عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران :
1396, شهريور 7 - 21:12
دسته بندی: 
عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران، تاکید کرد: توسعه جویشگرهای بومی منجر به کاهش هزینه‌های دولت و اینترنت می‌شود.

دکتر هشام فیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم با اشاره به اشتغال زایی که به واسطه فعالیت جویشگرهای بومی ایجاد می‌شود، گفت:  توسعه تعداد شغل‌هایی که توسط کسب‌وکارهای فضای مجازی ایجاد می‌شود قابل قیاس با کسب‌وکارهایی که در فضای فیزیکی ایجاد می‌شوند نیست و طبیعتا اشتغال زایی بسیار بالایی  به واسطه جویشگرهای بومی ایجاد می‌شود.وی افزود: به عنوان مثال کارخانه‌ای که با هزینه چند میلیارد تومانی راه اندازی و آغاز به کار می‌کند تعداد کارگران و کارکنان آن در بهترین حالت  حدود هزار نفر و یا  کمی بالاتر از این میزان می‌شود، ولی یک شغل ساده در فضای مجازی چندین هزار شغل را ایجاد می‌کند، به عنوان نمونه می‌توان  به سیستم‌های تحویل غذای اینترنتی یا تاکسی‌های اینترنتی اشاره کرد که به دنبال خود شغل‌های زیادی را  ایجاد می‌کنند.

کسب‌وکارهای موفق در جویشگرهای دنیا عموما از بین استارتاپ‌های دانشگاهی هستند

وی با بیان اینکه هزینه‌ها و سرمایه گذاری‌هایی که برای کسب‌وکار در فضای مجازی نیاز است بسیار کمتر از فضای فیزیکی است، اظهار کرد: کسب‌وکارهای موفق در جویشگرهای دنیا عموما از بین استارتاپ‌های دانشگاهی هستند و معمولا چندین جوان  فعالیتی را ایجاد کرده و بعد از مدتی توانستند آن را توسعه دهند.

عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران  با بیان اینکه یک جویشگر قوی مثل گوگل ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد می‌کند که بخشی از درآمدهای آن نیز درآمد حاکمیت است، گفت: توسعه جویشگرهای بومی منجر به کاهش هزینه‌های دولت و اینترنت نیز می‌شود؛ خوشبختانه موضوع جویشگر در کشور ما  در حال توسعه است و همین موضوع به دنبال خود کاهش هزینه اینترنت را در بردارد و چرخه توسعه‌های بعدی را  به دنبال خواهد داشت.

جویشگرهای بومی  هنوز قابل قیاس با جویشگرهای مطرح دنیا نیستند

فیلی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه  متاسفانه جویشگرهای بومی علیرغم زحمات دوستان توانمندی که اکنون مشغول هستند هنوز قابل قیاس با جویشگرهای مطرح (مانند گوگل یا بینگ) نیستند، عنوان کرد: منظور بنده در زمینه امکانات سیستم‌های جویشگر و کیفیت نتایج جستجوهای جویشگر است؛ اما نقطه قوت جویشگر بومی این است که اگر بتوانیم محصولات بومی دیگری در کنار آن قرار دهیم قاعدتا نقاط ضعف احتمالی را پوشش خواهد داد و مقبولیت ایجاد می کند.عضو هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران  پیشنهاد داد که  خط تحقیقاتی، توسعه و بهبود کیفیت نتایج جستجو در جستجوگرهای بومی  و یا توسعه قابلیت‌های بقیه‌ی سرویس‌ها را جزو خطوط اصلی راهبردی توسعه قرار دهیم، چون  افزودن خدمات بومی خودش قابلیتی است که می‌تواند سبب افزایش مقبولیت محصول شود.

طرح جویشگر بومی باید محملی برای حمایت از استارتاپ‌ها در کشور باشد

وی با بیان اینکه  طرح جویشگر بومی باید محملی برای حمایت از استارتاپ‌ها در کشور باشد، تاکید کرد: باید  توجه بیشتری به استارتاپ‌ها صورت گیرد و به مقوله استارتاپ‌ها که در دانشگاه‌ها و یا خارج از آنها در حال انجام است عنایت بیشتری شود.وی با اشاره به ضرورت حمایت از استارتاپ‌ها در راستای ایجاد جویشگرهای بومی، گفت: اگر هزار استارتاپ را حمایت کنید و فقط ده درصد از آن‌ها به نتایج دلخواه دست یابد، قطعا تمام هزینه‌هایتان را همین ده درصد پوشش خواهد داد.

تازه ها