عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران:
خسرو سلجوقی می گوید که در حوزه ملی، اهتمام مسولان در ایجاد شبکه ملی اطلاعات می تواند از مهم ترین راه حل‌ها جهت کاهش آسیب‌ها باشد که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین این شبکه ملی شکل گرفته و آنها را نه تنها نسبت به تهدیدهای خاص موسسان فضای مجازی مصون ساخته بلکه سبب ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و منفعت ملی شده؛ بنابراین به جاست تشکیل شبکه ملی اطلاعات یکی از مطالبات مردم از مسوولان اجرایی کشور باشد.

به گزارش سیتنا، خطری که همه کاربران شبکه‌های اجتماعی فارغ از سن، جنسیت، تحصیلات، طبقه اجتماعی و ملیت را تهدید می کند نفوذ به حریم خصوصی آنهاست؛ اگرچه کاربران با نام مستعار و یا هویتی مجازی در این شبکه‌ها حضور یابند باز هم تفاوتی در نفوذ به حریم خصوصی آنها نخواهد کرد. خطر سرقت اطلاعات درشبکه های اجتماعی به حدی است که حتی باراک اوباما  دختران خود را از عضویت در این شبکه‌ها باز می دارد و تاکید می کند چندان عاقلانه نیست‌ که خصوصی‌ترین اطلاعات زندگی خانوادگی وی در معرض دید عموم قرار گیرد، بنابراین ضرورت دارد حتی الامکان از شبکه های اجتماعی داخلی وبه ویژه شبکه های  پیام رسان بومی استفاده شود و در این راستا مسوولان امر باید حساسیت بیشتری داشته باشند؛ اما شناخته نبودن نرم افزارهای بومی و از جمله  شبکه های پیام رسان فارسی موضوعی است که خسروسلجوقی یکی از اعضای هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران  به آن تاکید داشته و معتقد است به دلیل عدم  تبلیغات و شناخت شبکه های پیام رسانی بومی، استفاده از نوع خارجی آن افزایش یافته  است.

مهندس خسرو سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم، اظهارکرد: شبکه های پیام رسان داخلی  نیاز به شناخت و تبلیغات دارند و این در حالی است که مردم از این شبکه های داخلی اطلاعی ندارند.

وی افزود: دلیل کم اقبالی به شبکه های پیام رسان بومی بحث عدم اعتماد نیست، بلکه این موضوع به عدم شناخت برمی گردد که البته برای آشنایی مردم و مشترکین با این شبکه ها و کاربری های مختلف آن باید مدت زمان زیادی سپری شود.

وی بر ضرورت سرمایه گذاری مناسب شرکت های فعال در این حوزه  تاکید کرد و گفت: فعالان در این بخش باید سرمایه گذاری های لازم را برای تبلیغات انجام دهند و این در حالی است که متاسفانه شرکتهای جوان  و نوپا، این گونه هزینه ها را انجام نمی دهند.

سلجوقی در عین حال بیان کرد: البته موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که شرکت های پیام رسان خارجی سالهاست در حال فعالیت هستند و رقابت با این شرکت ها کار آسانی نیست و با توجه به این که آن ها زودتر وارد این عرصه شدند طبیعی است که همیشه از شرکت های داخلی جلوتر خواهند بود و سابقه و تجربه زیادی نیز در این حوزه دارند.

وی همچنین اظهار کرد: شبکه های پیان رسان خارجی دارای تجربه و تخصص و به لحاظ فنی نیز توانایی بیشتری دارند بنابراین نمی توان از شبکه های داخلی نیز به میزان شبکه های خارجی انتظار سرویس دهی داشت ولی این موضوع دلیلی بر عقب نشینی شرکت های داخلی و یا عدم حمایت دولت نیست.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای شبکه پیام رسان، گفت: اگر نحوه استفاده از شبکه های پیام رسان را به خوبی بلد نباشیم طبیعی است که موضوع به مسیری نادرست کشیده می شود. بخشی از این نگرانی به نحوه  استفاده غربی ها و دارندگان این سرویس ها مربوط می شود که می تواند مشکل ساز باشد؛ چراکه آنها در این نرم افزارها و شبکه ها، برنامه ها و اهداف  خود را پیاده سازی می کنند.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی و تحلیل انتظارات جامعه در رابطه با استفاده از این شبکه ها، گفت: بخش خصوصی باید در کنار نگاه  درآمدزایی از نظر فنی نیز به این شبکه ها توجه لازم را داشته باشد.

سلجوقی با تاکید بر ضرورت حمایت مادی و معنوی وزارت ارتباطات از نرم افزارهای بومی، افزود: باید همه دست به دست هم دهیم و از فعالان این حوزه دفاع کرده و از آن ها حمایت کنیم.

به گفته وی در حال حاضر وضعیت شبکه های پیام رسان بسیار ایده ال نیست ولی طبق آمار در مقایسه با سه سال گذشته حدود هشت برابر افزایش یافته اند، ولی همچنان جای کار داشته و باید توسعه یابند.

اما وی می گوید که در حوزه ملی، اهتمام مسولان در ایجاد شبکه ملی اطلاعات می تواند از مهم ترین راه حل‌ها جهت کاهش آسیب‌ها باشد که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین این شبکه ملی شکل گرفته و آنها را نه تنها نسبت به تهدیدهای خاص موسسان فضای مجازی مصون ساخته بلکه سبب ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و منفعت ملی شده؛ بنابراین به جاست تشکیل شبکه ملی اطلاعات یکی از مطالبات مردم از مسوولان اجرایی کشور باشد.

انتهای پیام