ایرانسل در آخرین گزارشی که دهه فجر امسال و همزمان با افتتاح چهارصدمین سایت 5G خود اعلام کرد، از استفاده روزانه ۳۰۰ هزار نفر از شبکه 5G ایرانسل، در تمام استان‌ها خبر داد.

در بخشی از عنوان اپراتورها در سالی که گذشت شماره 90 ماهنامه نسل چهارم، گزارش عملکرد ایرانسل مورد بررسی قرار گرفته که مشروح آن در ذیل آمده است:

عملکرد ایرانسل در سال 1401، نشان از تمرکز این اپراتور بر رساندن تعداد سایت‌های 5G به عدد  400 در فاز نخست توسعه شبکه نسل پنج، توسعه 2300 کیلومتری خطوط فیبرنوری، ادامه توسعه روستایی با رساندن اینترنت پرسرعت همراه به بیش از 2500 روستا و بهره‌برداری از پروژه‌های کلان ارتباطی دیگر در کشور دارد.

بررسی کارنامه عملکرد اپراتور ایرانسل در سال 1401، به منظور تکمیل شبکه ارتباطات کشور و توسعه شبکه ملی اطلاعات، نشان می‌دهد که این اپراتور در شانزدهمین سال فعالیت خود، با رسیدن به تعداد ۶۲میلیون مشترک فعال و۴۳ میلیون مشترک اینترنت‌همراه، تمرکز اصلی فعالیتش را به توسعه شبکه 5G اختصاص داده و به تنها اپراتوری تبدیل شده که از ابتدای سال 1401، پروژه توسعه فراگیر نسل پنج شبکه تلفن‌همراه کشور را در فاز نخست، پیگیری کرده است. این اپراتور در آخرین گزارشی که دهه فجر امسال و همزمان با افتتاح چهارصدمین سایت 5G خود اعلام کرد، از استفاده روزانه ۳۰۰هزار نفر از شبکه 5G ایرانسل، در تمام استان‌ها خبر داد.

طبق اعلام بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، این اپراتور سعی کرده برای پوشش 5G در تمام مراکز استان‌ها و مراکز تجاری بزرگ با لحاظ تقاضا، برنامه‌ریزی کند و به جز چند استان که به‌زودی زیرساخت آن فراهم می‌شود، در سایر مراکز، این پروژه را پیش برده‌ است. به مناسبت گرامی‌داشت هفته دولت در هشتم شهریور امسال، یکصدوششمین سایت 5G ایرانسل، طی مراسمی در سالن شهید قندی توسط وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات به بهره‌برداری رسید که بخشی از فاز نخست  توسعه فراگیر نسل پنج شبکه تلفن‌همراه کشور بود و در بهمن ماه نیز، این عدد به 400 سایت رسیده است. در فازهای بعدی این پروژه، تعداد سایت‌های 5G افزایش پیدا خواهد کرد.

در حوزه اینترنت ثابت نیز، طبق اعلام این اپراتور، تا بهمن ماه 1401 تعداد 160 شهر کشور تحت پوشش فناوری TD-LTE ایرانسل قرار دارند که ماحصل آن، ۷۶۰ هزار مشترک ثابت است.

ایرانسل با هدف توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، در بهمن 1401، از پروژه توسعه مرکز سوییچ شمال‌شرق ایرانسل در مشهد مقدس با ظرفیت ۸۰ رک، بهره‌برداری کرد و اعلام کرد که ظرفیت مراکز داده و سوییچ ایرانسل، در مجموع بیش از 3 هزار رک است.

در خصوص ظرفیت هسته شبکه ایرانسل نیز، طبق اعلام مدیرعامل این اپراتور تا بهمن ماه، ظرفیت هسته شبکه ایرانسل 4 هزار گیگابیت بوده. همچنین  3 هزار گیگابیت ظرفیت ترافیک بین‌الملل و 2 هزار و 800 گیگابیت ظرفیت ترافیک داخلی IXP شبکه ایرانسل است.

از سویی با توجه به برنامه‌ریزی‌های کلان کشور در حوزه فیبرنوری و عدم مشارکت سایر اپراتورهای همراه در این پروژه ملی، شاید بتوان مهمترین اتفاقی که ایرانسل در سال 1401 رقم زد را، تکمیل زیرساخت شبکه فیبرنوری در برخی شهرها و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه توسعه خطوط فیبرنوری در بهمن‌ماه امسال دانست. طبق اعلام ایرانسل، این اپراتور تاکنون بیش از 2 هزار کیلومتر فیبر در ۳۶ شهر ایجاد کرده و در یک سال اخیر، در راستای تسریع پروژه FTTH، در مجموع توسعه ۲۰۰ کیلومتر فیبر را در شهرهای بابل، آمل، اسلامشهر، اراک، کمال‌شهر و شهر گلستان استان تهران انجام داده است.
 
اهمیت ورود ایرانسل به پروژه فیبر به منازل تا جایی بود که وزیر ارتباطات نیز بر آن تاکید داشت و در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های ایرانسل به مناسبت دهه فجر با تأکید بر آن گفت: در راستای پروژه فیبر به منازل، تاکنون ۲.۵ میلیون پوشش در کشور ایجاد شده که تا پایان سال به ۳ میلیون پوشش می‌رسد، اگر چه در ابتدا، مقدمات این پروژه با کندی همراه بود، اما در سال ۱۴۰۱ و با ورود ایرانسل که نقش کلیدی را در توسعه خطوط دسترسی فیبرنوری ایفا می‌کند، پروژه سرعت گرفت و پیش‌بینی می‌‌کنیم در سال ۱۴۰۲، کار با سرعت بیشتری نیز دنبال شود. وی همچنین گفت:‌ ارائه خدمات دسترسی فیبرنوری، سبد خدمات ایرانسل را گسترده‌تر می‌کند و برای مردم هم مؤثر است.

یکی دیگر از حوزه‌های مورد تمرکز ایرانسل در سال 1401، توسعه ارتباطات روستایی در ادامه فعالیت‌های سال‌های قبل و با هدف  مشارکت در تکمیل تجهیز تمام روستاهای بالای 20 خانوار، به اینترنت پرسرعت‌همراه تا پایان شهریور 1402 است. طبق اعلام ایرانسل، این اپراتور از بدو ورود به پروژه توسعه شبکه ملی اطلاعات در مناطق دورافتاده، بیش از 2500 روستا را به این شبکه متصل کرده است. در ادامه و از شهریورماه ۱۴۰۱ تا دهه فجر امسال نیز با حمایت مجموعه وزارت ارتباطات، موفق به راه‌اندازی ۱۵۸ سایت و پوشش ۳۵۳ روستا شده‌است. در حال حاضر ۱۴ میلیون نفر ساکن مناطق روستایی کشور، تحت پوشش شبکه این اپراتور هستند.

ایرانسل برای توسعه شبکه همراه و ثابت نیز، به عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های خود، از شهریورماه 1401 تاکنون، ۳۴۴ سایت جدید نسل ۳ و ۴ را به شبکه خود اضافه کرده که این سایت‌ها عمدتاً مربوط به مناطق پرترافیک است تا خدمت بهتری به مردم ارائه شود. در بخش توسعه ارتباطات ثابت هم حدود ۹۸سایت جدید TD-LTE به شبکه اضافه شده است و این توسعه نیز در راستای افزایش درخواست کاربران اتفاق افتاده است.

اقدام مهم دیگری که ایرانسل در سال 1401 انجام داد، رونمایی از نسخه جدید سوپراپلیکیشن ایرانسل‌من بود. ایرانسل‌من که با داشتن 19.4 میلیون کاربر،علاوه بر ارائه خدمات کاربری و مدیریت حساب به مشترکان ایرانسل، بستری برای ارائه خدمات سایر کسب و کارهای بومی نیز هست، در نسخه جدید خود، به صورت Cloud-Native و با به‌کارگیری بهترین فناوری‌های حوزه نرم‌افزار توسعه یافته و تبدیل شدن به بزرگترین سوپر اپلیکیشن ایران را هدف‌گذاری کرده است.

بهره‌برداری از نسخه جدید این سوپراپلیکیشن از آنجایی اهمیت دارد که وزیر ارتباطات در زمان افتتاح این پروژه، با استقبال از اقدام ایرانسل برای ورود به توسعه نرم‌افزارهای بومی گفت:‌ آمادگی داریم که خدمات دولت را در قالب پنجره واحد خدمات، در اختیار نرم‌افزارهای بومی پرمخاطب قرار دهیم و دسترسی مردم را تسهیل کنیم. امیدواریم به‌زودی شاهد ارائه این خدمات روی سوپر اپلیکیشن ایرانسل‌من نیز باشیم.

ایرانسل مقدمات ورود به بورس را هم در سال 1401 مهیا کرده و باید منتظر باشیم تا با ورود این اپراتور به بازار سرمایه در سال جدید، این اقدام سرمایه‌ای تاثیر مثبت مستقیمی بر تمام جنبه‌های فعالیت اپراتور دیجیتال ایران داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب: