معاون امور دولت، مجلس و استانهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛
"دکتر مرتضی براری، معاون امور دولت، مجلس و استانهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتي مالک اشتر است و همكاري خود با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را از سال 1391 با سرپرستي مركز تحقيقات مخابرات ايران آغاز کرد. ايشان قائم مقامي وزیر ارتباطات در امور فناوری و بین الملل را در كارنامه فعاليت خود دارد و از سال 1392 در سمت معاونت امور دولت و مجلس و استانهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول فعاليت است. نظر به اهمیت حوزه کاری معاونت تحت مسوولیت ايشان و مخصوصا اقدامات این معاونت در راستای ایجاد کسب و کارهای نوین استانی در حوزه فاوا بر آن شدیم که گفت و گویی با وی در این شماره از ماهنامه نسل چهارم داشته باشیم".

متن گفت و گوی ویژه دکتر مرتضی براری در ششمین شماره ماهنامه نسل چهارم را در ادامه بخوانید:

@ در دفتر کار دکتر مرتضي براری در ساختمان اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مهمان این معاون نجیب وزیر ارتباطات و آقای مهدي غیاثی مشاور ايشان بودیم. در بخش نخست گفت‌وگو، دکتر براری ترجیح داد شرح مختصری از فعالیت و برنامه‌های آتی معاونت تحت مسوولیتش را ارائه دهد، لذا همچون استاد دانشگاهی به پای وایت برد اتاقش رفت و توضیحاتی ارائه کرد. براری در خصوص حیطه فعالیت این معاونت در سه بخش دولت، مجلس و امور استان ها، مطالب ذیل را مطرح کرد؛ 

در حوزه دولت ضمن تعامل با سایر وزارتخانه ها و كميسيونهاي دولت به دنبال ایجاد بستری مناسب برای نیل به اهداف بخش ICT با استفاده از ظرفیت دولت هستیم. نگاه عميق و جامع دولت تدبير و اميد بويژه در بخش فناوري اطلاعات و ضرورت ها و نيازهاي تحقق دولت الكترونيك با فعاليت شوراي عالي فناوري اطلاعات و تصويب آيين نامه گسترش، بكارگيري و توسعه فناوري اطلاعات، با خود نويد جهش و تحول در رشد و كاربردي شدن روز افزون فاوا خواهد داشت. 
در تعامل با نمایندگان مجلس نیز با تلاش حداکثری به دنبال استفاده از ظرفیت دولت و مجلس در ارتقای شاخص هاي بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات بوده ایم، لذا در این بخش به دنبال این هستیم که خلاءهای قانونی بخش ICT را با همکاری و استفاده از ظرفيت هاي دولت و مجلس شوراي اسلامي مرتفع کنیم. در این راستا اولین قانونی که در دوره دولت جدید توسط مجلس تصویب شد در حوزه وزارت ارتباطات و ماده واحده ای بود که تاکید کرد باید درآمدهای بخش فاوا در توسعه خود بخش ICT هزینه شود. در همین حال با تعامل با نمایندگان مجلس در راستاي پیشبرد در اولین سال دولت تدبیر و امید مفتخر به دريافت تقدير از سوي معاونت پارلماني رياست جمهوري شدیم. طي دو سال اخیر با دو وزراتخانه ديگر كمترين تعداد تذکرات مجلس را دريافت كرده ايم و در سال جاري  نیز حضور مقام محترم وزارت در مجلس برای پاسخ به سوالات به حداقل رسيده است که این امر نشان از تعامل سازنده و مفيد رو به توسعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد.
محور سوم حیطه کاری این معاونت در حوزه هماهنگي امور استان هاست. مهمترین بحثی که در استان ها مورد نظر است افزایش سهم استان در اقتصاد بخش ICT و تحقق شاخصهاي اقتصاد مقاومتی بخشICT  در استان هاست، به همین دليل ابتدا به دنبال شفاف سازی سهم استان ها در اقتصاد ملی بخش بودیم. در سال 2012 اندازه اقتصاد بخش ICT در دنيا بر اساس آمار بين المللي حدود 2650 میلیارد یورو بوده است که از این میزان حدود 60 درصد سهم خدمات ارتباطي (مخابرات) و 40 درصد مربوط به حوزه  فناوری اطلاعات بوده است، اما پیش بینی مي شود  که سهم خدمات ارتباطي (مخابرات) به کمتر از 20 درصد و سهم فناوری اطلاعات به بیش از 80 درصد ارتقا یابد. در سال 2015 اندازه اين اقتصاد 3500 میلیارد یورو شد و پيش بيني مي شود اين مقدار در سال 2020  به 5000 میلیارد یورو افزایش یابد. از سوی دیگر تخمین زده می شود که با توجه به توسعه فناوری های نوین و نسل های جدید تلفن همراه و همچنین توسعه دیتا، اندازه اقتصاد بخش ICT به میزان بیش از 40 درصد رشد یابد و در سال 2020 هم سهم اقتصاد ICT حتی تا میزان دو برابر سال 2015 نیز افزایش یابد. 
از آنجا که ما یک درصد جمعیت جهان هستیم، به دنبال یک درصد تولید علم دنیا هم می باشیم و به همان میزان به دنبال سهم تولید فناوری و اندازه بازار نیز هستیم. در همین راستا ما نیز به دنبال تولید علم و سهم حداکثری آن از بازار هستیم. با نگاهی به آمار درمی یابیم که در سال 2015 براي كسب سهم مناسبي از بازار زمينه فعاليت در سه چهارم بازار فعلي بكر مانده است و تلاش حداكثري ما در پوشش اين خلا مي باشد. در همین راستا تلاش داشته ایم تا استان های مختلف بر اساس ظرفيت ها و مزيتهاي نسبي و توانايي ها با توجه به میزان سهم هر کدام در اقتصاد کشور، حضوری موثر در این بخش داشته باشند، لذا مهمترین هدف ما در استان ها خلق ثروت و حضور موثر در سهم اقتصاد ملی است. 
ما در استان ها دو اقتصاد تولیدی و مصرفی را مد نظر قرار داده ایم که استان ها در اقتصاد مصرفی بسیار پررنگ و موثر حضور دارند. به عنوان مثال استان البرز با جمعيتي حدود دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت، 3 میلیون سیم کارت فعال دارد كه اين خود رقمی قابل توجه در مصرف خدمات ارتباطي و مخابراتي به خود اختصاص مي دهد. با احتساب خدماتي كه در حوزه تلفن ثابت و اينترنت در استان استفاده مي شود درمي يابيم كه سهم آن استان در مصرف خدمات ICT بالا بوده و اقتصاد مصرفي اينگونه خدمات در استان پررنگ و قابل توجه مي باشد. سوال اينجاست آيا به تناسب مصرف خدمات بخش، سهم استان به همان ميزان در تولید خدمات در بخش  ICT بسیار است؟ تلاش ما این است که اقتصاد مقاومتی با ایجاد رابطه مناسب بین اقتصاد مصرفی و تولیدی تحقق یابد. 
برای رونق اقتصاد تولیدی فضاهای تولید محتوا را ارتقا می دهیم. در این بخش زیرساخت ها جزو مهمترین ارکان است که در دولت فعلی توجه ویژه ای به این بخش صورت گرفته است. در همین حال جدیدترین فناوری ها در حوزه اینترنت و تلفن همراه تا روستاها توسعه یافته و شبکه باند پهن ما نیز تا چندین برابر ظرفیت استان ها توسعه یافته است، لذا ما باید از این زیرساخت ها در استفاده حداكثري در توليد خدمات در بخش ICT و ايجاد توازن در توليد و مصرف خدمات بخش بهره برداری نماییم. ما با ایجاد کسب و کارهای جدید در استان ها به دنبال توليد محتوا و خدمات و سرويس هاي ارزش افزوده و نهايتا خلق ثروت در این بخش هستیم. با افزايش بهره وري از زير ساختهاي فراهم شده، شاهد افزايش سطح رفاه، بهره وری و رونق اقتصادی خواهیم بود. بر اساس گزارشهاي رسمي بين المللي افزایش پهنای باند، باعث افزایش GDP می شود؛ یعنی پهنای باند همانند رودخانه آبی است که با ورود آب در یک منطقه زندگی، حاصلخیزی و ایجاد شغل های جدید را به همراه خواهد داشت، لذا ما انتظار داریم که توسعه زیرساخت ها و افزایش پهنای باند باعث تحول در استان ها شود. 
طي یک سال اخیر در راستاي توسعه خدمات، سرويس و استفاده حداكثري دستگاههاي اجرايي از زيرساختهاي فراهم شده جلسات متعددی با استانداران مختلف برگزار شده و با تشريح  فضاي مناسب ايجاد شده براي ايجاد کسب و کارهای جدید، در تلاشیم شرايط توسعه اشتغال و كسب كار در بخش ICT‌ ، استفاده حداكثري از پتانسيلها و ظرفيت هاي استاني بويژه ظرفيت هاي بخش خصوصي و شركتهاي دانش بنيان براي توسعه حداكثري خدمات الكترونيك، فراگير نمودن جريان توليد محتوا، توسعه كسب و كارهاي جديد و اشتغال در بخش ICT مبتني بر چرخه توليد محتوا فراهم شود. لذا با عنايت به پيشرفت هاي چشمگير و توسعه گسترده زير ساختهاي مورد نياز براي ايجاد نهضت توليد محتوا 5 محور فعاليت 1- توسعه زير ساختهاي شبكه دسترسي به زير ساختهاي ارتباطي و فناوري اطلاعات 2- توسعه خدمات الكترونيك 3- توانمندسازي شركتها و كسب و كارهاي نوپا 4- استفاده حداكثري از ظرفيت شركتهاي شتاب دهنده 5- برپايي نهضت توليد محتوا با استانها تدوين شد.
 ما به دنبال راه اندازی مراکز شتاب دهنده در استان ها هستیم تا صاحبان ایده به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند و نهایتا سهم استان ها در اقتصاد پررنگ شود. در استان هایی که صاحبان ایده نیز وجود ندارند ما به دنبال ایجاد مراکز توانمندسازی هستیم تا در یک محدوده زمانی، دانشجو و یا فارغ التحصیل به صاحب ایده تبدیل شود. در همین حال مهمترین بحث ما در استان ها توسعه تولید محتوا و خدمات مي باشد.
 امروزه تلفن همراه به عنوان پنجره واحد ارائه خدمات الكترونيك مطرح شده است مراکزی همچون شهرداری ها و مراکز بهداشت، مناسب ترين گزينه ها براي ارائه سرویس توسط تلفن همراه مي باشند. تحقق اهداف ارائه خدمات بر روي زيرساخت تلفن همراه يا اصطلاحا تحقق دولت همراه باعث كاهش هزينه هاي دولت و افزايش بهره وري خواهد شد. جلسات استانداريها با بخش خصوصی مي بايست به دنبال تشویق سرمایه گذارها براي فعاليت در بخش ICT باشد تا سرمایه گذارها نیز وارد این چرخه شوند. دستورالعمل مشاركت و سرمایه گذاری بخش غيردولتي (خصوصي و تعاوني) در ارائه خدمات الكترونيك توسط رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است، تا دو مشکل اصلی ما که یکی حضور حداکثری بخش خصوصی در حوزه خدمات بود تحت عنوان گکفا (آیین نامه اجرایی توسعه و گسترش کاربری فاوا) و دیگری مشکل قانونی سرمایه گذاری بخش غیردولتی برای ارائه خدمات الکترونیک بود که با طرح در كميسيون دولت الكترونيك و ابلاغ توسط معاون رياست محترم جمهور و رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور رفع شد كه نهایتا ضمن تسهيل فعاليت و مشاركت بخش خصوصي براي ارائه خدمات الكترونيك موانع افزايش سهم استان ها در اقتصاد بخش ICT کشور برطرف شود. 
 در اينجا لازم به ذكر است درآمد خدمات ارزش افزوده در کشور در سال 90 حدود 50 میلیارد تومان بوده است این رقم در سال 94 به 1700 میلیارد تومان افزایش یافت و در انتهای برنامه ششم به درآمدی معادل 20 درصد کل درآمد بخش یعنی 18 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد. پس ما باید تلاش کنیم که این خلق درآمد، همراه با رفع موانع قانونی در استان ها نیز متوازن صورت گیرد. .ما حدود 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم که از این تعداد حدود 10 درصد در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات و 7 درصد در حوزه مهندسی برق مشغول به تحصیل می باشند و در مجموع 17 درصد معادل 765 هزار نفر دانشجوی آماده به کار در حوزه فاوا وجود دارد که با حمایت از آن ها می توانیم به رونق کسب و کارهای نو امیدوار باشیم. 
ما برای اقتصاد بخش ICT در استانها سه محور اصلی مورد نظر داریم که زیرساخت، نیروی انسانی و علاقه مندی مورد نیاز است که علاقه مندی مردم در حوزه فاوا با حضور موثر در شبکه های اجتماعی قابل تشخیص است، لذا کشور ما بازاری با جذابيت و اندازه بالا در این حوزه به شمار می رود. از سوی دیگر بین وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سایر وزارتخانه ها صنعت بين رشته اي وجود دارد که در حال حاضر شاخص ترين وكاربردي شده ترين آنها، صنعت بانکداری است، که ضمن اشتغالزایی قابل توجه  بسیاری از سرویس ها و خدمات نوين بانکی نیز در حوزه تلفن همراه ارائه شده است که نهایتا باعث رفاه و تسهیل دسترسی به خدمات شده است. با حضور فاوا در حوزه سلامت شاهد تحول و توانمندي و افزايش دسترسي به خدمات بهداشتي و درماني خواهيم بود. صنعت سلامت الکترونیک، آموزش الکترونیک و تجارت الکترونیک از جمله صنایعی هستند که باید با توجه ویژه دستگاه ها توسعه  یابند. 

@  پس از پایان توضیحات دکتر براری پیرامون حیطه فعالیت معاونتش، خصوصا اقدامات و برنامه‌هایش در توسعه کسب و کارهای نو در استان‌ها، نوبت به سوالات ما رسید، به عنوان سوال نخست در این بخش، پرسیدیم، از آنجا که جنابعالی از مدیران دولت قبل بوده اید، چه شد که در دولت تدبیر و امید نیز توسط جناب دکتر واعظی در پست معاونت پارلمانی انتخاب شدید و نهایتا قبول مسوولیت نمودید؟
به استناد شناخت این مدت همکاری با جناب آقای دکتر واعظی، ایشان را فردی یافتم که به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت مدیران بدون در نظر گرفتن جناح بندی های سیاسی و حزبی است. علاوه بر بنده، تعداد زيادي از مديران ديگر نیز که از مدیران دولت قبل بوده اند توسط دکتر واعظی به کار گرفته شده اند، نگاه دولت تدبير و اميد و بويژه جناب آقاي دکتر واعظی فرا جناحي، غیرسیاسی و تخصصی است و اعتقاد دارم ایشان برای انتخاب مدیران تحقیقات گسترده ای انجام دادند و از خیل گسترده ای از صاحب نظران و مدیران بخش برای انتخاب مدیران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات  مشورت گرفته اند. بنده نیز از اعتماد ایشان تشکر می کنم و تمام تلاش خود را معطوف پاسخگویی به این اعتماد می کنم. همچنین اعتقاد دارم تمام مدیران عالی کشور باید فارغ از جناح بندی های سیاسی از حداکثر ظرفیت های موجود برای به کارگیری مدیران استفاده کنند. 

@ از آنجا که معاونت پارلمانی در زمان تصدی شما در این مسوولیت با تغییراتی مواجه شد و بخش هایی همچون استان ها مورد توجه بیشتر قرارگرفت، لطفا توضیح بفرمایید این تغییرات حاصل چه نگرشی بود؟
با توجه به اینکه در دو سال نخست دولت فعلی، در حوزه زیرساخت ها در استان ها شاهد توسعه چشم گیری بودیم، لذا این توسعه نیاز به حضور متمرکز در استان ها داشت که میانگین حضور ما در استان ها نشان از توجه ویژه به این بخش دارد. از سوی دیگر پاسخگویی ما به نمایندگان در مجلس شوراي اسلامي نسبت به مشکلات منطقه ای از جمله مواردی بود که توجه ویژه ما به استان ها را بیش از پیش افزایش داد. ضرورت افزايش سهم اقتصاد ICT و خصوصا توليد خدمات ارزش افزوده در استانها در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي ضرورت توجه جدي به استانها را ايجاد نموده است. تاکیدات جناب دکتر واعظی، وزير محترم ارتباطات و فناوري اطلاعات برای ارتباط هر چه بیشتر با استانداران، این تعامل را هدفمند ساخته و ضمن تعامل ویژه با استانداران، کارگروه دولت الکترونیک در استان ها را تشکیل دادیم تا به واسطه تعامل با نماینده ها و استاندارها بخش ICT در استان ها توسعه یابد. 

@ آیا زیرساخت های ایجاد شده در حوزه ICT در دولت تدبیر و امید توانسته است پاسخگوی مطالبات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باشد؟
طي جلسات متعدد با نمایندگان و مجمع نمایندگان بر این نکته تاکید کرده ايم که ما به دنبال ایجاد زیرساخت هستیم تا همه دستگاه ها از این زیرساخت ها استفاده کنند. صنعت IT به عنوان پیشران توسعه و توانمندساز ساير بخش هاست و خوشبختانه با تلاش فراوان خانواده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در بخش زيرساخت‌هاي ارائه خدمات، عملكرد رضايت بخشي وجود دارد و اما به دلیل مطالبه مردم از نمایندگان که بعضا در خصوص مشکلات تلفن ثابت، پوشش دهی تلفن همراه و دسترسی به اینترنت است، نمایندگان محترم نیز با ما طرح موضوع می نمایند که ما نیز تلاش کرده ایم تا موارد را مرتفع کنیم. در همین حال در شورای مدیران استان ها که به ریاست مدیرکل ارتباطات و فناوري اطلاعات استان و مدیران کل مناطق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات راديويي، اداره كل ارتباطات زيرساخت، پست، پست بانک و شركتهاي مخابرات استاني تشکیل مي گردد، تاکید شده است که در جلسات مستمر با فرمانداران موارد و مشکلات را دریافت، منعکس و برای حل آنها برنامه ریزی کنند. یعنی تلاش کردیم پیش از ارائه مشکلات از سوی نمایندگان، خودمان موارد را بررسی و برای حل آن ها برنامه ریزی کنیم. به همین دلیل با کمترین تذکر و سوال در مجلس مواجه بودیم. 

@ توانمندسازی استان ها در حوزه ICT تا چه میزان در افزایش اشتغال در کشور موثر بوده است؟
بنده اعتقاد دارم که هنوز فضای استان ها برای ورود به عرصه کسب و کارهای نو، فضای غریبی است. با نگاهی به شرکت های حوزه کسب و کارهای نو در تهران و سایر استان ها، با حضور حداکثری در تهران و حداقلی در سایر استان ها مواجه می شویم، لذا یکی از اهداف ما تعامل مستقیم با روسای دانشگاه ها در استان های مختلف بوده است و تلاش کرده ایم این فضا را شفاف کنیم. در همین حال در یک سال اخیر طی دعوت از 25 استاندار، جلسات چندین ساعته برگزار کردیم که در این جلسات رئیس دانشگاه، رئیس پارک فناوری و رئیس بنیاد نخبگان نیز حضور داشتند تا ضمن بازدید از مراکز شتاب دهنده با کسب و کارهای نو از نزدیک آشنا شوند تا بتوانند در استان ها نیز نمونه این مراکز را ایجاد و کسب و کارها را توسعه دهند. در حال حاضر نیز در هشت استان مراکز شتاب دهنده در حال شکل گیری داریم. مراکز توانمندسازی نیز در برخی استان ها درحال شکل گیری است. نهایتا تلاش ما شفاف سازی این بخش برای استان های مختلف بوده است. در همین حال ما زیرساخت ها را تا 25 هزار روستا توسعه دادیم و برای این زیرساخت ها خدمات نیز به روستاها ارائه شده است و جنب و جوش ها شکل گرفته و رو به توسعه است. آمارها نیز گویای حضور رو به رشد جوانان در حوزه کسب و کارهای نو است که این حضور روز به روز افزایش می یابد. 

@ آیا در کسب و کارهای نو نیز شکافی دیجیتالی در شهرهای بزرگ همچون تهران با سایر شهرهای کشور دیده می شود و بفرمایید فرصت ها و تهدیدهای توسعه کسب و کارهای نو در شهرستان ها چیست؟
سال جاري در اکثر استان هاي كشور استارتاپ ویکند برگزار شد. اردوهای کارآفرینی و مسابقات برنامه نویسی نیز در اکثر استان ها شکل گرفت و برگزار شد، به عنوان مثال در استان اصفهان پنج استارتاپ گرایند برگزار شد. این اردوها و برنامه هایی که به توسعه کسب و کار و اشتغال کمک می کند امسال نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی داشت و ما در تلاش هستیم که این اقدامات را برای سال آینده به چندین برابر افزایش يابد. طبیعتا همین زیرساخت ها و نیروی انسانی که در شهرهایی همچون تهران وجود دارد در سایر شهرهای کشور نیز به تناسب وجود دارد. براي شركتهاي فعال بخش ICT استاني، بازار استان بازار بسیار مناسبي به شمار می رود و باید از این ظرفیت ها به شکل مطلوب استفاده و در مسیر مناسب هدایت کرد. در همین راستا ما به دنبال تشکیل شبکه های مربی استانی برای آموزش به علاقه مندان کسب و کارهای نو هستیم. بسیاری از سرمایه گذاران از حوزه های دیگر متمایل شده اند تا در این حوزه سرمایه گذاری کنند و در همین راستا با هماهنگی استانداری ها و فرمانداری ها از سرمایه گذاران دعوت کردیم تا از مراکز توسعه کسب و کارهای نو بازدید کنند و در صورت تمایل در این بخش سرمایه گذاری نمایند و در نهایت به دنبال شبکه سرمایه گذاری بومی در استان ها هستیم. همه باید تلاش کنیم که این اکوسیستم هایی که در تهران شکل گرفته است در سایر شهرها نیز تشکیل شده و توسعه یابد. با تلاش های انجام شده، استانداران در جریان فرایند این حوزه قرار گرفتند و با همکاری و ساماندهی و توسعه هاي زيرساختهاي انجام شده، توسعه اشتغال و رونق اقتصادی در شهرستان ها محقق خواهد شد. 

@ هماهنگی های درون بخشی وزارت ارتباطات در راستای بسترسازی و شکل دهی کسب و کارهای نو در استان ها، شهرهای مختلف و روستاهای کشور چگونه است؟
یکی از اولویت های ما در دولت توجه حداکثری به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، مناطق مرزی و عشایری است و هدف ما کاهش شکاف دیجیتالی در بین این بخش ها با سایر مناطق توسعه یافته کشور و توسعه متوازن در کشور است. به همین دلیل ما طی دو سال گذشته تلاش کردیم، شبکه تلفن ثابت به همه روستاهای بالای 20 خانوار و ارتباط تلفنی به روستاهای زیر 20 خانوار را توسعه دهیم. همچنین توسعه زیرساخت های اینترنت مشتمل بر توسعه اینترنت به تمام روستاهای بالای 30 خانوار و پس از آن تمام روستاهای بالای 20 خانوار و در نهایت روستاهای بالای 10 خانوار در دستور کار است. نگاه ما به اینترنت به عنوان زیرساخت است و تلاش داریم مهاجرت روستاییان به شهرها را کاهش دهیم؛ چرا که ما در این سال ها نتوانسته ایم خدمات را در روستاها به نحو مطلوب ارائه دهیم. روند شهرنشینی از اوایل انقلاب که جامعه 30 درصدی را به خود اختصاص داده بود هم اکنون به 70 درصد رسیده است و این نشان از مهاجرت رو به افزایش روستائیان به شهرها دارد، ولی با بسترسازی كه در حوزه ارتباطات زیرساخت ها ایجاد شده است، خدمات نوین همانگونه که در شهرهای بزرگ ارائه می شود در روستاها نیز ارائه شده و در نهایت یک هموطن روستایی باید بتواند تمام سرویس ها را از جمله خدمات سلامت، آموزش و سایر موارد را در محدوده همان روستا دریافت کند. در همین حال بسیاری از شرکت ها به دنبال انتقال سرویس ها و خدمات به روستاها هستند؛ چرا که روستاها یک گنج و سرمایه مطلوب به شمار می روند و اعتقاد داریم زیرساخت های ارتباطی در روستاها باعث رونق و توسعه اقتصادی و شکوفایی روستاها خواهد شد و به توسعه کسب و کارها کمک خواهد کرد.

@ دولت چه تسهیلاتی برای شرکت های خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه فاوا در روستاها در نظر گرفته است؟
دولت در قالب طرح خدمات عام اجباري (USO)  اعتباراتی برای سرمایه گذاری در توسعه ICT در روستاها دارد و از این ردیف توانسته است نسبت به توسعه زیرساخت های ارتباطی در روستاها اقدام کند. برای بخش خصوصی سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت روستا از نظر اقتصادي غالبا توجیه پذیر نيست، اما بخش خصوصی می تواند از همین زیرساخت‌های ایجاد شده توسط دولت استفاده و نسبت به ارائه سرویس و خدمات اقدام نماید. دولت نیز برای توسعه این خدمات توسط بخش خصوصی برنامه های مناسبی دارد و با ارائه تسهیلات در قالب مواردی همچون وام وجوه اداره شده بخش های خصوصی را تحت حمایت قرار می دهد. در همین راستا ارائه مجوز به اپراتورهای روستایی نیز در دستور کار است تا این اپراتورها با فعالیت در حوزه ارتباطات بتوانند باعث شکوفایی اقتصادی شوند، که سازوکار این اپراتورها در کمیسیون تنظیم مقررات در حال بررسی و تدوین است. 

@ در جمع بندی نهایی فرمایشاتتان اگر نکته ای مغفول مانده است بفرمایید.
در نهایت می توان گفت که بازار ما دچار یک تغییر بزرگ شده است و جامعه ما نسبت به این بازار اشراف کاملی ندارد. بعضی از دانشگاه ها که نسبت به این حوزه اشراف بیشتری دارند، حضورشان در اقتصاد نیز پررنگ تر است و توانسته اند اشتغال آفرینی مناسبی داشته باشند. ما در فاز نخست باید کمک کنیم تا شاخص های اقتصادی بخش ICT برای همگان مشخص شود و در فاز بعد باید این اعتقاد را برای دستگاه های اجرایی ایجاد کنیم که فاوا می تواند به عنوان توانمندساز بخش در نظر گرفته شود و این دستگاه ها تلاش کنند تا از زیرساخت های ارتباطی ما استفاده حداکثری داشته باشند. در برنامه ششم توسعه این شاخص ها مناسب برنامه ريزي گرديده است . می توان گفت که زیرساخت های بخش ICT برای ورود دستگاه های دولتی فراهم است و آن ها نیز باید برای استفاده از این فضا تلاش کنند. ما هم باید در حوزه تولید محتوا، تولید سرویس و تولید خدمت و همچنین تولید نرم افزار تلاش کنیم چرا که می توانیم وارد عرصه های جهانی شویم و از این ظرفیت حداکثر استفاده را نماییم.
در نهایت همزمان با حضور موثر در اقتصاد ملی باید سهم خود را از اقتصاد جهانی نیز افزایش دهیم؛ چرا که فاوا حوزه ای مناسب برای جایگزینی درآمدهای نفتی است و از آن طرف می تواند سودآوری و صادرات قابل توجهی را برای کشور رقم زند. ما هم به عنوان مدیران بخش دولتی در تلاشیم تا با رفع خلاء های قانونی و آیین نامه ای ورود بخش خصوصی به این عرصه را تسهیل کنیم. 
نکته آخر؛ با ضرورت به روزآوري  قوانین همراه با توسعه تکنولوژی و پيشرفت فناوري اقداماتی را معاونت حقوقی رئیس جمهور انجام داده و در تلاشیم با شکل دهی رشته های حقوق ICT در دانشگاه ها به حوزه قانونی ICT کمک کنیم. در همین حال اقداماتی برای اصلاح قوانین و به روز رسانی آن ها در حوزه فاوا با دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات آغاز کرده ایم. در بخش قانون جامع ارتباطات هم که در دولت قبل تصویب شد، در این دولت نیاز بود که این قانون مجددا بازنگری و به روز رسانی شود که این نیز در حد چند بند است که می تواند مشکلات و چالش های اساسی بخش را مرتفع نماید. ما نیز کمیته ای شکل داده ایم که موارد آن به مجلس ارجاع می شود تا در اولویت کاری نمایندگان در مجلس آتی قرارگیرد.

انتهای پیام

سایت ماهنامه نسل چهارم : www.4Gnews.ir