عضو هیات مدیره شرکت هما پلاس با بیان اینکه جویشگرهای بومی مانند پارسی‌جو در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته اند، گفت: از نقاط قوت این جویشگر ارائه خدمات خبر، نقشه، آوا و ترجمه است که علاقه مندان بسیاری در داخل کشور دارد، اما مهم ترین انتظار از یک جویشگر، وجود امکان رتبه بندی با کیفیت مطالب است.

علی بلالی بیدگلی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم درباره ارزیابی خود از نقش جویشگران بومی در کارآفرینی محتوا و کسب‌وکارهای نوین در این حوزه، گفت: زمانی که صحبت از جویشگر بومی می‌شود، محصولی با قابلیت جستجوی چندرسانه‌ای به ذهنمان می‌رسد که شباهت زیادی به جویشگر گوگل دارد، اما جویشگر بومی یک هدف است و مسیر رسیدن به این هدف اهمیت بالایی دارد، شاید جویشگر بومی نتواند قدرتی مانند گوگل داشته باشد ولی در طول رسیدن به این جویشگر، تکنولوژی‌های نوین زیادی در بخش سخت افزار و نرم افزار نیاز به بومی سازی دارند.

وی افزود: این تکنولوژی‌ها می‌تواند شامل استفاده از جدیدترین روش‌ها برای پیکربندی سرورها، ذخیره‌ سازی داده‌ها و روش‌های یادگیری ماشینی مانند الگوریتم‌های پردازش متن و تصویر باشد، در صورتی که این تکنولوژی‌ها بومی‌سازی شود، علاوه بر رسیدن به جویشگر بومی، می‌توان به بسیاری از محصولات حوزه IT مطرح در جهان، با زمان بسیار کمی رسید که می‌تواند منجر به کسب‌و‌کارهای زیادی در بازار داخلی شود.

جویشگر بومی به عنوان فراهم کننده محتوا می‌تواند داده‌ها را به اطلاعات تبدیل کند

بلالی درعین حال بیان کرد: جویشگر بومی، به عنوان فراهم کننده محتوا در کنار تکنولوژی‌های پردازش متن و تصویر می‌تواند داده‌ها را به اطلاعات تبدیل کند که این اطلاعات می‌تواند به بسیاری از کسب‌وکارها، سازمان‌ها و شرکت‌ها برای رفع نیازهای اطلاعاتی مانند تحلیل کاربران و بازار کمک کند.

عضو هیات مدیره شرکت هما پلاس با بیان اینکه برای موفقیت جویشگر بومی، برنامه ریزی دقیق به همراه تیم‌هایی با تخصص‌های مختلف نیاز است، افزود: هزینه نگهداری این تیم‌ها بسیار بالاست که از قدرت شرکت‌های خصوصی خارج است، بنابراین نیاز به حمایت دولت در این بخش وجود دارد.

دانشجوی دکتری هوش مصنوعی دانشگاه تهران همچنین اظهار کرد: در چند سال گذشته، تلاش‌های بسیار خوبی در زمینه‌ جویشگر بومی انجام شده که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری طلاعات به عنوان مهمترین مرکز در این زمینه شناخته می‌شود. برای پیشرفت سریع تر این برنامه باید شرکت‌های خصوصی در این حوزه فعال شوند و برای فعال کردن شرکت های خصوصی نیاز است تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه و نتایج حاصل شده آزاد سازی شود تا کسب‌وکارهای دیگر بتوانند از آن استفاده کرده و توسعه یابند.

جویشگرهای بومی هنوز نتوانسته اند به کیفیت مورد انتظار کاربران برسند

وی با اظهار تاسف از اینکه جویشگرهای بومی هنوز نتوانسته‌اند به کیفیت مورد انتظار کاربران برسند، گفت: در رتبه بندی مطالب، ویژگی‌های زیادی در نظر گرفته می‌شود، قسمتی از ویژگی‌ها به صورت ماشینی و قسمتی بر اساس بازخورد کاربران است. در صورتی که تعداد کاربران جویشگر بومی افزایش یابد، ویژگی‌های مربوط به بازخورد کاربران قوی تر شده و در نتیجه کیفیت رتبه بندی نیز افزایش می‌یابد.

وی در عین حال بیان کرد: یکی دیگر ازعوامل ضعف جویشگر بومی، پردازش پرس‌وجوها و صفحات وب در سطح کلمات (lexical) است که سطح پایینی از پردازش متن محسوب می‌شود. برای ارائه نتایج با کیفیت بالاتر نیاز به پردازش درسطح معنا (semantic) است که نیازمند بالا بردن سطح پردازش متن فارسی است.

راهکارهای ورود جویشگر بومی به بازار تجاری و خوشه اقتصـادی

عضو هیات مدیره شرکت هما پلاس با اشاره به راهکارهای ورود جویشگر بومی به بازار تجاری و خوشه اقتصادی و با بیان اینکه یکی از مهمترین منابع درآمد جویشگرها استفاده از تبلیغات است که در جویشگرها به AdWords معروف است، عنوان کرد: برای کسب این درآمد، جویشگرها نیاز به تعداد کاربران بالا دارند، جویشگـر بومی بایــد بتوانــد کاربـــران را در دسته‌هــای مختلف جذب کنــد.

این کاربران می‌توانند کاربران عادی باشند که برای رسیدن به نیازهای اطلاعاتی خود از جویشگر استفاده می‌کنند یا کاربران توسعه دهنده (Developers)  که هدف آنها خلق یک  محصول نرم افزاری است.

بلالی همچنین اظهار کرد: برای جذب کاربران عادی باید خدمات متنوع به همراه کیفیت جستجوی مناسب ارائه کرد، اما کاربران توسعه دهنده، گروه دیگری از کاربران هستند که اهمیت بسیار زیادی در بازار دارند، جویشگر بومی می‌تواند ارائه دهنده‌ی مجموعه‎ای از خدمات به کاربران توسعه دهنده باشد که در تولید محصولات خود از آن استفاده کنند. این خدمات می‌تواند شامل فراهم کردن داده، آمار و تحلیل وب سایت‌ها، بستر تبلیغات آنلاین، الگوریتم‌های پردازش متن فارسی، آموزش و ارائه خدمات نقشه باشد. این کار علاوه بر توسعه دانش می‌تواند درآمدزایی مناسبی برای جویشگر ایجاد کند.

جویشگر بومی پتانسیل بالایی برای اشتغال زایی دارد

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه کسب‌وکارهای متنوع در جویشگر بومی به صورت مستقیم و غیرمستقیم‌، اشتغال زایی بالایی ایجاد می‌کند، گفت: جویشگر بومی پتانسیل بالایی برای اشتغال زایی دارد، به عنوان نمونه در سال 2016، شرکت آلفابت نزدیک به 72 هزار کارمند و بایدو (Baidu) جوشگر چینی نزدیک به 43 هزار کارمند داشته است که نشان از ظرفیت بالای این صنعت دارد؛ در صورت ارائه خدمات مختلف و با کیفیت، پیش بینی 2 تا 5 هزار اشتغال به صورت مستقیم و 10 هزار اشتغال غیرمستقیم از طریق گسترش شبکه توسعه دهنده وجود دارد.

انتهای پیام