آسیاتک
مدیرعامل شرکت آسیاتک، می‌گوید: برای ورود به حوزه موبایل برنامه‌ریزی و با متولیان امر رایزنی کرده‌ و امیدوار است تا پایان سال جاری بتوانند پروانه FCP آسیاتک را به UNSP که پروانه همگرایی خدمات ثابت و سیار است، تبدیل کنند و در نهایت، تلاش‌ها در سال ۱۴۰۲ به ثمر بنشیند.

در بخش اپراتورها در سالی که گذشت شماره 90 ماهنامه نسل چهارم، محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک گزارشی از فرودهای یک شبه تا صعودهای مقتدرانه این شرکت در سال جاری گفته است که مشروح آن به شرح ذیل است:

روزهای ۱۸ سالگی آسیاتک همچون روزهای جوانی ما آدم‌هاست، پر از فراز و نشیب‌؛ چالش‌هایی که یک شبه بر سر راهش سبز می‌شدند و فرازهایی که نتیجه ساعت‌ها برنامه‌ریزی و کار شبانه‌روزی و تیمی بود. حالا تقویم ۱۴۰۱ به صفحات آخرش رسیده است و زمان مرور اجمالی فرازها و فرودهای ما رسیده است.

بهار سال جاری توانستیم قدم نهایی برای بورسی شدن را برداریم و به‌عنوان پانصد و نود و سومین شرکت پذیرفته ‌شده در ﺑﺨﺶ «اطلاعات و ارتباطات» با نماد آسیاتک«ASIATECH» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران قرار بگیریم. هفتم اردیبهشت ۲۵ درصد از سهام شرکت در بازار بورس عرضه شد و این عرضه اولیه با فروش ۵۰۰ میلیون سهم و جلب مشارکت ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۳۲تن از اهالی این بازار و بازارگردان‌ توانست روزهای رکود آن را بشکند و به سبزپوش شدن تابلوها کمک کند.

روزهای گرم تابستان را با برگزاری اولین مجمع عمومی عادی سهامداران آسیاتک بعد از ورود به بازار سرمایه شروع کردیم. با سهامدارانی که نمی‌شناختیم دیدار کردیم؛ از سود انباشته خبر دادیم و درباره افزایش سرمایه انتقال داده‌های آسیاتک و میزان پرداخت سود به هر سهم در آینده تصمیم گرفتیم. اواخر تابستان پروژه ساخت مرکز داده بین‌المللی ماکو و پیام را کلید زدیم؛ این مرکز داده  هزار رکی در چهار فاز مستقل طراحی شده است و به‌زعم ما نسل سوم مراکز داده است و با انجام آن، اهداف بزرگی چون صادرات خدمات مرکز داده و میزبانی داده در سطح کشور‌های منطقه را دنبال می‌کنیم.

نیمه اول سال را با رکوردشکنی درآمد به پایان رساندیم؛ به این ترتیب، درآمد تجمیعی شرکت در شش ماهه نخست سال از طریق فروش جامع‌ترین راهکارهای ارتباطی سازمانی و همچنین متنوع‌ترین خدمات اینترنت خانگی نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز رشد بیش‌از ۵۰ درصد را تجربه کرد.

شیرینی افزایش درآمد در تابستان را به توسعه فعالیت‌های نوآورانه در حوزه ارائه خدمات اینترنت پر سرعت پیوند زدیم و پروژه فیبرنوری در استان‌های مازندران، کرمانشاه، لرستان و فارس کلید خورد. پروژه‌ای که بنای دسترسی بی‌دغدغه یک میلیون خانوار به نسل جدید اینترنت پر سرعت را در سطح این استان‌ها فراهم می‌کند. به این ترتیب؛ با راه‌اندازی اینترنت مبتنی بر فیبرنوری مردم می‌توانند افزایش 100 برابری سرعت اینترنت یا حداقل سرعت ۱۰۰ مگ برثانیه را تجربه کنند. اوضاع به کام ما و تمام مشترکان بود که ناگهان با اختلال سراسری اینترنت که از عهده ما نیز خارج بود، مواجه شدیم؛ فرودی که یک شبه به ما تحمیل شد اما از پا ننشستیم، برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی کردیم و دوباره ایستادیم! مسیر قله را باز یافتیم و توانستیم پاییز را با جهش درآمدی چشمگیر در آذر ماه رشدی ۲۳ درصدی تجربه کنیم.

دستاوردهای مالی پاییز را به افزایش سرمایه شرکت در مجمع عمومی فوق‌العاده که نیمه زمستان برگزار شد، گره زدیم. به این ترتیب با تصویب سهامداران شرکت، سرمایه مجموعه انتقال داده‎‌های آسیاتک از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. حال ما می‌توانیم یکی از رویاها و چشم‌اندازهای خود را که چیزی جز توسعه ارائه خدمات مرکز داده در ایران نیست، محقق کنیم. بر هیچ یک از اهالی صنعت فناوری ارتباطات پوشیده نیست که مرکز داده برای آسیاتک و نیروهای متخصصش دریای ارائه خدمات درجه یک، گسترش خودکفایی، توسعه دانش تجربی و ... است، اما ما اهداف والای اقتصادی و جمعی را که همانا کاهش قابل توجه خروج ارز از کشور در حوزه خرید اینترنت، نگهداری محتوا و افزایش رضایت صاحبان سرورها و تولیدکنندگان محتوا است نیز دنبال می‌کنیم.

البته هیچ گاه به این میزان دل‌خوش نبوده و نیستم و همواره برای آینده دور و نزدیک برنامه داریم؛ توسعه ساختاری شرکت آسیاتک از یک شرکت به مجموعه شرکت‌های آسیاتک و ورود به بازارهای جدید از طریق ارائه فناوری‌های نوین، بخش دیگری از دستاوردهای مجموعه ماست که در سال جاری بیش از پیش تجلی یافت.

در بخش نخست، آسیاتک از طریق سرمایه‌گذاری و خرید همه یا بخشی از سهام شرکت‌های کوچک و فعال در حوزه‌های مختلف اعم از خدمات ابری، مالیاتی و تولید محتوای بصری، VOD  و مراکز شتاب‌دهنده توانست ضمن توسعه رویکرد تجاری‌سازی فناوری‌های نوین، ایده عمومی‌سازی فناوری‌های ارتباطی را نیز توسعه ببخشد. در همین راستا باید به معرفی گروه شرکت‌های آسیاتک بپردازم؛ اکنون مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون که به‌عنوان یک تولیدکننده محتوای رسانه‌ای متولی پیشبرد پروژه «تماشاخونه» است، شرکت عصر داده‌های آسیاتک و مجموعه داده‌پردازی معتمد تیس که به ارائه خدمات مالیاتی و تسهیل آن می پردازد، به آسیاتک تعلق دارد.

در بخش دوم؛ ما در کنار ارائــــه خدمـــات اینترنت پر ســرعــت +ADSL2،TD-LTEو 4G، تلفن ثابت (آسیاتل) و پیامک، سرور اختصاصی، شبکه خصوصی مجازی (VPN)، پهنای باند اختصاصی، میزبانی سرور، اینترنت وایرلس اشتراکی (OWA)، خدمات ابری و سرور مجازی، در حال محقق کردن ایده تجاری‌سازی و بومی سازی فناوری‌های ارتباطی جدید هستیم. به این ترتیب، برای توسعه خدمات پیامک (SMS) و فیبرنوری (FTTH) برنامه‌ریزی کرده و در حال پیاده‌سازی آنها هستیم و در سال پیش رو با جدیت و قدرت هرچه تمام در آنها پیش خواهیم رفت و تا صعود به قله از پای نخواهیم نشست. برای ورود به حوزه موبایل برنامه‌ریزی و با متولیان امر رایزنی کرده‌ و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم پروانه FCP آسیاتک را به UNSP که پروانه همگرایی خدمات ثابت و سیار است، تبدیل کنیم و در نهایت تلاش‌هایمان در سال ۱۴۰۲ به ثمر بنشیند.

در پایان امیدواریم سال ۱۴۰۲ برای هموطنانمان، مشترکان و اعضای خانواده بزرگ آسیاتک، سالی سرشار از آرامش، پیروزی و همچنین دسترسی به جهان آزاد ارتباطات باشد و ما نیز در این مسیر بتوانیم آرزوی دیرینه خود را که چیزی جز «توانمندسازی زندگی از طریق فناوری در جهت خلق ارزش و دنیایی بهتر» نیست، محقق سازیم و خاطره‌ای خوش در خاطر همگان باشیم!

انتهای پیام

برچسب: