1395-01-14 07:02
دسته بندی: 
چند ماهی از ارائه سیم‌کارت‌های 4G اپراتورهای تلفن همراه کشورمان به بازار می‌گذرد و حال فعالان بازار از افزایش استقبال مردم از سیم‌کارت‌های نسل 4 خبر می دهند.

به گزارش سایت نسل چهارم به نقل از سیتنا، اپراتور سوم که تا چندی پیش به عنوان ارائه کننده انحصاری نسل سه در کشور فعالیت داشت سیم‌کارت‌های خود را به گونه ای طراحی کرده که به طور همزمان امکان اتصال به نسل چهار را هم دارند.

بدین ترتیب مشترکان رایتل در صورت در اختیار داشتن دستگاه‌های پشتیبانی کننده نسل چهار و در صورتی که در نقاط تحت پوشش شبکه 4G رایتل باشند می‌توانند بدون تغییر سیم‌کارت و تنها از طریق ایجاد تغییرات لازم در تنظیمات دستگاه خود به استفاده از خدمات نسل چهار ارتباطی بپردازند.

درباره اینکه اینترنت نسل چهار موبایل چه تفاوتی با نسل سه دارد نیز می توان پیش از همه به سرعت دانلود و آپلود و دسترسی به اینترنت در این دو نسل اشاره کرد.

با استفاده از خدمات 4G امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی و محصولات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت بهتری فراهم خواهد شد؛ به گونه‌ای که با بهره‌مندی از پهنای باند چندین برابر اینترنت نسل‌های دیگر، چند کاربر می‌توانند به طور همزمان از حساب اینترنت یک خط استفاده کنند. در واقع 4G چهارمین نسل شبکه‌ تلفن همراه است که در نقاط تحت پوشش امکان تبادل داده با سرعت‌های بالا را می‌دهد.

این نسل که در سال‌های اخیر در دنیا جایگزین نسل سوم شده، مهیا کننده‌ سرعت و پهنای باند بسیار بالا برای دسترسی به اینترنت و انتقال دیتاست که علاوه بر گوشی تلفن همراه می‌توان با استفاده از مودم‌های نسل 4 سرعت آن را در لپ‌تاپ‌های دارای مودم وایرلس USB، گوشی‌های هوشمند و غیره نیز مورد استفاده قرار داد.

این خدمات که در بازار با نام LTE یا Long Term Evolution شناخته می‌شود، از فن‌آوری‌های استاندارد GSM است و برای دسترسی به اینترنت پرسرعت قابل حمل استفاده می‌شود.

به عبارت دیگر افزایش پهنای باند و سرعت انتقال از طریق تلفیق خطوط رادیویی و بهبود هسته شبکه، مزیت 4G و LTE نسبت به نسل سوم محسوب می‌شود و بدین ترتیب LTE نسبت به نسل‌های قبلی دامنه وسیع‌تری را پیش روی سازندگان اپلیکیشن‌های اسمارت‌فون و تجهیزات بی‌سیم قرار می دهد.

از نظر سرعت نیز اکنون سرعت دانلود در شبکه نسل دو رقمی بین 10 تا 130 کیلوبیت است که این رقم در شبکه نسل سه به یک تا پنج مگابیت بر ثانیه و در شبکه نسل چهار به حدود 10 تا 40 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. سرعت آپلود نیز در شبکه نسل دو رقمی مابین هشت تا 130 کیلوبیت بر ثانیه، در نسل سه بین 200 تا 500 کیلوبیت بر ثانیه و در نسل چهار رقمی بین یک تا 15 مگابیت بر ثانیه خواهد بود.

البته برای بهره مندی از خدمات نسل 4 لازم است مقدماتی هم فراهم شود که از جمله این مقدمات استفاده از گوشی‌هایی است که قابلیت پشتیبانی از خدمات این نسل را داشته یا به اصطلاح 4G را پوشش می‌دهند. همچنین لازم است سیم کارت شما نیز به سیم کارت نسل 4 تبدیل شود.

انتهای پیام