جایگاه شبکه‏‌های پیام‏‌رسان جهانی در برنامه پنج‌‏ساله ششم؛
"پیشنهاد می‏ شود یک پژوهش در حوزه شبکه‏ های پیام رسان بین‏ المللی با هدف پذیرش جهانی شدن و توسعه اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی در چارچوب برنامه پنج ساله ششم توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا مرکز ملی فضای مجازی انجام شود تا مشخص گردد کدام پیام‏ رسان می‏ تواند بیشترین بازدهی را برای اقتصاد ایران داشته باشد و از نظر امنیتی هم نگرانی کمتری از پیام ‏رسان‏ های غربی، روسی و چینی وجود داشته باشد".

به گزارش نسل چهارم، دکتر علی ‏اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران در بخش تحلیل ویژه‌ی شماره دوم ماهنامه نسل چهارم، نوشته است: "از سال 1990 میلادی که اینترنت و کاربردهای فناوری اطلاعات مانند ابزارهای چندرسانه‏ ای، شبکه‏ های اجتماعی، رسانه‏ های دیجیتالی، تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و سایر کاربردهای این حوزه همگانی شد و استفاده از ماهواره و ابزارهای پیشرفته دسترسی مانند تبلت ‏ها و تلفن هوشمند با پهنای باند زیاد زمینه ارتقاء دانایی جوامع را فراهم نمود، بحث مهم جهانی شدن شکل جدیدی گرفت و کشورهای جهان به دو گروه تقسیم شدند.

گروه اول کشورهایی را شامل می‏ شود که فضای مجازی را درک کردند و با آینده ‏نگری جهانی شدن را پذیرفتند و توانستند در زمان بسیار کوتاه از این فضای پرفرصت بهره ‏مند شوند. کشورهایی مانند چین، مالزی، سنگاپور، کره جنوبی، امارات متحده عربی و بعضی از کشورهای در حال توسعه دیگر به همراه کشورهای توسعه یافته مانند کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا که در این بخش قرار دارند. بطور مشخص کره جنوبی و مالزی محور اصلی برنامه‏ های توسعه کشورهایشان را فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دادند و کشورهایشان را توسعه دادند و زندگی مردم خود را ارتقاء بخشیدند.

گروه دوم کشورهایی بودند که جهانی شدن را تهدید تلقی کردند و آن را نپذیرفتند، آن را ابزار جدید سلطه بعضی از کشورهای خاص دانستند و با محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت، تعاملات جهانی و ابزارهای ارتباطی و کاربردهای متنوع فضای سایبر از فرصت‏های آن استفاده نکردند. ایران متاسفانه در این گروه قرار دارد و تا این اواخر قاطعیت لازم را برای پذیرش و یا عدم پذیرش جهانی شدن از خود نشان نداده است.

طبق آمارهای جهانی شدن (2014 KOF Index of Globalization) ، در سال 2014 میلادی جایگاه ایران در شاخص پذیرش جهانی شدن بین 181 کشور جهان 156 بوده است که نشان می دهد ایران جهانی شدن را نپذیرفته است. طبق همین آمار جایگاه ایران در موضوعات مرتبط با مسائل اجتماعی جهانی شدن 146 در تاثیرگذاری اقتصادی جهانی شدن 150 و در تاثیرگذاری سیاسی جهانی شدن رتبه 91 را بین 181 کشور جهان دارد. بنابراین بطور یقین در برنامه ریزی‏‌های توسعه ایران، جهانی شدن حداقل تا سال  2014 میلادی و در طول پنج برنامه پنج ساله توسعه کشور مورد توجه نبوده است.

اما با توجه به سیاست‏های کلی برنامه پنج‏ ساله ششم کشور، ابلاغی مقام معظم رهبری، که شامل 8 محور و 80 بند است، خوشبختانه به این مساله  توجه شده و فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از 8 محور توسعه کشور قرار گرفته است. همینطور، یکی دیگر از 8 محور اصلی برنامه پنج ساله  ششم توسعه کشور، فناوری است. از آنجا که 80 درصد زندگی بشر تا سال 2020 میلادی به فناوری مرتبط خواهد شد، این محور نیز کلیدی و مهم است و می‏تواند در کنار محور فناوری اطلاعات و ارتباطات، 25 درصد بودجه ملی برنامه پنج‏ساله ششم توسعه کشور را در این دو مسیر قرار دهد.

بنابراین اگر ایران جهانی شدن را بپذیرد، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری‏های کلیدی دیگر را محور توسعه قرار دهد و توافق‏نامه فرجام با کیفیت اجرا شود، نه تنها ایران جایگاه قدرت منطقه‏ای سنتی خود را از دید سیاسی حفظ خواهد کرد بلکه می‏تواند جایگاه جدیدی به نام هاب اقتصادی منطقه نیز در سطح منطقه‏ای و جهانی داشته باشد.

اینک که سیاست‏های کلی برنامه پنج ساله ششم فرصت‏ های منحصر بفردی را برای محور قرار دادن فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم کرده و در 80 بند آن بصورت روشن و یا ضمنی جهانی شدن پذیرفته شده است و مسیر آن با پذیرش توافق‏نامه فرجام در حال هموار شدن است، سوال اصلی این است که چگونه و با چه ابزاری می‏توان فضای لازم را با استفاده از کاربردهای فناوری اطلاعات برای ارتقاء فضای کسب و کار در سطح ملی و بین‏المللی توسعه داد و اقتصاد کشور را بهبود بخشید؟

بنظر بنده با پذیرش جهانی شدن، استفاده از شبکه‏ های اجتماعی و رسانه‏ های اجتماعی و مشاغل دانش‏بنیان می‏توان به بخش قابل ملاحظه‏ ای از چالش‏های امروز کشور در حوزهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی غلبه یافت.

به عنوان یک مثال مشخص، اگر تاثیر سیاسی شبکه‏ های اجتماعی و رسانه ‏های اجتماعی به وضعیت اطلاع رسانی مذاکرات ایران با کشورهای 5+1  را بررسی کنیم متوجه اهمیت این شبکه ‏ها می‏ شویم. در شروع جلسات مذاکرات کشورهای 5+1 و آقای دکتر ظریف به عنوان سرپرست گروه ایرانی، فیس بوک به عنوان موثرترین ابزار ارتباطی و یک شبکه اجتماعی پیام‏رسان فعال تلقی می شد. اگر به گوگل ترند مراجعه شود و کلمه دکتر ظریف جستجو شود مشخص می‏ گردد که در شروع مذاکرات نزدیک به دو میلیون نفر از آمریکای‏ ها به صفحه فیس بوک دکتر ظریف سر زده‏اند، این اتفاق و حساسیت آمریکائی‏ها در هیچ موضوع دیگری مرتبط با ایران وجود نداشته است.

بطور قطع و یقین، پیام‏های تیم مذاکره کننده و اخبار مستقیمی که آنها در شبکه ‏های اجتماعی در طول مذاکرات مطرح کردند تاثیر بسیار بیشتری از رسانه‏های دیگر مانند تلویزیون ملی ایران که اخبار منتخب شده را ارائه می‏ کرد داشته است.  امروز نیز اگر بخواهیم در پسا تحریم از فشارهای اقتصادی کم کنیم و به عنوان کشور تاثیر گذار در جهان باشیم باید نهایت تلاش خودمان را در شبکه‏ های اجتماعی انجام دهیم و با تولید محتوای مناسب، برنامه ‏های خودمان را در شبکه‏ های اجتماعی توسعه دهیم و انفعالی عمل نکنیم. باید از فرصت‏ های منحصر بفرد شبکه‏ های اجتماعی جهانی استفاده کرد تا از توافق برجام به نفع منافع ملی و ارتقاء زندگی شهروندان استفاده نماییم.

چرا شبکه‏ های اجتماعی، رسانه‏ های اجتماعی و ابزارهایی مانند پیام ‏رسان‏های چند رسانه ‏ای مانند واتس ‏آپ، فیس‏بوک، QQ Mobile، وی‏چت، اسکایپ، وایبر، لاین، KiK، بلک بری، KakaoTalk، oovoo، دی دی، تانگو، نیم باز، تلگرام، اینستاگرم، یاهو مسنجر و بسیاری از پیام‏رسان‏ها بین‏المللی دیگر با سرعت توسعه یافته‏اند و مورد استقبال مردم در نواحی مختلف جهان قرار گرفته‏اند؟

زیرا این ابزارها دارای پتانسیل بسیار زیاد می‏ باشند، بسیاری از کاربران مسلط از آنها در حوزه کسب و کار استفاده می‏ کنند و در فضای رقابتی که حاصل جهانی شدن است رشد می‏ کنند و کسب خود را از سطح محلی به جهانی توسعه می‏ دهند. توجه داشته باشیم که جهان آینده را همین پیام‏ رسان‏ها و شبکه‏ های اجتماعی بصورت یک سیستم یکپارچه درخواهند آورد و تاخیر در درک مزایای آن و محدود ساختن توسعه آن صدمات جبران‏ناپذیری برای کشور به همراه خواهد داشت.

طبق آمارهای بدست آمده در ماه آگوست 2015 میلادی، واتس ‏آپ بیشترین کاربران بهره ‏بردار از پیام‏ رسان‏ های بین‏ المللی را در یک ماه داشته است و فیس بوک مقام اول را ندارد. مطابق شکل 1 و شکل 2، که تعداد کاربران در طول یک ماه را نشان می‏ دهد، متوجه می‏ شویم که پیام‏ رسان تلگرام جایگاه جهانی چندانی ندارد و حتی در آسیا از آن استفاده کمتری می ‏شود، بنابراین تلگرام در مسیر جهانی شدن زیاد موثر نیست، اما در ایران بیش از 14 میلیون نفر از این پیام رسان استفاده غیر اقتصادی و مستقل از تعاملات جهانی می‏ کنند.

پیشنهاد می‏ شود یک پژوهش در حوزه شبکه‏ های پیام رسان بین‏ المللی با هدف پذیرش جهانی شدن و توسعه اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی در چارچوب برنامه پنج ساله ششم توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یا مرکز ملی فضای مجازی انجام شود تا مشخص گردد کدام پیام‏ رسان می‏ تواند بیشترین بازدهی را برای اقتصاد ایران داشته باشد و از نظر امنیتی هم نگرانی کمتری از پیام ‏رسان‏ های غربی، روسی و چینی وجود داشته باشد.

مطالعات اولیه بنده نشان می‏ دهد پلت‏فرم پیام رسان لاین، با توجه به اینکه سرورهایش در ژاپن قرار دارند و در بحران سونامی ژاپن بهترین عملکرد را داشته و هم اکنون بیش از 50 میلیون ژاپنی از آن استفاده می ‏کنند و تقریبآ همه امکانات سایر پیام‏ رسان‏ های بین‏ المللی را دارد، شاید انتخاب بهتری نسبت به تلگرام از نگاه جهانی شدن برای کشور ما و همینطور از دیدگاه بحرانهای طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان باشد که آزمایش خود را در بحران طبیعی ژاپن، زمانی که برق و ارتباطات تلفنی قطع شده بود خوب پس داده است.

بنابراین با توجه به فرصتی که برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور فراهم کرده است، مناسب است از شبکه‏ های اجتماعی و پیام ‏رسان‏ های بین‏ المللی در موارد ذیل استفاده شود:

  • فناوری اطلاعات و ارتباطات را محور اصلی توسعه کشور در همه زمینه ‏ها و برنامه ‏های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی قرار دهیم.
  • با مشارکت در توسعه بعضی از شبکه‏ های اجتماعی و پیام‏ رسان‏ های بین المللی ‏تجربه خود را نسبت به داشتن شبکه ‏های پیام رسان ملی افزایش دهیم.
  • بی‏ جهت با طرح شبکه‏ های اجتماعی ملی و پیام‏ رسان‏‌های ملی، که تجربه ثابت کرده تاثیرگذار نیست، فرصت‏ های اقتصادی کشور را که از طریق شبکه ‏های پیام‏ رسان بین‏ المللی وجود دارد به تاخیر نیندازیم.
  • پذیرش جهانی شدن امروز یک الزام است، بیش از این وقت را هدر ندهیم و کسب و کار خود را از سطح ملی به سطح جهانی از طریق شبکه‏ های اجتماعی و پیام ‏رسان‏ های بین ‏المللی توسعه دهیم.
  • یک پژوهش و مطالعه ملی در استفاده از شبکه‏ های پیام رسان جهانی انجام دهیم، تا دلیل مشخصی برای مهاجرت کاربران، یکباره از یک پیام رسان وایبر به پیام رسان تلگرام نباشیم.
  • بطور ویژه شبکه پیام رسان ژاپنی لاین را جهت همکاری مشترک بررسی نماییم و در صورتیکه پژوهش ملی آن را کارآمدترین تشخیص داد، آن را به عنوان همکار انتخاب نماییم و انتظارات امنیتی و توقعات خود را با مدیران آن پیام‏‌رسان در میان بگذاریم.
  • مشاغل دانش بنیان و شرکت‏های دانش بنیان را با هدف رسیدن به اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی توسعه دهیم و در این راه از پتانسیل شبکه‏های اجتماعی در توسعه اشتغال برای فارغ‏ التحصیلان دانشگاهی جویای کار بیشترین بهره را داشته باشیم.
  • همه دست‏ اندرکاران فضای مجازی در ایران، برنامه پنچ ساله ششم توسعه کشور را که بصورت استثنایی دو محور اصلی آن را فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری‏های کلیدی قرار داده است را فرصت تلقی کرده و یک استراتژی درازمدت نوآورانه و خلاقانه برای رسیدن به جایگاه مناسب در این دو حوزه در سطح بین ‏المللی تهیه نماییم.
  • زیرساخت ارتباطی با پهنای باند مناسب، فناوری‏ های سطح بالا، شبکه‏‏ های اجتماعی، رسانه‏های اجتماعی، پیام‏ رسان‏های بین‏ المللی، جهانی شدن، اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی، توسعه مشاغل دانش بنیان، توسعه شرکت‏های دانش بنیان و کسب و کار الکترونیکی واژگان‏های معتبر برای پیشرفت کشورها در دهه آینده خواهند بود. باید اینگونه واژگان‏ها را در برنامه پنج ساله ششم تفسیر و تبیین کنیم و در قوانین ملی از آنها استفاده نماییم تا بتوانیم در فضای مجازی آینده جایگاهی در خور شان یک کشور 80 میلیونی که بیش از چهار و نیم میلیون دانشجو دارد داشته باشیم".

انتهای پیام