معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در گفت‌وگوی ویژه با نسل چهارم:
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، می‌گوید: فناوری 5G با کاربردهای خود تحول چشمگیری در زندگی انسان امروزی ایجاد می‌کند و ایران به‌عنوان کشوری که از سال‌های گذشته خود را در مسیر این فناوری قرار داده است باید گام‌های سریع‌تری برای بهره‌گیری از کاربردهای آن بردارد.

بعد از اینکه در سال‌های گذشته با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه در دنیا مواجه بودیم، چند سالی است که صحبت از 5G یا همان نسل پنجم تلفن همراه مطرح می‌شود. با توجه به کارکردها و کاربردهای شبکه 5G در ابعاد مختلف زندگی و بر اساس اعلام کارشناسان این حوزه، قرار است 5G مشکلاتی مانند سرعت کم، تأخیر که در شبکه‌های نسل‌های قبل وجود داشت را به حداقل ممکن خود برساند و تأثیر بسزایی در رشد اقتصاد دیجیتال و اینترنت اشیا داشته باشد.

به همین منظور پیاده‌سازی اینترنت اشیا، هوشمندسازی و ارائه سرویس‌های پهن باند و به‌طورکلی بخش عمده‌ای از تحول دیجیتال بر بستر 5G صورت می‌گیرد و همین موضوع اهمیت پرداختن به آن در ابعاد مختلف فنی، مقررات‌گذاری و تجاری را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام کارشناسان این حوزه، اپراتورهای مطرح و نام‌آشنای دنیا در حال طراحی و تست 5G هستند و تا کمتر از دو سال آینده به‌صورت تجاری ارائه می‌شود و به دلیل اهمیت حرکت بر لبه تکنولوژی و سرعت تحولات در این حوزه، ایران نیز باید به‌سرعت در همین مسیر حرکت کند. بر اساس مطالعات انجام‌شده، اپراتورها می‌توانند با استفاده از فناوری در صنایع، در سال ۲۰۲۶ به درآمدی در حدود ۶۱۹ میلیارد دلار برسند و در دوره زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۵ سهم از کل GDP جهان حدود هفت درصد پیش‌بینی می‌شود.

فناوری 5G با کاربردهای خود تحول چشمگیری در زندگی انسان امروزی ایجاد می‌کند و ایران به‌عنوان کشوری که از سال‌های گذشته خود را در مسیر این فناوری قرار داده است باید گام‌های سریع‌تری برای بهره‌گیری از کاربردهای آن بردارد.

با ورود کشورمان به فناوری نسل پنجم (5G)، طی گفت‌وگویی با دکتر سیدستار‌‌هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات که در جریان جزئیات این راه اندازی و برنامه‌های پیش رو برای توسعه این نسل از شبکه در کشورمان است، سوالات ماهنامه نسل چهارم را از ایشان پرسیدیم که مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

به عنوان سوال اول بفرمایید که دلیل ورود ایران به فناوری 5G چیست؟

بر اساس مأموریت‌‌های شبکه ملی اطلاعات و مصوبات شورای عالی فضای مجازی، باید تا سال 1404، امکان اتصال 10 درصد از کاربران با دسترسی مبتنی بر نسل جدید ارتباطات فراهم گردد. در همین راستا باید در مواجهه با تکنولوژی‌‌های نوین، فعال بوده و منفعل عمل نکنیم، لذا برای غافلگیر نشدن در مقابل تکنولوژی‌‌های جدید باید آمادگی لازم را کسب نماییم.

تکنولوژی 5G موسوم به نسل پنجم تلفن همراه، با توجه به قابلیت‌‌های تکنولوژی‌‌ها و متدهای اجرایی جدید، امکان ارائه پهنای باند بسیار بالا، کاهش تأخیر ارتباطات، دستیابی به سرعت بالاتر، ظرفیت بیشتر و پتانسیل پشتیبانی از ویژگی‌‌ها و خدمات جدید را فراهم نموده است و کاربران قبل از پیدایش این فناوری، هرگز آن‌‌ها را تجربه نکرده اند.

در این فناوری تداوم ارائه سرویس‌‌های فعلی (مربوط به نسل‌‌های قبلی) و ارائه برنامه‌‌های کاربردی و خدمات جدید (نظیر اینترنت اشیا در مقیاس صنعتی، خودروهای هوشمند و خودران، جراحی‌های از راه دور، شهر هوشمند و ...) مورد انتظار کاربران است که به صورت کلان در سه حوزه «سرویس‌‌ها و خدمات نیازمند به پهنای باند بسیار زیاد»، «کاربردهای حساس به تأخیر» و «اتصالات انبوه» تقسیم بندی می شود.

بر این اساس می توان پیش بینی نمود که گستردگی خدمات مورد انتظار کاربران به صورت حداقلی در حوزه‌‌های زیر است:

  •  افزایش بهره وری موثر مزایای مورد انتظار (نظیر کمک به افراد معلول و همچنین پزشکی از راه دور)،
  •  مزایای کاربردهای صنعتی (نظیر پردازش‌‌های اتوماتیک و هوشمند، آنالیز داده‌‌ها و ...)،
  •  منفعت‌‌های اقتصادی (افزایش درآمد، ایجاد شغل‌‌های جدید و ...).

عوامل مختلفی وجود دارد که به عنوان محرک‌‌های اصلی توسعه فناوری 5G مطرح است. بارزترین آنها اولاً ناشی از «رشد چشمگیر میزان ترافیک» و ثانیاً ناشی از «بلوغ تکنولوژی‌‌های مکمل» می باشد.
در حال حاضر این فناوری به صورت وارداتی در کشور ما توسعه یافته اما با توجه به ماهیت فکرافزاری و ارجحیت نرم افزار بر سخت افزار (در توسعه فناوری 5G) و همچنین توانایی خوب کشور در بخش نرم افزار، می توان به بومی سازی آن امیدوار بود.

اپراتورهای تلفن همراه تا پایان سال جاری برای راه اندازی چه تعداد آنتن و تحت پوشش قراردادن چه تعداد مشترک برنامه ریزی کرده اند؟

تکنولوژی‌‌‌های جدید همواره به صورت تدریجی و با یک برنامه زمان‌ بندی مشخص عرضه و فراگیر می‌ شوند. بر اساس پیش‌ بینی‌‌‌ها فناوری نسل پنجم تا سال 2025 در جهان فراگیر خواهد شد و خوشبختانه ما هم در نقطه عطف ظهور این فناوری به آن ورود کرده‌ ایم.

برای راه اندازی یک سایت، مجموعه ای از مولفه‌‌ها دخیل می باشد از جمله فرکانس، زیرساخت ارتباطی، بخش نرم افزار هسته و کارکرد تکنولوژی‌‌های مرتبط. کاربست‌‌های فناوری نسل پنجم فراتر از خدمات مورد نیاز کاربران بوده و نمی توان صرفاً از آن به عنوان پوشش کاربران یاد کرد.

آمادگی صنایع در توسعه فراگیر آن نقش مهمی دارد. اخیرا پایلوت این فناوری در قالب اولین سایت شبکه نسل پنجم در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیاده سازی شد. با این اقدام علاوه بر ایجاد بستری برای تست و بررسی عملی مسائل مختلف فنی، لجستیکی، مارکتینگ و حقوقی، زمینه را برای مشارکت سایر ذینفعان و نیازسنجی کاربست‌‌‌ها در حوزه‌‌‌های مختلف نظیر پزشکی از راه دور فراهم خواهد کرد.

در فاز بعدی توسعه این فناوری، امسال حداقل پنج سایت نسل پنجم سیار با جانمایی که با اولویت مراکز دانشگاهی و پژوهشی در حال انجام است، در سطح شهر تهران راه‌ اندازی خواهد شد. در گام‌‌های بعدی نیز به تناسب آمادگی کاربست‌‌‌ها و رعایت ملاحظات فنی و غیر فنی مربوطه و بر اساس نقشه راه تدوین شده، تکامل پوشش فناوری انجام خواهد شد.

پیش بینی اپراتورهای تلفن همراه برای راه اندازی مقدماتی این شبکه چه مقدار هزینه است و برای تامین تجهیزات سخت افزاری این شبکه از کدام تامین کنندگان داخلی یا خارجی استفاده می شود؟

اپراتورهای تلفن همراه در جهان طی 5 سال آینده حدود 1.1 تریلیون دلار در شبکه‌‌های خود سرمایه گذاری خواهند نمود که تقریباً 80 درصد این سرمایه گذاری در فناوری 5G انجام خواهد شد.

با توجه به ماهیت معماری شبکه 5G، پیاده سازی آن غالبا مبتنی بر نرم افزار بوده و بر روی انواع سرورهای متداول که ویژگی‌‌های سخت افزاری مورد نیاز را اغنا کند قابل پیاده سازی است. بر همین اساس با تکیه بر توانایی مراکز علمی و دانشگاهی و شرکت‌‌‌های داخلی و مزیت‌‌‌هایی که در زمینه طراحی، اجرا و توسعه سامانه‌‌‌های نرم‌ افزاری داریم، می‌ توانیم بخش زیادی از شبکه 5G را پیاده سازی کنیم و تنها جهت تأمین برخی سخت افزار‌‌‌های مورد نیاز که تولید و عرضه آن‌‌‌ها هنوز در کشور فراهم نشده، نیازمند رجوع به تأمین‌ کنندگان خارجی هستیم که باید با حمایت هدفمند از تولیدات داخلی، زمینه را برای بومی‌ سازی هر چه بیشتر تجهیزات مورد نیاز فراهم آوریم.

به جهت کاربردی نمودن استفاده از این شبکه و نیاز به تامین گوشی منطبق با 5G بفرمایید حداقل قیمت‌‌های گوشی‌‌های 5G در بازار جهانی چه میزان است و برای ورود این گوشی‌‌ها به داخل کشور چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

اگر چه در حال حاضر قیمت اکثر گوشی‌‌‌هایی که از این تکنولـــوژی پشتیبـــانی می‌ کنند بالاست و تنوع آنها نیز محدود است، اما پیش‌ بینی می‌ شود که با فراگیر شدن فناوری 5G در جهان و تولید گسترده‌ تر گوشی‌‌‌های مبتنی بر این تکنولوژی، قیمت این نوع گوشی‌‌‌ها نیز متعادل‌ تر شود.

نسل پنجم ارتباطات (5G)، یکی از فناوری‌‌های مطرح در سطح دنیا  است که صرفا محدود به گوشی‌های تلفن همراه نخواهد شد. سایر تکنولوژی‌‌های موجود از جمله کلان داده، هوش مصنوعی، خدمات ابری، پردازش‌‌های پیشرفته و اینترنت اشیاء در مقیاس صنعتی به عنوان حلقه‌‌های مکمل زنجیره زیست بوم این فناوری محسوب می‌ شوند.

البته همزمان با ورود و گسترش فناوری نسل پنجم در کشور نیازمند ورود تجهیزات و گوشی‌‌‌های تلفن همراه که از این فناوری پشتیبانی کنند خواهیم بود که این نیاز، با هماهنگی تمامی ذینفعان مرتبط در بخش‌‌‌های دولتی و خصوصی تامین‌ خواهد شد. از طرفی همانطور که اخیرا در تولید مودم نتایج خوبی را در داخل کشور به‌ دست آوردیم، باید شرایط را برای ورود تولیدکنندگان داخلی و سرمایه‌ گذاری در زمینه تولید گوشی متناسب با فناوری نسل پنجم نیز فراهم کنیم.

انتهای پیام

برچسب: