ایرانسل، به عنوان «بزرگترین اپراتور دیتای ایران» و «اپراتور پیشرو در کسب رضایت مشتری» که با شعار «تجربه زندگی دیجیتال»، همواره در ارائه خدمات گوناگون و متنوع به مشترکان پیشگام بوده است؛ توانست آنچه رؤیای تحقق نیافته دیگران است را محقق و به تجربه درآورد.

ماهنامه نسل چهارم در بخش «یک گام به جلو» پنجاه و چهارمین شماره‌اش نوشت:

پرونده کاری سال جاری رفته رفته بسته می‌شود و در این فرصت نگاهی به وضعیت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی با تأکید بر حوزه ارتباطات، خالی از لطف نیست؛ شرکت ارتباطات سیار ایران دایه‌دار اپراتور اول ایران و خاورمیانه، همچنان بر مدار موفقیت و طلایه‌دار درآمدزایی در حوزه ICT ایران است.

سال 1398 رفته رفته با تمامی چالش‌ها، نارسایی‌ها و افت‌وخیزهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... رو به پایان است و با وجود اینکه تحریم‌ها، تنفس در بازار اقتصادی را برای بنگاه‌های تجاری تا اندازه‌ای سخت کرده است، اما در این میان، بازار ارتباطات با تکیه بر بخش «سیار»، با قدرت به کار خود ادامه داد و توانست برگ زرینی دیگر در کارنامه فعالیت‌های سالانه به ثبت برساند.

با وجود اینکه بخش قابل توجهی از بازار ارتباطات سیار کشور دستخوش واردات تجهیزات و بارگذاری زیرساخت‌های بروز است و به گفته فعالان اقتصادی کشور نوسانات نرخ ارز در سال 98 و تحریم‌های توامان قدرت تصمیم‌گیری را از بنگاه‌ها گرفت، اما نگاهی به وضعیت عملکردی بخش ارتباطات سیار کشور نشان می‌دهد که اپراتور اول ایران و خاورمیانه که با تگ لاین «هیچکس تنها نیست» شناخته می‌شود همچنان بر مدار موفقیت در حرکت است.

شرکت ارتباطات سیار ایران ضمن جذب 6.3 میلیون مشترک جدید در 9 ماهه سال 98 ، توانست سهم بازار بالغ بر 53 درصدی را براساس تعداد مشترکان به دست آورد؛ همچنین سهم بازار این اپراتور براساس سیستم اینترکانکشن در آذر ماه سال 98 به 58 درصد رسید.

این اپراتور توانست با تقویت شبکه ارتباطی خود و نصب حدود 42500 سایت نسل‌های 3 و 4، ضمن پوشش‌دهی 100 درصدی شهرهای کشور، به تقویت این میزان پوشش در ایران بزرگ بپردازد؛ طبیعتا هم انتظاری کمتر از این نمی‌توان داشت زیرا «همراه اول» به عنوان اپراتور پیشگام تکنولوژی 4.5G به کشور، با پوشش گسترده‌ در سطح کشور، می‌تواند زمینه‌ای فراهم آورد تا مشترکان سایر اپراتورهای تلفن همراه نیز از طریق «رومینگ ملی»، از ظرفیت آنتن‌های اپراتور اول بهره‌مند شوند.

نکته جالب اینکه در چند سال اخیر با وجود کاهش چشم‌گیر فروش سیم‌کارت توسط اپراتورها و هشدار کارشناسان ارتباطی مبنی بر اشباع شدن این بخش، اما اپراتور اول تلفن همراه کشور ضمن جذب مشترکان جدید، جمع خطوط واگذار شده‌اش در 9 ماهه  نخست سال جاری را به 89 میلیون رساند.
این اپراتور که با تکیه بر بیش از 20 میلیون سیم‌کارت دائمی در شبکه‌اش، لقب «معتبر» را یدک می‌کشد، بالاترین ضریب نفوذ را در بین اپراتورهای کشور یعنی 76 درصد را داراست.

آخرین گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، همچنان حکایت از رشد «ضریب نفوذ» تلفن همراه در کشور دارد و این شاخص از 142 درصد گذشته است.

این شاخص نسبت فعالیت اپراتورها به بدنه جمعیتی کشور را نشان می دهد؛ آمار و ارقام رسمی دولت نشان می‌دهد بر خلاف اینکه ضریب نفوذ اغلب اپراتورهای تلفن همراه در تابستان 98 کاهشی بود، اما «همراه اول» توانست دامنه رشد ضریب نفوذ خود را حفظ کند و این رویه افزایشی را تا پایان سه ماهه سوم (آذر ماه 98) نیز همراه داشت.

نگاهی به گزارش شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ICT که توسط معاونت راهبردی و توسعه بازار دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و کنترل برنامه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه شد، نشان می‌دهد که «بیشترین تعداد مکالمات از طریق رومینگ ملی بین اپراتورهای کشور» در شبکه همراه اول اتفاق افتاده است؛ به این معنی که مشترکان ایرانسل و رایتل بیشترین میزان مکالمه (حدود 12 میلیون مکالمه) را در نقاطی که آنتن نداشته‌اند از طریق شبکه ارتباطات سیار ایران انجام داده‌اند.

از سوی دیگر مشترکان همراه اول مجموعا کمتر از 2 میلیون مکالمه از طریق رومینگ ملی (روی شبکه اپراتورهای دیگر) داشته‌اند که نشان از پوشش گسترده این اپراتور به نسبت سایرین و آنتن‌دهی گسترده آن در کشور دارد.

بالاترین میزان پوشش شهرها، روستاها و جاده‌ها نیز براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توسط شرکت ارتباطات سیار ایران با پوشش 1252 شهر، 44918 روستا و 82146 کیلومتر جاده (86.41 درصد) فراهم شده است که فاصله چشم‌گیری با سایر اپراتورهای دوم و سوم دارد و در جایگاه نخست قرار گرفته است.

مرور این شاخص‌ها و تحلیل اعداد و ارقام مندرج در گزارش‌های رسمی دولت، ضمن اقدامات انجام شده توسط بنگاه بزرگ و خصوصی نظیر همراه اول که درآمدش در مدت 11 ماهه سال 1398 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد داشته (سهم بازار درآمدی 60 درصد) و به حدود 16 هزار میلیارد تومان رسیده است، ترسیم‌گر فضای رقابتی خواهد بود که در آینده می‌تواند ضمن ارتقای جایگاه سایر اپراتورهای تلفن همراه، بر دامنه رشد روزافزون اپراتور اول تلفن همراه نیز بیفزاید.

انتهای پیام

برچسب: