مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تاکید دارد که باید همه ارکان دولت به فکر توسعه حوزه ICT باشند و نه تنها وزارت ارتباطات؛ چراکه زیربنای اصلی توسعه کشور ICT است.

با مهندس مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در شماره 90 ماهنامه نسل چهارم به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

 با توجه به اعمال حداقل هزینه نگهداری تلفن ثابت که از شهریور امسال اتفاق افتاد، آیا در این راستا درآمد منجر به رکورد جدیدی در منابع مالی شرکت مخابرات ایران شده و این منابع در زیرساخت ها هم سرمایه گذاری شده است؟

بخشی از هزینه های ما را پوشش داده است. از این محل حدود 200 میلیارد تومان افزایش درآمد داشتیم ولی با توجه به افزایش 57 درصدی حقوق کارکنان، حدود 250 میلیارد تومان ماهانه افزایش هزینه داشتیم. اگر این مصوبه تصویب نمی شد، در پرداخت حقوق پرسنل با مشکل جدی مواجه می‌شدیم. در حال حاضر نیز مشکلاتی داریم، اما کمتر شده است. از این محل در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری نکردیم، اما از دو محل دیگر این کار را انجام دادیم؛ یکی از محل کمک دولت و دیگری از محل مولدسازی امکاناتی که داریم، شامل املاک و سایر تجهیزات اضافی همچون ماشین آلات.

 بعد از خصوصی سازی بخشی از نیروی انسانی به مخابرات تحمیل شد و همچنان برخی اعتراضات متوجه ایثارگران و بازنشستگان مخابرات است، برای مطالبه این قشر چه برنامه ای دارید؟

متاسفانه مجلس مصوباتی که برای بخش دولتی تصویب کرده است را به مخابرات ایران به نوعی تحمیل می‌کند و ما هم آمادگی اجرای این مصوبات را داریم و تنها درخواست ما این است که بودجه این بحث را هم تامین کنند، همانطوری که مجلس تکلیفی را بر دوش دولت می گذارد، بودجه آن هم مشخص می کند، انتظار ما هم این گونه است که این اتفاق در مخابرات هم رخ دهد و مکاتبات عدیده‌ای را انجام دادیم که اگر بودجه به ما داده شود، این امور را انجام دهیم.

تزریق سرمایه به ارتباطات ثابت منجر به توسعه شرکت های طرف قرارداد مخابرات و FCPها می شود، پیشنهاد شما به شرکت های طرف قرارداد مخابرات برای توسعه دیتا و خدمات در این مسیر چیست؟

در حال حاضر دخل و خرج بخش ICT کشور درست نیست و دلایل متعددی هم دارد، از جمله ثابت بودن تعرفه ها، افزایش هزینه تمام شده یا افزایش نرخ ارز. در صنعتی کار می کنیم که این دخل و خرج به هم نمی خورد. پیشنهاد ما به همکاران این است که در جاهایی سرمایه گذاری کنند که کار موازی صورت نگیرد. ما هم به عنوان شرکت مخابرات ایران آمادگی همکاری مشترک را با شرکت‌ها داریم. این همکاری مشترک در سطوح مختلف می تواند به ما کمک کند تا هزینه‌ها کاهش یابد و دخل و خرج به هم بخورد. همه ارکان دولت هم باید به فکر توسعه حوزه ICT باشند نه تنها وزارت ارتباطات، چراکه زیربنای اصلی توسعه کشور ICT است.

در سال اخیر برخی از آتش سوزی ها در حوضچه های مخابراتی داشتیم و برخی اختلالات رخ داد که باعث مشکل در خدمت رسانی شده بود، برنامه مخابرات برای اصلاح زیرساخت ها چیست؟

حرف اصلی ما از روز اول این است که تعرفه ها تحلیل نشود، اگر حق و حقوق شرکت های ICT داده نشود، به تدریج ممکن است شبکه فرسوده شود و هزینه هایی را در جامعه تحمیل کند. تا الان این اتفاق برای ما نیفتاده است به جز یک مورد که مشخص شد عمدی بوده و توسط چند فرد معتاد رخ داده بود. بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که سرمایه گذاری این حوزه افزایش یابد. البته اخیرا هم ما سرمایه‌گذاری کرده ایم و هم تمهیدات خاصی را برای بالا بردن امنیت این حوزه انجام داده ایم.

اگر به عنوان گزارش عملکرد امسال بخواهید توضیح بفرمایید، نقطه قدرت مخابرات در سال جاری چیست؟ اولویت برای توسعه خدمات در سال آینده شامل چه مباحثی است؟

مهمترین اقدامات ما توسعه فیبرنوری بوده در حالی که اکثر اپراتورها کمتر از 10 هزار واگذاری داشتند. ما هم در بخش توسعه موفق بودیم و هم تا کنون توانسته ایم 79 هزار مشترک FTTH را واگذاری کنیم که از نظر ما این مقدار زیاد نیست، اما در مقایسه با کاری که همه شرکت‌ها انجام داده‌اند کار خوبی بوده است. نکته بعدی اینکه توانستیم با بالا بردن کیفیت شبکه، مشتریان خود را حفظ کنیم. علی رغم اینکه پیش بینی می‌شد با رفتن کرونا بسیاری از مشترکان بروند، سطح مشترکین خود را حفظ کردیم و توانستیم افزایش درآمد هم داشته باشیم. همین مسیر را در سال آینده ادامه خواهیم داد ضمن اینکه پیش بینی می کنیم حداقل 2 میلیون FTTH را در سال 1402 خواهیم داشت و پیش بینی کردیم که 400 هزار مشترک FTTH را نیز در سال 1402 افزایش دهیم.

انتهای پیام