معاون اجرایی شرکت تحقیقاتی مهندسی ژرف پویان توس:
از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های موفقیت در بومی‌سازی و سرعت بخشیدن به فرآیند آن، با توجه به اهمیت بالای دستیابی به دانش فنی در جهت تولید همگام با پیشروان تکنولوژی جهان در صنایع مخابراتی و محصولات هایتک، حمایت همه‌جانبه از تولیدات داخل همزمان با جلوگیری از واردات کالاهای این حوزه بدون انتقال دانش می‌باشد.

پاسخ های خانم مهندس سحر بغایری، معاون اجرایی شرکت تحقیقاتی مهندسی ژرف پویان توس به سوالات نسل چهارم به شرح ذیل است:

زمینه های تحقیقاتی و تولیدی شرکت تحقیقاتی مهندسی ژرف پویان توس را در حوزه صنعت ارتباطات کشور تشریح فرمایید.

 شرکت دانش‌بنیان تحقیقاتی مهندسی ژرف پویان توس به‌عنوان تولیدکننده تجهیزات بومی و امن شبکه بیش از 15 سال، باهدف تبدیل‌شدن به شرکتی پیشرو و موفق در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمک به صیانت از سرمایه‌های اطلاعاتی کشور سابقه فعالیت دارد. این شرکت از بدو تأسیس تاکنون با نگرشی اصولی بر مبنای نیازهای کشور و پشتوانه نيروهاي متخصص و نخبه در زمينه نرم‌افزار، سخت‌افزار، فناوری اطلاعات، شبکه و مخابرات و با اتکا به تحقیق، پژوهش و ارتقاء مستمر دانش توانسته است پروژه‌های موفق متعددی را در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات به مرحله اجرا درآورد.

 اصلی ترین محصول شرکت روترهای بومی و امن شبکه باسابقه 5 سال استفاده عملیاتی موفق در زیرساخت شبکه‌های کشور و دارای تأییدیه‌های معتبر داخلی (دانشگاه صنعتی شریف) و خارجی (آزمایشگاه IXIA) است. ژرف پویان جزو اولین شرکت های دانش بنیان استان خراسان رضوی بوده که سال هاست در حال گسترش تولیدات دانش بنیان خود می باشد و موفق به ثبت اختراع برخی محصولات خود شده است. همچنین این شرکت از اعضای فعال سندیکای مخابرات ایران، سندیکای صنعت افتا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، انجمن همگن صنایع الکترونیک و مکاترونیک خراسان رضوی و پارک علم و فناوری خراسان رضوی است.

به نظر شما شرکت های صنعت ارتباطات کشور در مسیر رقابت با شرکت های پیشروی این صنعت در دنیا باید در چه مسیرهایی گام بردارند؟

با توجه به قدرت شرکت های خارجی همچون سیسکو که از غول های تکنولوژی جهان محسوب می‌شود و اصلی ترین رقیب ژرف می باشد،  به نظر می‌رسد شرکت‌های داخلی علاوه بر تمرکز بر کیفیت و توان فنی باید بر مباحث برندسازی و فرهنگ سازی نیز توجه نمایند؛ چراکه هنوز علیرغم تلاش های انجام‌شده، بسیاری از کارشناسان فنی با دید منفی به تولیدات داخلی صنعت ارتباطات نگاه کرده و دچار اینرسی فکری در خصوص ناتوانی شرکت‌های داخلی در تولید محصولات هایتک می باشند. حال ‌آنکه در بسیاری از حوزه ها، شرکت های داخلی صاحب تکنولوژی و تولیدکننده دانش می باشند.

برای بومی سازی صنعت ارتباطات و حوزه سایبری در کشور چه پیش شرط هایی وجود دارد و در ادامه این مسیر باید از چه مشوق ها و حمایت هایی استفاده شود؟

از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های موفقیت در بومی‌سازی و سرعت بخشیدن به فرآیند آن، با توجه به اهمیت بالای دستیابی به دانش فنی در جهت تولید همگام با پیشروان تکنولوژی جهان در صنایع مخابراتی و محصولات هایتک، حمایت همه‌جانبه از تولیدات داخل همزمان با جلوگیری از واردات کالاهای این حوزه بدون انتقال دانش می‌باشد.

آن شرکت محترم در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور، چه گام هایی برداشته است و چه برنامه هایی برای آینده مد نظر دارد؟

یکی از اهداف بومی سازی، طراحی و تولید مهم‌ترین محصولات استراتژیک در زیرساخت شبکه کشور و رفع کامل وابستگی به بازارهای جهانی در زمینه استفاده از تجهیزات ارتباطی می باشد. با توجه به اهمیت فوق‌العاده امنیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نیاز به استفاده از تجهیزات بومی در زیرساخت ملی و سازمانی کشورمان امری ضروری می‌باشد.

اطمینان از عدم وجود تروجآن‌ها و سایر آلودگی‌های امنیتی، کاهش قیمت نهایی محصول ، رفع وابستگی و حداقل نمودن خروج ارز از کشور، امکان توسعه خاص-منظوره بر اساس نیاز سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف و ... ازجمله مهم‌ترین مزایای تولید محصولات به شکل بومی است که به اقتصاد مقاومتی کمک می کند. شرکت ژرف پویان در این خصوص گام های بزرگی برداشته است که می‌توان از تولید مسیریاب بومی در رده های مختلف باکیفیت بالا و قابل‌رقابت با برندهای جهانی نظیر سیسکو نام برد.

پیشنهاد شما به وزیر ارتباطات در راستای حمایت از این صنعت و رشد و توسعه آن در کشور چیست؟

ضمن سپاس فراوان از وزیر محترم ارتباطات و تلاش‌هایشان در امر حمایت از تولیدات داخلی، به‌عنوان عضو کوچکی از صنعت ارتباطات و در راستای ادای دین خود به کشور عزیزمان خواستار حمایت‌های متمرکزتر در حوزه صنایع ارتباطات با توجه به‌سرعت رشد تکنولوژی هستم. به‌طور مثال در حال حاضر تسهیلات حمایتی متعددی وجود دارد که مشروط به طی فرآیند اخذ طولانی و یا تأمین ضمانت‌های سنگین هستند که متأسفانه در توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیست؛ چراکه این شرکت‌ها تمام توان خود را بر تولید دانش متمرکز کرده‌اند درحالی‌که هنوز مورد کم‌لطفی برخی صاحب‌نظران قرار می‌گیرند. فرهنگ‌سازی و تکیه ‌بر دانش بومی از دل وزارتخانه‌ها می‌تواند منجر به کسب اعتماد عموم گردد.

از دیگر موارد حائز اهمیت که البته وزیر محترم تاکنون اقدامات شایسته‌ای را به عرصه عمل رساندند، مدیریت واردات به این مفهوم است که بستری فراهم گردد تا در واردات کالایی که هنوز در داخل تولید نمی‌شود، واردات مشروط به انتقال تکنولوژی صورت گیرد.

انتهای پیام