دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگوی ویژه با نسل چهارم:
دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: وزیر ارتباطات در بازدید از نمایشگاه از 26 طرح جدید پیشرفته در حوزه ICT رونمایی کردند. این طرح‌ها در اصل محصولات سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته بودند و در همان دوره ای شکل گرفتند که در کشور بحث تعطیلی کارخانه‌ها و کمبود نقدینگی مطرح بود ولی 26 طرح ارزنده با فناوری‌های پیشرفته رونمایی شدند که از درون 40 طرحی بودند که از ابتدای سال قولش را داده بودیم و به نتیجه رساندیم و تاییدیه‌های لازم را برای آنها دریافت کردیم.
مهندس «فرامرز رستگار» در گفت‌وگو با نسل چهارم پیرامون نحوه برگزاری نوزدهمین دوره نمایشگاه صنایع مخابراتی و حضور شرکت‌های عضو سندیکا در این نمایشگاه، گفت: اسم صحیح نمایشگاه به فارسی نمایشگاه صنایع مخابراتی و اطلاع رسانی و به انگلیسی نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های خلاقانه در حوزه ICT است، بنابراین گفتن تلکام به این نمایشگاه از ارزش آن کم می‌کند، چرا که این نمایشگاه ICT است.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه، مخابرات، IT، نرم افزار و سخت افزار عرضه شده است. اتفاقی که امسال در این نمایشگاه افتاد، آن بود که اداره و مدیریت این نمایشگاه تا سال گذشته صد در صد در اختیار وزارت ارتباطات بود و نمایشگاه شکل می‌گرفت، ما هم شرکت‌های عضو سندیکا را دعوت می‌کردیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند. امسال تلاش، هم از طرف ما شکل گرفت و هم از طرف وزیر محترم ارتباطات و نمایشگاه را به سمتی بردیم تا به بخش خصوصی توجه بیشتری شود. بنابراین قبل از شروع نمایشگاه جلسات هماهنگی بین سندیکا و بخش‌های مرتبط در وزارت ارتباطات، روابط عمومی ‌وزارتخانه، روابط عمومی‌سازمان تنظیم مقررات و روابط عمومی‌تمامی‌اپراتورهای بزرگ مطرح انجام شد.
رستگار، افزود: از طرف مهندس آذری جهرمی، مهندس فلاح جوشقانی به عنوان نماینده وزارتخانه برای هماهنگی‌ها تایید شدند و تاکید شد سندیکا و وزارتخانه به طور هماهنگ با هم فعالیت کنند.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، خاطرنشان کرد: برای آنکه شرکت‌های تولیدی و خدماتی فنی - مهندسی از فضای مناسب غرفه ای برخوردار باشند، وزارت ارتباطات از فضای تعیین شده قبلی خود گذشت و بیش از 1000 مترمربع از فضایش را کم کرد تا ما بتوانیم علاقه مندان و شرکت‌های تولیدی را مستقر کنیم.
وی، ادامه داد: طبیعتا زمانی که چنین هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی در حوزه ICT انجام می‌شود، باید انتظار برگزاری نمایشگاهی با کیفیت بالاتر نسبت به گذشته را داشت، بنابراین کیفیت از لحظه افتتاح تا اختتام، هم به لحاظ کیفی و هم کمی‌کاملا مشهود بود. علیرغم آن که وضعیت فعلی اقتصادی، رکودی را در حوزه صنعت ایجاد کرده، شاهد آن بودیم که استقبال از سال گذشته بیشتر ولی حضور شرکت‌های خارجی به نسبت سال گذشته کمتر بود. بیش از 20 درصد رشد حضور شرکت‌های داخلی به لحاظ کمی‌نسبت به سال گذشته را داشتیم.
رستگار، افزود: وزیر ارتباطات در بازدید از نمایشگاه از 26 طرح جدید پیشرفته در حوزه ICT رونمایی کردند. این طرح‌ها در اصل محصولات سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته بودند و در همان دوره ای شکل گرفتند که در کشور بحث تعطیلی کارخانه‌ها و کمبود نقدینگی مطرح بود ولی 26 طرح ارزنده با فناوری‌های پیشرفته رونمایی شدند که از درون 40 طرحی بودند که از ابتدای سال قولش را داده بودیم و به نتیجه رساندیم و تاییدیه‌های لازم را برای آنها دریافت کردیم.
وی، اظهار کرد: یکی از کارهایی که به اتفاق مسوولان ارشد ارتباطات به توصیه وزیر محترم ارتباطات انجام شد، رفتاری بود که انجام دادیم و آن رفتار باید تابع شعاری می‌بود که به دنبال واقعیت‌ها رخ می‌داد و پس از بررسی‌های مختلف شعار «دستاوردهای تازه و فرصت‌های پیشرو» را انتخاب کردیم.
رستگار، گفت: نکته ای که در نمایشگاه مهم است، در کنار غرفه‌ها و خدمات محصول، نشست‌هایی است که برگزار می‌شود و حائز اهمیت است. متولی آنها وزارت ارتباطات بود و در سندیکا به تفاهم رسیدیم تا این نشست‌ها با توجه به نیازهای روز صنعت ICT برگزار شود.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، ادامه داد: نشست اول در رابطه با اینترنت اشیاء بود و فرصت‌هایی که پیشرو دارند که این بحث از مسائل مهم ICT در دنیا است که بحث‌های آتی را بررسی کردیم.
رستگار افزود: نشست دوم بازآفرینی صنایع ICT بود که چند ماه پیش آقای مهندس جهرمی‌احکامی‌را به افرادی دادند که با توجه به شورای راهبری ایجاد شده پیگیری شود. در این احکام افراد صنعتی، دانشگاه‌ها، معاونین وزارتخانه، پژوهشگاه‌های مرتبط و وزارت صنعت حضور دارند که مجموعه بخش‌هایی که می‌توانند در رابطه با صنعت نقش داشته باشند در این شورا هستند و مدیریت این پنل بر عهده بنده بود که در این پنل برنامه‌ها و کارهای انجام شده را به اطلاع رساندیم.
وی، ادامه داد: نشست سوم که بسیار اهمیت دارد این است که بدانیم بازار ما برای کیست و قدرت خرید و توسعه دارد یا خیر؟ با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مشتریان ما اپراتورهای ثابت هستند که از مخابرات شروع می‌شود و به سمت FCP می‌رود و در شبکه لایه‌های دسترسی در آنجا مصرف دارد و متوجه شدیم حال خریداران ما خوب نیست و نمی‌توانیم در این حالت کاری انجام دهیم. باید ریشه ای به سمت حل این مورد می‌رفتیم و تاکید بنده بر این قضیه بود که باید این مورد به خوبی انجام شود. بحث این نیست که احیای اپراتورهای ارتباطات ثابت به سرکردگی مخابرات ایران بر این است که صنعت یا اشتغال اگر از بین رفت آن را شکوفا کند، نکته مهم این است که امنیت کشور نیز در خطر است. اگر به ارتباطات ثابت توجهی نشود و توسعه آن دچار خلل شود و دیگر فرصتی باقی نماند، صنعت نابود خواهد شد و اشتغال دچار اختلال می‌شود.
رستگار، خاطرنشان کرد: عرض بنده این است امنیت کشور در خطر است و اگر ارتباطات مخابرات و زیرساخت ارتباطی کشور مختل شود دیگر راه ارتباطی در کشور نخواهیم داشت.وی، ادامه داد: وزیر محترم ارتباطات و نماینده‌های مجلس با صحبت‌های بنده موافق بودند. تا زمانی که این مشکلات حل نشود بنده باید به جای آن که به اعضای سندیکا و کارفرمایان صنعت برسم، باید عمده وقتم را بگذارم تا این صحبت‌هایی که در نمایشگاه انجام شد، به ثمر برسد. مسوولان زیادی از نمایشگاه بازدید کردند. تا جایی که توانستم با تمام مسوولان همراه بودم و نتیجه کار را نشان دادم و تمام مسوولین دوست داشتند بدانند چه کاری برای صنعت می‌توانند انجام دهند. حیات کشور و صنعت بستگی به نگاه مسوولان دارد.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، افزود: پنل چهارم براساس بحث‌های فرصت‌های سرمایه گذاری است. وقتی بازآفرینی صنایع را مطرح می‌کنیم یعنی سرمایه گذاری جدید را می‌طلبد. وقتی نقدینگی در اپراتورها پیش آید سرمایه گذاری انجام می‌شود و فعالیت‌ها پیش می‌رود.
رستگار پیرامون ادغام نمایشگاه الکامپ و تلکام، گفت: با توجه به جلسه ای که در سازمان فناوری اطلاعات با حضور مهندس اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی کشوری برقرار شد، دکتر سرائیان رئیس وقت سازمان فناوری اطلاعات ایران مقدمه ای از ادغام نمایشگاه الکامپ و تلکام گفتند و خواستند بنده و مهندس اثنی عشری در مورد این موضوع بررسی کنیم. بنده از تمام شرکت‌های عضو باید تاییدیه داشته باشم تا بتوانم نظری دهم. طی بحث‌های مطروحه مبنی بر آنکه آیا این دو نمایشگاه ارتباط موضوعی با هم دارند یا مخاطبی؟ به آن نتیجه رسیدیم که از نظر بنده هیچ گونه ارتباطی با هم ندارند پس فضای نمایشگاه برای دو طرف نفعی ندارند. نمایشگاه تلکام نمایشگاهی کاملا ICT است. الکامپ مشخص است از الکترونیک و کامپیوتر و تجارت الکترونیک می‌آید. دلیلی برای طرح موضوع نمی‌بینیم چراکه کاملا بی فایده است. مهندس اثنی عشری نیز از ادغام این دو نمایشگاه مخالفت کردند.
وی ادامه داد: دکتر سرائیان دلیل برگزاری این جلسه را نامه ای دانستند که از طرف مهندس دزفولی مدیرعامل شرکت ایرانسل ارسال شده بود و درخواست ادغام داده بودند چراکه  این شرکت در دو نمایشگاه حضور دارد و هزینه زیادی پرداخت می‌کند. این نامه را به آقای وزیر زدند و درخواست پیگیری کردند که دکتر سرائیان پیگیر آن شدند. رستگار، افزود: در این جلسه اشاره ای به همگرایی CT با IT  مطرح شد که بحث خوبی است و جای بحث دارد. بنابر صحبت‌های انجام شده موضوع ادغام نمایشگاه الکامپ و تلکام منتفی شد.
انتهای پیام