دبیر سندیکای صنعت مخابرات، خاطرنشان کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری سال رونق تولید اعلام شد و کاملا در راستای کار ماست و آنچه را که مقدماتش را در سال 97 آماده کرده بودیم، امسال کارهای تجاری سازی شان را انجام می دهیم. تجاری سازی برای این دستاوردها یعنی جریان تولید شکل گرفتن و ایجاد رونق و تولید که هم راستا با شعار امسال است.

مهندس فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات در گفت‌وگو با خبرنگار نسل چهارم پیرامون نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به نام «رونق تولید» و برنامه های شرکت های عضو سندیکا برای تحقق این مهم، گفت: سندیکای صنعت مخابرات ایران حدود 150 عضو فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد که هم شرکت‌های تحقیقاتی و تولیدی و هم شرکت های مشاوره ای و خدمات فنی و مهندسی را در بر می‌گیرد. هر سال لازم است نقشه کاری را با اعضا هماهنگ و در هیات مدیره مطرح کنیم تا ملاک کارمان شود.

وی، ادامه داد: در سال 97 برنامه ای داشتیم و گام هایی برداشتیم که در جهت ادامه و پیاده سازی آن باید اقداماتی انجام می دادیم. این فعالیت ما مصادف شد با شعار امسال که رونق تولید است و با هم تطابق دارند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات، افزود: در فروردین سال 97 بعد از آنکه شعار سال مشخص شد و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحبتی عهد و پیمانی را در ICT گذاشتند که مهمترین آن این بود که وزارت ارتباطات هر هفته یک دستاورد جدید پیشرفته را در حوزه ICT به بازار عرضه خواهد کرد، ما بلافاصله بعد از صحبت ایشان به جمع بندی رسیدیم تا سندیکا با پتانسیل بالایی که در بخش صنعت و مشاوره دارد، باید این تعهد را به دوش بکشد و همان ابتدای سال اعلام کردیم که 40 دستاورد پیشرفته مخابراتی که نیازهای کشور هم در آن راستا است را در سال 97 پیاده سازی خواهیم کرد.

رستگار، اظهار کرد: این اتفاق زودتر از انتهای سال افتاد و ما این 40 دستاورد را با تاییدیه‌ها، تطبیق ها و نیازهای کشور معرفی کردیم و اطلاع رسانی های لازم انجام شد. در نمایشگاه تلکام سال گذشته هم 26 طرح به نتیجه رسید و در دهه فجر هم به عدد 40 دستاورد رسیدیم و طبیعتا تعهدمان محقق شد. این دستاوردها از جنس  تحقیقاتی بودند و برای برخی از این طرح ها فرصت این بود تا بتوانند به خط تولید بروند و به عنوان کالای قابل مصرف وارد بازار شوند و برخی هم که در نیمه دوم معرفی شدند، به عنوان تولید نیمه صنعتی کارهای عرضه به بازارشان شکل گرفت و نهایتا در سال 98 ضمن اینکه باید دنبال دستیابی به دستاوردهای جدید باشیم، باید بر روی تجاری سازی دستاوردهای سال 97 هم کار کنیم تا به تولید انبوه برسند و به بازار مصرف عرضه کنیم.

وی، گفت: امسال توسط مقام معظم رهبری سال رونق تولید اعلام شد و کاملا در راستای کار ماست و آنچه را که مقدماتش را در سال 97 آماده کرده بودیم، امسال کارهای تجاری سازی شان را انجام می دهیم. تجاری سازی برای این دستاوردها یعنی جریان تولید شکل گرفتن و ایجاد رونق و تولید که هم راستا با شعار امسال است.

رستگار، افزود: برای اینکه امسال نیز پیام بزرگی داشتیم و ضمن اینکه ادامه کارهای سال 97 را انجام می دهیم، با همفکری هیات مدیره سندیکا به عنوان آنچه که خروجی سندیکا خواهد بود، برای ایجاد هماهنگی های لازم، آرمان‌هایی را تحت عنوان آرمان های پنج گانه سندیکای صنعت مخابرات ایران معرفی کردیم که در اصل چیزی است که می خواهیم به عنوان خروجی سندیکا با مشارکت اعضاء در جامعه شکل خود را پیدا کند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات، خاطرنشان کرد: طبیعی است که ما در سندیکا باید رسالت هایی را تعریف و هدف گذاری های مشخصی را قرار دهیم تا این آرمان ها محقق شوند، اما چون از دید بیرونی این آرمان ها مهم هستند، با ساز و کاریی که سندیکا با اعضاء هماهنگ می کند که چه اتفاقی قرار است رخ دهد، ما در قالب این آرمان ها این ساز و کارها را معرفی کردیم.

وی، گفت: اولین آرمان که از همه مهمتر است بحث استارت آپ‌هاست که چند سالی است در کشور رخ داده و اتفاق های خوبی هم در این زمینه اتفاق افتاده است. تعدادی جوان دور هم جمع می شوند و ایده های تازه و نو با ریسک پذیری بالا را ارائه می دهند و دست به کارهایی می زنند که بسیار ارزنده است و برخی این کارها به کار تبدیل می شوند و کارهایی که خدماتی یا نرم افزاری باشند در استارت آپ‌ها خروجی خوبی خواهند داشت و در نهات تجاری سازی انجام می شود، در یک سری کارها فکر نو ارائه و عملیاتی شده و قابل نمایش و اندازه گیری می شود اما بیش از آن نمی توانند کاری انجام دهند و شخصی باید این کار را ادامه دهد؛ چرا که هر کسی در تخصص خود باید کار انجام دهد و شرکت استارتاپ شاید بیشتر از آن نتواند کار را انجام دهد.

رستگار، افزود: صنایع متوسط و بزرگی در کشور داریم که  فعال هستند و کارهایی هم انجام دادند، اما شاید پویایی لازم که استارت آپ ها دارند را نداشته باشند، لذا اگر با هم همکاری کنند ممکن است شکوفا تر به کار خود بپردازند، بنابراین اولین بند آرمان را «معاشرت استارت آپ ها و توانمندهای بخش صنعت» گذاشتیم.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات، خاطرنشان کرد: معاشرت را به این دلیل انتخاب کردیم چون تلفیق و ترکیبی است از کارهایی که برای همگرایی لازم است. اگر بحث معاشرت بین استارت آپ ها و صنعت که از تجربه و مهارت برخوردار هستند را ایجاد کنیم، بسیاری از اتفاقات که در گذشته به صورت نمایشی پیش می رفته را محقق می کنیم. مطالعات ما در سندیکا نشان داد که باید دستور دوم از سه دستور رییس جمهور به وزیر ارتباطات مبنی بر توسعه استارت آپ ها و رونق تولید را مد نظر قرار دهیم. برای کار کردن روی این مورد بررسی ها را هم در داخل کشور و هم در سطح جهانی انجام دادیم تا ببینیم استارت آپ ها و صنعت چگونه هماهنگی دارند و چالش‌هایشان در کجاهاست. تنها راه نجات صنعت و بقا و رونق آن در این است که استارت آپ ها به آنها نزدیک شوند و از طرفی اگر استارت آپ ها به صنعت نزدیک نشوند، ممکن است ناامید از کار شوند و این نیاز از هر دو طرف وجود دارد و لفظ معاشرت را برگزیدیم و در دستور کار قرار دادیم.

رستگار، گفت: آرمان دوم «گشایش در تامین مالی و اقتصادی شدن محصول» نامگذاری شده است.  کشور ما روزی دغدغه فناوری و تکنولوژی را داشت؛ چراکه با دنیا فاصله زیادی داشتیم. خوشبختانه با تلاش هایی که شده است در بخش صنعت و تحقیقات این نگرانی از بین رفته است. در حوزه ICT و پژوهش و فناوری وضع خوبی در کشور داریم، اما در عمل و پیاده سازی موفق نیستیم، بنابراین باید ببینیم مشکل کجاست؟ تامین مالی بحثی است که وجود دارد و باید توسط دستگاه های مولد و شرکت های تولیدی یا بازار مصرف کننده تامین شود.

وی، افزود: در حال حاضر هر دو طرف در تامین مالی مشکل دارند و این باعث می‌شود تا در هر دو طرف حرکت کند شود و فرصت ها از بین می روند. به عنوان سندیکا که با این دو طرف در ارتباط هستیم و از طرفی با نهادهای دولتی و وزارتخانه ها و سازمان برنامه بودجه در ارتباط هستیم و از طرفی شعار امسال رونق تولید است، باید در بین مسائل فنی، زمانی هم برای اینکه چه کاری انجام دهیم تا تامین مالی پروژه‌ها آماده شود، بگذاریم.

رستگار، اظهار کرد: این تامین مالی را پیمانکار به تنهایی نمی تواند انجام دهد و وزارتخانه ها هم نمی توانند در اقتصاد خصوصی ورود پیدا کنند، اما ما نهاد خصوصی و مرتبط با تمام این بخش ها هستیم، پس این پول های ساکن که در دست مردم است را به جریان می اندازیم  تا هم تولید عرضه با ظرفیت خوب کار کند و هم بازار مصرف بتواند توسعه خود را برای نیازهای جامعه انجام دهد که با این کار قیمت ها کمتر و هم تولید، اقتصادی تر می شود.

وی، خاطرنشان کرد: در آرمان سوم که «همگامی برای گسترش صادرات» است، ما قابلیتی داریم که بازار داخل را اشباع می کند و زمینه حضور در بازار بین المللی را هم فراهم می نماید، لذا بحث صادرات را در نظر داریم. در سرمایه گذاری‌هایی که روی محصولات و کالاها انجام می دهیم این را باید در نظر بگیریم که وارد بازار جهانی شویم و استانداردهایمان را تقویت کنیم، چراکه تولید انبوه می شود و اثر مثبت روی بازار می گذارد.

رستگار، گفت: در آرمان چهارم، ما به عنوان سندیکا که ترکیب اعضایمان عرضه‌کننده هستند، نمی توانیم بنشینیم و بدون آنکه بازار استعداد جذب محصولی را داشته باشد، آن را عرضه کنیم. باید در بازارسازی و بازار گرمی و توسعه بازار نقش داشته باشیم. باید برای مصرف آنچه تولید می کنیم فرهنگ سازی کنیم. بنابراین این آرمان را «ایفای نقش اساسی در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه دسترسی نوری» نامگذاری کردیم. این دسترسی از جمله پروژه هایی است که فیبر را تا محل نیاز کاربر می بریم. فیبر برای کاربر انتهایی بسیار مخصوص پیاده شده است و همین باعث شده تا نتوانیم پهنای باند کافی را به کاربرها ارائه دهیم و امروز فشار پهنای باند یا اینترنت پرسرعت بر دوش اپراتورهای موبایل افتاده است.

وی، افزود: شبکه های موبایل برای دادن پهنای باند حدی دارند؛ چراکه بحث فرکانس در میان است و محدودیت وجود دارد و با تحولات تکنولوژیکی می توانیم از فرکانس استفاده مطلوبی داشته باشیم، لذا باید شبکه های دسترسی فیبرنوری شکل گرفته باشد. در جریان سیل اخیر متوجه شدیم هر چیزی باید سر جای خودش باشد، تلفن ثابت و موبایل جایگاه خودشان را دارند.

رستگار، اظهار کرد: ما در سندیکا تمام اشکالاتی که مانع تحقق شبکه های دسترسی نوری شود را ریشه یابی و راه حل پیدا می کنیم، حتی اگر به ما بگویند به شما مربوط نمی‌شود، اما از آنجایی که صنعت زیرمجموعه ماست و مشاوران و پیمانکاران فنی و مهندسی اینجا هستند، برای رونق تولید باید دستی به بازار بزنیم و نا به سامانی‌های بازار را رفع کنیم.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات، گفت: در آرمان پنجم که «افزایش رضایتمندی مشتریان» است، باید تمام این آرمان ها به دل مشتریان بنشیند. از ابتدای سال میزان رضایتمندی مشتریانمان را اندازه می گیریم. این نظرسنجی به لحاظ کیفیت، قیمت و زمانبندی تحویل، رضایت را نشان می دهد و به این فکر می کنیم که اگر در تابستان نظرسنجی کردیم میزان کیفیت مشتریان از بهار بیشتر شده باشد و در فصول دیگر به همین شکل. این نظرسنجی ماه به ماه و فصل به فصل انجام می شود. این آرمان‌ها بازار و محصولات را بدون تهدید و در آرامش به بازار مصرف می‌رساند.

انتهای پیام