"با نهائي شدن اهداف، مطالعه برای تدوين برنامه استراتژيك توسعه منابع انسانی اینترنت اشیاء در کشور آغاز و در این مسیر بسته هاي اجرائي تحول در کشورهاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت و سعي نموديم تا مدل‌های مختلف توسعه اینترنت اشیاء را با نگرش بومي‌سازي خدمات اینترنت اشیاء مورد توجه قرار دهيم".

دکتر فرهاد پولادی، مدیر آزمایشگاه اینترنت اشیای دانشکده پست و مخابرات در سرمقاله بیست و دومین شماره از ماهنامه نسل چهارم نوشت: قریب به چهار ماه از سال 96 گذشته است. بر اساس برنامه ها و هدف گذاری صورت گرفته توسط مقام عالي وزارت، قرار است تا پایان سال شاهد تحولي عظيم در صنعت اینترنت اشیاء در كشور باشيم، به همین جهت اعضاء هیات علمی و پژوهشگران دانشکده پست و مخابرات طی ماه های اخیر تلاش مستمر و موثری انجام دادند تا منفعل بودن در برابر گذشته را با فعال شدن در برابر آينده جايگزين کرده و به دنبال تحقق اهداف مورد انتظار رياست محترم جمهور و مقام عالي وزارت، در حوزه تحول صنعت اینترنت اشیاء در کشور باشند.

در این راستا، برنامه ریزی برای تحول در توسعه منابع انسانی صنعت اینترنت اشیاء در دستور كار قرار گرفته است و دستیابی به آن در مسير آينده‌نگري و چشم انداز محوري با مد نظر قرار دادن اصول زير پی گیری می شود:

  •  حركت در مسير تحقق چشم انداز 1404 جمهوري اسلامي ايران،
  •  حركت در مسير سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي،
  • توجه به خرد جمعي و ديدگاه‌هاي صاحب‌نظران اجرائي و علمي صنعت اینترنت اشیاء.

پس از مطالعات گسترده، مأموريت دانشکده براي تحول در صنعت اینترنت اشیاء كشور به شرح زیر تعریف شد:

«ایجاد و توسعه زیرساخت های منابع انسانی لازم جهت عرضه مطمئن خدمات اینترنت اشیاء براي تمامی فعاليت‌های كشاورزی، صنعتی و خدماتی كشور و جريان زندگي آحاد خانوارها و شهروندان با حداقل قيمت و حداكثر كيفيت، به صورتی جامع، مكفی و پايدار».

بنابراين چشم اندازی براي افق 1404 صنعت اینترنت اشیاء برگزيده شد؛ اهدافي كه ما را به آن رهنمون خواهد ساخت چنين در نظر گرفتیم:

1. دستیابی به رتبه قابل توجه در صنعت اینترنت اشیاء منطقه آسيا و اقیانوسیه،

2. افزایش سهم بخش غيردولتی از بازار اینترنت اشیاء كشور،

3. تبدیل صنعت اینترنت اشیاء كشور به صنعتي تجاري، رقابتي و حرفه‌ای،

4. بهره مندی دهك‌های پائين درآمدی از خدمات اینترنت اشیاء،

5. تقويت اخلاق حرفه‌ای و دارا بودن قابليت اعتماد در ميان مشتريان و نهادهای حاكميتی و نظارتی صنعت اینترنت اشیاء كشور،

6. غيرمتمركز کردن ساختار صنعت اینترنت اشیاء كشور.

و در نهايت براي نيل به اين اهداف، مسيرهاي راهبردي زیر را براي خود ترسیم کردیم:

الف - استقرار نظام تنظيم و نظارت هوشمند، نهادينه و خودتنظيم (در حوزه حاكميتي)،

ب - گسترش تعاملات منطقه‌اي و بين‌المللي (در حوزه بين‌الملل).

با نهائي شدن اهداف، مطالعه برای تدوين برنامه استراتژيك توسعه منابع انسانی اینترنت اشیاء در کشور آغاز و در این مسیر بسته هاي اجرائي تحول در کشورهاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت و سعي نموديم تا مدل‌های مختلف توسعه اینترنت اشیاء را با نگرش بومي‌سازي خدمات اینترنت اشیاء مورد توجه قرار دهيم.

اينك كه دوراني پرتلاش را آغاز کرده‌ و چشم به آينده‌اي جديد دوخته‌ايم، باز هم براي اينكه از «آينده‌ها عقب نمانيم، قصدمان آن است تا در دوره‌اي كه پيش روست:

1. پس از نهائي كردن برنامه تحول در منابع انسانی صنعت اینترنت اشیاء در كشور، همكاري و تعامل با اتحادیه جهانی مخابرات  (ITU)، شركت‌هاي موثر و ساير ذينفعان اين صنعت را توسعه دهیم،

2. در بومی سازی تجهیزات صنعت اینترنت اشیاء کشور و به اتکاء منابع انسانی توسعه یافته داخلی، نقش به سزایی  ایفا  نمائیم،

3. سرمايه‌گذاري‌هاي صنعت اینترنت اشیاء در حوزه آموزش را ، بيش از پيش هدفمند نموده و ارتقاء بخشيم،

4. همکاری موثر با دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و ارائه‌دهنده گان محتوای آموزشی اینترنت اشیاء را جدي‌تر بگيريم،

5. در بازنگری مقررات تنظيمي و نظارتي با هدف ایجاد رقابت و بهبود فضاي كسب و كار در صنعت اینترنت اشیاء نقشی فعال ایفا کنیم،

6. در نهائی نمودن برنامه استراتژيك اینترنت اشیاء کشور، مشارکت نموده و اصلاحات ساختاري را پیشنهاد كنيم،

7. با راه‌اندازی مرکز پایش اینترنت اشیاء کشور، بتوانیم با شناسایی نقاط ضعف و قوت این صنعت، بازوي پر تواني براي تحقيق و توسعه صنعت اینترنت اشیاء كشور باشیم.

معتقديم تصوير ترسيم شده براي دوران آتي با توجه به قابليت‌ها و ظرفيت‌هايي كه در اين صنعت وجود دارد نه تنها دور از دسترس نيست، بلكه دستيابي به آن ها در سایه تلاش و همت بلند، ميسر و ممكن است.

انتهای پیام