شرکت بین المللی داده IDC تخمین زده است که 3.2 میلیارد نفر، یا 44 درصد از جمعیت جهان، در سال 2016 به اینترنت دسترسی خواهند داشت. از این تعداد، بیش از دو میلیارد با استفاده از دستگاه های تلفن همراه به اینترنت می پیوندند ، همچنین ادعا کرده است که تقریبا نیمی از سود در سطح جهان در این صنعت در طول دوره پنج سال آینده در کشورهای چین، هند و اندونزی به دست خواهد آمد.

به گزارش سایت نسل چهارم، دکتر محسن گرامی، عضو هیات علمی دانشکده پست و مخابرات در بخش تحلیل ویژه چهارمین شماره ماهنامه نسل چهارم نوشت: گوشی های هوشمند در حال تبدیل شدن به اصلی ترین کانال مردم برای دسترسی به اینترنت هستند. این گوشی ها در حال معرفی خود به عنوان وسیله ای برای دسترسی به وب و دنیای مجازی در منزل و در حال حرکت می باشند. شب یلدا تفاوت بین دو نسل را نمایان تر کرد. نسلی که سر در گوشی خود دارد و تنها از طریق یک گوشی به دنیای مجازی می رود و موبایل آنها همه چیز آنهاست و با موبایل خود به صفحات مجازی رفته با دوستان خود ارتباط برقرار می کند، کارهای بانکی خود را با گوشی انجام داده و بازی های مورد علاقه خود را دانلود می کند. در مقابل نسلی دیگر که برای ورود به اینترنت نیاز به یک صفحه نمایش مناسب، زمان مناسب و مکان مناسب و کابلهای مناسب دارد.

صنعت فن آوری، مثل  منظومه شمسی می ماند و گوشی های هوشمند جانشین PC به عنوان خورشید این سیستم شده است. در این صورت، این سوال واقعا جالب است:  چه کسی صاحب خورشید است؟ ظاهرا در حال حاضر اپل و گوگل خورشید را کنترل می کنند، چرا که آنها کنترل دو سیستم عامل iOS و اندروید را در دست دارند؛ یعنی نبض بازار.

در حال حاضر حدود 800 میلیون گوشی با سیستم عامل iOS  و 1.5 میلیارد دستگاه های آندروید در حال استفاده وجود دارد. این به این معنی است که اپل (کنترل IOS) و گوگل (کنترل آندروید) در حال حاضر قدرتمند ترین شرکت ها در صنعت فناوری هستند، چرا که آنها کنترل دو سیستم عامل غالب را در دست دارند.

اینترنت تلفن همراه در دو مرحله توسعه یافت. مرحله اول قبل از سال 2006 بود، زمانی که آن را به اصطلاح «باغ محصور» می نامیدند و درجه اول بر اساس پروتکل برنامه کاربردی بی سیم (WAP) بود که محدویت های خاص خود را داشت مانند مکان و نوع خدمات و ارائه دهندگان خدمات. 

مرحله دوم پس از سال 2006 آغاز شد، همراه باگسترش  3G و شبکه های باند پهن بی سیم و توسعه سریع تلفن های هوشمند و پروتکل های وب جهانی که جایگزین  WAP شده است. با از بین بردن موانع در اشتراک گذاری محتوا بین اینترنت ثابت و تلفن همراه، همچنین توانایی انطباق با وب سایت های مختلف، تلفن های همراه به طور فزاینده قدرتمند شدند.

با این حال، رشد سریع اینترنت تلفن همراه باعث کاهش سریع بازار ارتباطات سنتی، به ویژه خدمات صدا  خواهد شد. آیا می توان آن را جبران یا اصلاح نمود؟ در جهان سوم با ممنوع کردن ورود تکنولوژی های مدرن و قدرتمند با همکاری کمپانی های بزرگ، تکنولوژی های قدیمی و اسقاطی کشورهای پیشرفته را وارد کرده و مدتی این تغییر را به تعویق می اندازند.

ارائه دهندگان سیستم عامل، توسعه دهندگان نرم افزار و پلتفرم ها مهمترین نقش آفرین ها در بازار آینده گوشی های هوشمند خواهند بود. تجربه مصرف کننده از نظر کنترل سیستم عامل، ارائه به موقع نرم افزار به روز و مورد نیازکاربر و یکپارچه سازی برنامه های کاربردی، از جمله راهکارهای با ارزش  برای تامین نیازهای کاربران است.

خدمات نوآورانه اینترنت تلفن همراه مانند پرداخت مبتنی بر هویت تلفن همراه، ناوبری مبتنی بر مکان، نظارت بر امنیت مبتنی بر فضا، خدمات عمومی مبتنی بر فرایند، تصویر و درمان پزشکی از راه دور مبتنی بر ویدئو و به اشتراک گذاری مبتنی بر خدمات شبکه های اجتماعی می توانند ارزش افزوده و کسب و کار بیشتری را  ایجاد نماید. 

شرکت بین المللی داده The International Data Corporation-  IDC   تخمین زده است که 3.2 میلیارد نفر، یا 44 درصد از جمعیت جهان، در سال 2016  به اینترنت دسترسی خواهند داشت. از این تعداد، بیش از دو میلیارد با استفاده از دستگاه های تلفن همراه به اینترنت می پیوندند IDC ، ادعا کرده است که تقریبا نیمی از سود در سطح جهان در این صنعت در طول دوره پنج سال آینده در کشورهای چین، هند و اندونزی بدست خواهد آمد. با ارائه دستگاه های کم هزینه تر و شبکه های بی سیم ارزان قیمت دراین کشورهای با جمعیت درخور توجه می توان به این مهم دست یافت.

به گفته IDC تعداد کل کاربران اینترنت تلفن همراه با افزایش 2 درصدی در سال تا سال 2020 پیش بینی می شود مگر اینکه روش های جدید و قابل توجهی برای دسترسی به اینترنت معرفی شوند.

در سال 2015 مردم بیش از 100 میلیارد دلار به صورت آنلاین در هر یک از مقوله های سفر، کتاب، دانلود برنامه و بازی و سی دی و دی وی دی و آموزش، هزینه کرده اند که نقش آگهی ها در این اجتماع بسیار مهم بوده است.

صاحبان تلفن همراه 24 درصد از زمان کاربران اینترنت در رسانه های اجتماعی را تشکیل می دهند. این یک پیشرفت کاملا چشمگیر با توجه به رشد تلفن همراه، به ویژه گوشی های هوشمند، در چند سال اخیر بوده است.

در مقابل، بازاریابان تنها 8 درصد از آگهی ها را در تبلیغات برای تلفن همراه هزینه کرده اند که این یک شکاف ناامید کننده است، که به عنوان یک بخش بزرگی از بازار بکر باقی می ماند. اهمیت این موضوع  را می توان با این واقعیت شناخت که فقط ارزش این آگهی ها در ایالات متحده به تنهایی 25 میلیارد دلاراست.

در سال 2012  دسترسی به اینترنت از طریق گوشی موبایل 74 دقیقه در روز بوده است و در سال 2014 به 108 دقیقه رسیده است. 

برای تماشای یک برنامه در تلویزیون باید من وقتم را با آن هماهنگ کنم ولی در اینترنت هر زمانی که من خواستم می توانم برنامه ام را ببینم و در موبایل اینترنت در هر زمان و مکان و هر موقعیت می توانم برنامه دلخواه خود را ببینم.

با این وجود مشکلات این فناوری را نیز باید برشمرد از جمله: صفحه نمایش کوچک، صفحه کلید کوچک، امنیت، قطع و وصل شدن های مقطعی و مشکلات اپراتورها که یقینا این موارد در آینده بهبود خواهند یافت.

در آینده نزدیک در Internet Of  Everything - IOE ما می توانیم همه چیز در محیط و زندگی خود را از طریق موبایل اینترنت خود کنترل کنیم.

مردم از موبایل استفاده خواهند کرد بخاطر اینکه همیشه و همه جا بخصوص در حرکت همراه آنهاست.

انتهای پیام