آوا
شرکت آوا پس از انتخاب به عنوان واحد برترملی کشور در سال 1401 و دریافت تندیس طلایی و رتبه اول صنعت برق و الکترونیک کشور و همچنین کارآفرین برتر استان تهران در سال 1401 به عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه استان تهران در سال 1401 انتخاب و در نهایت طی فرایندهای پیچیده و بررسی های کارشناسانه به عنوان شرکت برگزیده و پیشرو در توسعه فناوری انتخاب و در مراسمی که در تاریخ 20 اسفند 1401 با عنوان همایش «بنگاه فناوری و رشد اقتصادی» که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سایر مقامات ارشد برگزار خواهد شد مورد تقدیر قرارخواهد گرفت.

با دکتر غلامعلی حسنی صدر، نائب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صنایع ارتباطی آوا در همراه با بخش خصوصی شماره 90 ماهنامه نسل چهارم به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ذیل آمده است:

ارزیابی خود در سال جاری پیرامون حمایت‌های دولت از صنایع فناور و بالاخص صنعت مخابرات را بفرمایید.

متاسفانه نه تنها در سال جاری بلکه در سال‌های اخیر و علیرغم نام گذاری‌های انجام گرفته و فرمان مقام معظم رهبری از جمله «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید » و «جهش تولید» و همچنین «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» دولت عملکرد مناسبی در تحقق این فرامین نداشته  و عملکرد ضعیف دولت چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه‌های اجتماعی منجر به حذف و خروج بخش وسیعی از جامعه مولد و همچنین سرمایه‌های اجتماعی گردیده است.
بخش خصوصی معتقد است که دولت اگر به بخش خصوصی آسیب نرساند، نیازی به حمایت دولت نخواهد داشت. امروز در شرایطی قرارگرفته ایم که تامین کالاهای اولیه با مشکلات فراوان روبرو گردیده است. انتقال ارز جهت خرید مواد اولیه ساز و کار قانونی ندارد. به جهت مشکل جهانی تامین قطعات  ومواد اولیه ، زمان تامین از مبادی خارجی حداقل سه برابر گشته است. همچنین به عنوان یکی از اصلی ترین چالش ها، نرخ ارزهای خارجی در طول 6 سال گذشته 12 برابر شده که این امر قراردادهای بسیاری را دچار مشکل ساخته و تولید کنندگان و پیمانکاران با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه شده اند. درچنین شرایطی توانی برای تولیدکنندگان باقی نمانده است، قراردادهای یک طرفه از سوی کارفرمایان نیز که اکثرا دولتی می‌باشند به بخش خصوصی تحمیل گردیده و فعالان اقتصادی را روز به روز تضعیف می نماید.

انتظارات و توقعات صنعت مخابرات از دولت برای سال آتی را بفرمایید.

اگرچه این شرکت به جهت سهم بازار خود در حال حاضر وضعیت پایداری را داشته و روز به روز در حال رشد می باشد، ولیکن صنعت مخابرات علیرغم پتانسیل‌های فراوان در کشور به دلیل مطالبات معوقه طولانی مدت و پرداخت نشده از سوی کارفرمایان مرتبط ، متاسفانه در سال‌های اخیر آسیب‌های جدی را به خود دیده و تضعیف شده و این در حالی است که می‌تواند ارزش افزوده بسیار بالایی را برای کشور فراهم آورد. متاسفانه ضمانت اجرایی برای  قوانین حمایتی هم که در سال های اخیر وضع گردیده اجرایی نشده است، در نتیجه یک نوع بی اعتمادی به آنچه که دولت نام حمایت می گذارد به وجود آمده است. انتظاری که از دولت در این برهه از زمان مد نظر می باشد این است که این بی اعتمادی به وجود آمده را از بین ببرد و شرایط را از وضعیت فعلی که صنعت در آن قراردارد، حادتر نسازد.  بسیاری از مدیران اجرایی  کشور به عناوین مختلف قوانین را به نفع سازمان‌های خود تفسیر می نمایند و در این میان حقوق بسیاری از شرکت های تولیدی و خدماتی از بین می رود. حداقل انتظاری که فعالان اقتصادی دارند این است که قانون گریزان، از مجازاتی که به ترک فعل هایی که قانون پیش بینی نموده است و آنها انجام می دهند آگاه گردند که می تواند از تخلف‌های بعدی پیشگیری کند.
همچنین پیشنهاد می‌شود، در صورتی که  سازمان‌های دولتی  تمایل داشته باشند صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور از بین نرود، حداقل در خصوص شرکت‌های تولیدی مطرح و خوشنام، مکلف به استفاده از مکانیسم ال  سی داخلی ریالی برای پرداخت به این گونه تولیدکنندگان شوند تا این شرکت ها  بتوانند برنامه ریزی مناسبی را برای جریان وجوه نقد خود داشته باشند.
در ضمن پیشنهاد می شود در حوزه بیمه تامین اجتماعی برای شرکت‌های تولیدی، اولا در بحث حسابرسی بیمه صراحتا ابلاغ شود که بابت خرید مواد اولیه از شرکت‌ها حق بیمه مطالبه نشود، دوما در بحث صدور مفاصا حساب بیمه قراردادهای شرکت‌هایی که حسابرسی می‌شوند به صورت بدون وجه به آنها ارایه شود (که این در بخشنامه ۱۲۱۰۱ جدید آمده) و تحت عناوین واهی بیمه آن را دور نزند.
همچنین، حل اساسی معضل بیمه تامین اجتماعی، از طریق رفع انحصار و اجازه تاسیس صندوق‌های بیمه بیکاری و بازنشستگی خصوصی و انتخاب آزادانه صندوق بیمه دلخواه توسط شرکت‌های تولیدی  یکی دیگر از انتظاراتی است که می‌تواند مثمر شود.
معضل دریافت وجوه غیرقانونی از شرکت‌های خصوصی توسط سازمان تامین اجتماعی از قبیل حسابرسی سالیانه دفاتر شرکت‌ها و مطالبه ضرایب جهت صدور مفاصا حساب بیمه قراردادها، با استفاده از اختیارات بی حد و حصر قانونی اعطا شده به این سازمان به جایی رسیده است که تفاسیر کاملا خلاف متن مقررات در اقدامات سازمان مذکور تبدیل به امری عادی گردیده است. به عنوان مثال این سازمان به راحتی فاکتور خرید یک میز و صندلی را به عنوان قرارداد مقاطعه کاری تفسیر می کند و به هر بهانه ای، مبالغ واهی مطالبه می کند. این روند، به سرعت در حال تبدیل شدن به مانع اصلی کسب و کار تولیدی در کشور و تهدیدی جدی برای توسعه صنایع دانش بنیان می باشد. هر چند اصلاح فوری رویه های غیرقانونی سازمان تامین اجتماعی در زمینه مطالبه وجوه واهی می بایست قطعا مورد توجه دولت محترم باشد، اما در یک نگاه جامع تر، از آنجایی که ریشه یابی علل این روند، نشان دهنده ناکارایی گسترده تشکیلات سازمان تامین اجتماعی و اتلاف عظیم هزینه در ساختار دولتی مذکور می باشد، پیشنهاد می شود دولت با اقدامی شجاعانه، در راستای رفع انحصار و مجوز تاسیس صندوق های بیمه بازنشستگی و بیکاری خصوصی گام بردارد. این اقدام بزرگ و ماندگار در روند مدرن سازی اقتصاد کشور و در جهت رفع ناکارایی های ناشی از انحصار، می تواند دستاورد عظیمی برای بهبود فضای کسب و کار در ایران ایجاد کند. عدم توجه به این موضوع، در آینده ای نزدیک باعث خواهد شد که سازمان تامین اجتماعی با رویه های فعلی آن، تبدیل به تهدید شماره یک برای توسعه صنعت داخلی شود. اصلاح رویه های قراردادی بین کارفرمایان و شرکت های تولیدی نیز یکی از انتظارات تولید کننده ها است. بسیاری از کارافرینان همواره قربانی قراردادهای یک طرفه سازمان های دولتی می باشند. لازم است که  فرمت قراردادهای سازمان ها و نهادهای دولتی یک بار توسط حقوق دانان و اقتصاد دانان  خارج از بدنه اجرایی دولت که آگاه به مسایل روز جامعه هم می باشند با همراهی  کانون هماهنگی فاوا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بازبینی و اصلاح شود و فرمت  قراردادهای خرید و فروش و یا قراردادهای کارفرمایی پیمانکاری طوری نظام مند و کارشناسی  شود که منافع هر دو طرف قرارداد در آن دیده شود. شواهد بسیار زیادی وجود دارد که در صورتی که این گونه قراردادها به صورت یک طرفه پیش بینی و مبادله گردد، تنها فروشنده و یا پیمانکار آسیب نمی بیند و معمولا هر دو طرف این نوع قراردادها متضرر می گردند.

از آنجا که شرکت صنایع ارتباطی آوا جزو شرکت های منتخب و برتر طی   سال های گذشته و همینطور سال جاری در جشنواره های متعدد  بوده است، نقطه قوت این شرکت را در چه می دانید؟ برنامه این  شرکت  برای سال آینده چیست؟

صنایع ارتباطی آوا در سال های گذشته افتخارات متعددی را کسب نموده و این افتخارات را مرهون واحد تحقیق و توسعه خود و برنامه راهبردی می داند که شرکت برای خود تدوین نموده است. در خصوص افتخارات سال جاری صنایع ارتباطی آوا چهار افتخار ملی کسب نموده که هر کدام از این افتخارات نتیجه زحماتی است که این شرکت در طول سال های گذشته متحمل گردیده و به فعالیت های تحقیق و توسعه خود، در شرایطی که سهولت کسب و کار درکشوردر پایین  ترین درجه ممکن بوده است ادامه داده است. شرکت آوا پس از انتخاب به عنوان واحد برترملی کشور در سال 1401 و دریافت تندیس طلایی و رتبه اول صنعت برق و الکترونیک  کشور و همچنین کارآفرین برتر استان تهران در سال 1401 به عنوان واحد برتر تحقیق و توسعه استان تهران در سال 1401  انتخاب و در نهایت طی فرایندهای پیچیده و بررسی های کارشناسانه به عنوان شرکت برگزیده و پیشرو در توسعه فناوری انتخاب و در مراسمی که در نیمه دوم  اسفند 1401 با عنوان همایش «بنگاه فناوری و رشد اقتصادی» که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سایر مقامات ارشد برگزار خواهد گردید مورد تقدیر قرارخواهد گرفت.
گفتنی است که این شرکت  فناور و دانش بنیان در سال جاری در روز ملی صنعت و معدن در مراسمی با حضور رییس جمهور محترم به عنوان واحد برترملی  در سال 1401 انتخاب شده و تندیس طلایی و رتبه اول صنعت برق و الکترونیک کشور را کسب نموده بود و همچنین در سال جاری در چهاردهمین جشنواره تقدیر از کارآفرینان برتر سال 1401، با حضورآقایان  صولت مرتضوی، معاون اجرایی وقت رییس‌جمهور، محسن منصوری، استانداروقت تهران، کریمی بیراوند، معاون اشتغال وزارت کار، حامد ویس کرمی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت مورد تقدیر قرارگرفته و به عنوان کارافرین برتر استان تهران انتخاب شده بود در همایش ملی به عنوان شرکت برگزیده و پیشرو در توسعه فناوری انتخاب گردیده است. عناوین دیگری از جمله  «رتبه های یک شورای عالی انفورماتیک در حوزه های مختلف، برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی  در چند دوره مختلف، جشنواره فن آوری شیخ بهایی ، چند دوره برگزیده جشنواره ملی فاوا وزارت ارتباطات، برگزیده جشنواره علم تا عمل، دریافت تندیس رعایت حقوق  مصرف  کننده در چند سال متوالی، واحد برتر از سوی وزارت کشور، واحد تحقیق و توسعه برتر از سوی وزارت کار ، واحد تولیدی برتر از سوی وزارت صمت، واحد فناور برتر از سوی وزارت علوم , دارنده مدال طلای سازمان جهانی مالکیت فکری و همچنین یونیدو، برترین شرکت  دانش بنیان کشور، برترین شرکت پارک های فن آوری آسیا و مجری موفق طرح کلان ملی  NGN/IMS معاونت علمی  و فناوری ریاست جمهوری» را در کارنامه خود، ‌داشته است.

انتهای پیام