پروژه های کاربردی شرکت اتصال صنعت میانه در زمینه شبکه رادیویی لورا تشریح شد.

دکتر فرهاد پولادی، عضو هیات علمی دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات و مشاور تحقیق و توسعه شرکت اتصال صنعت میانه در گفت و گو با ماهنامه نسل چهارم، گفت: رادیوی لورا، رادیویی در باند آزاد است که چند سال گذشته توسط شرکتی فرانسوی ثبت اختراع شد و بعدها توسط شرکت Semtech آمریکا خریداری شد. همزمان دو پروژه در حال کار بود که یکی رادیوی Lora و دیگری Sigfox بود. تفاوتشان در این است که لورا متن باز است واپراتور Sigfox به طور انحصاری در دست شرکت سازنده است و همین موضوع باعث شد تا لورا بیشتر مورد استفاده قرار گیرد هر چند به نظر می رسد Sigfox  نیز بخش‌هایی از بازار را بر اساس ویژگی‌های خود کسب خواهد کرد.

وی ادامه داد: این رادیوها به منظور استفاده در شبکه های سنسوری طراحی شده اند و با رویکرد استفاده از توان مصرفی پایین تهیه شده اند؛ به این معنی که اگر وسیله ای با باتری کار می کند، طول عمر آن باتری افزایش یابد و باند آزاد داشته باشد؛ به این معنا که نیازی به مجوز نداشته باشد واز طرفی حساسیت و گیرندگی خوبی نیز داشته باشد.

پولادی خاطرنشان کرد: این پارامترها در طراحی و ساخت لورا مد نظر بود. در دنیا سازمانی به نام LoRa Alliance به وجود آمد که متشکل از شرکت های بزرگ بین المللی بود و اپراتورها و دانشگاه ها نیز در آن حضور داشتند و استانداردهای مرتبط با لورا را تحت عنوان LoRa WAN تدوین می کنند.

وی ادامه داد: از ایران دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات عضو آکادمیک این تشکل بین المللی بوده و بر اساس اطلاعات بنده تنها دانشگاه ایرانی است که در LoRa Alliance حضور دارد. وی گفت: طی چند سال گذشته به دلیل مشخصات منحصر به فرد و قیمت ارزانی که لورا داشت، تجهیزات زیادی ساخته شد و شبکه های LoRa WAN در سراسر جهان راه اندازی شده است و برای مقاصد مختلفی چون AMR یا قرائت کنتور از راه دور، کشاورزی، شهر هوشمند و حتی در ساختمان ها و در اینترنت اشیاء از این رادیو استفاده می شود و کاربردهای عملیاتی آن روز به روز در حال گسترش است.

وی ادامه داد: در ایران شبکه گسترده ای که آماده کار عملیاتی برای استارتآپ‌ها یا سایر شرکت‌ها باشد هنوز آماده نیست؛ هرچند کارهایی صورت گرفته است و فعالیت هایی توسط دانشگاه ها و بخش خصوصی انجام شده است.

وی افزود: سال 1395 قراردادی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زمینه تدوین استانداردها و ضوابط استفاده از لورا بر اساس مشخصات رادیوئی و فرکانسی ایران منعقد کردیم و در فازهای بعدی طراحی نمونه داخلی این رادیو بود که انجام شد. در نهایت اجرای شبکه پایلوت با استفاده از رادیوهای تولید داخل نیز انجام شد و در آبان 96 پروژه تحویل رگولاتوری شد.

وی ادامه داد: پروژه پایلوتی را با استفاده دانش فنی به دست آمده در همان پروژه در بنادر لافت و پهل در استان هرمزگان با استفاده از شبکه رادیویی لورا انجام دادیم، یعنی ورود و خروج شناورهایی که مسافر و بار به بندر جابه جا می کنند به صورت خودکار ثبت می شود و این اطلاعات به نرم افزار سامانه جامع دریایی لینک می شود. این سامانه تا قبل از این جریان، اطلاعات را به صورت دستی وارد سیستم می کرد.

پولادی گفت: به دلیل ترددی که به سرعت انجام می شود، تخلیه و بارگیری سریع و همچنین در ایام تعطیل تردد شناورها زیاد است، لذا امکان ثبت دستی وجود ندارد، بنابراین در این شبکه پایلوت که در تیرماه 97 روی پنج شناور نصب شد، ابتدا دو ایستگاه زمینی در بندر پهل و لافت طراحی و نصب شد وپنج Node لورا بر روی پنج فروند شناور نصب شد و در آن شبکه WSN مبتنی بر رادیوی لورا، پارامترهای مختلفی از شناورها را رصد می کنیم و ورود و خروج و پهلوگیری شناورها را به صورت خودکار در سامانه ثبت می کنیم. با این کار امکان خطا کاهش پیدا کرده و امکان دست کاری سیستم غیرممکن است.

وی ادامه داد: در طراحی و ساخت شبکه لورا دقیقا از محصولات بومی که در سال 96 طراحی و ساخته شده است استفاده کرده ایم. امیدواریم با رایزنی های مدیران سازمان برای بنادری که چنین شرایطی را دارند همکاری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت اتصال صنعت میانه (ESM) بنابر نیاز موجود کشور، پروژه‌ای را در زمینه سنسورهای کشاورزی مبتنی بر رادیوی لورا تعریف کرده و محصول نهایی در آینده نزدیک معرفی می شود. این سنسورها توان مصرفی بسیار اندکی داشته و در عین حال ارزان و دارای برد بلندی هستند و برای هوشمند سازی آبیاری مزارع و باغ ها قابل استفاده می باشند.

پولادی در پایان افزود: در حال حاضر آبیاری مزارع به صورت سنتی انجام می شود و اغلب اوقات بیش از میزان مورد نیاز است، بنابراین هدررفت آب زیاد بوده و باعث تلفات آب می شود. با سنسورهای مبتنی بر رادیوی لورا، زمان آبیاری را تشخیص می دهیم، به مرکز کنترل اعلام می شود و زمان شروع و اتمام آبیاری اعلام می شود و در نهایت زمان قطع آب به مرکز کنترل اعلام شده و از هدر رفت آب جلوگیری می شود.

انتهای پیام