رییس اداره پژوهش دانشکده پست و مخابرات با بیان اینکه همکاری خوبی با اتحادیه جهانی مخابرات در برگزاری کارگاه های آموزشی منطقه آسیا اقیانوسیه داریم، گفت: در همین راستا، کارگاه اینترنت اشیاء را از تاریخ 17 تا 19 تیرماه سال جاری با همکاری ITU و با حضور مدرسان بین المللی و رییس گروه مطالعاتی اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند ITU برگزار کردیم.

مهندس حسن پاشایی در گفت و گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با اشاره به تجربیات موفق بین المللی از جمله عضویت دانشکده در مراکز آموزشی و دانشگاهی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، از پیگیری تشکیل گروه های مطالعاتی ITU و مشارکت در آنها خبر داد.

وی با بیان اینکه همکاری خوبی با اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، در زمینه برگزاری کارگاه های آموزشی منطقه آسیا اقیانوسیه داریم، اظهار کرد: اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند از موضوعات مهم در حوزه فناوری اطلاعات است و به خاطر فراگیر بودن و تاثیری که در توسعه اقتصاد ملی و اشتغال می گذارد مورد توجه حاکمیت و بخش خصوصی قرارگرفته است. وی ادامه داد: از سال گذشته تصمیم گرفتیم در این حوزه کارگاهی را با اتحادیه جهانی مخابرات برگزار کنیم و با توجه به بالا بودن تعداد متقاضیان این موضوع در منطقه، با رایزنی هایی که انجام دادیم و با شرکت در کمیته تلفیق برنامه های ITU  در منطقه آسیا و اقیانوسیه، توانستیم میزبانی این کارگاه مهم را برای ایران بگیریم.

پاشایی تاکید کرد: نکته مهم این است که این کارگاه برای اولین بار و برای کل کشورهای منطقه آسیا اقیانوسیه  با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات در ایران برگزار شد.وی با بیان اینکه  اتحادیه جهانی مخابرات یک سری رسا لت‌هایی برای خود دارد که مهمترین آن  مباحث مربوط به استانداردسازی و رگولاتوری است، افزود: تعداد بازیگران حوزه اینترنت اشیاء زیاد است و بخش‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی مثل رگولاتوری، تولیدکنندگان، اپراتورها و شرکت های خصوصی همه از بازیگران اصلی اینترنت اشیاء هستند  که سعی شد سیلابس‌های این کارگاه آموزشی با همکاری این بخش ها و نیازسنجی از آنها و با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات  تدوین شود.

هدف و نقطه تمرکز اصلی دوره آموزشی اینترنت اشیاء

رییس اداره پژوهش دانشکده پست و مخابرات در عین حال، بیان کرد: هدف و نقطه تمرکز اصلی دوره آموزشی اینترنت اشیاء به نوعی به‌روز رسانی دانش سیاست گذاران، تنظیم کنندگان قوانین، فراهم کنندگان سرویس و دانشگاه ها در حوزه اینترنت اشیاء بود و موضوعاتی که می خواستیم پوشش دهیم، هم مباحث تکنولوژی و استانداردهای مرتبط با اینترنت اشیاء و هم مباحث مربوط به بحث های طراحی و طیف فرکانسی و رگولاتوری بود.

وی افزود: بحث بعدی این بود که ببینیم در حوزه کاربردی و تجربی، هر کدام از این بازیگران چه کارهایی انجام دادند، بنابراین بررسی مطالعات موردی و تجربیات سایر کشورها و به اشتراک گذاری این تجربیات از دیگر مباحثی بود  که در تدوین سیلابس ها به آن پرداختیم.

آشنایی با طراحی شبکه مرتبط با IoT در شهرهای هوشمند

پاشایی ادامه داد: از مباحث دیگر در این کارگاه، آشنایی با طراحی شبکه مرتبط با IoT در شهرهای هوشمند بود، از طرف دیگر مباحث استراتژی های فنی و تهیه نقشه راه، هم در سطح فنی و هم در برنامه های استراتژیک در سطوح ملی مورد توجه بود. در این کارگاه مروری بر اکوسیستم اینترنت اشیاء انجام شد و موضوعات مربوط به سیاست گذاری و تنظیم مقررات مربوط به آن مورد بحث قرار گرفت؛ به خصوص در مورد ارتباطات اشیاء، تکنولوژی و کاربردهای آن، فرکانس و یا موضوعات مرتبط با طیف امواج رادیویی مواردی عنوان شد.

رییس اداره پژوهش دانشکده پست و مخابرات همچنین با بیان اینکه در این کارگاه شرکت کنندگان با مباحث مربوط به طراحی فنی اینترنت اشیاء آشنا شدند، گفت: با توجه به بالا بودن حجم استقبال برای شرکت در این دوره آموزشی، نمی توانستیم به شکل آزاد ثبت نام کنیم و ثبت نام فقط از طریق دعوت نامه برای شرکت‌های فعال در این حوزه مقدور بود چون کیفیت برای ما مهم است. به همین دلیل  تعداد شرکت کنندگان را محدود کردیم؛ البته سعی کردیم به شکل آنلاین، نشست های این دوره آموزشی را پخش کنیم و یا CD نشست ها را تهیه کرده و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

پاشایی در بخشی از سخنان خود همچنین از علاقه‌مندی این دانشکده به انجام پروژه های نیازسنجی آموزشی زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها و شرکت‌های بخش خصوصی خبر داد و افزود: توسعه روابط صنعت و دانشگاه از دیگر موارد جدی مد نظر این دانشکده است و برنامه هایی نیز در این زمینه داریم.

وی با تاکید بر توانمندسازی دانشجویان به عنوان یکی از اهداف دانشکده، گفت: با توجه به نیاز بازار به نیروی کار ماهر و فاصله آموزش های سنتی با تامین مهارت های لازم بازار کار، در نظر داریم با ارائه  آموزش های مکمل این خلاء را پر کنیم.

ضرورت کارآموزی فارغ التحصیلان بعد از فراغت از تحصیل

وی، بحث کارآموزی فارغ التحصیلان بعد از فراغت از تحصیل را موضوع روز دولت و از برنامه های این دانشکده عنوان کرد و بیان کرد: از دو سال پیش موضوع توسعه مهارت های فارغ التحصیلان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که به بحث اشتغال نیز کمک می کند، در دانشکده آغاز شده و آمادگی اجرای آن به صورت پایلوت را بنا بر سیاست های کلان دولت در حوزه فناوری اطلاعات، داریم.

انتهای پیام