تحولات به سرعت در حال رخ دادن است و دنیا با به اشتراک گذاری ایده‌‌ها و فناوری‌‌ها تغییر می یابد. بدانیم اگر در یک جامعه عقب افتاده به دنیا بیاییم این تقصیر ما نیست، اما اگر در یک جامعه عقب افتاده از دنیا برویم این دیگر تقصیر ماست. به همان اندازه که توسعه زیرساخت، بهره گیری از فناوری‌‌های روز، تنظیم‌ مقررات آسان کننده و حکمروایی کلان داده‌‌ها مهم هستند، فرهنگسازی استفاده، تاب آوری و کاربردسازی صحیح از آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور نیز اهمیت دارد. باید بیندیشیم این فناوری چقدر می‌تواند نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی‌ مردم و فضای کسب و کارها در جهت توسعه و حرکت رو به جلوی کشور داشته باشد.

دکتر مهدی بینا متخصص حوزه فناوری و توسعه شهر هوشمند (NYT کانادا) ، در ادامه‌ی سرمقاله شماره‌ی 59 ماهنامه نسل چهارم، نوشت:

حال بیاییم دقیق تر به آینده نگاه کنیم؛

۱- حدود دو سوم نیروی کار جهانی در کمتر از ده سال آینده از پلتفرم 5G استفاده خواهند کرد. 
۲- در حال حاضر تکنولوژی 5G مقرون به صرفه ترین فناوری روز در اتصال با انرژی پایین و این یعنی کاهش حدود ۱۵درصد  میزان مصرف و تولید گازهای گلخانه ای بواسطه بهره‌گیری از IoT، هوش مصنوعی، خودروهای متصل و ربات‌‌ها‌ و بالتبع آن کاهش دمای زمین به میزان یک و نیم درجه سانتیگراد در آینده ای نزدیک.

۳- تا سال ۲۰۲۴ یعنی کمتر از ۴ سال دیگر، پهنای باند تلفن همراه، حدود ۹۲درصد  از جمعیت جهان را تحت پوشش خود قرار می دهد.
۴-پایه و اساس فراگیری نوآوری در انقلاب صنعتی چهارم و هوشمندســازی کارخـانه جات بر مبنای فناوری 5G خواهد بود.
۵- ایجاد فرصت اشتغال و رشد اقتصادی کشورها را به همراه خواهد داشت. آخرین نتایج تحقیقات امپریال کالج لندن نشان میدهد، افزایش ۱۰ درصدی در نرخ پذیرش پهنای باند تلفن همراه منجر به افزایش ۰.۸درصد  در تولیــد ناخالـص داخــلی می شود.
۶- پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار و فرصت‌‌های کسب و کاری ایجاد شده بواسطه تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات در جهان باشد که این رقم تنها ۴۷ درصد کل میزان ارزش بالقوه بازار 5G را تشکیل می دهد.

اقتصاد دیجیتالی چه از نوع ذاتی و پیشران و چه از جنس توامندساز دیجیتالی، در این روزها سهم به سزایی از سرانه GDP کشورها را به خود اختصاص داده است. در این میان ظهور فناوری 5G با سرعت بالا، تاخیر کم و اتصال با انرژی پایین، اساس استقرار اینترنت اشیا مگاپروژه‌‌های کسب و کاری و خدمات شهری و شهروندی بوده که فصل تازه ای از تحولات دیجیتالی را رقم می‌زند. بدانیم بازیگران اکوسیستم 5G فقط اپراتورهای شبکه تلفن همراه تنها نیستند. اکوسیستم دیجیتال 5G شبکه ای از بازیکنان متنوع است - از جمله ارائه دهندگان خدمات ابری وIoT، امنیت سایبری، توسعه دهندگان فناوری و زیرساخت و رگولاتوری و  که از طریق رقابت و همکاری خدمات ارائه می دهند. بازيگران كليدی در زمينه مشاغل و عمليات مهــم، ماموريت‌‌هـــای نظارتی و تصميــم گيری دولت‌‌ها و شوراهاي شهر، همگي در رسيدن به اکوسیستـم 5G نقش آفرین هستند.

برای مثال شرکت مخابراتی بل بعنوان بزرگترین شرکت مخابراتی کانادا، به توسعه سریع شبکه 5G خود با همکاری شرکت اریکسون سوئد پرداخته است. همچنین دیگر شرکت مخابراتی کانادا، Rogers نیز با راه اندازی اولیه شبکه نسل پنجم ارتباطات و برنامه فرهنگسازی اجتماعی، گام‌‌های جدی ای در این میان برداشته است. جالب اینجاست که یکی از ابزارهای اصلی برای کنترل بحران کرونا در این روزها، تجربه ارزشمند مبتنی بر شبکه‌های 5G و ترمینالی‌های پزشکی بوده که باعث اتصال سریع و پایدار بیمارستان‌‌ها به مرکز ملی پزشکی از راه دور می شود. در این روش، سیگنال‌هایی را به سوی بیمار ارسال کرده و با تحلیل داده‌های دریافتی به کمک سنسورهای متصل و با کمک هوش مصنوعی میزان و کیفیت تنفس، الگوهای خواب و نمودار رفتاری بیماران را تشخیص داده، پایش و آنالیز می کند. در واقع پزشک با بهره‌گیری از دستکش‌هایی که حس لمس را به او منتقل میکند و تجهیزات واقعیت مجازی، با واسط کاربری یک ربات که شاید در یک شهر یا کشور دیگر نصب شده است بر روی بیمار جراحی میکند، بطوریکه انگار بر بستر بیمار است. بدین ترتیب اقتصاد دیجیتالی سهم بزرگی از حوزه پزشکی را از آن خود میکند. عملا امروز با بهره‌گیری از فناوری شبکه پیشرو 5G  و ترکیب آن با ربات‌های پیشرفته‌ جراحی از طریق انتقال آنی داده‌های لمسی، حسی، صدا و ویدئو، توانایی جراحی از راه دور برای جراحان حاذق، بر روی بیماران در هر نقطه دنیا فراهم گردیده است.

از سوی دیگر تکنولوژی 5G، بدلیل تحرکت پذیری پایدار و نیز سرعت بالاتر در ارتباط بین دستگاه‌ها و سرورها، کاربرد عمیقی در توسعه خودروهای متصل، خانه‌های هوشمند و کاربردپذیری اینترنت اشیاء  فراهم آورده است. پروژه‌‌های حوزه کشاورزی هوشمند نظیر 5G RuralFirst با تراکتورهای متصل بدون دخالت انسان، بذرها را کاشتند و با کمک حسگرها، محصولات را پایش و آنالیز میکنند و متناسب با نیاز خاکو گیاه، کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات، نیز بطور هوشمند ارزیابی و پخش می شوند. همچنین گوگل در پروژه ای تحت عنوان Skybender در حال پیاده سازی اینترنت 5G با سرعت چندین گیگابایت در ثانیه از طریق پهپاد‌‌هایی با نیروی خورشیدی است. این پهپاد‌‌ها قادرند شبکه اینترنت موبایل را 40 برابر سریع تر از 4G/ LTE توسعه دهند. در پایان به این بیندیشیم که آیا برای حرکت بسوی 5G از نظر فرهنگی، اجتماعی، رگولاتوری و زیرساختی آماده هستیم؟

انتهای پیام