90 درصد از بازار جست‌و‌جوی ایران را در اختیار دارد، براستی چه میزان از نیازهای کاربران ما را تأمین می‌کند؟ نتایج جست‌و‌جوی ایرانی‌ها در گوگل نشان می‌دهد گوگل یک جویشگر محلی برای آمریکا و بعد از آن برای سایر کشورهای دنیاست و در نهایت مطالب دقیق فارسی را به کاربران فارسی زبان ارائه نمی‌دهد و در این زمینه به جرأت می‌توان گفت نیاز بسیار کمی از دانشگاهیان، دانشجویان، دولت، سازمان‌ها و... را برطرف می‌کند، اما از آنجا که ما برای راه اندازی جویشگر بومی تعلل کرده ایم، مردم ما به ناچار سراغ جویشگرهایی همچون گوگل رفته اند و البته متولیان این جویشگرها نیز طی این سال ها بر اساس نیاز کاربران فارسی زبان نسبت به توسعه کارکردشان اقدام کرده اند، اما وضعیت فعلی این جویشگرها ایده آل کاربران ایرانی نیست و در صورتی که جویشگرهای بومی بتوانند علاوه بر آنچه گوگل ارائه می دهد، نیازهای داخلی، محلی و منطقه ای ما را نیز ارائه دهد، طبیعتا کاربر ایرانی این جویشگرها را جایگزین مدلی همچون گوگل خواهند کرد. می توان گفت اگر پیاده سازی و بهره‌برداری از خدمات بومی در جویشگرها به شکل صحیحی صورت گیرد و مزایای رقابتی بیشتری مورد نظر مجریان این پروژه باشد در نهایت بستری فراهم خواهد شد که کاربر فارسی زبان با اعتماد بیشتری سراغ جویشگرهای داخلی خواهد رفت و سهم جویشگرهای بومی در بازار افزایش خواهد یافت.

در این مسیر طبیعتا حمایت دولت می تواند نقش راهبردی در توسعه جویشگرها داشته باشد؛ همانطور که جویشگرهایی همچون گوگل در آغاز راه مورد حمایت دولت بوده اند و البته همچنان از این حمایت ها بهره می برند. ما نیز بر حمایت دولت از طرح های ملی همچون جویشگر بومی تاکید داریم ولی این حمایت‌ها باید محدود، زمان دار و معطوف به اهداف عمومی توسعه‌ای باشد. اما به گفته رئیس شورای راهبری جویشگر بومی، حمایت‌های مستقیم، حمایت‌های غیرمستقیم و حمایت‌های کاتالیزوری در این مسیر باید انجام شود و هیچ کدام نباید مغفول بماند.

امید است در نهایت با حمایت و نظارت دولت، جویشگرهای بومی به جایگاهی دست یابند که کاربران فارسی زبان با اعتماد کامل به سراغ این جویشگرها روند و با افزایش مزیت های رقابتی در این پروژه، سایر کاربران فارسی زبان غیر ایرانی نیز به استفاده از این جویشگرها متمایل شوند و البته باید بر این نکته نیز تاکید داشت که امید می رود با پیشبرد مدل کسب و کار مناسب برای این جویشگرها شاهد روزی باشیم که این حوزه نیز بتواند بدون حمایت دولت به کارکردی مناسب دست یابد و به عنوان مدلی موفق الگوی سایر حرکت های نوآورانه در عرصه داخلی شود.

انتهای پیام