1400-12-23 18:30
دسته بندی: 
مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: به کسب‌وکارهایی که نسبت به برداشتن نشان اینماد اقدام کنند اخطار سطح دو داده می‌شود تا نسبت به نمایش مجدد آن روی وب‌سایت خود اقدام نمایند. در همین حال، فرآیند ساده‌ شده نماد اعتماد الکترونیکی در قالب «اینماد بدون ستاره» صرفاً با احراز هویت و دامنه، طراحی و پیاده‌‌سازی شده است و کسب‌وکارهای خرد می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از احراز هویت و انتخاب گروه کالا خدمت، اینماد بدون ستاره دریافت کنند.

فردوس حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در واکنش اقدام برخی کسب‌وکارها در حذف نشان اینماد از درگاه‌هایشان، گفت: از جمله اقدامات لازم پیش از اعطای اینماد، احراز اطلاعات هویتی صاحب کسب‌وکار، احراز اطلاعات تماس و بررسی الزامات قانونمندی وب‌سایت کسب‌وکار است.

وی، ادامه داد: احراز اطلاعات تماس بیش از همه به مصرف‌کننده کمک می‌نماید تا با شناخت بیشتری از کسب‌وکار اقدام به خرید نماید. این اطلاعات از طریق شناسنامه‌ی اینماد که با کلیک روی نشان (لوگو) اینماد قابل مشاهده است در دسترس عموم قرار می‌گیرد. همچنین اطلاعات موثر دیگری نظیر سوابق پاسخگویی صاحب امتیاز کسب‌وکار به شکایات، مغایرت از دستور العمل و سوابق کسب‌وکار از طریق این شناسنامه قابل مشاهده است.

مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، گفت: با وجود این همه اطلاعات مفید که در انتخاب و تصمیم‌گیری خریدار نقش موثری دارد، تصور نمایید یک کسب‌وکار اقدام به برداشتن نشان اینماد از روی وب‌سایت خود نماید. برداشتن نشان اینماد از وب‌سایت برای مصرف‌کننده چه نتایجی در برخواهد داشت؟ ضمن حذف اطلاعات موثر برای خریدار، وی را با این شائبه مواجه می‌سازد که آیا اینماد کسب‌وکار تعلیق شده است؟ آیا شکایات زیادی برای کسب‌وکار ثبت شده است؟ چه اتفاقی افتاده که کسب‌وکار تمایل به پنهان کردن اطلاعات خود نموده است؟ و سوالاتی از این دست که بیشتر از همه خود کسب‌وکار را در معرض آسیب قرار می‌دهد. از این جهت در دستور العمل اعطای اینماد و نظارت بر کسب‌وکارهای اینترنتی، این مورد به درستی پیش‌بینی شده است و مطابق آن برداشتن نشان اینماد مستلزم اخطار سطح دو است و به کسب‌وکار اخطار داده می‌شود تا نسبت به نمایش مجدد آن روی وب‌سایت اقدام نماید.

وی، خاطرنشان کرد: البته ممکن است در پاره‌ای از موارد، وب‌سایت به دلایل فنی مشکلاتی داشته باشد که قابلیت نمایش و بارگذاری نشان اینماد را ندارد. در این گونه مواقع، با مراجعه به سامانه اینماد و ثبت تیکت، همکاران فنی مجموعه اینماد، ایشان را راهنمایی می کنند تا مشکل رفع شده و نشان اینماد در سایت نمایش داده شود.  

حاتمی، در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا مبنی بر آنکه مزیت داشتن اینماد چیست و با صحبت هایی که اخیرا راجع به نماد الکترونیکی شده است، چه تصمیماتی از سوی سازمان اتخاذ شده است؟ گفت: مزیت داشتن اینماد بیشتر از همه برای مصرف‌کننده است. زیرا اطلاعات لازم و موثر برای تصمیم‌گیری خرید از طریق شناسنامه اینماد در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. پس اینماد نه تنها برای کسب‌وکار محدودیت ایجاد نمی‌کند بلکه فرصت مناسبی برای معرفی کسب‌وکارهای قانونمند با اطلاعات احراز شده را برای مصرف‌کننده فراهم می‌آورد. طبیعی است که هر خریدار بخواهد قبل از انجام خرید اینترنتی، اطلاعاتی از آن کسب‌وکار داشته باشد. شناسنامه اینماد اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری و شروع یک خرید اینترتی را برای مصرف‌کننده فراهم می‌آورد.

مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، افزود: دریافت اینماد الزام قانونی است و کسب‌وکارهای اینترنتی برای دریافت خدمات درگاه پرداخت ملزم به دریافت اینماد هستند. در نظر داشته باشید اعطای اینماد یک ستاره به صورت کاملا الکترونیکی، بدون نیاز به مراجعه فیزیکی و در مدت زمان کمتر از دو ساعت انجام می‌شود.

وی، اظهار کرد: در اعطای مجوز اینماد سعی شده کلیه مراحل احراز به صورت سیستمی باشد و اطلاعات مورد نیاز از طریق وب‌سرویس از سامانه‌های مرتبط استعلام شود. در حال حاضر کلیه کسب‌وکارها حتی کسب‌وکارهای خرد و خانگی می‌توانند برای دریافت اینماد اقدام نمایند. در این زمینه برای حمایت از کسب‌وکارهای خرد و خانگی که به تازگی فعالیت خود را آغاز نموده‌اند یا امکان گرفتن اینماد یک ستاره ندارند، تسهیلات ویژه‌ای در قالب مدل جعبه شنی (سندباکس) درنظر گرفته شده است.

حاتمی، خاطرنشان کرد: فرآیند ساده‌ شده نماد اعتماد الکترونیکی در قالب «اینماد بدون ستاره» صرفاً با احراز هویت و دامنه، طراحی و پیاده‌‌سازی شده است و کسب‌وکارهای خرد می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از احراز هویت و انتخاب گروه کالا خدمت، اینماد بدون ستاره دریافت کنند. این کسب‌وکارها محدودیت تراکنش دارند، به این معنی که تعداد تراکنش‌‌های آن در ماه کمتر از 50 عدد و مجموع مبلغ تراکنش‌‌های آن در ماه کمتر از 50 میلیون تومان است. این دسته از کسب‌وکارها با پرداخت تعرفه کمتر از اینماد یک ستاره (50 هزارتومانی) اینماد با اعتبار یک ساله دریافت نمایند. در صورتی که سطح یا میزان تراکنش، از اندازه تعیین شده بیشتر شود لازم است برای دریافت نماد یک ستاره اقدام نمایند.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری