دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگوی ویژه با نسل چهارم:
دبیر و عضو هیات مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: بعد از 38 سال دولت می گوید دلیلی ندارد در نمایشگاه تلکام حضور داشته باشم که تصمیمی درست است، اما این سخن را در سال‌های نزدیک تر هم می‌توانستند بگویند، نه سه هفته قبل از برپایی نمایشگاه، اگر تصمیم گیری زودتر انجام می‌شد دیگر سوالی برای کسی پیش نمی‌آمد.

مهندس فرامرز رستگار در گفت‌وگو با ماهنامه نسل چهارم، پیرامون تاریخچه‌ حضور شرکت‌های حوزه‌ صنعت مخابرات ایران در نمایشگاه‌های مربوطه، گفت: اگرچه بحث این است که امسال بیستمین نمایشگاه تلکام برگزار می‌شود، یعنی از سال 1378 این نمایشگاه شروع به کار کرده است، ولی از حدود 15 سال قبل‌تر و چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی این نمایشگاه برپا شده، ولی از سال 1378 این نمایشگاه در تقویم نمایشگاهی ثبت شده است؛ یعنی حدود 38 سال است که این نمایشگاه کار خود را شروع کرده است و وزارت پست و تلگراف آن زمان برای کمک به نمایش دستاوردهای کشور در صنعت مخابرات نسبت به برپایی این نمایشگاه اقدام کرد.

وی، ادامه داد: مجموعه‌های دولتی آن زمان که وزارت پست و تلگراف و مخابرات بودند با این نمایشگاه همراهی داشتند و نمایشگاه به تقویم سالانه نمایشگاه های کشور اضافه شد. بعد از 38 سال دولت می گوید دلیلی ندارد در این نمایشگاه حضور داشته باشم که تصمیمی درست است، اما این سخن را در سال‌های نزدیک تر هم می‌توانستند بگویند، نه سه هفته قبل از برپایی نمایشگاه، اگر تصمیم گیری زودتر انجام می‌شد دیگر سوالی برای کسی پیش نمی‌آمد.

رستگار، گفت: بعد از پیروزی انقلاب در وزارت پست و تلگراف و مخابرات ایران که بخش دولتی بود، مدیران تصمیم گرفتند وابستگی فنی در حوزه‌ مخابرات به خارج کمرنگ شود و نهایتا قطع شود. دفتر طرح های صنعتی در مخابرات ایران تشکیل شد و در وزارتخانه کمیته هایی مربوط به خودکفایی و خوداتکایی تشکیل شد و در تلاش بودند وسایل عمده‌ مخابراتی که از آمریکا، اروپا و ژاپن می‌آمد را در داخل تولید کنند. حمایت های خوبی هم نداشتیم، اما مدیران دلسوز و وطن پرستی داشتیم که برای خوداتکایی در این حوزه هرکاری که می توانستند انجام می دادند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران، اظهار کرد: کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) با مدیریت زیمنس آلمان، ان ای سی (NEC) با مدیریت ژاپنی‌ها و صنایع الکترونیکی در شیراز با مدیریت و سرمایه گذاری آمریکایی‌ها سه کارخانه وابسته به خارجی ها بودند، لذا به این نتیجه رسیدند که از صنعتگران ایرانی استفاده شود و تقریبا از اول دهه 60 این کار شکل گرفت و مجموعه مخابرات کشور تمام انرژی خود را گذاشت تا منابع موجود کشور را شناسایی کنند. پس از آن به دنبال صنعتگران خرد رفتند که راحت تر بود و بخش های تحقیقاتی هم در دانشگاه ها بودند اما جنبه‌ عملیاتی نداشتند به جز مرکز تحقیقات مخابرات ایران که به عنوان آزمایشگاه به مرکز فنی دانشگاه تهران وابسته بود.
رستگار، گفت: پس از صحبت ها با وزارت علوم، مرکز تحقیقات از دانشگاه تهران به وزارت ارتباطات انتقال یافت و کمک خوبی به این صنعت کرد. در نتیجه با بسیج امکانات خرد در حوزه‌ صنعت و با برنامه ای در سال 1360، روی تجهیزات مخابراتی کار و نتیجه خوبی نیز حاصل شد. پس از آن تصمیم بر این شد تا برای نشان دادن این دستاوردها در نمایشگاهی حضور داشته باشیم. در سال‌های اول، وزارت ارتباطات و مخابرات هزینه ها را به عنوان حمایت از بخش خصوصی پرداخت می کردند و بخش خصوصی توان پرداخت نداشت.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات، خاطرنشان کرد: در سال 1363 در نمایشگاه ژنو حضور یافتیم و حمایت وزارتخانه همراه صنعت مخابرات بود. وزارتخانه همیشه همراه ما بود، اما روزی این همراهی باید کمرنگ تر می شد که الان این تصمیم گرفته شده است. بخش خصوصی ارتقاء یافته است، اما  تنها مشکلی که وجود دارد بحث رکود است و قراردادها حجم کمتری پیدا کرده اند، اما از لحاظ پتانسیل در جایگاه مطلوبی هستیم و بخش عمده‎ دانش در بخش خصوصی است.
رستگار در بخش دیگری از گفت‌وگو پیرامون عدم حضور ستاد سندیکا در نمایشگاه صنایع مخابرات سال جاری به عنوان غرفه‌دار، گفت: در اطلاعیه‎ای که ارسال شد کاملا موضوع بررسی شد و نظر هیات مدیره‌ سندیکا در آن بود که این تصمیم‌گیری به صلاح کشور و صنعت مخابرات است.
وی، ادامه داد: نتیجه‌ بررسی‌ها نشان داد که جایگاه صنعت مخابرات کشور می‌طلبد که سندیکا در مناسبت‌های وزین‌تر و در شرایط مطلوب‌تر حضور داشته باشد؛ یعنی در هر صورت ما باید به اطمینانی برسیم که در رویدادی شرکت کنیم که مدیران و کارشناسان مربوطه در آنجا حضور داشته باشند و در مقابل نمایش توانمندی‌ها، باید در برنامه‌های توسعه‌ای و نیازهایشان این موضوع را لحاظ کنند. در فضایی که ما توانمندی‌هایمان را نشان می‌دهیم، باید دست اندرکاران دولتی مانند مدیران ارشد وزارت صنعت، وزارت ارتباطات و همچنین مدیران و کارشناسان اپراتورها که بزرگترین مصرف کننده‌ محصولات و خدمات شرکت‌های عضو سندیکا هستند، هم حضور داشته باشند.
رستگار، اظهار کرد: مجموعه‌ این کارها مدیریت ساده ای می‌طلبد که پیچیده نیست و به هر صورت کارهایی که شرکت‌های عضو سندیکا انجام می‌دهند، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها به عنوان مصرف کننده از آن بهره می‌برند که مردم عادی نیستند و ما در نمایشگاهی بازرگانی که اکثر مخاطبان آن مردم عادی هستند، دستاوردی نخواهیم داشت.
وی، افزود: در این نمایش توانمندی‌ها باید در فضای تخصصی ارائه شود و نوع فعالیت شرکت‌های عضو سندیکا بیشتر به صورت B2B و بخشی هم B2G است، لذا B2C که مردم مخاطب آن هستند برای ما مناسب نیست. به همین علت است که اصولا در برگزاری نمایشگاه باید دقت شود.
رستگار پیرامون عدم حضور اپراتورها در نمایشگاه تلکام امسال هم گفت: هدف حضور اپراتورها ارائه‌ سرویس و بحث‌های رقابتی است و حضورشان در نمایشگاه تلکام به صورت B2C است؛ در صورتی که شرکت‌های عضو سندیکا و اتحادیه با منطق B2B حضور پیدا می‌کنند. از طرفی وزرات ارتباطات هم امور بازرگانی انجام نمی‌دهد و با چند زیرمجموعه در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کرد که کار B2B و B2C هم انجام نمی‌داد و صرفا با سایر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه همراهی می‌کرد. طبیعتا هم هزینه صرف می‌کرد و هم وقت می‌گذاشت و این سوال می‌توانست از چندین سال پیش مطرح شود که ما در این نمایشگاه چه نقشی می‌توانیم داشته باشیم و در نهایت تصمیمی برای حضور و عدم حضوش بگیرد و در نهایت این تصمیم را گرفت و به طبع آن اپراتورها نیز این تصمیم را گرفتند که هر یک می‌توانند توضیح خودشان را داشته باشند. این تصمیم در  سندیکا تنها از این باب ایجاد شک کرد که زمان تصمیم گیری زمان مناسبی نبود ولی منطق حاکم بر این تصمیم از دید من کاملا منطقی است.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات، پیرامون ادغام نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام، توضیح داد: به چندین دلیل ادغام تلکام و الکامپ معنایی ندارد، مگر اینکه ما را متقاعد کنند و افراد فنی نظر بدهند. اگر در داخل کشور قرار باشد این ادغام انجام شود باید منطقی پشت آن باشد. از لحاظ ما ادغام نمایشگاه صنعت مخابرات با نمایشگاه برق منطقی است؛ چرا که در یک خانواده هستند. کارها باید به درستی انجام شود و کسی که کار خود را درست انجام ندهد کار بقیه را هم فلج می‌کند و چوب لای چرخ کسی که محبوب است می‌کند. باید نگاه های وطن پرستانه و منطقی داشته باشیم.
وی، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که سندیکا همواره با این ادغام مخالفت کرده ماهیت این دو نمایشگاه است. الکامپ، الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک مخاطب عام دارند؛ دانشجویان و دانش آموزان و مردم عادی که به دنبال استفاده از تجهیزات و خدمات الکترونیک و کامپیوتر هستند بازدیدکننده این نمایشگاه هستند که رونق بالایی هم دارد و تعداد بازدیدکننده آن هم فراوان هست. این نمایشگاه B2C است که از تمام ابعاد مثل الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک در آن حضور دارند.
رستگار گفت: در نمایشگاه صنعت مخابرات که تلکام گفته می‌شود و حتی روی نام این نمایشگاه هم مدت‌ها بحث داشتیم و تلاش کردیم که اسمش را اصلاح کنیم، ترکیبی از شرکت‌های خصوصی تولید کننده و شرکت‌های خصوصی مشاور و خدمات فنی مهندسی که عمدتا عضو سندیکای صنعت مخابرات هستند یا اتحادیه‌ی مشاوران و پیمانکاران و صادرکنندگان صنعت مخابرات داریم، البته شرکت‌های دیگری هم در این نمایشگاه حاضرند که در این دو تشکل حضور ندارند، ولی فعالیت‌های خوبی دارند و به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها در این نمایشگاه مواردی را عرضه می‌کنند که مشتریانشان حوزه بنگاه‌ها، اپراتورها، سازمان‌ها و نهادها هستند.
وی، ادامه داد: صنعت مخابرات با صنعت برق در کنار هم قرار گیرند منطقی است. نمایشگاه پژوهش و فناوری با صنعت مخابرات ادغام شوند منطقی است یا ادغام با فناوری‌های پیشرفته معنادار است، لذا ادغام تلکام و الکامپ همانقدر عجیب است که ادغام تلکام با صنعت مقنی‌گری عجیب است.
دبیر سندیکای صنعت مخابرات، اظهار کرد: در فضای منطقی و با در نظر گرفتن صلاح کشور و صنعت با این رویه ها این دو نمایشگاه با هم ادغام نمی شوند. ما به خوداتکایی و پژوهش و تحقیق فکر می‌کنیم. ما با جایی ادغام می‌شویم که دغدغه‌های ما را داشته باشند و از توانمندی‌های کشور استفاده کنند.
انتهای پیام

تازه ها